4 i går52 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Cyclekart-racing i Washington Lådbilskul för vuxna Cyclekart är en rätt så rolig "sport" där hemmabyggare snickrar ihop små "lådbilar" som är designade att efterlikna racerbilar från 20- och 30-talet. eGarage har gjort det här klippet om ett gäng som håller på med detta och det hela ser riktigt kul ut. Tumnagel
125kg
0
2017
Uppstickaren som gick och vann på Le Mans Bizzarrini gjorde avtryck Den numera 91-årige italienaren Giotto Bizzarrini började 1954 att jobba hos Alfa Romeo med modellen Giulietta. Tre år senare hamnade han hos Ferrari där han blev chefskonstruktör för Gran Turismo- och sportvagnarna. Han ansvarade bland annat för Ferrari 250 Testa Rossa och 250 GTO. 1961 lämnade han företaget för att tillsammans med kollegan Carlo Chiti starta ATS där man byggde sportbilar och Formel 1-vagnar. Detta höll dock bara i ett år, och 1962 drog Giotto själv igång konstruktionsbyrån Società Autostar. Via den utvecklade han Lamborghinis V12-motor och bilar åt tillverkaren Iso. 1964 ändrade man namn till Bizzarrini och tog fram den egna bilen Bizzarrini 5300 GT som baserades på Iso Grifo. 1965 presenterade man racerbilen A3/C, och med den lyckades man att vinna sin klass på Le Mans samma år. Just denna bil handlar Petrolicious senaste film om. 1969 gick företaget i konkurs, men Giotto gav inte upp för det och fortsatte att jobba åt flera olika tillverkare genom åren. Tumnagel
95kg
0
Historien om Ferrari 250 LM Den sista Ferrarin som vann Le Mans För 50 år sedan rullade Ferrari ut racerbilen 250 LM. Det blev den sista Ferrarin att vinna på Le Mans. I Petrolicious senaste film har man kikat närmare på ett utsökt exemplar från 1964. Tumnagel
89kg
0
Ny racerversion av Lamborghini Huracán Har förbättrad aerodynamik För ungefär tre år sedan visade Lamborghini upp modellen Huracán i racerkläder. Nu har man uppdaterat och förfinat en del grejer vilket har lett fram till det vi ser här - Huracán Super Trofeo EVO. Bilen är utvecklad av Lamborghini Squadra Corse och den ska ha samma downforce som föregångaren men överlag bättre aerodynamiska egenskaper. För att få till allt har man samarbetat med Dallara Engineering som hjälpt till att ta fram ett nytt karosspaket i kolfiber och det enda man inte har förändrat är splittern fram, det platta golvet och diffusorn bak. De nya modifieringarna har gjort att man klarat av Monza-banan på 1:43,3 vilket är 1,5 sekund snabbare än föregångaren. Motorn är den 5,2 liter stora V10:an som i det här fallet lämnar 620 hästar. Den är kopplad till en sexstegad sekventiell växellåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 280 km/h. Nästa vår ska det börja tävlas med bilen och skulle du vilja vara med kan jag meddela att åket kostar 235 000 euro. Tumnagel
99kg
0
Ny trampcykel från McLaren och Specialized Specialversion av S-Works Roubaix Biltillverkaren McLaren har återigen gått samman med cykeltillverkaren Specialized och tagit fram en cykel. Eller rättare sagt, man har gjort en specialversion av modellen S-Works Roubaix som blir din för 11 500 dollar. För den slanten får man en hoj som firar McLarens 50 år av Grand Prix-racing samtidigt som den hyllar den klassiska färgsättningen Papaya Orange som i detta utförande istället kallas för Heritage Orange. Förutom detta får man ett unikt lindat styre med orange sömmar och hjul inspirerade av klassiska racerbilar från McLaren. I övrigt har inte mycket förändras vilket innebär ram och gaffel tillverkad i kolfiber, Dura Ace Di2-drivning från Shimano och hydrauliska skivbromsar både fram och bak. Tumnagel
87kg
0
Världens första Aston Martin DBR1 En av fem tillverkade Denna veckan har Petrolicious samarbetat med RM Sothebyx27s och gjort följande film som handlar om en Aston Martin DBR1 från 1956. Det här är en av endast fem stycken exemplar som alla byggdes för hand, och det här är faktiskt också den första man tillverkade. Modellen gav Aston Martin seger på Le Mans och den blev direkt en legend inom motorsporten. Den gamla Aston Martin-föraren Stephen Archer är den som fått uppdraget att presentera denna vackra bil, och så här blev resultatet. Tumnagel
95kg
0
Lotus 34 från 1964 till salu Köp lite Indy 500-historia När man började med bilsporttävlingen Indianapolis 500 hade alla bilar motorn monterad fram. Nu för tiden har alla istället motorn i mitten eller bak. Det var Lotus som på 60-talet såg till att det blev på detta viset, och man gjorde det med bilen vi ser här - Lotus 34. Nu finns det en till salu på auktionssidan Bonhams, och det är den bilen legenden AJ Foyt tog pole position med 1965 och då noterade ett nytt hastighetsrekord som löd 259,4 km/h. Bonhams förväntar sig att sälja bilen för omkring två miljoner dollar. Tumnagel
119kg
0
Bob Akins Porsche 935 är till salu Blir din för 1,2 miljoner dollar Racerföraren Bob Akins Porsche 935 från 1982 är nu till salu. Bob fick hjälp av Chuck Gaa att bygga om den till vad som till slut blev en Super GTP 935. Bilen har bland annat varit med och tävlat på Le Mans och sägs i dag vara i ett utsökt skick med renoverad motor och växellåda. Skulle du vilja bli ägare till den får du slänga upp 1,2 miljoner dollar. För slanten får du en bil med aluminium-monocoque, glasfiberkaross och en 3,2-litersmotor som ger över 800 hästar. Lagom i ett fordon som väger 1 055 kilo. Mer om den och dess historia finns på länken nedan. Tumnagel
96kg
0
2016
Racerbil viktreducerar i 280 km/h Tappar ena dörren Att få ned vikten så mycket som möjligt är en av punkterna för att få sin racerbil att gå snabbare. Man brukar exempelvis riva ur hela inredningen och bara ha kvar de allra mest nödvändiga bitarna. Dörrar tillhör en nödvändig bit, men trots detta ville ändå den här BMW M3:an skala av lite mer vikt, i 280 km/h. Tumnagel
153kg
0
Fäktning lika snabb som en pistolkula Och som en accelererande racerbil Visste du att de som fäktas kan sätta in en stöt lika snabbt som en pistolkula far iväg eller som en racerbil accelererar? I det här klippet får vi se den ukrainska fäktaren Olga Kharlan demonstrera detta och hon är verkligen sjukt snabb med sin värja. Tumnagel
89kg
0
Nästa sida