m
a
r
4 i dag4 i går51 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Jaha, nu vill jag ha en TVR Grantura också
Vilken härlig bil!

Små och knubbiga klassiska sportbilar. Finns det något bättre? Petrolicious senaste film handlar om en TVR Grantura från 1963 och den är ju bara helt fantastisk. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0
2018

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0
2017

Uppstickaren som gick och vann på Le Mans
Bizzarrini gjorde avtryck

Den numera 91-årige italienaren Giotto Bizzarrini började 1954 att jobba hos Alfa Romeo med modellen Giulietta. Tre år senare hamnade han hos Ferrari där han blev chefskonstruktör för Gran Turismo- och sportvagnarna. Han ansvarade bland annat för Ferrari 250 Testa Rossa och 250 GTO. 1961 lämnade han företaget för att tillsammans med kollegan Carlo Chiti starta ATS där man byggde sportbilar och Formel 1-vagnar. Detta höll dock bara i ett år, och 1962 drog Giotto själv igång konstruktionsbyrån Società Autostar. Via den utvecklade han Lamborghinis V12-motor och bilar åt tillverkaren Iso. 1964 ändrade man namn till Bizzarrini och tog fram den egna bilen Bizzarrini 5300 GT som baserades på Iso Grifo. 1965 presenterade man racerbilen A3/C, och med den lyckades man att vinna sin klass på Le Mans samma år. Just denna bil handlar Petrolicious senaste film om. 1969 gick företaget i konkurs, men Giotto gav inte upp för det och fortsatte att jobba åt flera olika tillverkare genom åren. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0
2016

En Alpine A110 kör man inte, man klär på sig den
Det här är Jürgens vardag

En Alpine A110 är inget man ser ute på vägarna varje dag direkt. För Jürgen Clauss är det dock vardag. Han driver företaget AlpineLab som specialiserat sig på just dessa små härliga franska sportbilar. Här får vi se lite hur det är att leva i Alpine-världen. Själv är jag mer svag för Alpine A310, men en A110 är inte dum den heller såklart. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Ducati 1299 Superleggera är här
215 hästar stark kolfiberdröm

Nu är den här. Ducatis nya värstingbåge 1299 Superleggera. Endast 500 stycken exemplar kommer att byggas och de lyckliga ägarna kommer att få en supermaskin fylld med kolfiber och 215 hästar. Läskig siffra med tanke på att torrvikten är strax över 150 kilo. Effekten gör även hojen till den mest kraftfulla twinen i produktionskläder som Ducati någonsin släppt. Precis som i moderna sportbilar har hojen konstruerats kring en monocoque i kolfiber. Materialet återfinns även i svingen och i hjulen. Detta ger en torrvikt på 156 kilo och en tjänstevikt på 167 kilo. Ramen sparar 1,6 kilo medan svingen lättar bygget med 900 gram jämfört med om det skulle vara tillverkat i stål. Hjulen sparar 1,4 kilo medan den uppdaterade Öhlinsfjädringen har bantat med 1,8 kilo. Motorn är en tvåcylindrig Superquadro på 1 285 kubik och den lämnar alltså 215 hästar, vridet anges till 147 Newtonmeter vid 9 000 varv. Växellådan har sex lägen och precis som i en bil finns det olika körlägen att välja mellan. När du köper ett exemplar ingår även ett kit för bankörning vilket består av ett helsystem i titan från Akrapovic, raceruta, prylar för att ta bort regplåten och sidostödet, blindlock för backspeglarna, ett överdrag och ett centralstöd som du fäster i hjulbulten bak. Allt om den nya hojen, förutom pris och när den går att köpa, finns på länkarna nedan. Tumnagel
156kg
+
Bobby Green
0

Historien om DeLorean
Mannen, bilen och folket

En av de mest ikoniska sportbilarna som finns är DeLorean DMC-12. Med sin kaross i rostfritt stål, sina måsvingedörrar och sin medverkan i Tillbaka till framtiden-filmerna blev den en utstickare som i dag är en trevlig syn på bilträffar runt om i världen. I den här dokumentären från Carfection får vi reda på mer om bilen, men också om dess skapare, hans visioner och folket runt omkring. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Porsche 959 - superbilen från 80-talet
Evo testar ytterligare en ikon

1986 började Porsche att bygga modellen 959 för att tävla med i Grupp B-rally och eftersom man var tvungen att även ha minst 200 stycken exemplar godkända för gatan blev det ett par sådana också, 340 stycken närmare bestämt. Bilen var när den presenterades den snabbaste gatlegala produktionsbilen i världen med sin toppfart på 317 km/h och den ansågs även vara en av de tekniskt mest avancerade sportbilarna för sin tid. Evo har provkört ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Trevlig Ferrari-samling radas upp
David Lee äger hela bunten

David Lee är en affärsman från Hong Kong som för närvarande bor i USA. Det har gått bra för David genom åren och hans framgångar avspeglas bland annat i hans väldigt trevliga Ferrari-samling. I den finns bland annat den eftertraktade femman - 288 GT0, F40, F50, Enzo och LaFerrari och detta gäng tog han med sig till en bilträff som nyligen hölls i Kalifornien. Det är svårt att inte dra på smilbanden när 288:an vevas igång. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Jerry Seinfeld har sålt delar av sin Porsche-samling
Fick mindre än han räknat med

Jerry Seinfeld har auktionerat iväg 16 stycken av sina härliga Porschar och totalt såldes det bilar för 22 miljoner dollar. Hiskeligt mycket pengar såklart, men fortfarande 10 miljoner dollar mindre än vad man räknat med. Bland samlingen fanns allt från en 911 Carrera 3.0 IROC RSR från 1974 till en 550 Spyder från 1955. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0
2015

Jay Leno kör en Lamborghini
Men inte en vi är vana vid

När folk testar Lamborghini-bilar brukar det oftast handla om sportbilar, men på 80-talet introducerade de även suven LM002. Det var biltillverkarens första fyrhjulsdrivna bil och den hade en jättestor och jättetörstig V12:a under huven. Jay Leno har tagit ut ett exemplar från 1990 och så här såg det ut. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

Ännu en Lamborghini Miura hittad övergiven
Har stått still i 30 år

Det är inte bara gamla sura däck, målarburkar och gräsklippare som inte fungerar som förvaras i garage och som sedan glöms bort. Ibland står det även exotiska sportbilar undangömda, bortglömda och ouppmärksammade och tynar bort. I Florida hittade man nyligen en Lamborghini Miura från 1968 som inte rört sig ur fläcken på hela 30 år. Här får vi se när den dammas av för första gången på väldigt länge. Tumnagel
198kg
+
Bobby Green
0

BMW M4 med och utan automatlåda
Vilken ska man välja?

Supersnabba dubbelkopplingar erbjuds till i princip alla sportbilar i dag och även om de är bra på alla sätt och vis kanske de tar bort lite av känslan endast en manuell låda kan erbjuda. Nick Murray ställer därför en BMW M4 med DCT-lådan mot en M4 med manuell låda för att röna ut vilken det är du ska köpa om du går i tankarna. Om ni känner igen namnet Nick Murray så har han figurerat i bland annat den inlänkade artikeln nedan tidigare. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Familj auktionerar ut sin stora bilsamling
75 av bilarna ska bort

Paul Andrews och sonen Chris har genom åren lyckats bygga upp en riktigt gedigen bilsamling. Här finns över 100 stycken bilar och det handlar om allt från gamla pickups till sportbilar från 80-talet - och alla är i superskick. Nu har de båda bestämt sig för att det är dags att släppa taget och auktionerar därför ut 75 stycken av bilarna. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0
2014

Ett litet besök på Porsche Museum
Hypebeast hälsar på

2009 öppnade Porsche Museum i Stuttgart och i den 5 600 kvadratmeter stora byggnaden har man samlat allt kring tillverkarens historia. Hypebeast var nyligen där och ger oss i den här videon en liten titt på vad man som besökare kan förvänta sig. Någon av er som varit där? Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Ni har rätt BMW, det här är framtidens sportbil
Vi har kört BMW i8

Det är inte varje dag man får tillfälle att köra en bil som verkligen inte ser ut som något annat där ute på vägarna. En bil som trots sitt mycket speciella utseende inte är fast i konceptstadiet utan faktiskt är helt färdig för produktion och helt laglig att köra omkring med. En bil som det är helt omöjligt att vara diskret i, för jag har nog aldrig fått så mycket blickar, kommentarer och glada tillrop som i den här. Och även om den ser ut som en supersportbil så hatar folk den inte. Jag talar givetvis om BMW:s nya hybridmodell i8. Ett kliv in i framtiden redan idag. Men är i8 endast en Toyota Prius med snyggare skal? Inte alls visade det sig. Tumnagel
271kg
+
Bobby Green
0

Gran Turismo sportbilsmässa
Nu i helgen strax utanför Stockholm

I helgen är det väldigt trevlig mässa i Nacka Strand med massor av härliga sportbilar och lyxbilar. Det är sällan som de hamnar under samma tak så här så är man intresserad tycker jag att man ska ta sig dit. Vi sprang runt i dag en snabbis och fotade en del så att ni ska få en inblick i vad som erbjuds. Sorry för den halvdana bildkvaliteten. Om man befinner sig i närheten av Göteborg är det nästa helg som gäller - 15-16 november närmare bestämt. Tumnagel
112kg
+
Roger Åberg
0

Nya BMW M3 och M4 är fantastiska
Men jag vill ha mer

Äntligen är de här! I blått och guld. Nya BMW M3 och M4 som M3 coupé numera går under. Effekten har skruvats upp ytterligare men man har skalat bort två cylindrar. V8:an är alltså ett minne blott vilket rör upp en del känslor hos entusiaster. Men hur påverkar det körglädjen egentligen? En bil med över 430 hästar måste göra något riktigt dåligt för att anses som tråkig och de som verkligen vill köra V8 kan ju nu med glädja börja hänga på begagnatmarknaden där priserna förhoppningsvis sjunker något i och med dessa introduceringar. Jag har testkört både nya M3 och M4 och även om de båda är rätt så fantastiska skapelser bjuder de tyvärr inte på några direkta överraskningar. Tumnagel
241kg
+
Bobby Green
0

Det vassaste Peugeot har att erbjuda

När Peugeot rullar ut sin allra starkaste serieproducerade modell måste vi ju givetvis testa. RCZ som tidigare haft 200 hästar som max skruvas upp till 270 i R-versionen och bjuder upp andra effektstinna konkurrenter till match. Bilen som är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport är byggd för banan men fungerar lika bra på vanliga vägar, även om det som vanligt är på racerbanan bilen kan få visa upp sin fulla potential. Nu hade vi tyvärr inte tillgång till något sådant, men efter några mil på allmän väg kan man ändå bilda sig en uppfattning om hur kärran beter sig. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Det bästa med Jaguar XK140 är att köra den

1970 var Winston Dabbs en ung man som strosade runt på gatorna i Compton, Kalifornien. Han fick då för första gången upp ögonen för brittiska sportbilar - som på den tiden var en riktig statussymbol bland unga mörkhyade män. Runt 1980 blev Winston själv ägare till en Jaguar XK140 från 1955. På 90-talet blev han dock tvungen att ställa undan bilen då livet kom emellan. Sen gick det en hel massa år men nu är bilen återigen ute på vägarna - där den hör hemma. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Plymouth Barracuda Formula S

När Bob Gough växte upp var det europeiska sportbilar som gällde och han såg faktiskt ner på det USA hade att erbjuda. En vacker dag upptäckte han dock Plymouth Barracuda Formula S från 1967 - då förändrades allt. Och för 23 år sedan blev han ägare till bilen vi ser här. Han har gradvis uppgraderat den och idag har den en större V8:a kopplad till en Tremec-låda med fem steg. Han har även bytt ut hjulen till en storlek större och monterat ett par bättre fjädrar. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0
2013

Helskön ombyggnation av Yamaha DT50MX

Det är inte varje dag man ser en Yamaha DT50MX från 1988 i det här stuket. Och visst, det är bara en moped, men vilken moped sen. Bygget är inte purfärskt men får vara med här ändå tycker jag, speciellt eftersom jag antar att flera av er har en relation just till modellen. Och för att byggaren är svensk. Håkan Persson har skalat av allt det fula från DT:n och gjort den till en riktigt skön trial-liknande cykel istället. Han har knappast tummen mitt i handen som vi kan se och driver till vardags en designbyrå och på sin fritid restaurerar han gamla italienska sportbilar. Moppen är hans andra försök någonsin på tvåhjuligt och när han köpte den var den verkligen ett ras. Men det fick han ordning på som sagt. Tanken hämtades från en Crescent 120, sadeln är gjord av en gammal skateboard och strålkastaren kommer från hans pappas gamla Fiat 125. När bygget var klart fick det namnet Cocaine White. Vad tycker ni om den? Och framförallt, dela med er av lite sköna moppeminnen! Tumnagel
182kg
+
Bobby Green
0

Bravur - nytt svenskt klockmärke

Bravur grundades av Johan Sahlin och Magnus Svensson, två svenska industridesigners, med idén att skapa en klocka med en stark personlighet och ett tydligt formspråk. Såhär säger de själva: Johan Sahlin, grundare: "Idén att starta ett klockmärke växte fram när vi letade efter en klocka att köpa till oss själva. Vi slogs över hur de flesta märken kommunicerar på ett konservativt, macho sätt med fokus på sportbilar, flygplan och komplexa tekniska specifikationer. Vi hade svårt att identifiera oss med dessa märken och ville istället bidra med ett samtida varumärke där fokus låg på klockans estetik och en urban livsstil." Magnus Svensson, grundare: "Vi insåg också att merparten av klockorna liknade varandra och utan logotyp var det svårt att identifiera varumärket. Det blev en stark drivkraft för oss att skapa en klocka med en tydlig visuell identitet och med designelement som gör att man känner igen en Bravur." Klockorna ska vara tillverkade i Schweiz och kommer att finnas tillgängliga i några utvalda danska och svenska butiker under hösten. Förhandsbeställningar görs via deras hemsida www.bravurwatches.com och priserna ligger på omkring 8000kr. Tumnagel
182kg
+
Carl Victor
0

Amelia Island Concours d'Elegance

Justin Lapriore och Alexander Liberman deltog i den 18:e upplagan av Amelia Island Concours dx27Elegance där mängder av härliga gamla och nya sportbilar från flera olika tillverkare ställde upp. Deltagandet blev till filmen Born of a Blue Sky som vi ser här, och gillar du bilar och har 16 minuter över föreslår jag att du lägger dem på detta. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Porsches nya bansmiskare är här!

Det här är Porsches nya stekheta GT3. Som väntat är det här en mycket potent bil att smiska runt på banan med men den har fått en stor nyhet - precis som ryktena har sagt tidigare går den enbart att få med automatlådan PDK. Nya GT3:an väger 1 430 kilo vilket är något mer än bilen den ersätter. Detta kompenseras dock med ännu högre effekt. Motorn som är en boxersexa på 3.8 liter får hela 475 hästar och ett vrid på 440 Nm. Den varvar 9 000 r/min och till motorn sitter alltså den sjustegade PDK-lådan, om än i något modifierat tillstånd, som skickar kraften till bakhjulen, . 0-100 km/h ska avverkas på 3.5 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. Porsches system för dämparna, PASM, är standard. Standard är även PTV Plus, ett system som känner av vilket av bakhjulen som behöver mest fäste, och som sedan skickar moset just dit. Nytt för modellen är dock att den får fyrhjulsstyrning. I farter upp till 50 km/h så styr bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen. Bilen kommer till Sverige i augusti 2013 och priset blir 1 350 000 kronor. Hela pressmeddelandet finns under "Läs mer". Tumnagel
52.8°
+
Bobby Green

En ikon fyller 50 år i år
Porsche 911

I år fyller en ikon 50 år. Så länge har nämligen Porsches modell 911 levt. I Frankfurt 1963 presenterades typ 901, modellen som idag på något vis påverkar oss alla. En modell som också har satt en standard bland sportbilar, och som många andra biltillverkare har som mål att klå. 911 har tillverkats i över 820 000 exemplar, en imponerande siffra som gör den till världens mest framgångsrika sportbil. Porsche är nu inne på generation sju eller 991 som den kallas på internspråk. En förfinad bil som har mycket av sitt arv kvar, det ser man inte minst på bilderna här. Ferry Porsches ord om modellen stämmer faktiskt på pricken: "911 är den enda bil som man både kan köra på en afrikansk safari eller på Le Mans, till teatern eller genom den täta trafiken i New York." För att uppmärksamma 911:ans alla år så kommer Porsche att under hela 2013 anordna mängder av events. Först ut är bilshowen "Retro Classics" som kommer att hållas mellan den 7-10 mars i Stuttgart. Där kommer man bland annat att visa upp fyra specialmodeller; en 911 Turbo Coupé, en 911 Cabriolet från 1981, en gatversion av 911 GT1 från 1997 och en förseriemodell av Typ 754 T7. Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer". Tumnagel
65.0°
+
Bobby Green
Nästa sida