m
a
r
3 i går50 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Intressant drivlina till cykel
Saknar kedja

Ceramic Speed som jobbar med kullager har tillsammans med Mechanical Engineering Department från University of Colorado tagit fram vad de säger är världens mest effektiva drivlina till cyklar. Den saknar kedja och fungerar mer som en typ av kardanaxel för att driva bakhjulet. Man kallar systemet för Driven och det ska ha 49 procent mindre friktion än andra drivlinor. För tillfället är det här ett koncept och i framtiden ska man även kunna ha fler växlar än en som det är för tillfället. Hur det hela fungerar ser ni i klippet här nedan. Tumnagel
291kg
+
Bobby Green
0
2017

Cykelställ som gömmer sig i marken
Tar bara plats när de används

Industridesignern Milou Berg ligger bakom det här cykelstället som göms i marken när man inte använder det. Det kallas för Align och tanken är att det ska ge mer plats till allmänna ytor än vad dagens cykelställ gör. Detta "gömmer" man ju som sagt undan när det inte står cyklar parkerade där, och kan då använda ytan till något annat. När man parkerar cykeln i stället så dippar framhjulet ned av vikten och tiltar då upp bågen där bak som håller bakhjulet. "The public space in city centers is becoming cluttered. Filled with functional objects such as bicycle racks. While walking through city centers, Ix27ve noticed that at a certain time during the day therex27s a lot of bicycles stored, meanwhile at a different time, therex27s almost none. After seeing this rather empty "graveyard" of bicycle racks I started to think about how I could make this space visually and physically serene, while keeping the functionality of storage." Tumnagel
223kg
+
Bobby Green
0

Intressant test av The Copenhagen Wheel
Hur står sig den röda klumpen?

The Copenhagen Wheel är en intressant uppfunnit som gör att vilken cykel som helst kan bli en elcykel. Man byter helt enkelt bara bakhjulet. Men det är dyrt, lite för dyrt, med sina 1500 dollar. Exklusive cykel då. The Verge har i alla fall testat hjulet och det finns många bra saker. Den största nackdelen, förutom priset, är att cykeln blir obalanserad med så mycket tyngd på bakhjulet. Synd att videoskaparen inte fattat att det heter Copenhagen och inte Copenhagan... Tumnagel
108kg
+
Roger Åberg
0

Guide till cykling på bakhjulet
Det är aldrig för sent att lära sig

Det finns fortfarande några veckor kvar med cykeln innan vägarna börjar bli riktigt tråkiga, så varför inte lära sig något nytt som att köra på bakhjulet? Det är aldrig för sent och sen ser det också väldigt coolt ut när man swishar förbi på bakslangen. Ryan Leech är en legend inom cykling och han håller bland annat i kurser där man får lära sig att just cykla på bakhjulet. På länken nedan finns en liten guide till hur du börjar. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Chris Forsberg sladdar på en bilskrot
Med en ganska vass Nissan 370Z

Chris Forsberg vet hur man får bakhjulen på en bil att snurra väldigt snabbt och här får vi se honom bemästra det bland massa vrak på en bilskrot med en inte helt original Nissan 370Z till sin hjälp. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Ny racerversion av Lamborghini Huracán
Har förbättrad aerodynamik

För ungefär tre år sedan visade Lamborghini upp modellen Huracán i racerkläder. Nu har man uppdaterat och förfinat en del grejer vilket har lett fram till det vi ser här - Huracán Super Trofeo EVO. Bilen är utvecklad av Lamborghini Squadra Corse och den ska ha samma downforce som föregångaren men överlag bättre aerodynamiska egenskaper. För att få till allt har man samarbetat med Dallara Engineering som hjälpt till att ta fram ett nytt karosspaket i kolfiber och det enda man inte har förändrat är splittern fram, det platta golvet och diffusorn bak. De nya modifieringarna har gjort att man klarat av Monza-banan på 1:43,3 vilket är 1,5 sekund snabbare än föregångaren. Motorn är den 5,2 liter stora V10:an som i det här fallet lämnar 620 hästar. Den är kopplad till en sexstegad sekventiell växellåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 280 km/h. Nästa vår ska det börja tävlas med bilen och skulle du vilja vara med kan jag meddela att åket kostar 235 000 euro. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Elektrisk motorcykel framtagen av veterinär
Alan bygger saker på sin fritid

Alan Cross är veterinär i Atlanta och på sin fritid tar han fram skapelser som ExoDyne vi ser här. Alan har även utbildning inom ingenjörsskap och är som vi kan se inte helt ovan vid att jobba med metall. Bygget tog nio månader att färdigställa och han har gjort precis allting själv - förutom pulverlacken och sätesklädseln. I ramen som även är batteripacket sitter det 48 lithium polymer (LiPo)-celler som klarar av att skicka ut 600 ampere men som är begränsade till 200 ampere. Packet må se rätt biffigt ut men det väger inte mer än 21 kilo. Elmotorn sitter i bakhjulet och den är på 11 kW med en toppeffekt på 30 kW. Framgaffeln kommer från en Suzuki RMZ 250 och svingen är från en Suzuki RM 125. Även frambromsen är från Suzuki. Det på hojen som behöver mest stabilitet och styrka är tillverkat i titan men här finns även aluminium och kolfiber. Vikten på hela ekipaget landar på 112 kilo. Toppfarten anges till 96 km/h och räckvidden till 3,2 mil. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0

Visst borde BMW bygga en ny glidarhoj?
Den skulle kunna få se ut så här

BMW har för tillfället ingen glidarhoj i sitt utbud men det tycker motorcykel-tillbehörsföretaget Wunderlich att de borde ha - så deras designer Nicolas Petit drömde upp den här som man kallar för Wunderlich BMW R 1600 C Concept. Det är en muskelhoj som ändå känns avslappnad tack vare sin körställning. Självklart sitter det en rund strålkastare i nosen och fjädringen till framhjulet är av Telelever-typ. Den lilla passagerarsadeln kan vinklas upp som ett ryggstöd, eller tas bort helt om man vill ha en lite sportigare profil. Bakhjulet sitter i en enkelsving och drivningen från den 1 600 kubik stora motorn hittar dit via kardanaxel. Detta är som sagt endast en designidé men kanske något som BMW skulle kunna få för sig att ta fram i framtiden. Tumnagel
162kg
+
Bobby Green
0

Världens längsta burnout med motorcykel
Nytt rekord från Polen

Stuntmannen Maciej "DOP" Bielicki från Polen är nu innehavare av rekordet för världens längsta burnout med motorcykel. Han lyckades bränna loss med bakhjulet i hela 4,47 kilometer och rekordet är nu erkänt av Guinness. Till sin hjälp hade Maciej en Harley-Davidson Street Rod på 750 kubik av senaste modell. Det förra rekordet sattes också på en Harley förra året och då var sträckan istället 3,7 kilometer. Tumnagel
62kg
+
Bobby Green
0

Masaru körde 50 mil på bakhjulet
Tog 13 timmar

Förra året körde Dougie Lampkin hela Isle of Man-sträckan med sin trialhoj på bakhjulet. Riktigt imponerande såklart, precis som det Masaru Abe nyligen lyckades med. På den ovalformade banan Kawaguchi Auto Race i Japan körde han nämligen hela 50 mil på bakhjulet på en 125-kubiks scooter. Det hela tog omkring 13 timmar och medelhastigheten var 40 km/h. Efter två timmar började Masaru få ont i ryggen så då fick han ett par smärtstillande tabletter levererade till sig samtidigt som han satt kvar i sadeln. Det förra rekordet låg på 33 mil och målet var att klara av hela 60 mil, men smärtan gjorde att Masaru till slut fick avbryta tio mil tidigare. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Cykel utan cykelkedja
Nytt Kickstarter-projekt

Chainless S1 säger sig vara världens första kedjelösa cykel med växlar tillverkade av den volframhaltiga mineralen Scheelit (Tungsten). Fördelen med dessa är exempelvis att det aldrig behöver smörjas. Tramporna sitter direkt på bakhjulet och konceptet ska bjuda på snabb styrning, möjligheten att vända på en femöring och en cykel som man enkelt ska kunna vika ihop och bära med sig. Ramen, gafflarna och styret är alla i aluminium och vikten på cykeln ska landa på strax under tolv kilo. Hjulen kan man få i storlekarna 20, 24 eller 26 tum. För stoppandet står skivbromsar både fram och bak. Via Kickstarter söker man 75 000 dollar för att göra verklighet av projektet. Beställer man nu får man en cykel för 799 dollar och den ska då levereras i september. Tumnagel
2kg
+
Bobby Green
0

Toyota 86 med 31 års åldersskillnad
Ron har en AE och en GT

Ron Ng älskar verkligen Toyota 86. Han har ägt inte mindre än elva stycken AE86 och byggt om sex stycken av dem. 2012 presenterade Toyota en slags hommage till bilen i form av GT86. Konceptet med liten, lätt och bakhjulsdriven bil fanns kvar. Givetvis var Ron tvungen att ha en sådan också, och även om det skiljer mycket i teknik och en massa år mellan modellerna säger han att bägge är riktigt roliga att köra. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
2016

Bus i öknen med en Victory Octane
Klart även en glidare kan köra på bakhjulet

Stuntmannen Tony Carbajal som tidigare i år var med och satte burnoutrekord med Victorys värstingglidare Octane har tagit ut hojen i öknen för att busa lite, eller misshandla så mycket det bara gick kanske är ett bättre uttryck. Det hela såg ut att ha varit ganska så kul i alla fall och så här säger han om det hela: "It was kind of a Mad Max theme. Unleashing some of the Octane’s fury upon the desert. It has been my goal to show what Octane is capable of right out of the box with little to no modifications. Whether it be a Guinness World Record burnout, action packed stunt shows, a cruise through the canyons or racing across and jumping in the desert. Octane is a very capable machine." Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

MATE eBike - eldriven cykel från Danmark
"Världens billigaste ihopfällbara elcykel"

Ny dag, ny eldriven cykel som går att fälla ihop. Den här heter MATE eBike och kommer från Danmark. Den presenterades tidigare i år och nyligen avslutades Indiegogo-kampanjen med sanslösa resultat. Projektet har nämligen lyckats dra in hela 3,7 miljoner dollar! En cykel blir din för 699 dollar och beställer du nu ska du få den redan i december i år. Julklapp till dig själv kanske? Den lilla elmotorn sitter i bakhjulet och den kan utan problem hjälpa dig att komma upp i 35 km/h. Batteriet när det är fulladdat vilket tar två timmar räcker för en tripp på åtta mil. En USB-ingång finns på styret så att du kan ladda dina prylar. Det finns fyra olika färger att välja mellan (Army Green, Matte Black, Metallic Red eller Shiny White) och två olika effekter - 250 Watt eller 350 Watt. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Elhoj med attityd
De hårda mc-gängens framtid?

Zvexx är ett företag från Schweiz och de har ett enda mål - att bygga en tuff eldriven motorcykel med attityd. Och för att lyckas med det ska man skippa plastraket-looken och bygga något som de där riktigt hårda mc-gängen gillar. Det här är resultatet - ett bygge med massa kolfiber, klassisk sittställning, remdrift och ett riktigt fett bakhjul (334 millimeter). Och det kanske behövs för att få ned all effekt i asfalten - hojens elmotor sägs nämligen ha ett vrid på hela 1 218 Newtonmeter! 0-80 km/h ska man kunna nå på under tre sekunder och på en laddning ska man ta sig 15 mil. Vikten på ekipaget anges till 355 kilo. Mycket mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Man verkar i alla fall ha byggt en fungerande prototyp men om och när hojen kommer att bli tillgänglig för allmänheten återstår att se. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Lär dig att cykla på bakhjulet
Envetne Mike Boyd visar hur

Mike Boyd har tidigare visat oss att om man väl vill lära sig något ska man aldrig ge upp, utan försöka ända tills man klarar det. Han har genom att vara enveten bland annat lärt sig att cykla enhjuling, göra coola biljardtrick och kickflip med en skateboard. Nu tar han tag i det här med att kunna cykla på bakhjulet. Tumnagel
163kg
+
Bobby Green
0

Snubbe körde Isle of Man-sträckan på bakhjulet
Tog en och en halv timme

Motorcykeltävlingarna på Isle of Man kan vara de farligaste i världen. Sträckan man kör på innehåller över 200 stycken kurvor och dessa passeras i sinnessjuka hastigheter, med stenlagda murar och husväggar som saker man landar i om man kör av. Stuntmannen Dougie Lampkin har nu kört sträckan, men inte på en roadracing-hoj i över 300 km/h utan på en trialmaskin, och på bakhjulet. Det hela tog honom 1 timme och 35 minuter. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Mercedes visar eldriven lastbil
Koncept för tillfället men på väg

I Elon Musks framtidsplan som han delade med sig av nyligen berättade han att eldrivna lastbilar fanns med. Mercedes orkar dock inte vänta på framtiden och presenterar nu därför konceptet Urban eTruck - en helt eldriven lastbil med en räckvidd på 20 mil. Batteripacket på 212 kilowattimmar är placerat i ramen baktill och elmotorerna sitter i bakhjulens nav. Effekten på varje motor anges till 167 hästar och 500 Newtonmeter. Med en snabbladdare ska det ta två till tre timmar att ladda fullt. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Polaris presenterar race-inspirerad Slingshot
SLR får lite extra godis

Polaris uppdaterar modellen Slingshot inför 2017 och adderar då versionen SLR. Den är en race-inspirerad och får en tvåtonslack, sportigare stolar, ett öppet luftfilter, ny ratt från Sparco, andra pedaler och växelspaksknopp i aluminium. I övrigt förses den med ett bredare bakhjul som mäter 305 millimeter samt smidda fälgar i aluminium. Motormässigt sker inga förändringar utan under skalet sitter det fortfarande en fyra på 2,4 liter från GM. På prislappen står det 28 499 och SLR går att få i färgerna Orange Madness och Turbo Silver. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Elcykeln som inte behöver laddas
Ser dessutom rätt så elegant ut

Velocipede-Fogliaverde är ett nytt cykelmärke som vill göra verklighet av modellerna Piacevole Corsa och La Specialist Ruggine via Kickstarter. Bägge cyklarna har en klassisk design, fina detaljer och sköna materialval i alla delar. De får dessutom lite extra hjälp av en navmotor i bakhjulet och ett batteri som om du cyklar smart inte ska vara i behov av laddning. När du bromsar regenereras nämligen energi som i sin tur laddar batteriet, så ser du bara till att planera din körning kanske du slipper stoppa in kontakten i väggen. Skulle du ändå behöva göra detta tar det endast två timmar att ladda fullt. Toppfarten för den assisterade körningen ligger på 25 km/h och cyklarna väger in på 18,7 kilo. En app till din smarta telefon låter dig överblicka allt som du kan tänkas vilja ha koll på. Är du sugen kan du förhandsbeställa ett exemplar nu och då står det 2 950 Euro på prislappen. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green
0

Jay Leno kraschar med dragster
Ooops!

Jay Leno bestämde träff med stuntföraren Bob Riggle och hans bisarra dragster med 2500 hästar under glaset. Bilen är känd för att åka upp på bakhjulen men när Bob och Jay tar en tur i monstret går inte allt som det ska... Tumnagel
146kg
+
Roger Åberg
0

Snowbike-körning i Idaho
Med Hoyer, Seig och Renner

Bara för att snön har lagt sig på marken vill man ju inte sluta köra cross för det. Det är där en snowbike kommer in i bilden - en cross som har fått en skida istället för ett framhjul och en larvfot istället för ett bakhjul. På så vis kan inget stoppa en när man vill dundra fram, och det demonstrerar Snowbike-proffsen Brock Hoyer och Reagan Seig som i det här klippet även har fått sällskap av FMX-proffset Ronnie Renner. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Snubbar kör omkring med skeva cyklar
Åker med ständig sladd

Något som fixie-folk gillar är att "skidda". Det innebär att de låser upp bakhjulet på sina cyklar genom att snabbt hålla emot med benen vilket gör att man kan få till små sladdar. En företeelse som kan se lite lustig ut när dessa kommer farande. Dock lyfter folk nog mer på ögonbrynen när de ser herrarna i detta klippet skrida fram. Deras single speed-cyklar har nämligen en led i ramen vilket gör att de kan tilta hela cykeln efter framhjulet och bakåt. När de kastar ut baken ser det ut som om de sladdar när de i själva verket bara fortsätter att cykla, fast på ett märkligt vis. Varför kan man fråga sig, men visst ser det rätt så härligt ut? Bonusklipp nedan. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green
0

En snäll liten bil med en jättemotor
Jay Leno kör sin Ford Shogun

Ford Festiva är en liten kompakt bil som presenterades för första gången 1986. Den hade en liten 63 hästar stark motor och inget med modellen stack ut någonstans. Jay Leno har en i sin samling, men den är långt från en vanlig Festiva. Det här är nämligen en Ford Shogun, och förutom ett fett kjolpaket har den har en V6:a från Ford Taurus SHO placerad i mitten av bilen. Motorn har sedan fått sig ett lustgassystem och levererar inte mindre än 300 hästar - inte så illa pinkat i den här typen av bil. Drivningen sker på bakhjulen och skapelsen väcker oerhörda habegär hos undertecknad. Tyvärr byggdes endast sju stycken exemplar så jag får nog nöja mig med att titta på den här videon än att försöka hitta en till salu på Blocket. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Drifta med vilken framhjulsdriven bil som helst
Plywood fixar biffen

Om du är ledsen över att din framhjulsdrivna bil inte är så sugen på att drifta när du är det kan du enkelt fixa detta genom att lägga en bit plywood under vardera bakhjul och dra åt handbromsen - sedan är det bara att köra. Inget man kanske bör testa på en offentlig parkeringsplats dock. Tumnagel
156kg
+
Bobby Green
0

Eldriven scooter man kan flyga iväg med
Ny uppfinning av Thomas Senkel

Thomas Senkel är en tysk uppfinnare och hans senaste skapelse heter Skyrider One. Det är en eldriven scooter med en propeller där bak och en skärm som gör att man kan ta sig en flygtur när man tröttnat att hänga på marken. Scooterns elmotor är på åtta hästar och den driver bakhjulet, propellern har en egen motor på 17 hästar. På marken ska man kunna köra omkring tolv mil och toppfarten anges till 60 km/h. Väl i luften ska man kunna köra propellern i 30 minuter innan batteriet tar slut. Allt är bara på prototypstadiet för tillfället och i framtiden ska Thomas fixa till en vikbar propeller och slopa det stora runda skyddet runt den nuvarande för att ekipaget ska bli smidigare att köra när man väl befinner sig på marken. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0

Nu blåser vi snuten inspirerade bilköpet
Gregg Hamilton kör Pontiac Firebird Trans-Am

När Gregg Hamilton såg filmen Nu blåser vi snuten föll alla bitarna på plats. Han hade alltid velat ha en bil med V8:a, manuell växellåda och bakhjulsdrift - precis det som Burt Reynolds kör i den klassiska filmen. När Gregg senare flyttade till USA fanns det egentligen bara ett alternativ - att köpa sig en Pontiac Firebird Trans-Am. Bonusklipp nedan. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Sladd med trehjulingar i snön
Bra underlag för drifting

Trehjulingar med bakhjul i plast är extra lätta att sladda med men vad händer om underlaget är snö? Tar aldrig en sladd slut då? Devin Graham och hans gäng drog till Powder Mountain i Utah för att ta reda på det. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Tanner Foust sladdar med en Polaris Slingshot
Trimmad trehjuling med över 400 hästar

Sommaren 2014 presenterade Polaris trehjulingen Slingshot. En sån har nu hamnat i händerna på racerföraren Tanner Foust, men det är ingen standardmaskin han rattar. Den här har nämligen trimmats till över 400 hästar - något som mer än räcker för att sätta fart på det stackars bakhjulet. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida