m
a
r
3 i dag1 i går71 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Se en Porsche 908/2 Flunder bli till
Nicolas Hunziker målar

För att avsluta året valde konstnären Nicolas Hunziker att måla av racerföraren Jo Siffert när han är i full färd med att hoppa ner i en Porsche 908/2 Flunder. Bonusklipp nedan. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0
2019

Puma uppdaterar SpeedCat Sparco
Inspirerade av F1-skor

1999 presenterade Puma skomodellen SpeedCat Sparco som var inspirerad av motorsport. Nu 20 år senare uppdaterar man denna och har låtit sig inspireras av racerboots som professionella F1-förare har på sig idag när de kör. Skorna är i mocka med PU-detaljer i svart, rött och vitt. Ska finnas i butik nu och för ett par får man betala från 100 dollar. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Cyclekart-racing i Washington
Lådbilskul för vuxna

Cyclekart är en rätt så rolig "sport" där hemmabyggare snickrar ihop små "lådbilar" som är designade att efterlikna racerbilar från 20- och 30-talet. eGarage har gjort det här klippet om ett gäng som håller på med detta och det hela ser riktigt kul ut. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green
0

Pininfarina har ritat cykel åt De Rosa
Ser snabb ut

Pininfarina ritar många olika saker och det senaste är en cykel åt det lilla italienska familjeföretaget De Rosa som bygger racer-cyklar. Man har utgått från modellen Pininfarina SK och gjort den mer aerodynamisk, gett den en ny sadel samtidigt som man har petat in kablaget i ramen. En ny framgaffel har den fått också. Vad bygget kommer att kosta och när det släpps är oklart för tillfället. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Festival of the Midnight Sun återuppstår
Nästan 50 år efter Mantorpsfiaskot

Festivalen som skulle bli Sveriges motsvarighet till Woodstock, "Festival of the Midnight Sun", återuppstår nu nästan 50 år efter ursprungsfestivalen arrangerades 1970. Inför festivalen som arrangerades 1970 snackades det om att det skulle komma runt 300.000 besökare till festivalen men, bland annat, priset på biljetterna, 50 kronor, lockade bara 3000 besökare till festivalen. Det hela har senare kommit att kallas för "Mantorpsfiaskot". Den nya versionen av "Festival of the Midnight Sun" kommer att arrangeras i Vikingstad i närheten av racerbanan i Mantorp där den ursprungliga festivalen gick av stapeln. Det hela sker 31 augusti och bland banden som än så länge är klara finns Les Big Byrd, Maida Vale, Tears, Kebnekajse och Franska Trion skriver arrangörerna i ett pressmeddelande. Idén till att arrangera en ny version av "Festival of the Midnight Sun" fick arrangörerna efter att man spelade in dokumentären "Mantorpsfiaskot" som har premiär senare i år. Här ovan kan ni kolla in ett tio minuter långt klipp där man diskuterar varför "Sveriges Woodstock" blev ett fiasko. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Reproduktion av Seiko Speedmaster
Orignalet ritades av Giugiaro

Det vi ser här är en reproduktion av den klassiska klockan Seiko Speedmaster som ritades av den världskända bildesignern Giorgetto Giugiaro. Klockan bars bland annat av racerföraren Ayrton Senna. Nytolkningen kostar 378 dollar och släpps i 3.000 stycken exemplar. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0
2018

En gammal moped får nytt liv
Som caféracer

I det här klippet som består av inte mindre än 5.000 stycken bilder får vi se när en gammal trött moped får ett nytt liv. Tumnagel
159kg
+
Bobby Green
0

Härligt modifierad Mini från 1973
Har haft många olika liv

I denna veckas film från Petrolicious får vi hänga med till racerbanan Circuito del Jarama där Antonio Albacete visar upp Minin hans pappa byggde på 70-talet. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Husqvarna Vitpilen 701 med kåpa
Det här är Aero Concept

Den senaste tiden har jag fått dille på kåphojar. Inte nya direkt utan gamla klassiska racers. Husqvarnas senast koncept har visserligen inte helkåpa men i alla fall något litet man kan smyga ner bakom när det ska köras fort. Det är modellen Vitpilen 701 som fått kåpan och man kallar den i detta fall för Vitpilen 701 Aero Concept. Det hela ger hojen en skön caféracer-känsla och personligen diggar jag den hårt. I kåpan sitter också en TFT-skärm där allt viktigt visas. I övrigt är konceptet väldigt mycket som en vanlig Vitpilen 701 men enligt Husqvarna ska den bjuda på en sportigare körställning. För två år sedan visades även Vitpilen 401 Aero Concept upp, men om någon av dessa Aero-hojar kommer att gå i produktion är oklart för tillfället. Inte mig emot. Förutom detta koncept visade man även upp produktionsversionen av Svartpilen 701. Tumnagel
128kg
+
Bobby Green
0

Tarform är ytterligare en eldriven Café racer
Har 3D-printade delar

Tarform är en nystartad motorcykeltillverkare som håller på med en eldriven café racer. Den är designad av entreprenören Taras Kravtchouk och den ska delvis vara byggd med 3D-printade delar. Man beskriver bygget med följande meningar: "A classic form for the future. We looked to revive the classic form, and unite it with modern day technology to create a new riding experience. An electric vehicle that embodies the spirit of craftsmanship, advanced manufacturing, and clean technology." Enligt uppgifter ska batteripacket ska vara tillräckligt för att ge hojen en räckvidd på 14,5 mil. Att ladda fullt ska ta omkring fyra timmar. Vad hojen har för prestanda i övrigt är oklart för tillfället. Företaget ska ta emot förhandsbeställningar nu och det snackas om en prislapp kring 18.000 dollar. Tillverkningen ska dra igång i slutet av 2019. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Arc har eldriven café racer på gång
Visas på EICMA

Arc Vehicle är ett litet brittiskt företag som startades för 1 1/2 år sedan. På årets EICMA-mässa i November kommer de att ställa ut sin motorcykel Vector. Det är en café racer som enbart går på el, och företaget beskriver den med följande meningar: "The Vector is more than just the worldx27s most premium electric motorcycle; it’s the world’s first motorcycle with integrated multi-sensory HMI (Human Machine Interface), it’s an innovative heads-up display helmet, and it’s a tactile riding suit – all making up the most involving motorcycle experience on the market today." Det här verkar alltså bli något som man bara sett i filmer tidigare, om Arc kan leverera återstår dock som vanligt att se. Tills dess har vi bara den här dunkla teaserbilden på vad som komma skall. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Stratosen bjuder på mest känslor bakom ratten
Racerföraren Érik har kört en del

Den franska racerföraren Érik Comas har kört många olika bilar i sina dagar. Allt från Skylines i Japan till 911:or på Le Mans. Det är dock den här Lancia Stratosen från 1974 som ger honom mest känslor när han sitter där bakom ratten. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Hård caféracer baserad på Ducati Monster 1200 S
Byggd av Rough Crafts

Custombyggarna Rough Crafts senaste skapelse grundar sig i en Ducati Monster 1200 S från 2016. Resultatet kallar man för Indigo Flyer och utseendet passar i alla fall mig väl i smaken. Inspirationen kommer från modellen SportClassic men i ett uppdaterat och modernare utförande. Kåpan där fram, tanken och avslutet på sadeln är handknackat i aluminium. Vindrutan är hämtad från BMW R nineT Racer. Ett härligt bygge du både kan se och läsa mer om på länken nedan. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Kjeld sätter hastighetsrekord på skridskor
Mikaela Åhlin-Kottulinsky kör

Den snabba skridskoåkaren Kjeld Nuis har nu satt ett nytt hastighetsrekord på skridskor genom att huka sig bakom ett vindskydd draget av en bil, framförd av ingen mindre än racerföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Till slut lyckades han komma upp i 93 km/h vilket alltså är nytt rekord. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Mick visar upp sin kompressormatade CB
Har ägt den sedan ny

1975 köpte Mick Page en flång ny Honda CB750. Han bestämde sig för att sälja den när den inte fungerade längre, men den slutade aldrig att gå så han behöll den. De senaste åren har han byggt om den till en vass caféracer med kompressor. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0
2017

Lämna Kimi Räikkönen i fred
Han vet vad han dricker

Den inte så pratglade racerföraren Kimi Räikkönen har gjort två nya reklamfilmer för Original Long Drink som tillverkas av det finska bryggeriet Oy Hartwall Ab. Kimi är känd för att vara duktig på att köra bil, men även för andra saker - exempelvis som när han sa åt sitt team att lämna honom i fred under ett race eftersom han visste vad han höll på med. Det är bland annat en av sakerna man plockat upp i den nya reklamkampanjen, fast twistat det hela till att istället handla om att han vet vad han dricker. Tumnagel
194kg
+
Bobby Green
0

Klassisk Formel 1-bil på Tremolastrasse
Härlig väg i Schweiziska alperna

På tidigt 1800-tal började man bygga Tremolastrasse - en slingrig kullerstensklädd vägslinga i de Schweiziska alperna. Vägen är välkänd för sina härliga böjar och det känns som att man borde köra här minst en gång i sitt liv. Det gjorde nyligen racerföraren Sebastien Buemi med en fem år gammal RB8 - ni vet en sån där Formel 1-bil med V8:a som låter rätt så trevligt. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

Caferacer genom vackra Dolomiterna
Ser härligt ut

Joe och Stefan har byggt om varsin gammal motorcykel till caferacer och här ser vi när de tog en tur i italienska alperna med sina hojar. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0

Nytt och gammalt i Hondas CB4 Interceptor
Har pekskärm som drivs av fläkt

Honda har ett skönt retro-stuk på de senaste konceptbilarna som de skickat ut och detsamma verkar gälla hojarna. Här ser vi CB4 Interceptor som de visade upp på MC-mässan EICMA och det är också en härlig sak som blandar nytt med gammalt. Här hittar man influenser från 60-talets racerhojar samtidigt som framtiden finns där i form av den något speciella strålkastaren. Det är egentligen ett hål som leder in luft till en fläkt som genererar ström som i sin tur matar pekskärmen som finns på tanken. På den kan man få vägbeskrivningar, ringa nödsamtal eller kommunicera med andra motorcyklister. Om något av detta kommer att bli verklighet återstår som vanligt att se, men i mina ögon får den här hojen gärna släppas nu med detsamma. Tumnagel
132kg
+
Bobby Green
0

Modern Caféracer från Honda
Den här såg ju rätt så trevlig ut

Med sig till mässan i Tokyo har Honda inte bara bilar utan även motorcyklar. Det här konceptet som man kallar för Neo Sports Café Concept är en av dem. Precis som Ducati och BMW flörtar den med former från förr och Caféracer-kulturen som för tillfälligt är väldigt populär. Fula saker som stor stänkskärm baktill saknas här och moderna saker som LED-strålkastare har hittat dit. Motormässigt borde det här sitta samma maskin som i CB1100. Tumnagel
205kg
+
Bobby Green
0

Uppstickaren som gick och vann på Le Mans
Bizzarrini gjorde avtryck

Den numera 91-årige italienaren Giotto Bizzarrini började 1954 att jobba hos Alfa Romeo med modellen Giulietta. Tre år senare hamnade han hos Ferrari där han blev chefskonstruktör för Gran Turismo- och sportvagnarna. Han ansvarade bland annat för Ferrari 250 Testa Rossa och 250 GTO. 1961 lämnade han företaget för att tillsammans med kollegan Carlo Chiti starta ATS där man byggde sportbilar och Formel 1-vagnar. Detta höll dock bara i ett år, och 1962 drog Giotto själv igång konstruktionsbyrån Società Autostar. Via den utvecklade han Lamborghinis V12-motor och bilar åt tillverkaren Iso. 1964 ändrade man namn till Bizzarrini och tog fram den egna bilen Bizzarrini 5300 GT som baserades på Iso Grifo. 1965 presenterade man racerbilen A3/C, och med den lyckades man att vinna sin klass på Le Mans samma år. Just denna bil handlar Petrolicious senaste film om. 1969 gick företaget i konkurs, men Giotto gav inte upp för det och fortsatte att jobba åt flera olika tillverkare genom åren. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Caféracer inspirerad av Ferrari
I alla fall när det kommer till färgen

En snubbe som har både en Ferrari Testarossa och en Le Mans-racer från 1965 av samma tillverkare ville även ha en tvåhjuling som hämtade inspiration från dessa två vrålåk. Han kontaktade då Art Henschell på One-Up Moto Garage och bad honom bygga en hoj - med kravet att den skulle ha motorn från Honda CB600F i ramen. Rosso Corsa heter resultatet och så här ser den ut. Motorn och ramen kommer från sagda modell medan sving, bakre stötdämpare och hjul kommer från Honda VFR800. Resten är i princip specialtillverkat för att få till det rätta stuket. Läs mer om bygget på länken nedan. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Motorcykelkrasch i 360 grader
Snurrigt

En förare som körde hoj på racerbanan Thunderhill hade en kamera som filmade i 360 grader på sig. Oturligt nog vurpade han under körningen, men turligt nog klarade han sig bra. Efteråt la han upp följande video så att vi kan få ta del av hur kraschen såg ut - från alla vinklar. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Historien om Ferrari 250 LM
Den sista Ferrarin som vann Le Mans

För 50 år sedan rullade Ferrari ut racerbilen 250 LM. Det blev den sista Ferrarin att vinna på Le Mans. I Petrolicious senaste film har man kikat närmare på ett utsökt exemplar från 1964. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Ny racerversion av Lamborghini Huracán
Har förbättrad aerodynamik

För ungefär tre år sedan visade Lamborghini upp modellen Huracán i racerkläder. Nu har man uppdaterat och förfinat en del grejer vilket har lett fram till det vi ser här - Huracán Super Trofeo EVO. Bilen är utvecklad av Lamborghini Squadra Corse och den ska ha samma downforce som föregångaren men överlag bättre aerodynamiska egenskaper. För att få till allt har man samarbetat med Dallara Engineering som hjälpt till att ta fram ett nytt karosspaket i kolfiber och det enda man inte har förändrat är splittern fram, det platta golvet och diffusorn bak. De nya modifieringarna har gjort att man klarat av Monza-banan på 1:43,3 vilket är 1,5 sekund snabbare än föregångaren. Motorn är den 5,2 liter stora V10:an som i det här fallet lämnar 620 hästar. Den är kopplad till en sexstegad sekventiell växellåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 280 km/h. Nästa vår ska det börja tävlas med bilen och skulle du vilja vara med kan jag meddela att åket kostar 235 000 euro. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Vagabund presenterar The Whale
Snyggt moddad BMW R100R

Den tyska custombyggaren Vagabund har nu presenterat sitt senaste bygge - en BMW R100R i café racer-mundering. Företaget består av designern Paul Brauchart och mekanikern Philipp Rabl som tillsammans under två års tid har byggt härliga hojar åt customsugna människor som inte vill bygga själva. Hojen som är från 1993 strippades på allt onödigt och fick som vi kan se ett väldigt minimalistiskt utseende. Det mest iögonfallande är tanken som byggts ihop med sadeln. Hela rasket går dessutom att lyfta på precis som en motorhuv, och där under hittar man ett litet verktygskit. Ju mer man tittar desto fler saker hittar man och det finns såklart en tanke bakom varje liten detalj. Bygg en till mig också är ni snälla. Fler bilder hittas på länken nedan. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0

Ducati visar ny Desmosedici Stradale V4-motor
Rapp snurra med trevligt ljud

Vid racerbanan Misano i Italien visade Ducati nyligen upp den här nya motorn - Desmosedici Stradale V4. Den är på 1 103 kubik och ska enligt uppgift trycka ur sig hela 210 hästar vid 13 000 varv. Vridet ska vara 122 newtonmeter mellan 8 750 och 12 250 varv. Maskinen vi ser här är gatversionen, en på under 1 000 kubik kommer att homologeras för att användas i World Superbike-serien från 2019 och framåt. På gatan kommer den att hamna i den nya modellen Panigale V4 som presenteras i november på EICMA. Vikten på motorn är 64,5 kilo. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Ny trampcykel från McLaren och Specialized
Specialversion av S-Works Roubaix

Biltillverkaren McLaren har återigen gått samman med cykeltillverkaren Specialized och tagit fram en cykel. Eller rättare sagt, man har gjort en specialversion av modellen S-Works Roubaix som blir din för 11 500 dollar. För den slanten får man en hoj som firar McLarens 50 år av Grand Prix-racing samtidigt som den hyllar den klassiska färgsättningen Papaya Orange som i detta utförande istället kallas för Heritage Orange. Förutom detta får man ett unikt lindat styre med orange sömmar och hjul inspirerade av klassiska racerbilar från McLaren. I övrigt har inte mycket förändras vilket innebär ram och gaffel tillverkad i kolfiber, Dura Ace Di2-drivning från Shimano och hydrauliska skivbromsar både fram och bak. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Världens första Aston Martin DBR1
En av fem tillverkade

Denna veckan har Petrolicious samarbetat med RM Sothebyx27s och gjort följande film som handlar om en Aston Martin DBR1 från 1956. Det här är en av endast fem stycken exemplar som alla byggdes för hand, och det här är faktiskt också den första man tillverkade. Modellen gav Aston Martin seger på Le Mans och den blev direkt en legend inom motorsporten. Den gamla Aston Martin-föraren Stephen Archer är den som fått uppdraget att presentera denna vackra bil, och så här blev resultatet. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida