-
m
a
r
6 i dag7 i går49 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Bild till artikel

Tut i luren! Heinz fyller 150 år i år

Delar med sig av historien

Strupen / Mat

1869 grundade Henry John Heinz varumärket Heinz vilket innebär att det i år fyller hela 150 vilket givetvis är något att fira. Heinz gör det bland annat genom att dela med sig av den här bilden där vi får se en tidslinje från början fram till idag.

Heinz är väl mest kända för sin ketchup som jag personligen älskar men det finns även andra saker i sortimentet som exempelvis senap, majonnäs och bönor.

Visa
Pressmeddelande
HEINZ FIRAR 150 ÅR

Det folkkära varumärket Heinz som är mest känt för sin ketchup, grundades redan år 1869 av Henry John Heinz. Sedan varumärkets start har de varit en del av många innovationer genom exempelvis nya produkter och förpackningar. I år firar varumärket att de har varit med och gjort livet bättre för människor i 150 år.

Heinz är idag välkänt och älskat av människor över hela världen. Men det är inte alla som känner till den fascinerande historien bakom företaget och grundaren Henry John Heinz. Hans önskan om att "göra en vanlig sak ovanligt bra" och hitta små sätt som förbättrar livet är fortfarande hjärtat i Heinz och något som gjort företaget till ett av världens mest kända varumärken. Nu har det gått 150 år och Heinz firar sitt bestående arv och innovation.

Hur resan startade

Grundaren Henry John Heinz föddes i Pittsburgh, USA. Redan vid åtta års ålder sålde han egenodlade grönsaker från sin mammas trädgård och några år senare, 1869, grundade han livsmedelsföretaget som nu är känt över hela världen. Redan från start hade Heinz stor passion för kvaliteten och var noga med att hans produkter skulle vara unika. Här är bara några av de saker som Henry John Heinz gjorde under sin livstid som satte prägeln för företaget:

• Han bestämde sig för att sälja sina produkter i genomskinliga flaskor för att visa kvalitet och renhet. Till skillnad från hans konkurrenter som vid denna tidpunkt sålde dem i bruna ogenomskinliga flaskor.

• Han utvecklade sina egna tomatfrön och odlade Heinz läckra, solmogna tomater. Så i linje med hans tro på om man ska förbättra produkten i burk eller glas, måste du förbättra den när den fortfarande är i marken.

• I flera år investerade han i forskning för att hitta recept på en konserveringsfri Heinz Tomatketchup. När Henry John Heinz dog 1919, var Heinz-namnet redan allmänt känt i köken och produkterna exporterades världen runt.

• Kvalitet och innovation

Långt efter Henry John Heinz bortgång har arvet för kvalitet och innovation levt vidare och stått i centrum för det varumärket gör. Några exempel på hur Heinz har anpassat sig efter sin samtid är:

• Den första självuppvärmningsburken utvecklades under andra världskriget för att säkerställa att militära trupper hade tillgång till god, näringsrik mat, oavsett omständigheter.

• Utvecklat de mest populära produkterna, Heinz Tomatketchup och Heinz Beanz är fortsatt fria från konserveringsmedel och erbjuds även som ekologiska alternativ.

• Sedan 1985 har Heinz sakta reducerat socker- och salthalten i sina produkter utan att äventyra Heinz goda smak.

• På 1980-talet var Heinz ett av de första livsmedelsföretagen att leverera en innovation där man istället har förpackningen upp och ner för en lättare användning.

Företaget Kraft Heinz som äger varumärket Heinz idag, tar också hållbarhetsfrågan på allvar och är passionerade om att ligga i framkant när det gäller att skydda vår planet. Företaget meddelade nyligen att målet 2025 är att förpackningarna ska vara 100 % återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara. De vill även öka användningen av återvunnet material i företaget globalt sett.

Heinz idag

Varje år säljs 650 miljoner flaskor runt om i världen av varumärkets mest ikoniska produkt, Heinz Tomatketchup och finns idag överallt från vägkaféer till Michelin- stjärniga restauranger. När Henry John Heinz startade företaget, trodde han nog inte att det 150 år senare skulle vara ett av världens största livsmedelsmärken som säljer mer än 5 700 produkter i 200 länder.

– Tack vare vårt populära sortiment och konstanta nyfikenhet är Heinz ett mycket älskat varumärke världen över. Vi är mycket glada över att fira Heinz 150 års dag med en global marknadsföringskampanj, Clean Plates. Kampanjen framhäver det faktum att våra produkter har hjälpt till att göra människors måltider ännu godare runt om i världen i 150 år. Detta kommer att stödjas av olika lanseringar och spännande budskap under hela 2019, berättar Sara Andersson, Marketing Manager för Kraft Heinz Sverige.
103kg
0

Tut i luren! Heinz fyller 150 år i år

Delar med sig av historien

Populäraste
Ölryggsäck med anti-skakteknik
Kuta utan att ölen exploderar 
Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0
Vi har smakat på Unbelievable Whopper
Högst trovärdig! 
Tumnagel
309kg
+
Roger Åberg
0
Beyond Burger ska nu finnas på Coop
Rullar ut denna veckan 
Tumnagel
140kg
+
Bobby Green
0
Burger Kings köttlösa burgare släpps imorgon
Lanseras på åtta utvalda restauranger 
Tumnagel
343kg
+
Bobby Green
0
Danny MacAskill kopplar på en vagn bakom cykeln
Perfekt barnvakt 
Tumnagel
140kg
+
Bobby Green
0
Videon till Lil Nas X låt Old Town Road
Den med Billy Ray Cyrus 
Tumnagel
16kg
+
Bobby Green
0
Trailer för The Chef Show
Producerad av Jon Favreau 
Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0
Levi's firar 501 Day med nya jeans
Designade av Heron Preston 
Tumnagel
14kg
+
Bobby Green
0
Musikvideon till The Black Keys låt Go
Nytt album om en månad 
Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0
Slipknot - Duality
Fredagsklassikern 
Tumnagel
33kg
+
Bobby Green
0
Brödrosten som bara rostar en skiva åt gången
Kostar 2600 kronor 
Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0
Skate i skog
Coolt ställe 
Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0
Senaste
Nu kan du bo i Spice Girls-bussen
Spice up your life! 
Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0
Pride-kollektion från Polo Ralph Lauren
Välj mellan fem stycken plagg 
Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0
Ölryggsäck med anti-skakteknik
Kuta utan att ölen exploderar 
Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0
Vi har smakat på Unbelievable Whopper
Högst trovärdig! 
Tumnagel
310kg
+
Roger Åberg
0
Omega firar 50 år sedan månlandningen
Med specialversion av Speedmaster 
Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0
Weissbier som är lagrad med färska hallon
Raw Law Pink Haze kommer till Systemet 
Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0
Det här ska vara världens tyngsta jeans
Från svenska SOSO 
Tumnagel
66kg
+
Bobby Green
0
Beyond Burger ska nu finnas på Coop
Rullar ut denna veckan 
Tumnagel
140kg
+
Bobby Green
0
Carpool Karaoke med Céline Dion
My car will go on, and on 
Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0
Burger Kings köttlösa burgare släpps imorgon
Lanseras på åtta utvalda restauranger 
Tumnagel
343kg
+
Bobby Green
0
Hur mycket alkohol försvinner vid matlagning?
DEt beror på hur du tillagar 
Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0
Mopedfloden i Taiwan
Mäktig timelapse 
Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0