m
a
r
2 i dag5 i går58 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Årets Blossa har smak av Limoncello

Och medelhavskryddor

Strupen / Dryck

Snart är det jul igen! Blossa presenterar därför året glögg Blossa 18 di Limone. Den har smak av Limoncello och medelhavskryddorna rosmarin, timjan och basilika. Inspirationen kommer från vackra Amalfikusten i Italien. Åsa Orsvärn som är Chief Blender för Blossa säger följande:

"Blossa har sedan 2011 rest runt i världen för att hitta smaker till årgångsglöggen. 2018 har vi inspirerats av den italienska Amalfikusten. Blossa 18 di Limone har smak av Limoncello som ger en mild, närmast sötaktig syrlighet. Smaken gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor och tonerna från rosmarin, timjan och basilika. Blossa 18 är en spännande kombination av soligt medelhav och klassisk svensk jul."

Flaskan är designad av Scandinavian Design Group som låtit sig inspireras av klassiska italienska delikatessförpackningar och futurismens geometriska formspråk från början av 1900-talet. Den turkosa nyansen ska föra tankarna till det glittrande medelhavet vid kustremsan. Korken är gul eftersom man ville hylla citronen.

Glöggen hittar ni i Systembolagets beställningssortiment från den 19 september. Alkoholhalten ligger på 15 procent och flaskan rymmer 750 milliliter. Artikelnumret är 84400 och på prislappen står det 110 kronor.

Visa
Pressmeddelande
BLOSSA 18 RESER TILL AMALFIKUSTEN - Med smak av Limoncello och medelhavskryddor

Blossa färdas årligen till nya platser i världen för att hitta inspiration till årgångsglöggen. Längs serpentinvägar, branta bergssidor och vidsträckta citronlundar fann Blossa destinationen som inspirerade till årets smak: den italienska Amalfikusten. Årets glögg har smak av Limoncello och medelhavskryddorna rosmarin, timjan och basilika.

Amalfikusten kallas med rätta La Divina Costiera – den gudomliga kusten. I regionen växer stora, solmogna Ovale di Sorrento, citronerna som utgör grunden i tillverkningen av Limoncello. Dessa unika citroner med lägre syrlighet ger årgångsglöggen en frisk smakton som kompletteras med rosmarin, timjan och basilika – kryddor som förknippas med värme, hav och soldränkta landskap.

– Blossa har sedan 2011 rest runt i världen för att hitta smaker till årgångsglöggen. 2018 har vi inspirerats av den italienska Amalfikusten. Blossa 18 di Limone har smak av Limoncello som ger en mild, närmast sötaktig syrlighet. Smaken gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor och tonerna från rosmarin, timjan och basilika. Blossa 18 är en spännande kombination av soligt medelhav och klassisk svensk jul, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Flaskans turkosa nyans för tankarna till det glittrande medelhavet vid Amalfikusten. Årets design är inspirerad av klassiska italienska delikatessförpackningar och futurismens geometriska formspråk från början av 1900-talet. Den solgula korken är en hyllning till citronen och Limoncellon som inspirerat till smaken på Blossa 18 di Limone. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011. Blossa 18 di Limone finns i Systembolagets beställningssortiment från den 19 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent och priset är 110 kronor för 750 ml. Artikelnumret är 84400.

Om Blossa Årgångsglögg
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en ny unik design, vilket bidragit till att göra årgångsglöggen eftertraktad bland många samlare. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Sydamerika, Japan, England och Indien.

På folk o folk har vi samlat alla produkter från tre bolag - Altia Sweden, Bibendum och Philipson Söderberg. Tillsammans kan vi erbjuda ett av Sveriges största dryckesutbud med både välkända varumärken och spännande nyheter.
Delicato presenterar Delicatokalendern
Har 25 stycken luckor 
129kg
+
Bobby Green
0
Ny kollektion från H&M och Moschino
Nostalgivibbar 
-177kg
+
Bobby Green
0
Tarform är ytterligare en eldriven Café racer
Har 3D-printade delar 
119kg
+
Bobby Green
0
Levi's hyllar Musse Pigg
Ny kollektion släpps 1 november 
-22kg
+
Bobby Green
0
Tenacious D äter starka kycklingvingar
Vet fortfarande hur man rockar 
121kg
+
Bobby Green
0
Allee Willis är skaparen av över 1.000 kända låtar
Kan dock inte spela ett enda instrument 
152kg
+
Bobby Green
0
Konsten att smida japanska yxknivar
Inget man lär sig på en dag 
140kg
+
Bobby Green
0
Ooti har en ramp i trädgården
Snyggt! 
105kg
+
Roger Åberg
0
Justin är första Nike-löparen
Med cerebral pares 
310kg
+
Roger Åberg
0
Business Insider spanar in Bovets dyraste klocka
Din för 470.000 dollar 
106kg
+
Bobby Green
0
Nirvana återförenades för en stund
På Cal Jam-festivalen 
132kg
+
Bobby Green
0
Lyxa till det med doftljus från Louis Vuitton
Endast 1.800 kronor styck 
-98kg
+
Bobby Green
0
Ny klocka från svenska Tusenö
En del av vinsten går till SSRS 
126kg
+
Bobby Green
0
Honungsglaserade lammkotletter
Salam visar hur hon gör sina 
100kg
+
Bobby Green
0
Tut i luren! Idag är det kanelbullens dag!
Fika hela dagen! 
133kg
+
Bobby Green
0
Han har klättrat upp för Mount Everest 21 gånger
Nu vill han ge barnen i Nepal en bättre framtid 
129kg
+
Bobby Green
0
Salted Caramel Cheesecake nu även i Sverige
Häagen-Dazs levererar 
136kg
+
Bobby Green
0
Dr. Martens för skandinavisk vinter
Wintergrip ska tåla sämre väder 
106kg
+
Bobby Green
0
Cykelhjälmen som ser ut som en keps
Skapad av SpaceX-ingenjörer 
143kg
+
Bobby Green
0
2Pac feat Dr.Dre - California Love
Fredagsklassikern 
147kg
+
Bobby Green
0
Historien om elgitarrers dist
Intressant 
137kg
+
Bobby Green
0