m
a
r
61 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Tut i luren! Heinz fyller 150 år i år

Tut i luren! Heinz fyller 150 år i år

Delar med sig av historien

Strupen / Mat

1869 grundade Henry John Heinz varumärket Heinz vilket innebär att det i år fyller hela 150 vilket givetvis är något att fira. Heinz gör det bland annat genom att dela med sig av den här bilden där vi får se en tidslinje från början fram till idag.

Heinz är väl mest kända för sin ketchup som jag personligen älskar men det finns även andra saker i sortimentet som exempelvis senap, majonnäs och bönor.

Visa
Pressmeddelande
HEINZ FIRAR 150 ÅR

Det folkkära varumärket Heinz som är mest känt för sin ketchup, grundades redan år 1869 av Henry John Heinz. Sedan varumärkets start har de varit en del av många innovationer genom exempelvis nya produkter och förpackningar. I år firar varumärket att de har varit med och gjort livet bättre för människor i 150 år.

Heinz är idag välkänt och älskat av människor över hela världen. Men det är inte alla som känner till den fascinerande historien bakom företaget och grundaren Henry John Heinz. Hans önskan om att "göra en vanlig sak ovanligt bra" och hitta små sätt som förbättrar livet är fortfarande hjärtat i Heinz och något som gjort företaget till ett av världens mest kända varumärken. Nu har det gått 150 år och Heinz firar sitt bestående arv och innovation.

Hur resan startade

Grundaren Henry John Heinz föddes i Pittsburgh, USA. Redan vid åtta års ålder sålde han egenodlade grönsaker från sin mammas trädgård och några år senare, 1869, grundade han livsmedelsföretaget som nu är känt över hela världen. Redan från start hade Heinz stor passion för kvaliteten och var noga med att hans produkter skulle vara unika. Här är bara några av de saker som Henry John Heinz gjorde under sin livstid som satte prägeln för företaget:

• Han bestämde sig för att sälja sina produkter i genomskinliga flaskor för att visa kvalitet och renhet. Till skillnad från hans konkurrenter som vid denna tidpunkt sålde dem i bruna ogenomskinliga flaskor.

• Han utvecklade sina egna tomatfrön och odlade Heinz läckra, solmogna tomater. Så i linje med hans tro på om man ska förbättra produkten i burk eller glas, måste du förbättra den när den fortfarande är i marken.

• I flera år investerade han i forskning för att hitta recept på en konserveringsfri Heinz Tomatketchup. När Henry John Heinz dog 1919, var Heinz-namnet redan allmänt känt i köken och produkterna exporterades världen runt.

• Kvalitet och innovation

Långt efter Henry John Heinz bortgång har arvet för kvalitet och innovation levt vidare och stått i centrum för det varumärket gör. Några exempel på hur Heinz har anpassat sig efter sin samtid är:

• Den första självuppvärmningsburken utvecklades under andra världskriget för att säkerställa att militära trupper hade tillgång till god, näringsrik mat, oavsett omständigheter.

• Utvecklat de mest populära produkterna, Heinz Tomatketchup och Heinz Beanz är fortsatt fria från konserveringsmedel och erbjuds även som ekologiska alternativ.

• Sedan 1985 har Heinz sakta reducerat socker- och salthalten i sina produkter utan att äventyra Heinz goda smak.

• På 1980-talet var Heinz ett av de första livsmedelsföretagen att leverera en innovation där man istället har förpackningen upp och ner för en lättare användning.

Företaget Kraft Heinz som äger varumärket Heinz idag, tar också hållbarhetsfrågan på allvar och är passionerade om att ligga i framkant när det gäller att skydda vår planet. Företaget meddelade nyligen att målet 2025 är att förpackningarna ska vara 100 % återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara. De vill även öka användningen av återvunnet material i företaget globalt sett.

Heinz idag

Varje år säljs 650 miljoner flaskor runt om i världen av varumärkets mest ikoniska produkt, Heinz Tomatketchup och finns idag överallt från vägkaféer till Michelin- stjärniga restauranger. När Henry John Heinz startade företaget, trodde han nog inte att det 150 år senare skulle vara ett av världens största livsmedelsmärken som säljer mer än 5 700 produkter i 200 länder.

– Tack vare vårt populära sortiment och konstanta nyfikenhet är Heinz ett mycket älskat varumärke världen över. Vi är mycket glada över att fira Heinz 150 års dag med en global marknadsföringskampanj, Clean Plates. Kampanjen framhäver det faktum att våra produkter har hjälpt till att göra människors måltider ännu godare runt om i världen i 150 år. Detta kommer att stödjas av olika lanseringar och spännande budskap under hela 2019, berättar Sara Andersson, Marketing Manager för Kraft Heinz Sverige.
Sanningen om Wasabi
Shigeo Iida pysslar med den äkta varan 
123kg
+
Bobby Green
Undervattensrestaurangen i Norge har öppnat
Redan fullbokad till i höst 
100kg
+
Bobby Green
Matt Stonie försöker äta 350 paket med Pop Rocks
Aj i magen! 
49kg
+
Bobby Green
Lyx-kaffe i Brooklyn
En kopp kostar 266 kronor 
45kg
+
Bobby Green
Sushi-experten Yuki Chizui kommer till Sverige
Popup-restaurang håller öppet i två dagar 
129kg
+
Bobby Green
Tutti Frutti-glass i bägare
Mer godisglass i frysdisken 
157kg
+
Bobby Green
Nike Air Max i skimrande futuristiska färger
Släpps den 21 mars 
-22kg
+
Bobby Green
Golfbollen som gjorde spelarna för bra
Dåligt för sporten? 
111kg
+
Bobby Green
Tröttnade på kontorsjobbet - blev knivslipare
Följ dina drömmar! 
124kg
+
Bobby Green
Minidokumentär om Soft Boy Records
Hiphop på Irland 
31kg
+
Bobby Green
3 Doors Down - Kryptonite
Fredagsklassikern 
16kg
+
Bobby Green
Shaq sänker några heta kycklingvingar
Starkt jobbat! 
107kg
+
Bobby Green
Knock Knock - ny singel från Laleh
Album och turné i juni 
12kg
+
Bobby Green
Max nya är starkt för fegisar
Men det är inte så dumt det 
136kg
+
Roger Åberg
Johnny's presenterar svart majonnäs
Spexigt! 
156kg
+
Bobby Green
Mysteriet kring Västerbottensosten
En av de bästa ostarna! 
162kg
+
Bobby Green
Robyn-fans sjunger tillsammans efter konsert
Ibland kan tunnelbanan vara trevlig 
251kg
+
Bobby Green
Nya skor från Nike
Släpps i sommar 
17kg
+
Bobby Green
Ny vegansk glass från SIA
Gjord på kokosgrädde 
31kg
+
Bobby Green
Dr. Dre - Still D.R.E.
Fredagsklassikern 
159kg
+
Bobby Green
Bright eyes - nytt från Deportees
Första sedan 2015 
60kg
+
Bobby Green
Mackmyra presenterar ny whisky
Ska väcka vårkänslor 
121kg
+
Bobby Green
Gourmet-version av Reese's Peanut Butter Cups
Går det att förbättra klassikern? 
110kg
+
Bobby Green
Fäviken Magasinet är Sveriges bästa restaurang
Enligt White Guide 2019 
154kg
+
Bobby Green
Läsk som smakar påskigt dragéägg
Istället för påskmust? 
14kg
+
Bobby Green
Lime har tagit fram en hjälm med Closca
Lanseras på måndag 
25kg
+
Bobby Green