m
a
r
3 i dag2 i går49 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Airbus A380 blir ännu mer effektiv
Kommer i en plus-version

Airbus har vidareutvecklat flygplansmodellen A380 och presenterar nu A380plus. Den ska vara ännu mer aerodynamisk för bättre bränsleekonomi, ha en uppdaterad kabin och ett mer optimerat serviceschema. De större flärparna på vingändarna gör att man sparar upp till fyra procent bränsle, och den nya layouten i kabinen har gjort att man fått in 80 extra sittplatser utan att det för den delen ska kännas trångt. Man har även designat om trappor och platsen där personalen sover. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green
0

Mittenplatsen på flyget kan bli den bästa
Nytt säte ska ge bättre utrymme åt alla

Att dra nitlotten och hamnade på mittensätet när man flyger är aldrig roligt. Oftast resulterar det i att du får sitta trångt och att du kan glömma att använda armstöden för de har dina medresenärer redan roffat åt sig. Molon Labe Seating vill ändra på detta med deras Stagger Seat. Där har man skjutit bak mittenplatsen i raden samtidigt som man har sänkt den något, och gjort den 7,5 centimeter bredare. Armstöden är även delade i två nivåer så att alla ska kunna ha glädje av dem. Och helt plötsligt blev platsen i mitten den bästa. Om det blir verklighet i flygplan framöver återstår att se, men det vore ju inte så dumt. Tumnagel
167kg
+
Bobby Green
0
2016

Motorcykeltur genom Manhattan
Ganska trafikerat

Om du funderar på att ta hojen genom Manhattan bör du först göra dig beredd på mycket trafik, att du måste ta snabba beslut och att du aldrig någonsin får tveka. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Surf i Sibirien
Inte så trångt bland vågorna här

Surfar man på Bali får man nog nästan räkna med att köa om det dyker upp en bra våg. Det är inte riktigt samma sak om man väljer att surfa i Sibirien, ett ställe de flesta nog inte väljer som resmål om det är surf som står på schemat. Det här gänget skiljer sig dock från mängden. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Smart bord med inbyggd bord för barnen
Sparar värdefull plats

Barnbordet är ett rätt skönt begrepp i min värld, det betyder att det är fest och att man slapp äta med de vuxna utan bara med andra barn och sina kompisar. Det var terror när man kände sig lite för stor för att placeras där men som vuxen kan jag också gilla det, att ungarna och de vuxna inte alltid behöver umgås. Det här bordet är inte skapat för att livet är en fest utanför att det är trångt i den här Japanska familjens kök. Man har helt enkelt en mindre, rund skiva under det vanliga bordet som man tar fram när den behövs. Smart och ganska gulligt! Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg
0

Är det här den perfekta ringklockan?
En som låter men som inte är i vägen!

Knog gör en del intressanta tillbehör till cyklar och deras kommande ringklocka är ett givet köp för mig. Det är nog inte bara för mig som det är rätt så trångt på styret. Bromsar, växlar, kablar och en och annan hållare gör att det inte finns överdrivet mycket plats men det måste finnas en ringklocka där. Oi är namnet på Knogs kommande uppfinning som inte tar mycket plats alls, är snygg och bara funkar. Som det ska vara. Fem olika stilar kommer att finnas, aluminiumversionen kommer som borstad, pläterad med koppar eller mässing och i svart. Vill man slå på stort kommer det också att finnas en version i titan. Aluminiumversionen kommer att kosta 34 dollar och titanversionen 54 dollar. Projektet ligger nästan på Kickstarter, det ligger inte riktigt live ännu. Tumnagel
182kg
+
Roger Åberg
0
2015

Allt en student behöver
För att plugga och sova alltså

Desigern Pieter Peulen ligger bakom Flexit som är en slags helhetslösning för studenten. Idén fick han när han själv pluggade i en korridor och tänkte tillbaka på hur man kunde göra en bättre lösning när man bor trångt. Det hela är i princip en ställning där det du behöver finns lättillgängligt - så som säng, skrivbord, klädhängare och en spegel så att du kan kontrollera om du ser respektabel ut efter gårdagens fest. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Två testiklar trivs inte med tillvaron
Tills de får bo i ett par kalsonger från Bonds

Det är inte lätt att vara ett par testiklar. Man är varm eller kall, det kliar överallt eller så är det trångt. Men allt blir bättre om man får bo i ett par kalsonger från Bonds. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Vi har besökt festivalen Flow
Finlands Way Out West

Flow Festival är namnet på Helsingfors motsvarighet till Way Out West. Båda festivalerna äger rum samma helg varje år och delar de flesta av de större artisterna, som i år var bland andra Pet Shop Boys, Beck, Florence + The Machine, Belle and Sebastian, Future Islands m.fl. Precis som WOW så slog Flow besöksrekord i år med drygt 20 000 besökare per dag. Festivalområdet är förlagt till ett före detta industriområde i Suvilahti i nordöstra delen av Helsingfors och där har man byggt upp sex scener på ett område som kändes något mer trångt än Slottsskogen men som trots det funkade bra för det mesta. Även om området är ganska coolt i sig självt så har festivalen ändå satsat mycket på utsmyckning och dekoration, vilket gjorts tillsammans med lokala konstnärer. En av scenerna, "Bright Balloon 360° Stage", är lika mycket konstverk som en plats för uppträdanden. Flow har inga tillhörande klubbspelningar, däremot passar några av de mindre scenerna, t.ex. 360°-scenen, väldigt bra för mindre och intimare spelningar och DJ-sets. Det finns inte heller någon tillhörande filmfestival som WOW har, men i ett samarbete med Konstuniversitetet i Helsingfors finns ett rätt stort utbud av konst i form av installationer och utsmyckning. Det känns också som att man satsar på att ha stort och varierat utbud av mat. Det kändes som att i stort sett alla av de drygt 30 matserveringarna hade nåt man blev sugen på. Flow är helt klart ett lite mindre evenemang än till exempel Way Out West - som sagt inga klubbspelningar eller filmer - men om man som jag inte känner att man behöver det så tycker jag absolut man ska testa Flow. Jag tyckte att det var lite synd att det fanns lite färre artister att se än på Way Out West och sen är det såklart mer fokus på finska band som man inte alltid hört talas om - om det är en fördel eller nackdel får man avgöra själv. Men området är unikt med sin industriella känsla, finnarna är trevliga (och eventuella fördomar till trots så var folk på festivalen mer städade än vad man kan få för sig på Finlandsfärjan) och Helsingfors är en kul stad att utforska. Tumnagel
114kg
+
Kim Metso
0

Gör din egen biograf av en flyttkartong
Smart hemmafixartricks

Bor du trångt och har inte råd med en hemmabio men vill ändå få lite biokänsla? Eller är det helt enkelt skralt i plånboken? Då kan du göra din egen biograf av en kartong och den mobil eller tablet som finns tillgänglig och jag tycker faktiskt inte att det verkar vara en så dålig idé. Kolla videon ovan hur man gör! Tumnagel
101kg
+
Roger Åberg
0

José González gör minispelning
Trångt och mysigt

Den internationellt stora svenska artisten José González framförde några låtar i en minst sagt trång och mysig lokal för NPR Music. Tumnagel
132kg
+
Johan Rosén
0

Mini-Way out west i Åre
Little Jinder, Sakarias med flera

Än är det många månader kvar till Way Out West men senare i mars, närmare bestämt helgen 19-21, kommer man att hålla Way Out West Sessions i Åre. Bland namnen som är klara hittar vi Grammisnominerade Little Jinder, XOV och Sakarias. Det fina är att minifestivalen är helt gratis, inget inträde på någon av spelningarna. Det finns dock en risk att det blir trångt så man bör nog vara där i god tid. Tumnagel
80kg
+
Roger Åberg
0

Skulle du kunna bo i ett minihus?
De här provar

Små, små hus, ofta på en kärra, är så klart ett annorlunda sätt att bo på. Det har sina fördelar men är man van med mycket utrymme och många bekvämligheter är det ingen dans på rosor. I det här klippet får vi se två par och en singelkille prova på hur det är att bo trångt. Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg
0
2014

Mer cykling i trång stadsmiljö
Med Filip Polc bakom styret

Förra veckan kunde vi få se lite tajt stadskörning med en endurohoj, och nu kan vi kika på lite mer av den varan - fast med en cykel. Styr gör Filip Polc och det vi ser är från racet City Downhill World Tour 2014 i staden Taxco, Mexiko. Tumnagel
138kg
+
Bobby Green
0

Mer Porsche åt folket!
Vi har kört Macan

Hur följer man upp en sådan solskenshistoria som Cayenne? Folket började få dille på lyxiga prestandasuvar och Porsche var inte sena med att leverera. Succén var ett faktum och idag kan man knappt befinna sig ute på vägen utan att stöta på ett exemplar. Men vad är nästa steg? Att följa trenden såklart och analysera köpbeteende hos konsumenterna. Många hade nog insett att de inte behövde en stor suv utan att det räckte med ett mellanting för att ta sig fram och tillbaks till jobbet och kanske några meter på grusvägen ut till landstället. Porsche ruvade på steken en stund men presenterade för inte så längesen sin medlem i kompakt-suv-genren - Macan. Vi fångade dieselversionen och försökte ta reda på om den här är så mycket mer än en Audi Q5 för det finare folket. Tumnagel
192kg
+
Roger Åberg Bobby Green
0

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

När Peugeot rullar ut sin allra starkaste serieproducerade modell måste vi ju givetvis testa. RCZ som tidigare haft 200 hästar som max skruvas upp till 270 i R-versionen och bjuder upp andra effektstinna konkurrenter till match. Bilen som är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport är byggd för banan men fungerar lika bra på vanliga vägar, även om det som vanligt är på racerbanan bilen kan få visa upp sin fulla potential. Nu hade vi tyvärr inte tillgång till något sådant, men efter några mil på allmän väg kan man ändå bilda sig en uppfattning om hur kärran beter sig. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Nya Mini har nästan blivit för bra
Vilket gör att vi faller för mellanmodellen...

Som gammal Minivän, det ska kanske göras klart redan här att jag kör en Mini Cooper S Cabrio till vardags, är jag så klart extra nyfiken när Mini släpper nytt, så när frågan kom om jag ville komma och provköra nya Cooper och Cooper S sa jag så klart ja på direkten. Intresset för nya Mini finns inte bara hos mig utan även i högsta grad hos BMW som storsatsar. Mini är viktigt för dem och småbilar är viktigt för dem - så viktigt att man har byggt en helt ny fabrik och skeppar 350 journalister till Puerto Rico för provkörning. Vi européer har redan förstått och kommer inte direkt i första hand här - USA och Kina verkar vara fokus. Nya Mini bygger på BMWs nya plattform UKL1 som inte bara kommer att användas av Mini. Den lilla bilen är det nya svarta och BMW kommer inte att lita helt och hållet på Mini utan kommer även att bygga små bilar med BMW-märke men det gör inte Mini oviktig. Det betyder dock att några beslut med Minin är tagna med tanke på vad som komma skall för BMW. Tumnagel
185kg
+
Roger Åberg
0

Så är det att resa som bodybuildare
Trångt på planet...

Brian Shaw är en stor kille, jättestor kille. Det är säkert bra i massor av situationer, förutom när man ska flyga. Och jag som tycker att det är trångt med mina 1.80 och lättare ölmage... Tumnagel
143kg
+
Roger Åberg
0
2013

Vi har testat Love Food Cafe

Förra veckan var jag, Wille och Gordon på Love Food Cafe och åt lunch. Det är ett nyöppnat snabbmatsställe vägg i vägg med Marie Laveau som serverar långkok i en sandwich med den amerikanska södern som inspirationskälla. Det du behöver göra är att bestämma dig och välja mellan alla olika val som finns, något som visade sig vara enklare sagt än gjort då det finns över 10 000 olika kombinationer man kan göra. Alla mackor byggs ihop på beställning och det finns alltså mängder av smaskiga saker att fylla dem med. Vi fegade och körde på ett säkert kort som bas - pulled pork. Det visade sig vara ett smart val, köttet var mycket gott och saftigt. Det finns givetvis andra alternativ också, både kött och vegetariskt, som biff, sötpotatis, fisk, kyckling och svamp. Sen får man välja en topping, en sås och om man vill ha något på sidan - pommes, sallad eller soppa. För maten får man betala 99 kronor, och då ingår lemonad. Vill man istället ha en öl till maten går det alldeles utmärkt -hela Marie Laveaus utbud erbjuds även här. Vi fick lite olika såser och tillbehör att testa till maten, och här har gänget verkligen jobbat med att få fram många roliga smaker. Det finns starkt, sött, surt och alla såser är framtagna för att passa ihop med något av allt det man väljer att lägga på sin "burgare". Kockarna har stenkoll på vad som passar till vad så är du osäker är det bara att fråga. Så här säger Gordon om stället: "Hipstermat när den är som bäst men kan nog vara lite väl trångt om man går dit vid fel tillfälle. Tyvärr är det inte direkt stora mackor vilket gör att en 100-lapp till lunch lätt blir mer när man måste ta en eftermiddagsmacka med." Och Wille: "Tog en lite annorlunda burgare med pulled pork och stekt ägg. Smakade perfekt men var något liten. Såserna var det bästa." Och Bobby: "Jättekul med så många olika valmöjligheter, bra smak i allting och det gick väldigt fort att få maten. Maten känns gedigen och genomtänkt, och de olika smakerna gör att man blir sugen på att testa en macka till, eller tre. Jag instämmer med de andra och tyckte nog att en är för lite för att bli mätt." I morgon är det Sandwichday och det firar Love Food Cafe med att promota sandwichen The Earl och mer om den, recept och historien bakom hittar ni i pressmeddelandet. Skulle du vilja gå dit är det Hornsgatan 66 i Stockholm som gäller, och öppettiderna är vardagar mellan 11 och 17. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green
0

Diesel power!

Suvar drar bara massa soppa och skräpar ner. Tar plats gör de också. Förutfattade meningar som alla säkert någon gång har hört förut. Men det är nya tider nu. Suvar börjar komma i flera olika storlekar, har motorer som faktiskt är relativt snåla och ser inte längre ut som fyrkantiga lådor. Audi Q5 är en av dem. En suv i mellanklassen som är tillräckligt liten för att inte kännas jobbig att hantera men ändå tillräckligt stor för att svälja en barnfamilj. Med dieselmotor är det heller inte så törstig och genast blir valet inte helt ovettigt. När Audi sen klämmer ner den största dieseln från modellen A6 under locket får man även en bil som är oerhört rolig att köra. Och som skulle kunna bärga en strandad Finlandsfärja om det skulle behövas. Tumnagel
157kg
+
Bobby Green
0

Ta Twizy istället för bussen

En av årets roligaste bil, förlåt fordonsnyheter är Twizy från Renault. För det är ingen bil, heller inte en motorcykel utan ett fordon med fyra hjul, tak och dörrar - om man betalar 5300 kronor extra. Vill du ha fönster också får du lägga ytterligare 3200 kronor. Vad är då Twizy? Jag hatar att använda ordet hybrid, speciellt när det rör sig om en ren elbil, så bastard eller mashup kanske är ord man skulle kunna använda. Den är liksom allt utan att vara någonting. Två versioner kommer att säljas, vanliga Twizy som går i 80 kilometer i timmen klassas på sätt och vis som en motorcykel men får köras på B-körkort och eftersom den har bälte och fyra hjul slipper man hjälm. Man slipper tullar, får köra i bussfil om MC får köra där men man får inte parkera på MC-parkering. Twizy 45 är för den lätt bortskämda tonåringen, klassas som EU-moppe och är i princip en vanlig Twizy som är strypt (och med lite längre räckvidd). Renault tror att man totalt kommer att sälja 300 stycken i år, 40 är redan sålda och av dem var 5 EU-moppe-versionen. Grundversionen kallas för Urban och för den får man betala 69 000 kr för Twizy och 62 500 kronor för Twizy 45. Till det kommer en batterihyra som är olika hög beroende på hur mycket man kör och hur långt kontrakt man skriver. Håller man sig under 750 mil per år och skriver på 36 månader kostar det 559 kronor, kör man 1500 mil per år blir kostnaden 739 kronor. Vill man bara ha 12 månaders avtal kan månadsavgiften sticka upp till 939 kronor. Den stora fördelen med att hyra batterierna är så klart att man slipper risken, dör batteriet efter ett år ringer man bara Renault och skriker lite i luren. En rolig sak är att 24/7 assistans ingår i köpet, så får du soppatorsk lite oväntat kan du glatt ringa bärgare. Inget man bör använda varje dag dock... Med fulladdat batteri (det tar 3.5 timmar med vanligt 220V) kommer man max 10 mil, i Sverige bör man räkna med mellan 5-8 mil beroende på hur man kör. I standardutrustningen är det mest saker som man förväntar sig av ett fordon, som plåtfälgar och sommardäck (det finns vinterdäck, men det är bisarrt nog inget krav att använda dem på vintern). Beställer man den lite dyrare versionen Technic får man aluminiumfälgar och lite bättre färger för 6500 kronor. Som jag skrev ovan kommer Twizy utan dörrar som standard. Vill man ha halvdörrar, och det vill man, kostar det 5300. För 3200 till får man två plastlappar att ha som fönster - de hade nog jag skippat. Panoramaglastak kostar 2300 kr, man kan få parkeringsradar för 2500 kr (totalt onödigt) och bluetoothkit med högtalare för 3500 kr. Slutnotan hamnar alltså på runt 86 600 kronor. Tricket med Twizy är så klart att slutnotan per månad ska bli låg. Ungefär 40% av försäljningen beräknas gå till privatpersoner, resten till företag. Max 2000 kronor per månad lär leasingavgiften bli - förmånsvärdet max 1000 kronor. Sen kostar varje laddning 8 spänn, skatten per år är 180 kronor, den årliga servicen ligger på runt 500-1000 kronor (man kollar bromsar etc), försäkring som en fyrhjuling. Men hur är den att köra då? I dag var verkligen en bra dag att hårdtesta Twizy - det småregnade och var rätt kyligt. Idiot som jag är kom jag i t-shirt och kavaj. Men har man dörrarna (utan fönster) är det vindstilla på förarsätet och lika varmt/kallt som om man står still. I teorin bör man alltså kunna brumma mitt i vintern om man sätter på sig vantar, mössa och dunjacka. Om jag hade en hade jag haft mössa och vantar liggandes i handsfacket året om. Detta gäller dock i framsätet. Baksätet är trångt - Renault räknar med att 95% av den kvinnliga och 75% av den manliga befolkningen ska få plats där. Nödsäte med andra ord, men det räcker gott att skjutsa polaren eller partnern till jobbet. I baksätet drar det även mer och regnar det är man inte torr när man kommer fram. Framkomligheten är inte riktigt lika bra som med en vespa så klart, men bättre än med en bil. Man kommer in i de där luckorna, byter fil 100 gånger utan problem och är tack vare elmotorn rätt snabb i starten - i alla fall till 30 km/h. Att köra är tokenkelt, bara att vrida om nyckeln, lägga i D och gasa. Det är roligt som tusan att "brumma" runt, även om det är rätt skumpigt, och inredningen är verkligen gjord för att kunna bli tokblöt - allt är i hinkplast. Är det inte idioti att köpa en bil utan hela dörrar och värme i Sverige? Nä, jag skulle faktiskt vilja vända på det - det är väldigt smart att köpa en fyrhjuling med tak i Sverige där det inte är soligt varje dag direkt. Behöver du inte hyra parkeringsplats, har ett eluttag där man parkerar och har mindre än 3 mil till jobbet känns det här som ett solklart alternativ till bussen. Längre fram i sommar kommer vi att låna en Twizy under en längre tid, vi återkommer då med fler reflektioner. Om man känner sig lite för tyst kan man sätta på ett fint litet ljud så att gående hör en. Det här är alltså rutorna. Baksäte. Eluppvärmd ruta! Lyx! Det hade gått att komma mellan, men frågan är vad polisen hade sagt. Tumnagel
214kg
+
Roger Åberg
0

Ha grönskan i lampan

Om man har det trångt hemma och vill få in både belysning och grönska kan den här smarta historien vara något. Lampan kallas för Babylon och är på väg ut på marknaden, just nu kan man bara förhandsboka ett exemplar. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg
0