m
a
r
2 i dag4 i går69 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Foto: Bobby Green

Vi har testat Lisebergs nya attraktion Valkyria

Ser läbbig ut - är kanonkul!

Passet / Upplevelser

Igår var det då äntligen dags - pressvisning av Lisebergs nya storsatsning Valkyria. Det är en berg- och dalbana av typen Dive Coaster och den största i Norden av detta slag. Attraktionen ersätter den tidigare berg- och dalbanan Kanonen. Jag åkte till nöjesparken för att testa nyheten och den långa väntan har varit värt det - den här kommer nog många att tycka om. Och den är inte så läskig som den kanske först ser ut att vara.

Siffrorna imponerar. En av dessa är att bygget har kostat 300 miljoner kronor. Det gör Valkyria till nöjesparken dyraste satsning någonsin. Det har också varit den mest komplicerade. Man började gräva redan i september 2016 och arbetet med tunneln som är efter den första backen drog ut mer på tiden än man hade tänkt. Nu är alltså allting klart och innan vi kom dit så har attraktionen varit igång med testdockor fastspända i stolarna.

I den första backen kommer man upp i hela 105 km/h på väldigt kort tid. Den är över 50 meter hög vilket kanske inte låter så våldsamt, men när man väl sitter där uppe är människorna som traskar omkring på marken väldigt små. Man sitter sex stycken personer på rad och varje tåg har tre rader, det finns tre stycken tåg men igår användes bara ett. När man väl kör full kapacitet är förhoppningen att man ska kunna skicka iväg ett tåg från stationen varje minut.

Precis innanför entré-dörrarna till den mäktiga byggnaden man har byggt upp i det nya "Myter & Legender"-området står en stol uppställd så att man kan se vad man snart ska placera ändan i. Man dinglar fritt med benen och har en massiv ram som man fäller ned över kroppen som ser till att man sitter på plats, denna dubbelsäkras också med ett säkerhetsbälte. Mot kroppen sitter en gummiliknande "väst" som var förvånansvärt bekväm och man sitter verkligen tryggt och bra i stolarna.

När det väl var vår tur att åka började vi med att sitta på mittenraden och platserna som är i mitten av den, allt för att det skulle vara så lite läskigt som möjligt. Det var rejält nervöst innan eftersom man laddat upp genom att stå och titta på hur brant den där backen faktiskt är - 80 graders lutning skojar man inte bort i första taget. Personalen gav klartecken och vi började rulla upp för backen. Kanonfin utsikt på vägen upp och pulsen steg i takt med höjden. När man väl kommer upp på platån märker man hur högt det är och sen vet man ju att det är dags att tippa över kanten, men inte förrän hela vagnen har stått still någon sekund med oss tittande ner för att göra det hela ännu läskigare. Sen bär det av i en rackarns fart rätt ner i tunneln som är fylld med dimma, ut på andra sidan och upp i en halvloop. Här skriker man rejält och blir torrare än sandpapper i munnen på någon sekund. Sen far man vidare i några korkskruvar och härliga böjar. Det hela är över på några sekunder eftersom banan inte är mer än 750 meter lång, men oj vad kul dessa sekunder är. Man märker hur långt tekniken och ingenjörskapet bakom dessa grejer har kommit för det är imponerande hur mjukt vagnen går på rälsen. Man liksom bara susar fram utan minsta lilla vibration eller missljud. Väl inne på stationen igen vill man bara göra en enda sak - åka igen! Så det gjorde vi, fast denna gång skulle vi sitta längst fram. Sagt och gjort och det bar upp för backen igen. Direkt blev det sjukt mycket läskigare. Nu hade man verkligen inget framför sig förutom rälsen och de dinglande benen. Jag satt även längst ut på ena kanten vilket gör att man inte har något under sig utan får känslan av att bara sväva fritt. Väl upp på toppen blev det tydligt att det är på denna raden man ska sitta för att få den absolut häftigaste upplevelsen. Man känner allt mycket bättre och varenda kurva blev intensivare. Så ni som vill ha mer action sitter längst fram, ni andra gömmer er på rad två eller tre. Men, om du står och tvekar på marken för att attraktionen ser läbbig ut, ge den ett försök ändå. Den är mycket härligare än den först ser ut och framkallade varken åksjuka eller svimtendenser efteråt.

