m
a
r
4 i går62 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Kymco överraskar med eldrivna SuperNEX
Har manuell låda och ljudförstärkare

När jag tänker på tillverkaren Kymco så är det genast billiga scootrar som dyker upp i tankarna. Men på årets EICMA visade de upp något helt annat - en eldriven sporthoj döpt till SuperNEX. Den gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,5 och toppfarten som ligger på 250 km/h ska ta 10,9 sekunder att nå. För att även den som är nybörjare ska kunna hantera kraften finns det något man kallar för Full Engagement Performance (FEP) ombord och så här beskriver man det: "With FEP, riders can always perform a perfect launch. During hard acceleration, FEP ensures there is no wheelie or wheel slippage. During hard braking, FEP prevents rear wheel lifting. When riding through uneven or wet surfaces, FEP provides maximum traction." Trots att hojen är eldriven har den en växellåda med sex stycken växlar. Man valde bland annat att ha detta för att bibehålla känslan av att man kör en sporthoj och för att just växlandet är en del av hela upplevelsen. Det finns dock inget kopplingshandtag utan du petar bara i växlarna med foten direkt. För att ytterligare krydda upplevelsen finns något man kallar för Active Acoustic Motor. Detta ser till att förstärka elmotorns vinande ytterligare så att du fortfarande kan torrgasa vid rödljusen. Tyvärr berättar man inte vad det sitter för elmotorn i ramen och inte heller vad hojen har för räckvidd. Bromsarna ska komma från Brembo och stötdämparna från Öhlins. När man kommer att kunna köpa SuperNEX och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Sporthoj på vattnet
Stunt Freaks Team leker

I Stunt Freaks Team senaste video har de tagit ut en sporthoj med larvband där bak och skida där fram på vattnet. Den här körde de i vintras med på isen och i snön vilket kanske verkar lite mer vettigt, men det visade sig att den gick att köra även när det tinat. Bonusklipp nedan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki visar ny video på koncepthojen J
Kanske blir den verklighet någon gång

2013 var första gången vi fick se Kawasakis futuristiska eldrivna trehjulingen Concept J. Tillverkaren verkar inte ha gett upp tanken kring denna och visar nu upp en ny video på den. Det roliga med hojen är att man kan välja om den ska vara en låg sporthoj eller en uppträtt touringcykel genom att bara säga det. Om den någonsin kommer att bli verklighet återstår att se, men Kawasaki verkar alltså inte ha spolat idén helt. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0
2017

Ducati presenterar sitt nya flaggskepp
Det här är Panigale V4

Ducati har nyligen presenterat en hel hög med hojar och flaggskeppet är den här - Panigale V4. Den kommer även i ett S-utförande och är den första serieproducerade modellen från tillverkaren som får V4-motor. Den nya 1 100 kubik stora maskinen som du kan spana in närmare i artikeln nedan baseras på den som sitter i MotoGP-hojarna och som väntat har den duktigt med effekt. Vid 13 000 varv ger den hela 214 hästar. Maxvarvet är 14 000 varv. Rätt bra med kusar i en hoj som bara väger 195 kilo. Ramen i sin tur väger endast fyra kilo och den är bultad i motorn. För att få stopp på grejerna sitter det dubbla 330 millimeter stora skivor fram som greppas av Brembo-ok. Bak sitter det en singelskiva på 245 millimeter. Det finns ABS och systemet kommer från Bosch. Vanliga Panigale V4 får dämpare från Showa fram och bakdämpare från Sachs. Väljer man Panigale V4 S får man istället alla dämpare från Öhlins. Allt om hojen finns att läsa på länkarna nedan. Tumnagel
175kg
+
Bobby Green
0
2016

Norton visar upp kolfiberracers
Läckra byggen

Motorcykeltillverkaren Norton har visat upp den nya sporthojen V4 och det är en riktig läckerbit dränkt i kolfiber som kommer i smakerna V4 SS och V4 RR. I helgen är det premiär i Birmingham. Ramen är handbyggd i aluminium och i den sitter en V4-motor på 1 200 kubik som ska leverera över 200 hästar. Utanpå det finns en kaross som är helt i kolfiber och denna kan fås som på bilden ovan eller i ett chrome-utförande. SS är den vassare av de två och den har även hjul i kolfiber. Här sitter det även Brembo-bromsar med skivor som mäter 330 millimeter fram, 245 millimeter bak. Torrvikten anges till 179 kilo men har man valt till avgassystemet i titan droppas ytterligare åtta kilo samtidigt som man får tio hästar till att leka med. I övrigt sitter det Öhlins-dämpare runt om och hojarna får moderniteter som launch control, anti-wheelie system, farthållare och olika körlägen. Endast 200 stycken exemplar av SS-versionen tillverkas och alla är redan slutsålda - trots att de kostar 44 000 pund styck. Av RR-versionen bygger man 250 stycken exemplar och de har alla en prislapp på 28 000 pund. Tumnagel
138kg
+
Bobby Green
0

Ducati väcker liv i SuperSport igen
Sporthojen för vardagsbruk

Ducati har tidigare sålt bågar under epitetet SuperSport och nu är det dags igen. Det här är hojen för dig som inte riktigt vill kuska omkring på en renodlad racinghoj men som samtidigt inte är så jättepepp på att gå all in på touringfronten. Nya SuperSport är precis som tidigare något däremellan. Mellan benen sitter en Testastretta-twin på 937 kubik och den ger 113 hästar och har ett vrid på 98 Newtonmeter. Samma snurra som sitter i modellen Hypermotard. Det finns tre olika körlägen att välja mellan och dessa är Sport, Touring och Urban. På säkerhetssidan finns både ABS och traction control. Väljer man S-versionen får man även ställbara Öhlins-dämpare och ett Quick Shift-system till växellådan som gör att du slipper koppla och släppa gasen och bara kan banka in nästa växel. Vikten på hojen anges till 210 kilo. Priserna börjar på 10 995 pund (S kostar från 12 295 pund) men när nyheten lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
118kg
+
Bobby Green
0

Praem har förvandlat en BMW S1000RR till magi
Så rätt på så många sätt

Det finns helt sjukt avancerade sporthojar att köpa i dag och den ena är värre än den andra. Men om man tittar förbi allt det där med effekt och prestanda och istället fokuserar på designen handlar det mest om plastraketer som ser ut att komma från en annan planet. Det var bättre förr, när hojarna var kantiga, bulliga och när det var helt otänkbart att använda något annat än en rund strålkastare. Den franska customfirman Praem har med bygget som ni kan se ovan och nedan blandat det bästa från två världar - grunden är en BMW S1000RR som byggts om till något som ser ut att komma direkt från 70- och 80-talet, och resultatet är helt fantastiskt. Tumnagel
145kg
+
Bobby Green
0

Ledupplysta leksaker leker jage i mörkret
En crosskart möter en sporthoj

Man kan göra mycket kul med ledljus, något som även gänget i StuntFreaksTeam nu har insett. Genom att förse en sporthoj och en crosskart med massa lampor och sedan vänta till det blir mörkt och låta dessa leka jage skapar ganska coola effekter. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Harley-Davidson ute på hal is
Lee Stuart sladdar

Sporthojar som försetts med spikdubb har vi tidigare sett sladda loss på isar, men en Harley-Davidson som gör samma sak är inte den vanligaste synen. Här ser vi Lee Stuart vrida på rullen med en sådan på ett väldigt halt underlag. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Nio sporthojsåkare du kommer möta på vägen
Stämmer eller stämmer inte?

Våren är runt hörnet och vad innebär det? Att hojen och du ska ut och rastas såklart. På turen kommer du säkerligen att möta andra hojåkare, och högst troligt någon av dessa nio stereotyper. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green
0

Kör så här om du vill sitta i finkan i två år
Snubbe filmade sin vansinnesfärd på motorcykel

Det är många motorcyklister som tycker det är kul att filma när de kör hoj snabbt. Men att sedan ladda upp denna film på nätet är inte det smartaste alla gånger. Snubben som vi ser i den här videon gjorde just detta, vilket gav honom två år i fängelse. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

Jay Leno testar en Tanom Invader
En trehjuling försedd med Hayabusa-motor

Folk fortsätter att bygga roliga leksaker och Jay Leno fortsätter att testa dem. Här har han fått besök av en Tanom Invader och det är något så busigt som en trehjuling försedd med en nästan 200 hästar stark motor från supersporthojen Suzuki Hayabusa. Bonusklipp nedan. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0
2015

Kawasaki presenterar en ny ZX-10R
Bjuder på 207 hästar

Kawasaki har nu presenterat nya ZX-10R och som väntat är den vassare på alla punkter. Hojen är utvecklad i samarbete med företagets raceavdelning och det här är det absolut värsta de har att erbjuda. Bland annat har den en trycksatt framgaffel vilket Kawa är först med på en gathoj. Vidare har den även feta bromsar från Brembo (330 millimeter fram), traction control, ABS, quickshifter och en motorbroms som man kan stänga. Dessutom levererar motorn hela 207 hästar. Helt okej för en cykel som väger in på 206 kilo. Priset börjar på 16 299 dollar. Allt om hojen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Supermotord-bus med Andy DiBrino
Två hjul, en kärlek

Andy DiBrino brukar vanligtvis ses i sadeln på en sporthoj i Superstock 600 men här får vi istället se honom leka lite med en supermotard. Så länge det har två hjul kommer han att köra skiten ur det. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

Dokumentär om Suzuki GSX-R
30 år med Sporthojen

I år fyller Suzukis sporthoj GSX-R hela 30 år. I folkmun går den nog vid namnet Gixxer och har länge ansetts vara det värsta du kan ha i hojväg. För att fira jubileet har Suzuki satt ihop en dokumentär där vi får följa hojen genom alla år, och man börjar med 1985 fram till år 2000. Del två kommer inom kort. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Norton delar med sig av sin nya sporthoj
Får 200 hästar

Motorcykeltillverkaren Norton har en ny sporthoj på gång och nu får vi reda på lite mer kring den och de första skisserna på hur den kommer att se ut. Hojen får 200 hästar hämtade ur en 1200-kubiks V4:a-motor och tanken är att man med den här ska konkurrera mot exempelvis Ducati Panigale. På länken nedan finns en intervju med Nortons Head of Design, Simon Skinner, som berättar mer om framtidsplanerna. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Vilket är snabbast på bana?
En Superbike eller en Supermoto?

Bägge är toksnabba på banan men vilken är egentligen snabbast? Michelin plockade Kenny Noyes från Superbike-världen och Sylvain Bidart från Supermoto-världen och ställde de båda herrarna mot varandra för att avgöra detta en gång för alla. Oavsett vem som "vinner" så blev jag själv i alla fall riktigt sugen på att köra hoj igen. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0

Drifting med kompressormatade glidarhojar
Inget man ser varje dag

När folk stuntar med motorcyklar brukar det vanligtvis vara sporthojar, crossar eller supermotarder som används, och inte glidarhojar. Men det är precis vad Victory Stunt Team använder sig av i den här videon. Två stuntmän tog varsin Victory Magnum ut på banan JenningsGP i Florida för att bränna lite gummi. För att ge lite mer kräm i maskineriet monterades kompressorer, sen hängde man även på värre däck och tjockare drivremmar som skulle hålla bättre för den ökade effekten. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

StuntFreaksTeam leker på isen
Med en sporthoj, en snöskoter och en Porsche

StuntFreaksTeam fortsätter att leverera och här får vi se när de tar ut en snöskoter, en rallypreppad Porsche och en Triumph Daytona 675 för att leka lite på isen. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0
2014

Yamaha visar trehjulingen 01Gen
Ska fungera bra i terrängen

Det var inte bara produktionsklara bågar som visades upp på motorcykelmässan Intermot. Yamaha hade med sig 01Gen - ett trehjuligt framtidskoncept byggt för tuffa tag. Designmässigt är cykeln skapad med en överdel som ska efterlikna en sporthoj, medan nederdelen ska visa på hur bra hojen klarar sig i terrängen. Drivningen sker på bakhjulet via en rem men så mycket mer får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Vad det kommer att bli av 01Gen i framtiden återstår att se. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

BMW uppdaterar sporthojen S 1000RR
Först med farthållare

På Intermot visade BMW förra veckan upp en uppdaterad version av deras sportigaste hoj - S 1000RR. Utseendemässigt finns skelögdheten fortfarande där men den har blivit lite bättre, det viktigaste har istället hänt under skalet där man har bantat bort lite vikt och vridit upp lite effekt. Och den får farthållare - vilket är premiär för en sporthoj. Effekten höjs med sex hästar till 199 och vridet ligger numera på 112 Nm. Fyra kilo har man bantat bort genom ett nytt avgassystem, så torrvikten hamnar nu på 204 kilo. Vidare har man justerat fjädringen en del samtidigt som det eldrivna Dynamic Damping Control-systemet har fått ny programvara. Annat godis på tekniksidan är bland annat elektronisk justering av gasen, launch control, farthållare och en sensor för att känna av hur mycket man lutar. Priser och lanseringsdatum är inte klart för tillfället. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Yamaha teasar nyheter

Den 25 mars kommer Yamaha att visa två av sina nyheter, och det sägs att det handlar om sporthojen R3 och den trehjuliga scootern Tricity. R3 har R1-gener men en betydligt mindre motor på 300 kubik. Tricity är scootern på 125 kubik som ska passa bra i stan. Två hjul fram och ett bak gör den stabil och omöjlig att klota med. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Så föddes KTM 1290 Super Duke R

Motorcykeltillverkaren KTM har vevat ihop en liten film visar hur den vassa sporthojen 1290 Super Duke R blev till. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0
2013

Ego börjar byggas i början på 2015

Energica är Italiens första tillverkare av eldrivna motorcyklar och nu har de kommit såpass långt att de slängt ut ett leveransdatum för modellen Ego. I februari 2015 kommer de första hojarna att börja byggas. En förserie-version kommer att testas under nästa år, och då kommer man gå igenom allt och justera där det behövs. Det kunderna sen kommer att få är en tajt sporthoj med 134 hästar och en toppfart på 240 blås. Och dit kommer man utan att behöva växla en enda gång, vrid på rullen bara. Priset har inte annonserats ännu. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

S1000R - det avklädda syskonet

S1000RR är BMW:s feta kåpförsedda sporthoj och nu får den ett syskon i form av S1000R, en avskalad och naken modell baserad på samma maskin. Cykeln har samma radfyra på 999 kubik och i det här fallet ger den 160 hästar vid 11 000 varv. Lite lägre effekt än storebror med sina 193 alltså. Ramen är också densamma men hjulbasen har ökat med 22 millimeter. Bekvämligheter som traction control, ABS och två olika körlägen är standard. Vikten anges till 207 kilo. Det är oklart när bågen börjar säljas men det svenska priset är i alla fall klart, 123 150 kronor. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
0

Rysslands första sporthoj

Ryssen Igor Chak har tidigare designat lite soffor och andra prylar och det här är hans första sporthoj, och faktiskt Rysslands första också för den delen. Molot som den kallas har en ganska så yxig design och sägs vara handbyggd i Sankt Petersburg. Grunden är egentligen en Honda CBR 1000RR ABS som fått sig en ny design över ramen. Är du intresserad ska det gå bra att lägga en förhandsbeställning nu, med leverans i slutet på nästa år. Cykeln kommer i vitt/svart, vitt/guld och svart/guld och prislappen ligger på 75 000 dollar. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

En med turbo och en med elmotor

På Tokyo Motor Show visar Suzuki upp både bilar och motorcyklar och här är två bågekoncept som verkar rätt så intressanta. Modellerna heter Recursion och EXTRIGGER. Recursion är en kompakt sporthoj med en nyutvecklad vattenkyld parallel-twin på 600 kubik som försetts med turbo. Effekten är okänd men lär räcka till denna till synes nätta båge. EXTRIGGER är en busig motard som faktiskt skippat allt vad förbränningsmotor heter och istället enbart går på el. Den här har samma motor som elscootern e-Let nedstoppad i ramen och på "tanken" sitter en mätare som håller koll på hur mycket juice som finns kvar i batteriet. Förutom koncepten kommer Suzuki även att ställa ut V-Strom 1000 ABS, senaste Hayabusa, nya GSR250S och scootern BURGMAN 200. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Sporthoj i skogen

Ducati har en hel del olika modeller att välja mellan i sitt utbud. Touring, race och de som lämpar sig bäst i skogen. Men vad händer när man tar en av de som byggdes för att pressas på grusfria banor och bygger om den till en skogsmulle? Jo, det blir till det vi ser här. MotoCorsa har tagit en Ducati 1199 Panigale och förvandlat den till skogsvaktarens bästa vän, 1199 TerraCorsa. Tumnagel
157kg
+
Bobby Green
0

Erik Buell Racing visar 1190RX

Erik Buell Racing föddes när Buell Motorcycles lades ner och nu presenterar de sin senaste sporthoj, 1190RX. Bågen baseras på modellen 1190RS, väger in på 207 kilo och har en V-Twin på 185 hästar och 137 Nm. 0-100 km/h ska gå på 2.8 sekunder och toppfarten anges till över 300 km/h. På tekniksidan hittar vi en digital display, traction control och led-strålkastare för att nämna några saker. ABS finns dock inte. Precis som på tidigare Buell-modeller använder sig denna av en enorm bromsskiva på 386 millimeter med åttakolvsok monterad där fram i fälgen. Sulorna är i dimensionen 190/55 ZR-17 bak, 120/70 ZR-17 fram. Produktionen drar igång i december och priset för kalaset ligger på 18 995 dollar. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida