m
a
r
1 i dag2 i går45 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Ducati 1299 Superleggera är här
215 hästar stark kolfiberdröm

Nu är den här. Ducatis nya värstingbåge 1299 Superleggera. Endast 500 stycken exemplar kommer att byggas och de lyckliga ägarna kommer att få en supermaskin fylld med kolfiber och 215 hästar. Läskig siffra med tanke på att torrvikten är strax över 150 kilo. Effekten gör även hojen till den mest kraftfulla twinen i produktionskläder som Ducati någonsin släppt. Precis som i moderna sportbilar har hojen konstruerats kring en monocoque i kolfiber. Materialet återfinns även i svingen och i hjulen. Detta ger en torrvikt på 156 kilo och en tjänstevikt på 167 kilo. Ramen sparar 1,6 kilo medan svingen lättar bygget med 900 gram jämfört med om det skulle vara tillverkat i stål. Hjulen sparar 1,4 kilo medan den uppdaterade Öhlinsfjädringen har bantat med 1,8 kilo. Motorn är en tvåcylindrig Superquadro på 1 285 kubik och den lämnar alltså 215 hästar, vridet anges till 147 Newtonmeter vid 9 000 varv. Växellådan har sex lägen och precis som i en bil finns det olika körlägen att välja mellan. När du köper ett exemplar ingår även ett kit för bankörning vilket består av ett helsystem i titan från Akrapovic, raceruta, prylar för att ta bort regplåten och sidostödet, blindlock för backspeglarna, ett överdrag och ett centralstöd som du fäster i hjulbulten bak. Allt om den nya hojen, förutom pris och när den går att köpa, finns på länkarna nedan. Tumnagel
156kg
+
Bobby Green
0
2015

Kawasaki H2R rejsar mot en Bugatti Veyron
300 mot 1 200 hästar

Kawasaki H2R är världens snabbaste motorcykel och givetvis måste man då köra den mot världens snabbaste bil. Den här Bugattin har fått sig ett Super Sport-trim och bjuder därför på 1 200 hästar, här ser vi hur den står sig mot en skrevraket som har 300 hästar. Nedan kan vi se när hojen kör mot en Nissan GT-R med 1 350 hästar. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki ZX-10R mot Ninja H2
Låter väldigt speciellt och går som en raket

Kawasaki nya kompressormatade superhoj Ninja H2 ställs i den här videon mot en moddad version av föregångaren ZX-10R. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0
2014

Kawasaki Ninja H2 redan ombyggd för dragracing
Förlängd och trimmad för Rickey Gadson

Det var inte så längesen Kawasaki presenterade sin nya kompressormatade superhoj Ninja H2 och nu har den redan byggts om för att kunna köras med i dragracing. Rickey Gadson är den som håller i styret. Hojen som är en hybrid mellan H2 och H2R har fått en 28 centimeter förlängd sving, ett bakhjul i kolfiber och en annan kraftigare stötdämpare bak. I övrigt har motorn moddats en aning för att lämna ännu mer effekt. Resultatet blev 292 hästar på bakhjulet, en bit upp från de 269 som hojen har original. På Rockingham Dragway lyckades Rickey klämma 402 meter på 8,213 sekunder med en hastighet på 268 km/h. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki Ninja H2 är här
Har 210 kompressormatade hästar

För ett tag sedan visade Kawasaki upp den nya superhojen H2R. Den var endast avsedd för banracing och en gatlegal version skulle presenteras senare. Nu är det senare, och idag får vi ta del av H2 - en riktig värsting med 210 kompressormatade hästar. Cykeln har en radfyra på 998 kubik som alltså försetts med en kompressorfläkt. Fläkten ska se till att det alltid finns vrid genom hela registret. Effekten anges till 210 hästar vid 11 000 varv med ram-air (trycksatt luftbox). Vridet ligger på 133 Nm vid 10 500 varv. H2 delar det mesta med H2R förutom effekten och all avancerad elektronik och teknik återfinns även på gathojen. Här finns traction control, launch control, engine brake control, ABS, quick shifter och elektronisk styrdämpare från Öhlins för att nämna några saker. Stoppar gör bromsar från Brembo som mäter 330 millimeter fram, 250 millimeter bak. Körklar vikt anges till 238 kilo. H2 kommer endast att säljas i en begränsad upplaga och prislappen ska ligga på 25 000 dollar. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Yamaha presenterar nya R1
Värstingen i två nya tappningar

Äntligen presenterar Yamaha nu den mycket efterlängtade uppföljaren till superhojen R1. Cykeln kommer nu i två versioner, där den ena som är värre ska vara så nära hojen Valentino Rossi kör som det bara går - och ändå vara laglig för gatan. Chassiet är nytt och hjulbasen har kortats med 10 millimeter jämfört med föregångaren. Hojen får en ny crossplane-motor som levererar 200 hästar vid 13 500 varv. Vridet ligger på 122 Nm vid 11 500 varv. Till motorn kopplas en sexpetad låda med slirkoppling. Massvis med lättviksmaterial har använts för att hålla nere vikten och bland annat är svingen och tanken i aluminium och den bakre ramen och fälgarna är i magnesium. Avgassystemet är i titan. Torrvikten anges till 179 kilo medan den körklara vikten landar på 199 kilo. Hojen har bland annat teknik som ride-by-wire, traction control, slide control, ABS, quickshift, launch control och wheelie control som ser till att framhjulet inte sticker iväg upp i luften utan att du har koll på det. Vid sidan om vanliga R1 kommer även R1M som är ännu värre. Den har bland annat kåpor i kolfiber och elektronisk fjädring från Öhlins. Denna blir givetvis dyrare och för att få köpa något av de begränsade exemplaren måste du ansöka om det. Nya R1 börjar säljas i mars nästa år till ett ännu okänt pris. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki presenterar superhojen H2R
Kompressor, vingar och 300 hästar

Kawasaki har nästintill teasat sönder den nya superhojen H2 men nu är den äntligen här - eller i alla fall banversionen H2R. Det här tekniska vidundret sparar inte på krutet någonstans och förutom att se ut som en stealthbombare har den en kompressormatad fyra på 998 kubik och omkring 300 hästar under skalet. Wheelie på sexan någon? Det mest uppseendeväckande är vingarna i kolfiber som sitter på kåpan framtill. Dessa ska hjälpa till att minska lyftkraften och försöka hålla bägge hjulen i backen så långt det går. Den här får alltså inte köras på någon annanstans än bana och endast utav erfarna förare säger Kawasaki. När den kommer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Gatversionen presenteras på EICMA om några veckor. Tumnagel
182kg
+
Bobby Green
0

Häng med ett varv på Isle of Man

I den här videon får vi hänga med racerföraren Michael Dunlop på varv tre på förra årets upplaga av Isle of Man TTx27s Monster Energy Supersport Race 2. 18 minuter med fullt vrid på rullen på smala vägar. Helt galet. Tumnagel
205kg
+
Bobby Green
0

Ducati 1199 Panigale S tävlar mot McLaren

Autocar valde att ställa två värstingar mot varandra, Ducatis superhoj 1199 Panigale S mot McLarens superbil MP4-12C. Tävlingsplatsen är Cadwell Circuit i Lincolnshire, England. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0
2013

Wazuma för snön

Ludovic Lazareth släppte för några år sedan den bisarra skapelsen Wazuma. En trehjuling med ett hjärta hämtat från superhojen Yamaha R1. Nu är bygget tillbaka, fast mer anpassat för snö. Det här är Triazuma. Genom att slänga bort hjulen och montera en matta bak och två skidor framtill får man en helt galen snöskoter. Motorn ger hela 200 hästar och skotern ska göra 200 blås. På bara ett par timmar ska man kunna bygga om sin trehjuling till detta snötuggande monster, vilket gör att man helt plötsligt får två busfordon i ett. Om vinter-kitet kommer att börja säljas är för tillfället oklart. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
Nästa sida