m
a
r
1 i dag5 i går73 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Två sjukt snabba cyklister
Det nya världsrekordet är 296 km/h

Cyklisterna Denise Mueller-Korenek och Neil Campbell har båda nyligen cyklat extremt snabbt på cyklar. Denise slog världsrekord då hon kom upp i hela 296 km/h på Bonneville Salt Flats i Utah på ett specialbygge. Hon bogserades upp till 80 km/h av en dragster innan hon började trampa själv och farten drogs upp till rekordhastigheten. Neil Campbell satte europeiskt rekord då han gjorde en liknande grej fast han trampade bakom en Porsche Cayenne Turbo istället. Han nådde till slut 239 km/h vilket också är sjukt imponerande, dock är han inte nöjd och siktar nu på att slå det rekordet Denise satte. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
0

Aris och hans Grupp B-hyllning
Kort men gott

I den här korta men mycket mumsiga filmen från Petrolicious får vi ta del av en Renault 5 Turbo II i Grupp B-kläder. En replika såklart, men inte går den av för hackor för det. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Judas Priest - Turbo Lover
Fredagsklassikern

Väldigt ofta önskar jag att jag var vuxen på 80-talet, så att man kunde få beskåda något sånt här episkt live. Det här är Judas Priset som rockar loss med låten Turbo Lover under turnén Fuel for Life 1986. Då var jag bara ett bast så lite tidigt kanske. Den officiella musikvideon har ni här nedan. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green
0
2017

Det här är världens största amfibieflygplan
Premiärtur för Avic AG600

Aviation Industry Corporation of China har i sju år utvecklat Avic AG600 som är världens största amfibieflygplan i produktion just nu. Nu har bjässen gjort sin första flygning och hur det såg ut får vi se i det här klippet. Man börjar dock lite försiktigt genom att starta och landa på fast mark. Först nästa år ska man börja testerna på vatten. Flygplanet är 36,9 meter långt och har ett vingspann på 38,8 meter. Det har plats för 50 stycken passagerare och är utrustat med fyra stycken WJ-6-turboprop-motorer på 5 103 hästar vardera. Toppfarten anges till 507 km/h och räckvidden till 550 mil. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Ny Winnebago-husbil för äventyr
Baseras på fyrhjulsdriven Mercedes Sprinter

Husbilstillverkaren Winnebago presenterar nu Winnebago Revel - en bil baserad på Mercedes Sprinter med fyrhjulsdrift. Med den ska man kunna ta sig till platser utanför de traditionella ställplatserna för husbilar. Bilen har hög och lågväxel, ett hill descent-läge och som vi kan se rätt okej markfrigång. Under huven sitter det en turbodiesel på 3,0 liter med ett vrid på 440 newtonmeter. Bilen har en stege upp till taket där man kan förvara grejer och där även solpaneler sitter monterade. Det finns en induktionshäll, kylskåp, en eldriven säng som man kan köra upp i taket och ett litet badrum som även kan användas för förvaring. Priset börjar på 135 000 dollar. Bonusklipp bland klippen nedan. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0

Kul Kei - Daihatsu Cuore Avanzato TR XX R4
Regular Car Reviews testar

Jag älskar små bilar och därför är det naturligt att jag älskar Kei-bilar. Regular Car Reviews har precis testat en av alla dessa och det var en Daihatsu Cuore Avanzato TR XX R4 från 1998. En liten kub med turbomatad motor, fyrhjulsdrift och noll bekymmer när det är dags att fickparkera. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Ny specialversion av Bentley Continental GT
Inspirerad av, trumvirvel, lyxyachter!

Lyxyachter och exklusiva bilar går hand i hand, så har det alltid varit. Nu har Bentley-fixarn Mulliner gjort en version av Continental GT i cabriolet-utförande och givetvis är den inspirerad av båtlivet. Bilen har även fått namnet Galene efter den grekiska gudinnan över lugnt vatten. Den tunna blåa linjen längs med sidan ska föra tankarna till just detta. En nyhet man hittar på insidan är den pinstripade valnöten som återfinns på mittkonsolen och i bagageutrymmet. I övrigt svämmar det över av lyxigt läder, dyra materialval och allmänt överflöd. Under huven sitter en V8:a på 4,0 liter med dubbla turbo som ger 507 hästar och ett vrid på 660 newtonmeter. Endast 30 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset är troligtvis ganska så högt. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Den diskreta yuppie-bilen
Taylor Patterson kör en BMW 850CSi

Om man på tidigt 90-tal hade gott om pengar, jobbade på Wall Street och gärna ville synas körde man Porsche 911 Turbo. Ville man dock vara lite mer diskret körde man nog BMW 850CSi. En rejäl lyxlimpa med V12:a under huven. Lågmält skryt som inte sticker för mycket i ögonen på folk. En riktig Autobahn-kryssare som få i dag vågar köpa eftersom elfel är läskigt och bilen är full med avancerade saker som är väldigt dyra om de går sönder. Ändå köpte en kompis precis en sån här för några månader sedan. Taylor Patterson äger också en, och här visar han upp den. Tumnagel
137kg
+
Bobby Green
0

RJ Anderson stuntar med en Polaris RZR XP1K4
Film nummer fyra är här

RJ Anderson fortsätter att köra som en dåre med Polaris maskiner och i den senaste filmen busar han loss med en RZR XP1K4. Den har en tvåcylindrig turbosnurra på 1 000 kubik som ger 110 hästar och den väger bara 700 kilo. De tre tidigare filmerna hittar ni bland de inlänkade artiklarna här nedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Ny posterbox med bilder på 16 Saabar
Släpps i sommar

I juni är det Saab Car Museum festival och då kommer även en samlarbox med posters och bilder på bilarna från Saab Car Museum att presenteras. 16 stycken posters finns i boxen som kommer att tryckas i 900 exemplar. Den kommer även att innehålla en bok med kortare texter, bland annat en intervju med förre chefsdesignern Einar Hareide. Bilderna är tryckta på 250 grams papper i storleken 48x37 centimeter. Bilderna är tagna av fotografen Johan Wedenström och retuschade av Jürgen van den Hoofdakker. Bilarna som är avbildade är Ursaaben från 1945, Saab 94 Sonett I, Saab 92, Saab 93 ”monstret”. Saab Sonett II, Saab 96 Sport, Saab 96 Carlssons rallybil från Monte Carlo, Saab 96 V4 Per Eklunds rallybil, Saab 99 turbo, Saab 99 turbo Stig Blomqvist rallyversion, Saab 900 Aero, Saab 900 Cabriolet, Saab 9000 från Talladega, Saab 9-3 cabriolet, Saab 9-5 kombi och till sist, Saab AeroX konceptbil. Boxen går att förbeställa nu för 1875 kronor. Tumnagel
149kg
+
Roger Åberg
0
2016

Ferrari F40 hälsar på hos Jay Leno
30 and still going strong

Ni vet den där bilen som hängde på väggen i "allas" pojkrum när de var yngre? Ferrari F40. En helt galen bil som tillverkades i 1 300 stycken exemplar mellan 1987 och 1992. V8:a på 2,9 liter, dubbla turbo och 480 hästar. En maskin som inte skäms för sig än i dag trots att den är över 30 år gammal. David Lee äger ett exemplar från 1990 och den plockade han nyligen med sig till Jay Leno för lite snack och provkörning. Tumnagel
129kg
+
Bobby Green
0

Snabba upp din cykling med en brandsläckare
Hej vad det går

Saknar man trycket i benen eller redan har maxat farten på cykeln kan man ju alltid ta hjälp av en brandsläckare om man vill att det ska gå lite snabbare. Vi ber om ursäkt för Facebook-videon, finns tyvärr ingen annanstans i skrivande stund. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Turbomatade Trajjor tandemdriftar
Tokkul!

Ernie "EDUB" Vigil och Nick "Apex" Brocha fick varsin turbomatad Triumph Street Triple R att leka med och då är det inte läge att fegköra. Fullt vrid på rullen, ut med kopplingen och sen är det bara att bomba på så mycket det bara går. 180 hästar i en hoj som väger väger nästan detsamma i kilogram borde ju räcka för att ha lite skoj, och det ser det ut som om duon hade också. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Guy Martin är nu den snabbaste Triumph-föraren
Körde över 440 km/h i Bonnevilles saltöken

Guy Martin har nu blivit den snabbaste Triumph-föraren någonsin då han i Bonnevilles saltöken nyligen kom upp i hela 441,2 km/h med den strömlinjeformade "motorcykeln" Triumph Infor Rocket Streamliner. Därmed slog han ett 46 år gammalt rekord för tillverkaren, men det är fortfarande långt från målet med projektet. Går allt enligt plan ska man komma upp i hela 606,12 km/h. Under skalet som är en monocoque i kolfiber förstärkt med kevlar sitter två turbomatade Rocket III-motorer som tillsammans genererar 1 000 hästar. Bygget mäter in på 7,7 meter i längd, 60 centimeter i bredd och 90 centimeter i höjd. Mer om projektet finns på länken nedan. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Bubbla med Wankel-kraft
Något annat än en boxer

Det är många som trimmar boxerfyran i en Volkswagen Bubbla för att göra bilen lite rappare. Andra byter ut motorn helt mot exempelvis en motor från Subaru. Men jag vet inte hur många som har gjort som Mario som satt i en turbomatad Wankel-snurra från en gammal Mazda RX-7 i sin bil. Den ger mellan 250 och 280 hästar vilket borde vara fullt tillräckligt för denna typ av fordon. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Polaris presenterar race-inspirerad Slingshot
SLR får lite extra godis

Polaris uppdaterar modellen Slingshot inför 2017 och adderar då versionen SLR. Den är en race-inspirerad och får en tvåtonslack, sportigare stolar, ett öppet luftfilter, ny ratt från Sparco, andra pedaler och växelspaksknopp i aluminium. I övrigt förses den med ett bredare bakhjul som mäter 305 millimeter samt smidda fälgar i aluminium. Motormässigt sker inga förändringar utan under skalet sitter det fortfarande en fyra på 2,4 liter från GM. På prislappen står det 28 499 och SLR går att få i färgerna Orange Madness och Turbo Silver. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Rat rod-stukad Nissan 260Z
Rätt eller fel?

En av drömbilarna på min önskelista är en Nissan 240Z, men skulle någon ge mig en 260Z skulle jag heller inte tacka nej. Jag vill ha den hyfsat original, kanske med en lätt sänkning. Det är även helt okej om chassiet är förbättrat och motorn lätt trimmad, men sen är jag nöjd. Rolands bil är dock långt från original. Han har exempelvis hinkat ner en turbomatad 2JZ-snurra under huven kopplad till en fempetad manuell låda från en Nissan 300ZX. Bilen har även delar från Nissan R33 Skyline och det är en obefintlig puts på grejerna. Men, alla gillar olika. Matt Farah från The Smoking Tire har fått provköra och så här såg det ut. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green
0

Ari Vatanens legendariska Peugeot är till salu
Hans 205 T16 kan gå för över en miljon Euro

Den 14 maj anordnar Sothebys bilauktion i Monaco och ett av objekten som ska säljas är rallyföraren Ari Vatanens legendariska Peugeot 205 T16 - en bil som han bland annat vann Svenska rallyt med 1985. Under skalet ruvar en 345 hästar stark turbomatad fyra på 1,8 liter och bilen som säljs är helt original och orenoverad. Auktionsförrättaren Max Girardo berättar att den väntas gå för mellan 450 000 till 550 000 Euro men med tanke på hur speciell bilen är kan den lika gärna spräcka miljongränsen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
0

En provkörning och Christophe var fast
I dag kör han tuffa Renault 5 Turbo

När Christophe Guerin var 20 år gammal fick han möjligheten att provköra en Renault 5 Turbo. Det räckte för att han skulle vara fast vid modellen. Han föddes i Le Mans, bara 15 minuter bort från den legendariska racerbanan, och hans pappa arbetade som mekaniker på Renault-fabriken i samma stad och fick även sin son att älska att meka och reparera saker. Kärleken till det lilla krutpaketet från den franska tillverkaren försvann aldrig och en dag bestämde han sig för att han bara måste ha en. Det röda exemplaret i filmen ovan är resultatet av den drömmen. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Motorn till Nissan GT-R monteras ihop
Vackert

I den här videon får vi se när motorn i den nyligen presenterade Nissan GT-R monteras ihop för hand. En V6:a på 3,8 liter med dubbla turbo och en effekt på 570 hästar. Mer om bilen hittar ni i den inlänkade artikeln nedan. Tumnagel
163kg
+
Bobby Green
0

McLaren presenterar 570S GT4
Racingversionen

McLaren har nu dragit skynket av 570S GT4 - racerversionen av modellen 570S. Tillsammans med den kommer även ytterligare en ban-version som man kallar för 570S Sprint. Bägge bilarna är framtagna av motorsport-divisionen hos McLaren men GT4:an är ännu inte riktigt färdigutvecklad. Bilen kommer att köras av kundteamet Black Bull Ecurie Ecosse. 570S Sprint går inte under samma regelverk och fokus här ligger istället på trackdays. Kunder kan dock uppgradera bilen till GT4-standard när de vill. GT4 har fått en ny bredare kaross i kolfiber och aluminium och justerbara dämpare som nu har två lägen. Splittern fram har vuxit samt att en fast vinge har monterats där bak. En extra kylare har även hängts dit i fronten. Motorn, en dubbelturbomatad V8:a på 3,8 liter, är dock oförändrad. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

KTM presenterar X-Bow klädd i kolfiber
Black Edition

KTM piffar nu till den lilla busbilen X-Bow genom att släppa specialversionen Black Edition. Det handlar dock inte om en bil där de bara lackat allt i svart - här är det ren kolfiber som gäller. Överallt hittar man materialet, ingen del har sluppit undan - inte ens undersidan av bilen. Man har även pillat upp effekten i den turboladdade 2-litersmaskinen från Audi som nu har hela 320 hästar som vill härja loss. Växellådan har även trimmats in för att erbjuda ännu snabbare växlingar. Endast fem stycken kommer att tillverkas och varje kostar 99 000 Euro. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Riktigt cool musikvideo till Carpenter Bruts nya
Det här är Turbo Killer

Carpenter Brut har släppt en ny låt som heter Turbo Killer och även om man kanske inte gillar musiken är videon i alla fall värd en titt. Tumnagel
129kg
+
Bobby Green
0

Gör turbo och 150 hästar Can-Am Spyder roligare?
Det här konceptet försöker i alla fall

Can-Am Spyder F3 är en något märklig trehjuling för den som vill ha en motorcykel men som inte riktigt är bekväm med att de bara har två hjul. Den trecylindriga Rotax-snurran på 1 330 kubik ger i vanliga fall 115 hästar och 130 Nm i vrid. Här får vi dock se ett koncept försett med turbo som istället bjuder på 150 hästar och 185 Nm i vrid. Den högre effekten gör att man tar sig från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder. Förutom mer pulver har hojen dämpare från Fox och ett sportigare avgassystem från Akrapovic. Frågan är om det här kommer att göra bygget roligare? Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

The Widowmaker
Deryck kör en fruktad Porsche 930

Det har figurerat Porschar i Deryck Shakespeares familj i evigheter och hans pappa hade så många att han inte kunde räkna dem. Därför blev det också självklart att han skulle ha en, och valet föll på en 911 Turbo från 1978 - den fruktade 930:n även kallad The Widowmaker. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Så låter Porsches nya turbo-bilar
Har 911 och 718 fortfarande gott ljud?

I höstas blev det klart att Porsche fasar ut sugmotorerna och istället satsar på turbokraft. Vissa specialmodeller behåller fortfarande konfigurationen men alla vanliga 911:or turbomatas. För ungefär en månad sedan presenterades nya Boxster som numera benämns 718 Boxster och även här är det turbo som gäller. Så hur låter dessa maskiner? Har stressfläktarna dödat det karaktäristiska morret och istället ersatt detta med vissel? Avgör själva i det här klippet. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Denna ryssen stoppar inte för något
Sherp ATV klarar allt

För 65 000 dollar får du en Sherp ATV. Vad är nu detta då? Jo, en ryskbyggd offroadmaskin som ska kunna klara av i princip all terräng, inte stoppa för något och vara robust som få. Att den sen även ser väldigt rolig ut är bara en bonus. Sherpen bromsar som en stridsvagn, har däck som blåser upp sig själva, klarar hinder på upp till 70 centimeter i höjd och kan köra på vattnet. I den får två personer plats och bakom dessa även lite last på upp till ett ton. Framdrivningen står en liten turbomatad 1,5-liter stor dieselmotor för. Den ger bara 44 hästar och toppfarten anges till blygsamma 45 km/h (6 km/h på vattnet). Vikten på ekipaget anges till 1 300 kilo. Tumnagel
316kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida