2 i dag2 i går53 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Pedro paddlar kajak ut för ett vattenfall Inspirerad av TV-spelshjälten Nathan Drake För fem år sedan försökte Pedro Oliva att paddla med sin kajak ut för ett 25 meter högt vattenfall, men avbröt i sista sekund. För ett tag sedan var han tillbaka på samma ställe igen, laddad med ny energi och fast beslutsam att lyckas med uppdraget. Så här gick det. Tumnagel
84kg
0
Paddleboarding bland isberg I Lake Michigan Karol Garrison hoppade tillsammans med några vänner ner i det iskalla vattnet i Lake Michigan och paddlade iväg bland de små isbergen som vintern hade skapat. Tumnagel
87kg
0
På paddelbrädor i Norge Ser inte helt tokigt ut Kai-Nicolas Steimer och Lena Albrecht tog sina SUP:ar och drog till Norge vilket enligt den här filmen såg ut att vara en briljant idé, om än något kall. Tumnagel
106kg
0
2015
Forspaddling med Jason Beakes Ju tuffare vatten desto bättre Jason Beakes är en av de vassaste kajakpaddlarna i världen och här får vi möta honom i en kort dokumentär där han berättar vad det är som gör att han älskar att vara i ruffa vatten så mycket. Tumnagel
82kg
0
Porsche presenterar Cayman GT4 Clubsport Endast för bana Porsche Cayman GT4 är en riktigt hårig bil som smiskar det mesta på banan, och samtidigt är den fullt laglig och vettig att även köra på gatan. Nu presenteras en riktig Clubsport-version av bilen, men denna får du bara köra på bana. Motorn har lämnats orörd vilket innebär samma boxersexa på 3.8 liter och 385 hästar som i gatversionen. Dock är denna kopplad till en sexstegad dubbelkopplingslåda med paddlar bakom ratten istället för den manuella lådan man får annars. Man har även monterat en mekanisk diff på bakaxeln och den är speciellt utvecklad för racing. Framaxeln och upphängningen bak är hämtad från 911 GT3 Cup och i varje hjul sitter det 380 millimeter stora bromsskivor i stål - fram får dessa sexkolvsok, bak fyrkolvsok. Insidan bjuder på en fast monterad bur, rejäla racingstolar och sexpunktsbälten. Vikten på ekipaget anges till 1 300 kilo. Bilen går att beställa nu och den kostar från 111 000 euro innan lokala skatter. Tumnagel
116kg
0
Callaway presenterar monster-Corvette C7 GT3-R är en orgie i kolfiber Callaway Cars har tagit sig an en Corvette C7 och förvandlat den till ett kolfibermonster de valt att kalla Corvette C7 GT3-R. Företaget är kända för att bygga extrema Corvetter för banracing och den här är knappast sämre än deras tidigare alster, det är i alla fall den fetaste C7:an jag har sett hittills. Bilen är helt klar för att tävla i FIA GT3 och har utvecklats under två års tid. Designen står Paul Deutschman för. Under huven ruvar en V8:a på 6.2 liter som utvecklar 600 hästar som i sin tur kopplas till en sexpetad sekventiell växellåda med paddlar från X-Trac. Premiär på racerbanan blir det i början av nästa år. Tumnagel
115kg
0
Det här är nya Porsche 911 GT3 R Lättare, snabbare och bättre Porsche presenterar nu en nyhet som kommer att tävla i GT3-serien och det är nya 911 GT3 R. Bilen bygger på gatlegala 911 GT3 RS men har optimerats ännu mer för racing. Lägre vikt, bättre aerodynamik och bättre köregenskaper är några av sakerna Porsches ingenjörer lagt extra mycket fokus på. Vikten har hållits nere med hjälp av kolfiberkomposit och taket, fronten, skärmar, dörrar och bakluckan är bland annat i detta material. Alla rutor är i polykarbonat, även framrutan som ej varit det förut. Motorn är i stort sett identisk med den i 911 GT3 RS. En boxersexa på 4.0 liter utan överladdning som ger 500 hästar. Kraften från den skickas via en sexstegad sekventiell växellåda till bakhjulen. För bromskraften står slitsade skivor på 380 millimeter med sexkolvsok fram, bak sitter det 372 millimeter stora skivor med fyrkolvsok. Bilen går att beställa redan nu, levereras i december och kostar 429 000 Euro exklusive skatt. Tumnagel
120kg
0
Uppblåsbar och eldriven SUP-bräda Tar mindre plats och kräver mindre jobb SipaBoard är tydligen det senaste inom SUP-världen. Förutom att den blåser upp sig själv och på det sättet blir enklare att ta med sig och förvara är den eldriven så att du kan sväva fram på vattnet utan så mycket ansträngning. Samma motor som blåser upp brädan kan alltså även användas för upp till tre timmars assistans när det är lite vågor eller när du paddlar mot strömmen. Som mycket annat är det här ett Kickstarter-projekt och man lanserar det hela med start i morgon. Tumnagel
88kg
0
Aston Martin visar en extrem version av Vantage GT3 Special Edition För den som tycker att vanliga Vantage är lite för snäll för bankörning presenterar Aston Martin nu Vantage GT3 Special Edition. Det är en mer racepreppad version som förses med fet vinge, ett extremare och mer aerodynamiskt kjolpaket och ett nytt race-chassi. Jämfört med V12 Vantage S har vikten droppat med 100 kilo till 1 565 kilo. Under huven sitter den senaste versionen av företagets V12:a på 6.0 liter och den ger hela 600 hästar. Via en sjustegad automatlåda med paddlar skickas kraften till bakhjulen. För stoppkraften står ett par rejäla keramiska bromsskivor som sitter innanför ett par smidda 19-tummare. Trots att den är ganska så extrem i sitt standardutförande går det att smacka på ännu mer godis från tillvalslistan. Där finns bland annat kolfibertak och bakrutor i polykarbonat för att få ned vikten ytterligare. På insidan sitter man i skalstolar i kolfiber och omges av Alcantaraklädsel nästan överallt. GT3 Special Edition byggs i 100 stycken exemplar men något pris har inte annonserats ännu. Premiären sker på bilmässan i Genève. Tumnagel
140kg
0
Volkswagen presenterar nytt vapen i Rally-världen Nya Polo R Wrc I Autostadt i Wolfsburg har Volkswagen nu visat upp nya Polo R WRC i rally-kläder. Premiär blir det när bilen tar sig an årets första specialsträcka i legendariska Rally Monte Carlo den 22 januari. Dr. Heinz-Jakob Neußer som är utvecklingschef hos Volkswagen säger följande: "Nya Polo R WRC har genomgått en intensiv vidareutveckling, både på insidan och på utsidan. Den ser inte bara mer dynamisk och sportig än tidigare utan våra tekniker har också arbetat hårt med tekniska innovationer under huven och har förbättrat flera detaljer i det paket som har varit så framgångsrikt de senaste två åren. Fokus för vidareutvecklingen har varit effektivitet, tillförlitlighet och prestanda. Vi kan knappt vänta på att få se nya Polo R WRC i Monte Carlo och de andra tolv rallyna som körs över fyra kontinenter." Tumnagel
139kg
0
Nästa sida