På fredag har Valkyria premiär för allmänheten. Häng med på en POV-åktur i klippet nedan innan du testar den på riktigt. För att få åka måste du vara minst 7 år gammal och 132 centimeter lång.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Efter nästan två års väntan och längtan är det äntligen dags för Lisebergs mäktiga åknyhet Valkyria att ha premiär. På fredag 10 augusti är det officiell invigning och publik premiär, då Valkyrias tåg står redo att kasta sig ner för det 50 meter höga stupet – i 105 km/h.

Arbetet med Lisebergs största, dyraste och mest komplicerade attraktionssatsning någonsin har pågått sedan september 2016. Markarbetet, som inkluderat en tunnel under marken (byggd i Göteborgsleran) har tagit sin tid. Men sedan några veckor tillbaka har attraktionen testkörts och parkbesökarna har kunnat följa tågens framfart i banan.

Frågan på allas läppar – när öppnar den för allmänheten? – har nu äntligen ett svar: Valkyria har premiär i veckan.

På fredag 10 augusti sker den officiella invigningsceremonin med bandklippning. För de gäster som planerar att besöka Liseberg tidigare i veckan kan dock en åktur i Valkyria vara fullt möjlig eftersom attraktionen kan komma att ”mjuköppna” redan i tidigare i veckan – beroende på när de slutliga besiktningarna, testerna och utbildningsinsatserna kan genomföras.

– Det har varit ett tufft projekt, men resultatet är värt all väntan i världen. Det är en fantastisk åkupplevelse och vi ser så mycket fram emot att låta våra gäster få prova, säger Lisebergs vd Andreas Andersen.

Valkyria är Lisebergs dyraste och mest komplicerade projekt hittills med en prislapp på mer än 300 mkr. Andreas Andersen är dock fortfarande säker på att investeringen kommer att bli en bra affär för Liseberg.

– Vi vet att det vi byggt är en ny Lisebergsikon – en gästfavorit som kommer sätta både Liseberg och Göteborg på kartan och bidra till att locka besökare många år framöver.

För att få åka Valkyria krävs det att man är minst 132 cm lång, är minst 7 år gammal och har ett Stora Åkpasset eller 4 åkkuponger.
Fanta med smak av blodapelsin
Säljs under en begränsad tid 
142kg
+
Bobby Green
0
Skrivbordet för dig som älskar Aventador
Ta in superbilen på kontoret 
21kg
+
Bobby Green
0
Lil Pump visar upp sin smyckesamling
Dyra grejer 
-117kg
+
Bobby Green
0
Delicatoasken gör comeback
Innehåller en nyhet 
264kg
+
Bobby Green
0
Robyns nya album släpps den 26 oktober
Heter Honey 
185kg
+
Bobby Green
0
Årets tema för Musikhjälpen presenterat
Alla har rätt att funka olika 
119kg
+
Bobby Green
0
Gatumat för 1 dollar
Billigt! 
112kg
+
Bobby Green
0
Årets Blossa har smak av Limoncello
Och medelhavskryddor 
162kg
+
Bobby Green
0
Varix WC - ny sneaker från Vans
Släpps i slutet av månaden 
42kg
+
Bobby Green
0
Därför säger vi ok
Ok? 
105kg
+
Bobby Green
0
Ny KÄK-burgare på Circle K
En starkare variant med salsa 
33kg
+
Bobby Green
0
Mumin-kläder för Rädda Barnen
Släpps på lördag 
137kg
+
Bobby Green
0
En liten tur med en Porsche 964 Carrera RS
Odödlig klassiker 
114kg
+
Bobby Green
0
Dokumentär om Bill Murray på gång
Här är trailern 
139kg
+
Bobby Green
0
Snyggt formade tårtor
Briljera när det är kalasdags 
117kg
+
Bobby Green
0
Garant presenterar blödande vegan-burgare
Nytt i frysdisken 
174kg
+
Bobby Green
0
Tut i luren! Idag är det Kebabens dag!
Middagen är räddad, igen 
120kg
+
Bobby Green
0
Det finns även ett Venedig i Kina
Staden Zhenyuan ser trevlig ut 
110kg
+
Bobby Green
0
Kul video till Kanye West och Lil Pumps låt
Ge mig en sån här dräkt 
38kg
+
Bobby Green
0