Quantcast
m
a
r
69 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Full gas med BMW M1 ProCar
Mumma!

1979 tog BMW fram en ProCar-version av modellen M1 och den skiljde sig en hel del från gatversionen. Förutom att ha mer fokus på aerodynamik, feta skärmbreddare och en jättevinge på bakluckan hade man modifierat den raka sexan till att ge 470 hästar - nästan 200 extra alltså. Till maskinen kopplades en fempetad manuell växellåda från ZF. I det här klippet får vi se bilen i sitt esse - på racerbanan med fullt öppna spjäll. Tumnagel
128kg
+
Bobby Green
0
2016

Hillclimb med en inte helt original Alfa Romeo 4C
600 hästar ur en fyra på 1,75 liter

Under 900 kilo och 600 hästar. Låter som en inte helt otrevlig kombination. Det är precis vad hillclimb-föraren Marco Gramenzi har till sitt förfogande i denna rätt så ombyggda Alfa 4C som Picchio Racing skapat. Nästa år blir det tävling med bilen, men lite övningskörning med monstret innan hinner man ju alltid med. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green
0

Customhoj, kustväg och motorljud
Allt som behövs

Ingen som snackar, ingen störande musik som skränar och inga epilepsi-framkallande klippningar. Bara ren och skär njutning i form av en liten film på en tvåhjuling som sträcker ut på en kustväg. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Mercedes SLK 340 med Judd-V8:a
Skruva upp ljudet!

Under årets upplaga av hillclimb-tävlingen 47° Cronoscalata Verzegnis Sella Chianzutan deltog Reto Meisel med en Carlsson-preppad Mercedes SLK 340. Under skalet på den bilen sitter det en V8:a på 3,4 liter från Judd och den lämnar inte mindre än 610 hästar. Så här låter den. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Bankörning med en Alfa Romeo Giulia GTA-R 270
Deltagare i Evos Track Car of the Year

Den här fantastiska Alfa Romeo Giulia GTA-R 270 som ägs av Alfaholics var i år med på Evos Track Car of the Year som du kan läsa mer om på länken nedan, men i det här klippet får vi ha bilen för oss själva. Och här blandas lite bankörande ur förarens synvinkel med lite snack och givetvis massa härligt motorljud. 835 kilo kärlek med 215 hästar under huven. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Gatlegal Ferrari FXX sprider välljud
Häng med på en åktur

I det här härliga klippet får vi hänga med i och se en gatlegal Ferrari FXX som kör och sprider välljud omkring sig. Tejpen den är draperad med är till för att skydda lack och fälgar, och alltså ingen ny folieringstrend. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Ford GT40 firar 50 på Goodwood
Höj volymen

Under årets Goodwood Members Meeting firade man bland annat att en klassiker fyller 50 - Ford GT40. Och hur firar man en sån sak på bästa sätt? Genom att låta flera exemplar av modellen sträcka ut på bana förstås. Bonusklipp nedan. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Volvo vill inte att vi ska busa på gatan
Man ska vara snäll och tänka på andra i trafiken

En gammal Volvo 240 som gör ringar på en avlägsen parkering eller en toktrimmad 850 T5 R som drar iväg vid rödljusen och lämnar ett rökmoln och ett motorljud som är fantastiskt efter sig. Känner du igen händelserna? Gillar man bilar och är i bilsvängen har man troligtvis stött på det minst en gång i alla fall, förmodligen fler. Men det är inte det Volvo vill förknippas med, kanske inte då, definitivt inte i dag. Det gör man väldigt klart i den senaste reklamfilmen, där man istället uppmanar alla att köra lugnt i trafiken och tänka på sina medtrafikanter. Tumnagel
181kg
+
Bobby Green
0
2015

Klipp från en Ferrari XX-bandag
Massa mysigt motorljud

De människor som äger en Ferrari XX-bil vill ju såklart då och då rasta sin best på bana och det är precis det som är tanken med hela bilen. I klippet ovan får vi se hur en typisk sådan bandag kan se ut, och det verkar ju riktigt trevligt. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Hillclimb med en Ferrari 250 GTO
Sju minuter i himlen

Avskalat, utan skränig musik eller snicksnack som förstör har vi här en alldeles underbar video på en Ferrari 250 GTO som körs hårt upp för ett berg. Så unna dig själv dessa minuter med volymen i botten och känslan på toppen. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green
0

Ferraris presentation av F12tdf
Ser ut att ha varit en trevlig dag

F12tdf är hardcore-versionen av Ferrari F12 och nyligen presenterades den råa bilen på racerbanan Mugello i Italien. Ferrari hade med sig tre stycken exemplar och två erfarna förare i form av Kimi Raikkonen och Sebastian Vettel. Solen visade sig från sin bästa sida och besökarna bjöds på en trevlig show med mycket motorljud, lite burnouts och härliga bilar. Shmee150 var på plats och i videon ovan får vi se lite av hur dagen såg ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

En Caféracer som går på el
Kan det vara något?

En Caféracer handlar om en avskalad hoj med ett skönt stuk som ska ha ett motorljud som skallrar mellan väggarna när man drar iväg. Eller räcker det om den bara ser fräck ut? Skulle den bjuda på samma upplevelse om den bara susade fram nästintill ljudlöst? Det är precis vad Sarolea Manx 7 gör, eftersom det är en Caféracer som skippat den konventionella motorn till förmån för en elmotor. Det ryktas om att den ska bjuda på hela 150 hästar, men inga tekniska detaljer har blivit officiella ännu. Hojen är nu godkänd för gatan och börjar inom kort att säljas till intresserade kunder. Vad man då kommer att få betala är dock även det oklart för tillfället. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

50 sekunder med nya Ford GT
På Daytona International Speedway

Ford Performance håller för tillfället på att få till det sista med racingversionen av nya GT och ett par sekunder från deras testrepor får vi nu ta del av. Bilen körs på Daytona International Speedway och som vi kan höra låter den ganska så trevligt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green
0

Vilken låter bäst?
Ferrari FXX K eller McLaren P1 GTR?

Dubbelturbomatad V8:a eller ylande V12:a? Jag tror det sistnämnda vinner va? Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Alla BMW:s M-bilar från 1972 till 2012
Nästan alla i alla fall

I den här härliga videon får vi ta del av BMW:s Motorsport-division som hängt med ända sedan 70-talet. Bilar prydda med ett stort M från 1972 fram till 2012 visar i den här videon upp sig, och man har fått med nästan alla olika modeller som tillverkats genom åren. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

En GT40 Mk II bjuder på örongodis
Fullt ös på Spa

Marchettino har filmat en fantastiskt fin Ford GT40 Mk II som släppts lös på Spa och istället för att läsa det här borde du skruva upp volymen och titta på klippet ovan, för det är ganska så mäktigt. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Lyssna på den här Porsche 956:an
Och njut

Porsche 956 var en racerbil man tävlade med i Grupp C när det begav sig och bilen dominerade sin klass. Aerodynamisk som få, lätt med sina 800 kilo och stark med sin turbomatade boxersexa på 2.65 liter som gav 635 hästar. I den här videon får vi se en av årsmodell 1982 och den har chassinummer 003. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Gammalt klipp på Lancias Grupp B-bilar
Här experimenterade man med turbo och kompressor

På 80-talet ville man få bort turbolagget i rallybilarna och en grej Lancia gjorde var då att utveckla en motor som hade både turbo och kompressor (twincharged). Kompressorn tog hand om effekten på låga varv innan turbon hunnit komma upp i fart, för att sedan kopplas ur och låta stressfläkten göra jobbet. Tekniken är vanligt förekommande i moderna bilar i dag, men på den tiden var det riktig high-tech. Dock fungerade det så där som vi kan se i den här gamla videon, speciellt vid 5:55 där ketchupeffekten fortfarande är påtaglig. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Så låter nya Ford GT på banan
Poppar och smäller rejält

I Kanada finns racerbanan Calabogie MotorSports Park och där testades nyligen nya Ford GT. Det hela filmades som tur var och så här såg det ut, och framförallt lät. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Trevligt motorljud från Mercedes-Benz C11
V8:a och turbo i symbios

1990 byggde Sauber och Mercedes tillsammans prototypen Mercedes-Benz C11 för att ha och tävla med i Le Mans. Under skalet sitter en 5-liters V8:a med dubbla turbo som producerar 730 hästar, men om man vill kan man även få ut så mycket som 950 hästar. Det i kombination med en vikt på 904 kilo gav den en toppfart på sjuka 407 km/h. Bilen kördes av bland annat Michael Schumacher och Karl Wendlinger när det begav sig. Nyligen var den ute och rastades lite på bana och som tur var fastnade detta på film. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
0

En Shelby Cobra rullar ut ur garaget
Pur kärlek

Vi är nog många som drömmer om att kunna gå till garaget, öppna porten, sätta oss i sätet och vrida om nyckeln på en Shelby Cobra. Om inte kommer ni nog bli sugna efter att ha sett det här klippet. Tumnagel
121kg
+
Roger Åberg
0

Blöt reklamfilm för McLaren 675LT
Skiljer sig från mängden

En reklamfilm för en högpresterande sportbil brukar oftast utspela sig på en racerbana. Bilen får sträcka ut och fokus ligger på vrålande motorljud, breda sladdar och rykande däck. Alla dessa saker har McLaren dock skippat i reklamfilmen för den nya modellen 675LT. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0
2014

Tightare, skarpare och mer fokuserad
Vi har kört Porsche Cayman GTS

I början på året blev så även minstingen i Porsche-familjen begåvad med Gran Turismo Sport-behandling. Beteckningen har sedan tidigare funnits till de övriga modellerna i utbudet så draget var inte helt oväntat och givetvis välkommet. Porsche lovar en lite hårdare, vassare, ruffare och mer fokuserad Cayman och det är precis det man får också. Men det kostar såklart. Är den då värd den högre prislappen jämfört med en Boxster eller Cayman S? Kanske inte, men köper du en GTS får du också det där lilla extra som få andra har, och för många är det precis det man eftersöker. Plus att du slipper klottra ner hela tillvalslistan - eftersom den här har allt du behöver. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0

Ducati Scrambler låter riktigt trevligt
Med eftermarknadssystem vill säga

De flesta nya motorcyklar låter inte så jättekul innan man har bytt avgassystem och motorernas fulla potential får blomma ut. Ducatis hojar låter alltid trevligt med något annat rör på, och den nya modellen Scrambler utrustad med ett system från Termignoni är inget undantag. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green
0

Ni har rätt BMW, det här är framtidens sportbil
Vi har kört BMW i8

Det är inte varje dag man får tillfälle att köra en bil som verkligen inte ser ut som något annat där ute på vägarna. En bil som trots sitt mycket speciella utseende inte är fast i konceptstadiet utan faktiskt är helt färdig för produktion och helt laglig att köra omkring med. En bil som det är helt omöjligt att vara diskret i, för jag har nog aldrig fått så mycket blickar, kommentarer och glada tillrop som i den här. Och även om den ser ut som en supersportbil så hatar folk den inte. Jag talar givetvis om BMW:s nya hybridmodell i8. Ett kliv in i framtiden redan idag. Men är i8 endast en Toyota Prius med snyggare skal? Inte alls visade det sig. Tumnagel
271kg
+
Bobby Green
0

Så här låter Hesketh 24
Gott V-Twinljud

För ett tag sedan fick vi se hur Heskeths nya hoj 24 såg ut. Nu får vi även höra den luftkylda S&S-twinnen i ett litet videoklipp, och det mullrar på rätt så fint. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Härliga toner från Hondas gamla F1-bilar
LOUD NOISES!!!

Nu för tiden är ljudet från F1 inte så mycket att hänga i granen och de flesta håller nog med om att det var bättre förr. Här får vi ett gäng härliga klipp med bilar från slutet av 80-talet, och på den tiden lät det så sjukt mycket bättre än det gör idag. Tumnagel
167kg
+
Bobby Green
0

Avgasvredesutbrott blandat med harmoniska linjer
Jaguar F-Type R Coupé är en riktig fullträff

Förra sommaren körde jag den roligaste Jaguaren jag någonsin kört. Eller åtminstone var det det jag trodde då. Nu har det gått ett år och även om jag säkerligen inte har blivit klokare så måste jag revidera det jag sagt tidigare. Det har nämligen dykt upp en ny spelare i ligan. Jaguar F-Type Coupé. För ett tag sedan la jag beslag på en i R-utförande, och det här mina vänner, det här är världens roligaste Jaguar. Och antagligen ett stort hot mot exempelvis Porsche 911 Turbo S. Tumnagel
295kg
+
Bobby Green
0

Mer Porsche åt folket!
Vi har kört Macan

Hur följer man upp en sådan solskenshistoria som Cayenne? Folket började få dille på lyxiga prestandasuvar och Porsche var inte sena med att leverera. Succén var ett faktum och idag kan man knappt befinna sig ute på vägen utan att stöta på ett exemplar. Men vad är nästa steg? Att följa trenden såklart och analysera köpbeteende hos konsumenterna. Många hade nog insett att de inte behövde en stor suv utan att det räckte med ett mellanting för att ta sig fram och tillbaks till jobbet och kanske några meter på grusvägen ut till landstället. Porsche ruvade på steken en stund men presenterade för inte så längesen sin medlem i kompakt-suv-genren - Macan. Vi fångade dieselversionen och försökte ta reda på om den här är så mycket mer än en Audi Q5 för det finare folket. Tumnagel
192kg
+
Roger Åberg Bobby Green
0

Kontrollerat vansinne på fyra hjul
Aston Martin V12 Vantage S

Hur tänkte Aston Martin egentligen?! Det är ju helt från vettet att klämma ner den största motorn man har i den minsta modellen man erbjuder! Det leder ju bara till att man får ett helt galet recept som på pappret nästan säljer sig själv som en widowmaker. Hur ska all denna kraft kunna behärskas, och vem kommer att kunna klara av att köra bilen utan att vira den runt ett träd? Efter några timmar bakom ratten visar det sig dock att Aston Martin har lyckats producera något som inte alls är omöjligt, även om V12 Vantage S kan vara den läskigaste bilen jag har kört och knappast något för gemene man. Tumnagel
315kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida