m
a
r
4 i går57 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Vi har åkt Helix!

Lisebergs nya åkattraktion

Foto: Bobby Green
Passet / Resmål

I oktober 2012 meddelade Liseberg att de hade en ny berg- och dalbana på gång - Helix. Nu, en hel massa dagar senare, är den nya åkattraktionen färdig och vi har provåkt ett par dagar innan parken officiellt öppnar för året.

Jag minns att jag blev riktigt peppad när jag fick reda på att Liseberg hade något nytt på gång. Som gammal västkustbo värmer parken i hjärtat och den bär på många barndomsminnen. Nu när man blivit lite till åren (ja jag känner mig gammal) behöver man nödvändigtvis inte åka massa attraktioner för att kunna njuta av stället - här finns mängder av fina saker att titta på och en hel del spelningar att gå på. Men idag var det som sagt back to basics som gällde - att åka berg- och dalbana.

Inledning

Helix ligger som en kringla kring Lisebergsbanan på berget och för att ta sig till den får man ta rulltrappan upp till Atmosfear. Vi gick via expressingången men det finns ytterligare en ingång och där fanns det rejält med fållor för köande - och det lär behövas. Helix är mycket efterlängtad och eftersom det är det häftigaste man kan åka på Liseberg lär trycket bli enormt.

Väl på perrongen kunde man spana in tågen lite extra i väntan på att få kliva på. Det finns för närvarande tre tåg och två är ute och kör samtidigt. Varje tåg tar 20 personer. Man sitter i en stol som är upphöjd så har man inte ofantligt långa ben dinglar dessa fritt. En bygel låser över kroppen och mot bäckenet. Bra stolar men lite för smala i axelbredd för mig som glömt galgen i jackan. Roligt också att man "hänger fritt" i stolen vilket ger extra mycket känsla i de så kallade "airtime humps" där man blir viktlös och lyfter från sätet.

Åkturen

Det finns ingen naturlig uppförsbacke eftersom man redan befinner sig på uppepå ett berg så man börjar åkturen med att åka nedför. Kul och framförallt kastas man direkt in i turen eftersom man inte hinner sitta och våndas i en brant backe. De första metrarna är härliga och sen eskalerar det bara mer och mer. Vagnen går otroligt fint på rälsen och även om det är korkskruvar hit och dit kastas man inte omkring utan man följer följsamt med. Hastigheten ökar successivt och som snabbast susar man fram i 100 knyck. Munnen blev torrare och torrare eftersom den ständigt var öppen då varken jag eller Wille kunde hålla oss för skratt eller uttrycka vår rädsla/glädje när vi dundrade fram. Trots att banan på vissa ställen är relativt kompakt är åkturen lång och det händer mycket. Bäst för min del var den sista "boostern" som gasar på tåget innan en ganska brant "inverted top hat" som går uppåt. Det hela avslutas med en 360-graders roll och här är man glad att man säkrat sina nycklar och skrot man har i fickorna. Strax därefter kan man pusta ut för då är åkturen över. Och prata om hur ballt det var. Jag som har lätt för att bli åksjuk kände ingenting av detta utan var bara exalterad över hur kul det var att åka.

Betyg

Helix är verkligen en berg- och dalbana för dig som gillar när adrenalinet pumpar. Men givetvis kan vem som helst åka den - men du bör inte vara höjdrädd eller ogilla när du ena stunden ser marken för att nästa stund se himlen. Banan känns väldigt genomtänkt och den bjuder hela tiden på spännande vändningar - det händer något hela tiden. Både jag och Wille var fyllda med lyckorus efter våra två vändor - en från mitten och en längst fram (mäktigt), och jag är helt övertygad om att Helix kommer att bli en succé. Det största problemet för attraktionen lär nog tyvärr bli köerna - för den här kommer folk att vallfärda till. Helix får 10 av 10 Feberyrningar.

Helixfakta:

Topphastighet: 100 km/h
Höjdskillnad: 52 meter
Inversioner: 7 styck
Längd: 1,38 km
Åktid: 2 min och 10 sek
G-krafter: 4,3 G
Antal tåg: 3 st à 20 personer
Kapacitet: 1350 personer/h
Tillverkare: Mack Rides
Prislapp: 240 miljoner kronor

Liseberg öppnar den 26 april.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Efterlängtad premiär för Helix när Lisebergs öppnar för säsongen

