m
a
r
54 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Årets Blossa har smak av Limoncello

Och medelhavskryddor

Strupen / Dryck

Snart är det jul igen! Blossa presenterar därför året glögg Blossa 18 di Limone. Den har smak av Limoncello och medelhavskryddorna rosmarin, timjan och basilika. Inspirationen kommer från vackra Amalfikusten i Italien. Åsa Orsvärn som är Chief Blender för Blossa säger följande:

"Blossa har sedan 2011 rest runt i världen för att hitta smaker till årgångsglöggen. 2018 har vi inspirerats av den italienska Amalfikusten. Blossa 18 di Limone har smak av Limoncello som ger en mild, närmast sötaktig syrlighet. Smaken gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor och tonerna från rosmarin, timjan och basilika. Blossa 18 är en spännande kombination av soligt medelhav och klassisk svensk jul."

Flaskan är designad av Scandinavian Design Group som låtit sig inspireras av klassiska italienska delikatessförpackningar och futurismens geometriska formspråk från början av 1900-talet. Den turkosa nyansen ska föra tankarna till det glittrande medelhavet vid kustremsan. Korken är gul eftersom man ville hylla citronen.

Glöggen hittar ni i Systembolagets beställningssortiment från den 19 september. Alkoholhalten ligger på 15 procent och flaskan rymmer 750 milliliter. Artikelnumret är 84400 och på prislappen står det 110 kronor.

Visa
Pressmeddelande
BLOSSA 18 RESER TILL AMALFIKUSTEN - Med smak av Limoncello och medelhavskryddor

Blossa färdas årligen till nya platser i världen för att hitta inspiration till årgångsglöggen. Längs serpentinvägar, branta bergssidor och vidsträckta citronlundar fann Blossa destinationen som inspirerade till årets smak: den italienska Amalfikusten. Årets glögg har smak av Limoncello och medelhavskryddorna rosmarin, timjan och basilika.

Amalfikusten kallas med rätta La Divina Costiera – den gudomliga kusten. I regionen växer stora, solmogna Ovale di Sorrento, citronerna som utgör grunden i tillverkningen av Limoncello. Dessa unika citroner med lägre syrlighet ger årgångsglöggen en frisk smakton som kompletteras med rosmarin, timjan och basilika – kryddor som förknippas med värme, hav och soldränkta landskap.

– Blossa har sedan 2011 rest runt i världen för att hitta smaker till årgångsglöggen. 2018 har vi inspirerats av den italienska Amalfikusten. Blossa 18 di Limone har smak av Limoncello som ger en mild, närmast sötaktig syrlighet. Smaken gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor och tonerna från rosmarin, timjan och basilika. Blossa 18 är en spännande kombination av soligt medelhav och klassisk svensk jul, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Flaskans turkosa nyans för tankarna till det glittrande medelhavet vid Amalfikusten. Årets design är inspirerad av klassiska italienska delikatessförpackningar och futurismens geometriska formspråk från början av 1900-talet. Den solgula korken är en hyllning till citronen och Limoncellon som inspirerat till smaken på Blossa 18 di Limone. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011. Blossa 18 di Limone finns i Systembolagets beställningssortiment från den 19 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent och priset är 110 kronor för 750 ml. Artikelnumret är 84400.

Om Blossa Årgångsglögg
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en ny unik design, vilket bidragit till att göra årgångsglöggen eftertraktad bland många samlare. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Sydamerika, Japan, England och Indien.

På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.
Dokumentär om Jay Maisels bostad
Imponerande ställe 
112kg
+
Bobby Green
0
Tullamore har tagit fram en Hen-drink
Drick PK 
-33kg
+
Bobby Green
0
Inred vardagsrummet med Bugatti Veyron-interiör
Annorlunda, men kul 
5kg
+
Bobby Green
0
Elektronisk musikfestival på Dragon Gate
Stället vaknar till liv igen 
153kg
+
Bobby Green
0
Den sista Schack-affären i New York
Härligt ställe 
125kg
+
Bobby Green
0
Brooklyn Brewery presenterar alkoholfri öl
Det här är Special Effects 
119kg
+
Bobby Green
0
Vecka 48 är snart slut
Så här kommer lite Bob Hund 
-18kg
+
Bobby Green
0
Omega släpper Speedmaster med rymdtema
Uppmärksammar Apollo 8 
103kg
+
Bobby Green
0
Lyssna på Håkan Hellströms nya singel
Vänta tills våren 
-41kg
+
Bobby Green
0
Conan O'Brien hyr en familj i Japan
Perfekt när man är trött på sin vanliga 
179kg
+
Bobby Green
0
Jacob snackar om filmen Maffiabröder
Snart 30 år och håller än 
102kg
+
Bobby Green
0
Han flyr kaoset genom att reparera klockor
Fin dokumentär 
100kg
+
Bobby Green
0
Bangkoks grymmaste utsikt har nu öppnats
Gå på glas 78 våningar upp 
145kg
+
Roger Åberg
0
H&M skrotar Cheap Monday
Klassiskt jeansmärke går i graven 
27kg
+
Roger Åberg
0
Kraftwerk spelar på Liseberg nästa sommar
Tar med sin 3D-show 
210kg
+
Bobby Green
0
Kortfilm med Pedro Pascal från Narcos
Julstämning från Happy Socks 
106kg
+
Bobby Green
0
Robyn uppträder på Roskilde
Blir festivalens huvudnamn 
141kg
+
Bobby Green
0
Chili Klaus och Aarhus Jazz Orchestra spelar jazz
Med inslag av chili 
114kg
+
Bobby Green
0
In Flames festival kommer tillbaka
I augusti är det dags för Borgholm Brinner igen 
123kg
+
Bobby Green
0
En gammal moped får nytt liv
Som caféracer 
152kg
+
Bobby Green
0
Baileys och Chokladfabriken släpper chokladask
Endast för vuxna över 20 år 
102kg
+
Bobby Green
0
Millencolin släpper nytt album
Lyssna på första singeln SOS 
128kg
+
Bobby Green
0