m
a
r
59 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Artiklar i kategorin Passet / Ressätt

SAS slutar med taxfree under flygningarna
Sparar soppa

Om man tar bort extra flaskor, choklad, parfymer och elektronik som personalen säljer under flygresor minskar vikten och därmed även bränsleåtgången. Därför väljer SAS i höst att sluta med taxfree under sina flygningar. Minskad totalvikt kommer sparar bränsle och i samma veva blir det även mindre utsläpp. Det här kanske inte kommer att göra jättemånga ledsna dock, för det är betydligt färre som handlar taxfree ombord idag jämfört med hur det var tidigare. Tumnagel
345kg
+
Bobby Green
0

Baderkhan reser och är skön
I'm a tourist, not a terrorist

Res-vloggaren Drew Binsky meddelade att han skulle åka till Kurdistan och fick då kontakt med Baderkhan som berättade att han kunde guida lite. Baderkhan visade sig vara en särdeles skön snubbe som också älskar att resa, men hans pass rankas som det sämsta i hela världen. Inga bekymmer dock, han verkar lösa det hela ändå och ta livet med en klackspark. Härligt att se! Tumnagel
200kg
+
Bobby Green
0

Privat flygterminal för den med mycket pengar
Första i USA

På Los Angeles International Airport har nu den första helt privata terminalen öppnat. Här kan kändisar och rikingar i lugn och ro vänta på sitt plan och slippa beblanda sig med pöbeln. Business Insider visar oss här hur det hela ser ut och går till. Tumnagel
69kg
+
Bobby Green
0

En tur med det superlyxiga japanska sovtåget
Detta vill jag åka!

2015 skrev vi om det superlyxiga japanska tåget Train Suite Shiki-shima. Det har plats för 34 stycken personer och är inrett som ett modernt hotell med allt du kan tänkas behöva. I den lyxigaste sviten finns det exempelvis ett badkar man kan koppla av i när man susar fram längs med rälsen. En enkel resa kostar minst 2.865 dollar så det är som vanligt - smakar det så kostar det. Tumnagel
148kg
+
Bobby Green
0

Det bästa sättet att boarda flygplan på
Men som flygbolagen inte använder

Förutom att det oftast är dåligt med plats om man inte flyger business så tar det ju en herrans massa tid att boarda ett flygplan. Anledningen är att det görs på ett ineffektivt sätt och följderna blir irritation, förseningar och ångest. I det här klippet berättar YouTube-kanalen CGP Grey vilket som är det allra bästa sättet att boarda på, och varför flygbolagen vägrar att använda det. Alla boarding-metoder i sin helhet i klippet nedan. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Därför är bonuspoäng på flyget bara bluff och båg
Adam förstör ännu en sak

Flyger man mycket måste man ju bara samla de där poängen och har man börjat samla kanske det är läge att fixa ett kreditkort för att få ännu fler poäng. Men är det verkligen värt det? I det här avsnittet av Adams ruins everything går Adam hårt åt det där med att spara poäng och vara trogen ett flygbolag. Tumnagel
98kg
+
Roger Åberg
0

Så överlever du världens längsta flygning
Tips från resecoachen

Flygningen från Newark till Singapore är den längsta utan stopp i världen. 18 timmar tar det och att hänga på ett flygplan så lång tid är inte kul för någon, om man inte har betalat 400.000 kronor för en super-deluxe-biljett i övre första klass för då kan det nog vara helt okej. Men har man inte de slantarna kan man tydligen överleva resan ändå. Resekorrespondenten Scott McCartney från The Wall Street Journal bjuder här på några tips som kanske kan vara till hands om man nu skulle ge sig på detta. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Gänget från Lego-filmen har fixat en säkerhetsvideo
Åt Turkish Airlines

Säkerhetsvideos är rätt trista, även om en del flygbolag på senare tid har försökt piffa till dem. Senast i raden är Turkish Airlines som här tar hjälp av gänget från Lego-filmen. Tumnagel
130kg
+
Roger Åberg
0

Varför är det så svårt att boarda ett flygplan?
Key & Peele skojar

Att stiga på ett flygplan är verkligen inget klurigt. Folk ska klippa sitt boarding pass, gå genom en gång, hitta sin plats, slänga upp väskan och sätta sig. De flesta klarar det galant. För att göra det lättare så började man för en massa år sedan med att skicka på folk som sitter på olika rader i olika omgångar. Vilket folk skiter i och troligen inte gör processen snabbare. I dag handlar det oftast om andra anledningar till ordningen man får gå ombord. Först ska ju folk med små barn och som har problem att röra sig få gå på, vilket är självklart. Sedan börjar status-festen. Om man har guldkort eller köpt en dyr biljett ska man få gå på först, vilket folk som inte flyger så ofta inte fattar. Med rätta, varje flygbolag kallar sina stamgäster för olika saker. Därför har man börjat med boardinggrupper på många ställen. Först går grupp 1, sedan 2. Det brukar faktiskt folk förstå. Det udda är att om en person i ett sällskap har guldkort blir denna i grupp en och kompisen i grupp två. Så sällskap och familjer står där och har ingen aning när de ska gå på. Att något så enkelt kan bli så svårt. Tumnagel
102kg
+
Roger Åberg
0

Så här ser insidan på Airlander 10 ut
Världens största flygfarkost

Airlander 10 är världens största flygfarkost. Den är byggd av tillverkaren HAV (Hybrid Air Vehicles) och visades för första gången upp för två år sedan. Jungfrufärden gick bra, men vid andra flygningen kraschade man. Samma sak inträffade i fjol också. Nu fokuserar man istället på att visa upp luftskeppets inredning som ska vara riktigt lyxig. Här finns plats för 19 stycken passagerare plus besättning och tanken är att man ska flyga de som har råd på tre dagar långa expeditioner. Det hela kommer att ske i ett lugnt tempo och skeppets toppfart ligger på 145 km/h. När Airlander 10 kan vara i bruk är oklart för tillfället. Tumnagel
158kg
+
Bobby Green
0

Från London till San Francisco på fyra minuter
Det går snabbt med A380

Flygturen från Heathrow i London till San Francisco International Airport brukar vanligtvis ta elva timmar. Flygkaptenen Dave Wallsworth spelade in resan och snabbspolar den här för oss på bara fyra minuter istället. Flygplanet är en Airbus A380. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Ståsitsar nu certifierade för flygplan
Tack men nej tack

För några år sedan fick vi se prototypsäten till flygplan där man halvstod i någon slags obekväm ställning. Stolarna var framtagna för att man skulle kunna packa in fler stolar och på så vis kunna transportera fler människor varje körning. Bra för flygbolagen, uselt för den som ska åka med. Men ska man ha ett billigt biljettpris måste det svida någonstans. Nu har de som tagit fram stolarna gjort om dessa och fått de certifierade för flygtrafik. Skyrider 2.0 som stolen heter är framtagen av företaget Aviointeriors och den skulle kunna hjälpa till att öka antalet passagerare på en flygning med 20 procent. Stolarna är också ungefär hälften så tunga som konventionella sittplatser i ekonomiklass. De går heller inte att fälla vilket innebär färre rörliga delar vilket i sin tur innebär lägre underhållningskostnader. Tumnagel
-73kg
+
Bobby Green
0

Hooters flygbolags uppgång och fall
Höll bara i tre år

2003 grundades Hooters Air som var ett flygbolag under restaurangkedjan Hooters flagg. Konceptet var samma som på matställena - bli serverad av lättklädda kvinnor. Det blev inte riktigt som man hade tänkt sig dock och efter tre år fick man lägga ned flygsatsningarna. I det här klippet får vi reda på vad som hände. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Vad skulle hända om flygplansdörren flög upp?
AsapSCIENCE vet

Tänk dig själv att du sitter där i godan ro i din flygplansstol och ni seglar över någon bergskedja, och så öppnas helt plötsligt en av flygplanets dörrar. Vad skulle hända då egentligen? Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Landning med Boeing 777 på JFK
Häng med i cockpit

JFK är en av de allra mest trafikerade flygplatserna i New York. I det här klippet får vi följa med när en Boeing 777 ska landa just där. Tumnagel
161kg
+
Bobby Green
0

Häng med in i världens enda privatägda Boeing 787
Rimligt sätt att flyga på

Om man har löjligt mycket pengar räcker det inte med att åka första klass när man är ute och reser, då skaffar man sig helt enkelt ett eget litet privatjet. Behöver man dock mer plats får man gå upp ett snäpp, och kanske satsa på att bygga om ett Boeing 787 Dreamliner. Bonusklipp nedan. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Knasiga saker folk sett i tunnelbanan
I new York

Jimmy Kimmels folk gick ut på gatorna i Brooklyn och frågade förbipasserade vad de märkligaste de sett i tunnelbanan var. Vad har du för upplevelser att dela med dig av från detta transportmedel? Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

Casey flyger lite business class
Ser skönt ut

Om man har något trevligt att flyga till kan det vara riktigt trevligt, annars är det mest tråkigt och jobbigt. Något som gör det trevligare är att flyga business class och här får vi se när Casey Neistat flyger business med Qatar som verkar vara riktigt bra. Det finns betydligt sämre upplevelser som ändå kallas för business class, så om ni någon gång ska köpa en business class-biljett, var noga med att kolla upp hur det bolagets service är och hur den är på just den sträckan. Tumnagel
42kg
+
Roger Åberg
0

Modeller av klassiskt kanadensiskt tåg
Det här vill jag åka någon gång

I Kanada (och säkert på några andra ställen) körde man för många år sedan med dessa strömlinjeformade tåg vi ser här. De rullar fortfarande och folk reser från hela världen för att få uppleva de rätt mäktiga tågseten som innehåller restaurang, lounge-avdelning, sovplatser och en övervåning med takfönster. Jason bygger fina modell-kopior av dessa tåg och i det här klippet berättar han lite om just detta. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Världens längsta lågprisresa kostar 1 600 kronor
Tar 12 timmar och 45 minuter

Det är alltid kul att ha något som man kan sätta "världens" framför. Flygbolaget Norwegian lanserar därför i dag en helt ny rutt från London till Singapore, och den blir världens längsta lågprisresa. Priset kommer att ligga på ungefär 1 600 kronor och för den slanten stängs man in i ett Boeing 787-9 Dreamliner i 12 timmar och 45 minuter innan man blir utsläppt igen. Man kommer att börja med fyra avgångar i veckan för att öka till fem nästa månad. Tumnagel
223kg
+
Bobby Green
0

Norwegian och easyJet börjar samarbeta
Ska göra det enklare för passagerarna

I ett pressmeddelande berättar flygbolaget Norwegian att man inlett ett samarbete med det brittiska bolaget easyJet. Detta kommer att innebära att Norwegians långdistanslinjer kommer att finnas till försäljning i easyJets nya bokningstjänst "Worldwide by easyJet". easyJets kunder kommer därmed att kunna boka vidareförbindelser med Norwegians långdistanslinjer i samma bokning. Inledningsvis kommer detta endast att vara tillgängligt på linjer från London Gatwick men planen är att tjänsten även ska finnas på andra stora flygplatser i Europa inom en snar framtid. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

30 dagar till havs
Följ ett lastfartygs resa

I den här timelapsen får vi hänga med ett containerfartyg under en månads tid över Stilla havet och när det besöker tre av de största hamnarna i världen. Tumnagel
206kg
+
Bobby Green
0

Sov dig mellan SF och LA
Smart sätt att resa

Om man ska klara av både San Francisco och Los Angeles kan den här busslinjen vara något att kolla på. Bussen plockar upp en centralt i San Francisco (eller Los Angeles) och så kryper man in i en liten kabin och somnar, förhoppningsvis, gott. Sedan vaknar man i Los Angeles (eller San Francisco). Man sparar in en natt på hotell, man slipper ta sig till och från flygplatser och det kostar bara 115 dollar. Man får leva med att en medpassagerare snarkar, men det kan det vara värt. Tumnagel
190kg
+
Roger Åberg
0

Hit kan du resa utan visum
Smart site ger koll innan resan

Som svensk har man typ de bästa förutsättningarna i världen att kunna resa till andra länder. Vi har pengar, semester och är oftast välkomna till andra länder. Men inte alla och reglerna för hur länge man får vistas visumfritt varierar stort. VisaDB är en site som har koll. Man matar in vilket medborgarskap man har och till vilken världsdel man vill resa till. Sen får man upp alla länder som inte kräver visum. Eller så kan man lista de som kräver visum om man vill vara lite speciell och göra det krångligare för en. Tumnagel
115kg
+
Roger Åberg
0

Folk verkar inte sugna på autonoma flygplan
Är du?

Allt fler saker går mot den autonoma tekniken. Bilar som kan köra sig själva är starkt på gång, och när de väl är här på riktigt kommer fler saker att följa samma spår. Bussar, tunnelbanor och annat som kan transportera oss kommer att köras automatiskt. Även flygplan, men just detta verkar folk inte vara så sugna på. Swiss Bank och UBS gjorde en undersökning om just detta och frågade då folk om de skulle kunna tänka sig att hoppa in i ett självkörande flygplan om flygbiljetten var billigare. Av de 8 000 stycken som svarade ville mer än hälften att det skulle sitta en riktig pilot längst fram och spaka istället för bara en dator. Av de som var mellan 25-34 år var dock 31 procent positiva till den nya tekniken. Svaren skiljde sig även mellan olika länder och de som var mest pepp var USA. Förarlösa flygplan skulle kunna göra att flygbolagen sparar över 30 miljarder dollar i kostnader per år. Flygplanen skulle alltid flyga den mest optimala och bränslesnålaste vägen och det skulle inte behövas utbildningar och träning för några piloter. Det kommer som ni säkert förstår att dröja ett tag innan kommersiella flygningar utan piloter kommer att dra igång, men det är ganska spännande att vi troligtvis kommer att få vara med om det under vår livstid. Bonusklipp nedan. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Ryanair visar nya stolar
Fler platser på planet, men mer utrymme

Flygbolaget Ryanair har nu presenterat hur stolarna i deras nya flotta med Boeing 737 MAX 200 kommer att se ut. Man beskriver dessa som en "game changer" och även om flygplanet har fler stolar (197 istället för 189 stycken) ska man ändå få mer utrymme för benen. Stolsryggarna är nämligen tunnare och detta gör att man sparar in ett par centimeter. Vad det kommer att göra för komforten kan ni nog dock räkna ut själva. En sak som saknas är dock en stolsficka att lägga sina prylar i. Anledningen sägs vara för att då måste kabinpersonalen gå igenom alla dessa och städa dem, vilket tar för mycket tid. Ficka på stolen är dock något som Ryanair slutade med redan 2004. De första exemplaren av Boeing 737 MAX 200 kommer Ryanair att börja flyga med 2019. Förutom att vara tystare, renare och mer bränsleeffektiva bjuder även maskinerna på större förvaringsutrymmen för väskorna ovanför huvudet. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Joon - flygbolaget för Millennials
Nyhet från Air France

Flygbolaget Air France har nu lanserat Joon - en avknoppning som sägs vara framtaget speciellt för Millennials, eller Generation Y som man också kallar dem. Man beskriver nyheten som ett flygbolag speciellt riktat mot unga arbets- och resesugna och till en början kommer man att köra kortare flygningar från Charles de Gaulle i Paris för att nästa år börja med långflygningar. Varför den här generationen skulle behöva ett eget flygbolag förklarar man med dessa ord: "Because they are opportunistic in a positive sense of the word as they know how to enjoy every moment and are in search of quality experiences that they want to share with others." Joon kommer dock inte att bli något lågprisbolag och det ska inte kännas snik. Sen kommer även kabinpersonalen att ha uniformer som kidsen gillar då de kommer att vara både "basic and chic". Tumnagel
10kg
+
Bobby Green
0

Casey Neistat flyger första klass med Lufthansa
Och hänger lite med Wesley Snipes

Bloggaren Casey Neistat åker i det här klippet en tur med flygbolaget Lufthansa i deras första klass. Då får man bland annat tillgång till en lounge på flygplatsen, och i den satt ingen mindre än Wesley Snipes. Bonusklipp nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Airbus A380 blir ännu mer effektiv
Kommer i en plus-version

Airbus har vidareutvecklat flygplansmodellen A380 och presenterar nu A380plus. Den ska vara ännu mer aerodynamisk för bättre bränsleekonomi, ha en uppdaterad kabin och ett mer optimerat serviceschema. De större flärparna på vingändarna gör att man sparar upp till fyra procent bränsle, och den nya layouten i kabinen har gjort att man fått in 80 extra sittplatser utan att det för den delen ska kännas trångt. Man har även designat om trappor och platsen där personalen sover. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green
0

Pagani designar flygplanskabin åt Airbus
Lyx och läder

Den italienska lyxbilstillverkaren Pagani har tillsammans med Airbus Corporate Jets designat en ny kabin till jetplanet ACJ319neo. Här blandas läder med kolfiber precis som i bilarna. Golvet är i trä och LED-ljus överallt ska skapa den rätta stämningen. I taket projiceras även himlen utanför så att det ska kännas som att man kör nedcabbat. Stolarna man sitter i är handbyggda i kolfiber och de har givetvis mängder med olika inställningar för att man ska sitta så bekvämt som möjligt. Mellan loungen och konferensrummet i flygplanet finns en vägg i glas så att man tydligt kan skilja på jobb och nöje. Vad ett flygplan utrustat med alla dessa godsaker kostar framgår tyvärr inte men det handlar nog om en ganska så rejäl slant. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0