På lördag 26 april öppnar Liseberg för 91 gången. Sällan har en premiärdag varit lika efterlängtad. Årets nyhet Helix har väckt stor uppståndelse, redan innan första tåget med passagerare ens rullat ut på rälsen.
Det var i oktober 2012 som nyheten tillkännagavs: Liseberg skulle bygga en ny berg- och dalbana. Och inte vilken berg- och dalbana som helst, utan en bana i absolut världsklass.
Intresset under byggtiden har varit enormt. Tusentals ivriga berg- och dalbaneälskare har följt projektet dag för dag i sociala medier. Vid två tillfällen har det arrangerats rundvisningar på byggplatsen och hundratusentals har redan åkt banan virtuellt på nätet.
Helix är utan konkurrens Lisebergs största attraktionssatsning någonsin. Med en prislapp på 240 miljoner kronor och en byggtid på cirka ett och ett halvt år är Helix en rekordinvestering. Resultatet är en 1,38 km lång berg- och dalbana som innehåller alla de element som en berg- och dalbanefinsmakare kan önska sig. Den 2 minuter långa åkturen har två accelerationszoner och tågen kommer upp i en hastighet av 100 km/tim. Längs vägen är passagerna upp och ner sju gånger, och det bjuds på bland annat en Pretzel loop, en Zero-g-roll, en Heartline roll, en inverterad Tophat och flera S-kurvor.
– Helix är en berg- och dalbana med extra allt! Den är inte högst, längst eller snabbast i världen, men den bjuder på den perfekta åkupplevelsen, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.
Intresset för att provåka den färdiga berg- och dalbanan har varit så stort så att de internationella organisationerna för berg- och dalbaneentusiaster har stått på kö för att boka resor till Liseberg. Redan i premiärveckan kom 109 entusiaster från hela Europa till Liseberg via European Coaster Club.
– Helix är en jätteinvestering för Liseberg, men vi är ganska säkra på att det kommer betala sig. Inte bara för Liseberg, utan för Göteborg som resmål, säger Andreas Andersen.

Helixfakta:
Topphastighet: 100 km/h
Höjdskillnad: 52 meter
Inversioner: 7 styck
Längd: 1,38 km
Åktid: 2 min och 10 sek
G-krafter: 4,3 G
Antal tåg: 3 st à 20 personer
Kapacitet: 1350 personer/h
Tillverkare: Mack Rides
Prislapp: 240 miljoner kronor
En Porsche-rumpa som skrivbord
Perfekt för bilentusiasten 
59kg
+
Bobby Green
0
Delicato presenterar Delicatokalendern
Har 25 stycken luckor 
147kg
+
Bobby Green
0
Ny kollektion från H&M och Moschino
Nostalgivibbar 
-190kg
+
Bobby Green
0
Tarform är ytterligare en eldriven Café racer
Har 3D-printade delar 
120kg
+
Bobby Green
0
Levi's hyllar Musse Pigg
Ny kollektion släpps 1 november 
-26kg
+
Bobby Green
0
Tenacious D äter starka kycklingvingar
Vet fortfarande hur man rockar 
123kg
+
Bobby Green
0
Allee Willis är skaparen av över 1.000 kända låtar
Kan dock inte spela ett enda instrument 
152kg
+
Bobby Green
0
Konsten att smida japanska yxknivar
Inget man lär sig på en dag 
141kg
+
Bobby Green
0
Ooti har en ramp i trädgården
Snyggt! 
105kg
+
Roger Åberg
0
Justin är första Nike-löparen
Med cerebral pares 
311kg
+
Roger Åberg
0
Business Insider spanar in Bovets dyraste klocka
Din för 470.000 dollar 
106kg
+
Bobby Green
0
Nirvana återförenades för en stund
På Cal Jam-festivalen 
132kg
+
Bobby Green
0
Lyxa till det med doftljus från Louis Vuitton
Endast 1.800 kronor styck 
-98kg
+
Bobby Green
0
Ny klocka från svenska Tusenö
En del av vinsten går till SSRS 
126kg
+
Bobby Green
0
Honungsglaserade lammkotletter
Salam visar hur hon gör sina 
100kg
+
Bobby Green
0
Tut i luren! Idag är det kanelbullens dag!
Fika hela dagen! 
133kg
+
Bobby Green
0
Han har klättrat upp för Mount Everest 21 gånger
Nu vill han ge barnen i Nepal en bättre framtid 
129kg
+
Bobby Green
0
Salted Caramel Cheesecake nu även i Sverige
Häagen-Dazs levererar 
136kg
+
Bobby Green
0
Dr. Martens för skandinavisk vinter
Wintergrip ska tåla sämre väder 
106kg
+
Bobby Green
0
Cykelhjälmen som ser ut som en keps
Skapad av SpaceX-ingenjörer 
143kg
+
Bobby Green
0