m
a
r
4 i dag4 i går66 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Porsche 959 - superbilen från 80-talet
Evo testar ytterligare en ikon

1986 började Porsche att bygga modellen 959 för att tävla med i Grupp B-rally och eftersom man var tvungen att även ha minst 200 stycken exemplar godkända för gatan blev det ett par sådana också, 340 stycken närmare bestämt. Bilen var när den presenterades den snabbaste gatlegala produktionsbilen i världen med sin toppfart på 317 km/h och den ansågs även vara en av de tekniskt mest avancerade sportbilarna för sin tid. Evo har provkört ett exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Var Måsvinge-Mercan världens första superbil?
Evo försöker ta reda på det

Mercedes 300 SL tillverkades i 3 000 stycken exemplar och även om cabben är trevlig är coupén med sina måsvingedörrar den som verkligen väcker uppmärksamhet. När den introducerades 1954 var den den snabbaste produktionsbilen av dem alla och riktigt kraftfull med sin 3-litersmotor på 210 hästar. I dagsläget är bilen hett eftertraktad och summorna bilar i både bra och dåligt skick går för är astronomiska. Evo hoppade in i ett exemplar för att försöka ta reda på om just den här bilen var den första superbilen världen fick skåda. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0
2015

McLaren P1 GTR i produktionsform
Klädd i klassiska färger

Efter att ha visats som koncept för sex månader sedan presenterar McLaren nu den färdiga produktionsversionen av den 1 000 hästar starka racerbilen P1 GTR. Det första man lägger märke till är färgschemat som är en hyllning till McLaren F1 GTR med chassinummer #06R som dominerade på Le Mans för 20 år sedan. Jämfört med en vanlig P1 är GTR:en 50 millimeter lägre och har en 80 millimeter bredare spårvidd. Kjolpaketet är också på alla sätt och vis mer extremt, med små vingar i fronten för att ge ännu mer downforce och en fet diffusor med lika fet fast monterad vinge i baken. En sak man också lägger märke till baktill är de dubbla avgaspiporna som argt mynnar ut i mitten. Dessa är tillverkade i Inconel och titan och är 6.5 kilo lättare än det som sitter i gatversionen av P1. Totalt har man fått ner vikten på bilen med 50 kilo. McLaren P1 GTR kommer att stå utställd tillsammans med 675LT på mässan i Genève nästa månad. Mer information finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
154kg
+
Bobby Green
0

Ferrari 288 GTO såldes för nästan tre miljoner dollar
Vilken skönhet

Alla bilintresserade har en lista över bilar man skulle vilja äga, eller i alla fall köra, eller kanske bara sitta i någon gång i livet. Ferrari 288 GTO är en av åken som finns med på min lista, och just en sådan från 1984 har nu auktionerats iväg för 2 750 000 dollar. Det köparen fick för pengarna är en klassiker utan dess like med en dubbelturbomatad V8:a på 2.8 liter som lämnar 400 hästar och som har ett vrid på 496 Nm. När bilen introducerades var det den snabbaste produktionsbilen någonsin även om dess 0-100-tid på 4.9 sekunder i dag inte är överdrivet imponerande. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0
2014

Ni har rätt BMW, det här är framtidens sportbil
Vi har kört BMW i8

Det är inte varje dag man får tillfälle att köra en bil som verkligen inte ser ut som något annat där ute på vägarna. En bil som trots sitt mycket speciella utseende inte är fast i konceptstadiet utan faktiskt är helt färdig för produktion och helt laglig att köra omkring med. En bil som det är helt omöjligt att vara diskret i, för jag har nog aldrig fått så mycket blickar, kommentarer och glada tillrop som i den här. Och även om den ser ut som en supersportbil så hatar folk den inte. Jag talar givetvis om BMW:s nya hybridmodell i8. Ett kliv in i framtiden redan idag. Men är i8 endast en Toyota Prius med snyggare skal? Inte alls visade det sig. Tumnagel
271kg
+
Bobby Green
0
2013

Det är något speciellt med en 911

Jeff Zwart är Porsche. De senaste 20 åren är de han som har varit den kreativa hjärnan bakom Porsches reklamkampanjer. Han har filmat och fotat allt från motorsport till de senaste produktionsbilarna. Hans speciella band till 911 fick han när han som tonåring fick lära sig att köra bil i hans pappas 901:a. Här berättar han sin historia och min dröm om att en dag äga en 911 (helst en Carrera 3.2 från 80-talet) blev om möjligt ännu starkare. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste öppna produktionsbil

Bugatti har varit i ropet på sistone då de nyligen blivit av med sitt världsrekord i toppfart för Veyron Coupé. Nu kontrar firman dock med att slänga ut ett helt nytt världsrekord, och det för öppna produktionsbilar. De har nämligen lyckats få upp sin Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse i hela 408.84 km/h. Det gör den till den snabbaste roadstern i världen. Wolfgang Schreiber som är det högsta hönset hos Bugatti säger följande i pressmeddelandet: "When we introduced the Vitesse, we established the top speed for open-top driving to be 375 km/h. Still, we could not let go of the idea of reaching the 400 km/h mark with this car as well. The fact that we have succeeded in reaching 408.84 km/h is a thrill for me, and it reaffirms once again that Bugatti is the leader when it comes to technology in the international automotive industry." Rekordet sattes på Volkswagens testbana i Ehra-Lessien med den 29-årige kinesiske racingföraren Anthony Liu bakom ratten. Rekordbilen kommer att ställas ut på den kommande Shanghai-mässan som öppnar i slutet på månaden. Den är lackad i svart och orange, kallas för WRC (World Record Car) Edition och byggs endast i åtta exemplar. Varje bil har en prislapp på 1.99 miljoner Euro, innan skatt. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green

Viva LaFerrari!

Nu är den äntligen här! Ferraris nya och efterlängtade superbil som är här för att ta över världen. Uppföljaren till Enzo får namnet LaFerrari och blir det starkaste som någonsin har rullat ut från fabrikens portar i Maranello. Precis som väntat räknas bilen som en hybrid tack vare sitt KERS-inspirerade system med en elmotor som lagrar energi, och som kan användas när man känner för det. Som bas sitter världens starkaste sugmotor någonsin i en produktionsbil, en V8:a på 6.3 liter som ger 800 hästar jämnt. Elmotorn som kopplas till är på 163 hästar och total effekt uppgår alltså till 963 hästar. Vridet ska vara över 900 Nm. 0-100 km/h ska som tidigare sagt gå på under tre sekunder. Toppfarten anges till 350 km/h. Bilen ska ta sig runt Fiorano fem sekunder snabbare än Enzo och tre sekunder snabbare än F12berlinetta med tiden 1 minut och 20 sekunder. I hybridläge ska bilen släppa ut 220 gram per kilometer. Utseendemässigt ser bilen lite tajtare ut än Enzo, med ett klart intryck av både 458 Italia och F12berlinetta i nosen. Däcken mäter 265/30-19 fram och maffiga 345/30-20 bak. Innanför dessa sitter keramiska bromsar från Brembo i dimensionerna 398 millimeter fram och 380 bak. Tillräckligt för att ta besten från 200 km/h till stillastående på 115 meter. Gigantiska måsvingar alá McLaren P1 bjuder in till en kolfiberklädd inredning där man möts av en förarstol som inte går att justera, den är istället skräddarsydd för personen som köper bilen. Endast 499 exemplar kommer att tillverkas och på varje prislapp kommer det att stå 1.2 miljoner Euro. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
62.3°
+
Bobby Green