m
a
r
1 i dag4 i går51 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Uppstickaren som gick och vann på Le Mans
Bizzarrini gjorde avtryck

Den numera 91-årige italienaren Giotto Bizzarrini började 1954 att jobba hos Alfa Romeo med modellen Giulietta. Tre år senare hamnade han hos Ferrari där han blev chefskonstruktör för Gran Turismo- och sportvagnarna. Han ansvarade bland annat för Ferrari 250 Testa Rossa och 250 GTO. 1961 lämnade han företaget för att tillsammans med kollegan Carlo Chiti starta ATS där man byggde sportbilar och Formel 1-vagnar. Detta höll dock bara i ett år, och 1962 drog Giotto själv igång konstruktionsbyrån Società Autostar. Via den utvecklade han Lamborghinis V12-motor och bilar åt tillverkaren Iso. 1964 ändrade man namn till Bizzarrini och tog fram den egna bilen Bizzarrini 5300 GT som baserades på Iso Grifo. 1965 presenterade man racerbilen A3/C, och med den lyckades man att vinna sin klass på Le Mans samma år. Just denna bil handlar Petrolicious senaste film om. 1969 gick företaget i konkurs, men Giotto gav inte upp för det och fortsatte att jobba åt flera olika tillverkare genom åren. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Historien om Ferrari 250 LM
Den sista Ferrarin som vann Le Mans

För 50 år sedan rullade Ferrari ut racerbilen 250 LM. Det blev den sista Ferrarin att vinna på Le Mans. I Petrolicious senaste film har man kikat närmare på ett utsökt exemplar från 1964. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Ny racerversion av Lamborghini Huracán
Har förbättrad aerodynamik

För ungefär tre år sedan visade Lamborghini upp modellen Huracán i racerkläder. Nu har man uppdaterat och förfinat en del grejer vilket har lett fram till det vi ser här - Huracán Super Trofeo EVO. Bilen är utvecklad av Lamborghini Squadra Corse och den ska ha samma downforce som föregångaren men överlag bättre aerodynamiska egenskaper. För att få till allt har man samarbetat med Dallara Engineering som hjälpt till att ta fram ett nytt karosspaket i kolfiber och det enda man inte har förändrat är splittern fram, det platta golvet och diffusorn bak. De nya modifieringarna har gjort att man klarat av Monza-banan på 1:43,3 vilket är 1,5 sekund snabbare än föregångaren. Motorn är den 5,2 liter stora V10:an som i det här fallet lämnar 620 hästar. Den är kopplad till en sexstegad sekventiell växellåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 280 km/h. Nästa vår ska det börja tävlas med bilen och skulle du vilja vara med kan jag meddela att åket kostar 235 000 euro. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Ny trampcykel från McLaren och Specialized
Specialversion av S-Works Roubaix

Biltillverkaren McLaren har återigen gått samman med cykeltillverkaren Specialized och tagit fram en cykel. Eller rättare sagt, man har gjort en specialversion av modellen S-Works Roubaix som blir din för 11 500 dollar. För den slanten får man en hoj som firar McLarens 50 år av Grand Prix-racing samtidigt som den hyllar den klassiska färgsättningen Papaya Orange som i detta utförande istället kallas för Heritage Orange. Förutom detta får man ett unikt lindat styre med orange sömmar och hjul inspirerade av klassiska racerbilar från McLaren. I övrigt har inte mycket förändras vilket innebär ram och gaffel tillverkad i kolfiber, Dura Ace Di2-drivning från Shimano och hydrauliska skivbromsar både fram och bak. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Världens första Aston Martin DBR1
En av fem tillverkade

Denna veckan har Petrolicious samarbetat med RM Sothebyx27s och gjort följande film som handlar om en Aston Martin DBR1 från 1956. Det här är en av endast fem stycken exemplar som alla byggdes för hand, och det här är faktiskt också den första man tillverkade. Modellen gav Aston Martin seger på Le Mans och den blev direkt en legend inom motorsporten. Den gamla Aston Martin-föraren Stephen Archer är den som fått uppdraget att presentera denna vackra bil, och så här blev resultatet. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Lotus 34 från 1964 till salu
Köp lite Indy 500-historia

När man började med bilsporttävlingen Indianapolis 500 hade alla bilar motorn monterad fram. Nu för tiden har alla istället motorn i mitten eller bak. Det var Lotus som på 60-talet såg till att det blev på detta viset, och man gjorde det med bilen vi ser här - Lotus 34. Nu finns det en till salu på auktionssidan Bonhams, och det är den bilen legenden AJ Foyt tog pole position med 1965 och då noterade ett nytt hastighetsrekord som löd 259,4 km/h. Bonhams förväntar sig att sälja bilen för omkring två miljoner dollar. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0

Bob Akins Porsche 935 är till salu
Blir din för 1,2 miljoner dollar

Racerföraren Bob Akins Porsche 935 från 1982 är nu till salu. Bob fick hjälp av Chuck Gaa att bygga om den till vad som till slut blev en Super GTP 935. Bilen har bland annat varit med och tävlat på Le Mans och sägs i dag vara i ett utsökt skick med renoverad motor och växellåda. Skulle du vilja bli ägare till den får du slänga upp 1,2 miljoner dollar. För slanten får du en bil med aluminium-monocoque, glasfiberkaross och en 3,2-litersmotor som ger över 800 hästar. Lagom i ett fordon som väger 1 055 kilo. Mer om den och dess historia finns på länken nedan. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0
2016

Racerbil viktreducerar i 280 km/h
Tappar ena dörren

Att få ned vikten så mycket som möjligt är en av punkterna för att få sin racerbil att gå snabbare. Man brukar exempelvis riva ur hela inredningen och bara ha kvar de allra mest nödvändiga bitarna. Dörrar tillhör en nödvändig bit, men trots detta ville ändå den här BMW M3:an skala av lite mer vikt, i 280 km/h. Tumnagel
153kg
+
Bobby Green
0

Fäktning lika snabb som en pistolkula
Och som en accelererande racerbil

Visste du att de som fäktas kan sätta in en stöt lika snabbt som en pistolkula far iväg eller som en racerbil accelererar? I det här klippet får vi se den ukrainska fäktaren Olga Kharlan demonstrera detta och hon är verkligen sjukt snabb med sin värja. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Porsche visar efterträdaren till 911 RSR
Debuterar nästa år

Porsche visar nu upp efterträdaren till racerbilen 911 RSR. Nykomlingen är dock fortfarande under utveckling och testas just nu för fullt i tyska Weissach för att snart ge sig ut på diverse racerbanor. Debuten kommer att ske i januari nästa år på 24-timmarsracet vid Daytona och man kommer att tävla med bilen i GTE och GTLM-klasserna. Av bilderna att döma är den nya bilen ännu fetare än föregångaren men tyvärr får vi inga siffror eller specifikationer för tillfället. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green
0

Mercedes 190E 2.5-16V EVO II på eBay
Löp och köp!

Det finns drivor med skräp som säljs på eBay men då och då dyker det upp riktiga guldkorn och nu är ett sådant tillfälle. En mycket sällsynt Mercedes 190E 2.5-16V EVO II från 1991 finns nämligen till salu och habegäret når inga gränser. Det mycket fina exemplaret är nummer 345 av 502 stycken tillverkade och har endast en ägare på sig som bara kört strax under 1 800 mil med bilen. Under huven ruvar en 2,5-litersfyra utan överladdning som ger 235 hästar. Den kopplas till en fempetad manuell låda och 0-100 km/h ska man kunna klara på 7,1 sekunder. För allt detta vill man ha 279 000 dollar vilket i svenska kronor är strax över 2,2 miljoner. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Världens enda gatlegala Porsche 911 GT1 Evo
Nu till salu

På 90-talet byggde och utvecklade Porsche racerbilen 911 GT1 Evo och trots att det kanske kan vara svårt att ta in är den även helt laglig att köra på gatan. Det här tros vara den enda som finns registrerad och nu är den till salu. Den har chassinummer GT1 993-117 och när auktionen är den 14 maj väntas den klubbas iväg för mellan 2,7 till 3 miljoner Euro. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Victory har en ny muskelhoj på gång
Låter som en racerbil

Victory Motorcycles visade i mitten på december upp en customhoj som hade en vätskekyld V-Twin instoppad i ramen. Denna snurra kommer i produktion och den hamnar då i den nya modellen Octane - en bitig muskelhoj som enligt företaget själva ska låta som en racerbil. Hojen har premiär den 20 februari. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Aston Martin Vulcan
Mäktig på så många vis

Saabkyle04 har tagit sig en närmare titt på Aston Martins galna racerbil Vulcan och eftersom han då hade en kamera med sig får vi också ta del av upplevelsen. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Evo testar Renault Sport R.S. 01
Sjuk bil

Förra året fick Chris Harris testa den sjuka banracern Renaultsport R.S. 01 och nu har tidningen Evo gjort detsamma. Under skalet sitter samma 550 hästar starka turbo-V6:a som i Nissan GT-R och kraften skickas till bakhjulen via en sekventiell växellåda. Bilen väger 1 150 kilo, går som en missil och den kostar 290 000 euro. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green
0
2015

Vacker Lancia Stratos till salu
Slå till på en rallyklassiker

En av alla drömbilar på mitt bilkonto är Lancia Stratos - sportbilen som rönte stora framgångar inom rallyvärlden under 70-talet. Nu finns det ett jättefint exemplar till salu, men som väntat är prislappen i det saltaste laget. Endast 492 stycken exemplar byggdes, och det är väl kanske också därför man förstår att det bredvid bilen står en skylt med texten 490 000 dollar på. Tumnagel
132kg
+
Bobby Green
0

POV i 20 olika grymma Porschar
På Laguna Seca

Här kan du från soffan hoppa in bakom ratten på 20 stycken olika Porschar och ta en tur på racerbanan Laguna Seca, utan att behöva tänka på hur värdefulla bilarna är eller att du måste stå för underhållskostnaderna. Allt du behöver göra är att titta, och det är ju inte särskilt ansträngande. Klippen kommer från eventet Rennsport Reunion V som hölls tidigare i år. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Nytt klipp på Aston Martin Vulcan
Kort men gott

Alla klipp på Aston Martins galna racerbil Vulcan, oavsett längd, känns som vettiga att visa upp så här kommer det senaste som producerats. Denna gång får vi hänga med på en snabb sväng på en bana. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Jaguar XJR möter XJR-9 LM
På Silverstone

1988 vann racerföraren Andy Wallace Le Mans med en Jaguar XJR-9 LM. I dag är bilen en ikon och under det lila, vita och gula skalet vilar en V12:a på 7.0 liter som ger mellan 750 och 1 000 hästar beroende på hur den är inställd. Dagens Jaguar XJR är visserligen en riktigt hårig kärra, men inte i närheten av de klassiska racerbilen så klart. Här möts de båda ändå på Silverstone, med Andy bakom ratten på båda bilarna. Bonusklipp nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Admiralens Ferrari 500 Mondial
Han köpte bilen ingen annan ville ha

Admiral Robert Phillips köpte 1960 en Ferrari 500 Mondial Series II årsmodell 1955 för 2 225 dollar. Låter inte som så mycket pengar och det var det inte heller, för ingen ville ha denna fyrcylindriga racerbil utan det var V8:a eller V12:a som gällde. I dag är det en annan femma, då det nästan inte finns några exemplar med rätt motor kvar i livet. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green
0

High Octanes BMW R nineT är klar
Coolt bygge

Den holländska customshopen High Octane Speed Shop fick i uppdrag av BMW att bygga något hett av modellen nineT och det här är resultatet. Bågen kallas nu för HP nineT och designen har inspirerats av racerbilar, motorer och gamla krigsflygplan. Både designen och jobbet har utförts av shopens ägare - Jeffry Sol och han har tillverkat det mesta med hjälp av gamla metoder. Metallarbetet har han exempelvis gjort med hjälp av det engelska hjulet. Motorn som är på 1 170 kubik tros ha lämnats orörd, och lämnar då fortfarande 110 hästar. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Häng med i en Ferrari FXX K
En tur runt Imola

YouTube-användaren NM2255 monterade ett gäng kameror i en Ferrari FXX K så att vi som troligtvis aldrig kommer att få åka i en ändå kan få lite av känslan. Körningen sker på racerbanan Imola i Italien. Tumnagel
142kg
+
Bobby Green
0

Porsche 962-101 - renoverad och fantastisk
Blir inte bättre än så här

På Porsches Rennsport Reunion medverkade som vanligt oerhört många trevliga bilar. En av dem var denna - en Porsche 962-101 som renoverats av Dyson Racing och som nu är tillbaks i all sin glory. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
129kg
+
Bobby Green
0

Därför finns Rennsport Reunion
Porsche berättar

Rennsport Reunion är himmelriket för alla som älskar Porsche, men även för alla som älskar bilar och bilsport. I fem år har Porsche anordnat eventet på racerbanan Laguna Seca och för varje år så blir det bara bättre och bättre med fler bilar, mer action och mer gemenskap. Klassiker, racerbilar, gatbilar, samlarbilar och fans samlas och delar passionen för märket, och andas in doften av asfalt, gummi och oförbränd soppa. Kan det bli bättre? Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Porsche 917K återvänder till racerbanan
Efter 40 år

Det var 40 år sedan den här Porschen senast fick smaka asfalt på banan. Nu har man renoverat den historiska racerbilen och det är verkligen ett mästerverk vi har framför oss. Bilen kommer att ställas ut på Rennsport Reunion som hålls den 25-27 september på Laguna Seca i Kalifornien. Tumnagel
144kg
+
Bobby Green
0

BMW M6 i GT3-kläder
Blir inte fetare än så här

Det spelar ingen roll hur många eftermarknadsprylar man prackar på en BMW M6, den blir inte fetare än den officiella GT3-racern ändå. Bilen som är uppföljaren till Z4 GT3 har precis presenterats i Frankfurt och det är en riktigt tjock best vi har framför oss. Under skalet sitter samma motor som i vanliga M6, vilket innebär en V8:a på 4.4 liter med dubbelturbo. Dock sitter motorn både lägre och längre bak. Till den kopplas en sexpetad sekventiell växellåda. Vikten är såklart inte densamma utan här har det bantats rejält - eller vad sägs om en minskning med över ett halvt ton? GT3-versionen väger nämligen in på 1 300 kilo. Skulle du vara sugen på ett exemplar kan jag berätta att du då måste vara redo att betala 379 000 euro. Tumnagel
165kg
+
Bobby Green
0

Låter som ett jetplan och går som en raket
Det här är gasturbindrivna Howmet TX

1968 experimenterade ett gäng ingenjörer och resultatet blev racerbilen Howmet TX. Det som gjorde att den här bilen stod ut var inte dess form utan det faktum att den hade en jetmotor under skalet. Ljudet ur den 350 hästar och 881 Nm starka motorn är galet och att den kan varva till 65 000 är svårt att ta in. Två exemplar byggdes och man vann tävlingarna Heart of Dixie och Marlboro 300 samma år. Bob McKee som var med när det begav sig berättar här för Petrolicious om det mycket speciella bygget. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Google-chef gav frugan en Ferrari FXX K i present
Hoppas att hon även fick tårta

Klart man ska ha en ordentlig racerbil om man gillar racing! Det är precis vad Google-chefen Benjamin Sloss tyckte när han funderade ut vad han skulle ge till sin fru Christine i födelsedagspresent. Dagen började med att paret åkte till Ferraris testbana Fiorano för att riva av några varv i Benjamins Ferrari 599XX Evolution, trodde Christine i alla fall. Väl på plats stod något stort under ett skynke, och inte vad som helst utan en av de endast 32 stycken tillverkade exemplaren av banracern Ferrari FXX K. Ett 1 050 hästar starkt monster som man måste bli inbjuden av Ferrari för att få köpa, och när det är klart hosta upp över 20 miljoner kronor. Ingen dålig present direkt. Intressant nog sägs det att ett "par" exemplar har sålts till svenskar, och ett av dessa kommer faktiskt att befinna sig på Ring Knutstorp nu på lördag. Go #Racewife !!! Ett filmklipp publicerat av Ben (@yonly65) Aug 27, 2015 kl. 2:00 PDT Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Pur Sang återskapar en Alfa Romeo 8C 2300
Klassisk sportbil från 30-talet

Alfa Romeo 8C är en häftig sportbil med V8:a från Ferrari. Men vad är det då vi ser här? Originalet såklart, som var den som först bar beteckningen. 8C var racerbilen man tävlade med på 30-talet och just det här exemplaret är återskapat av det argentinska företaget Pur Sang som specialiserat sig på att bygga upp klassiska racerbilar från grunden. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Lyssna på den här Porsche 956:an
Och njut

Porsche 956 var en racerbil man tävlade med i Grupp C när det begav sig och bilen dominerade sin klass. Aerodynamisk som få, lätt med sina 800 kilo och stark med sin turbomatade boxersexa på 2.65 liter som gav 635 hästar. I den här videon får vi se en av årsmodell 1982 och den har chassinummer 003. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida