m
a
r
1 i går71 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nytt Bobber-koncept från Royal Enfield
Med inspiration från 1938

Den indiska motorcykeltillverkaren Royal Enfield hade bland annat med sig konceptet KX till EICMA-mässan och så här ser den ut. Hojen är en Bobber som blandar detaljer från 1938-års version av KX med modern teknik. För tillfället är det här endast ett koncept och inget som kommer att gå i produktion, i alla fall inte som det ser ut nu. Några specar får vi tyvärr inte men det sitter helt klart en V-twin i ramen och markeringen på sidan skvallrar om att den är på 838 kubik. Ryktena säger att maskinen är ett samarbete med Polaris. Tumnagel
179kg
+
Bobby Green
0

Ural visar eldriven sidovagnsmotorcykel
Ingen kommer undan elen

Nu visar även den anrika ryska motorcykeltillverkaren Ural upp en eldriven version av deras klassiska sidovagnsmotorcykel. Än så länge är bygget endast en prototyp och det är mycket möjligt att det här är den första i sitt slag. Bakom designen står det amerikanska företaget ICG och den elektriska drivlinan med batteripack har man hämtat från Zero Motorcycles. I slutet av veckan kommer hojen att ställas ut på mässan Progressive Motorcycle Show i Long Beach. Om den kommer att gå i produktion återstår att se. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Harley-Davidson LiveWire i produktionskläder
Första Harleyn som låter som en symaskin

Harley-Davidson. Motorcykeltillverkaren som har patent på det smattrande ljudet deras motorer ger ifrån sig. Världen ser lite annorlunda ut idag, och det innebär att även såna här gamla anrika namn måste anpassa sig. Och det är det man har gjort med modellen LiveWire - Harleys första helt eldrivna hoj. Den visades för första gången upp som koncept sommaren 2014 och nu är den äntligen här i produktionsutförande. Vad mina ögon kan se har dock inget förändrats från den versionen man visade upp i början av september. Och vad vill man veta när en produkt är officiell? I detta fall givetvis saker som räckvidd, laddtid, kraft och vad priset är. Inget av detta får vi dock än, vilket är synd. En sak bjuder Harley på i alla fall, och det är en video där vi får höra hur hojen låter. Det är något märkligt med att se en Harley som låter som en symaskin. Produktionen ska dra igång nästa år. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Tarform är ytterligare en eldriven Café racer
Har 3D-printade delar

Tarform är en nystartad motorcykeltillverkare som håller på med en eldriven café racer. Den är designad av entreprenören Taras Kravtchouk och den ska delvis vara byggd med 3D-printade delar. Man beskriver bygget med följande meningar: "A classic form for the future. We looked to revive the classic form, and unite it with modern day technology to create a new riding experience. An electric vehicle that embodies the spirit of craftsmanship, advanced manufacturing, and clean technology." Enligt uppgifter ska batteripacket ska vara tillräckligt för att ge hojen en räckvidd på 14,5 mil. Att ladda fullt ska ta omkring fyra timmar. Vad hojen har för prestanda i övrigt är oklart för tillfället. Företaget ska ta emot förhandsbeställningar nu och det snackas om en prislapp kring 18.000 dollar. Tillverkningen ska dra igång i slutet av 2019. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Ny italienare med ettrig tvåtaktsmotor
Byggd av Ferrari-konstruktörer

Vins Motor är en liten motorcykeltillverkare i Maranello och där jobbar ett gäng designers och konstruktörer som tidigare jobbat hos Ferrari. Den första modellen heter Duecinquanta och här har man haft samma tänk som Lotus - låg vikt gör dig snabb. Motormässigt skiljer sig man dock, för den här har nämligen en ettrig tvåtaktsmotor mellan hjulen. Chassiet är i kolfiber och hjälper till att vikten på hela ekipaget kan hållas under låga 95 kilo. Motorn har cylindrarna i en 90-graders V-form och är på 249 kubik. Effekten är än så länge hemlig men toppfarten ska i alla fall ligga på 200 km/h. Den gula vi ser på bilderna är för gatan medan den svarta är för banan. Är du intresserad av den förstnämnda kostar den saftiga 392 000 kronor. Banhojen får man istället betala hela 490 000 kronor för. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0
2017

Ducati World kommer till nöjespark i Italien
Öppnar 2019 på Mirabilandia

Mirabilandia är en nöjespark i Italien som 2019 kommer att få ett tillskott som kanske kan intressera den som är motorintresserad. Då kommer nämligen Ducati att öppna en egen park inne parken med grejer relaterade till motorcykeltillverkaren. Man kommer att kalla stället för Ducati World och här kommer det att finnas berg-och-dalbanor, VR-simulatorer, showrooms, restauranger och butiker på temat Ducati. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG säljer sina aktier i MV Agusta
Samarbetet är nu över

Samarbetet mellan Mercedes-AMG och MV Agusta är nu över då biltillverkaren har valt att sälja sin del i motorcykeltillverkaren vilket var 25 procent av aktierna. 2014 inleddes samarbetet och planen var då att hålla ihop länge, men så blev det alltså inte. Mercedes aktier såldes nu istället till ComSar Invest som är en del av Black Ocean Group som ägs av den ryska oligarken Timur Sardarov. Giovanni Castiglioni som är vd för MV Agusta säger följande: "The transaction with ComSar Invest in our holding company through a capital increase and the acquisition of the shares previously held by Mercedes AMG in MV Agusta Motor S.p.A., represents an important milestone for our plan which has as a main objective the reinforcement of MV Agusta core business: the production of high-performance, high end motorcycles." På samma tema så ryktas det om att Audi är på gång att sälja sin del i Ducati och att de just nu tar emot bud. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Ducati och Diesel visar Mad Max-liknande hoj
En argare version av Diavel

Ducati och Diesel har återigen gjort ett samarbete och denna gång handlar det om en specialversion av motorcykeltillverkarens modell Diavel. Den kommer i 666 stycken exemplar och får ett tema som påminner om Mad Max. Hojen har bland annat försetts med plåt som har synliga popnitar och den lack som finns är matt. "The collaboration with Diesel enabled us to explore original stylistic and technical aspects whilst staying within the Ducati brand and fully respecting its values. In this case we worked with Diesel on an already uniquely original bike like the Diavel and the result was surprising to put it mildly. The details characterizing the Diavel Diesel cannot fail to captivate connoisseurs of special bikes but also people from different walks of life, such as fashion. It’s always stimulating for us to move outside the world of motorcycling and widen our brand’s areas of interest. It’s an important bike that reflects the rock side of Diesel’s DNA. The wording ‘Never look back’ engraved with the two logos captures the essence of this collaboration: a timeless bike that catches the eye with so many unmistakable details, such as the brushed stainless steel with visible welding and rivets. Ducati, Diavel and Diesel, three words, six letters each, forming 666, the limited number of examples of this new collaboration." Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0
2016

Norton visar upp kolfiberracers
Läckra byggen

Motorcykeltillverkaren Norton har visat upp den nya sporthojen V4 och det är en riktig läckerbit dränkt i kolfiber som kommer i smakerna V4 SS och V4 RR. I helgen är det premiär i Birmingham. Ramen är handbyggd i aluminium och i den sitter en V4-motor på 1 200 kubik som ska leverera över 200 hästar. Utanpå det finns en kaross som är helt i kolfiber och denna kan fås som på bilden ovan eller i ett chrome-utförande. SS är den vassare av de två och den har även hjul i kolfiber. Här sitter det även Brembo-bromsar med skivor som mäter 330 millimeter fram, 245 millimeter bak. Torrvikten anges till 179 kilo men har man valt till avgassystemet i titan droppas ytterligare åtta kilo samtidigt som man får tio hästar till att leka med. I övrigt sitter det Öhlins-dämpare runt om och hojarna får moderniteter som launch control, anti-wheelie system, farthållare och olika körlägen. Endast 200 stycken exemplar av SS-versionen tillverkas och alla är redan slutsålda - trots att de kostar 44 000 pund styck. Av RR-versionen bygger man 250 stycken exemplar och de har alla en prislapp på 28 000 pund. Tumnagel
138kg
+
Bobby Green
0

Zeros el-motorcyklar kommer nu över 32 mil
Men det kostar 2 700 dollar extra

Det finns två saker som betyder mycket hos de som kör eldrivet - hur lång tid det tar att ladda och hur långt man kommer när man väl har laddat. Motorcykeltillverkaren Zero presenterar nu sina modeller för 2017 och en sak som är nytt är att de alla har en räckvidd på över 32 mil. Men bara om du köper till något som kallas för Power Tank och den kostar 2 700 dollar extra. Räckvidden gäller dock bara om det handlar om stadskörning, ska du ut på större vägar får du nöja dig med 16 mil. De nya modellerna ska vara på väg ut till återförsäljare nu och priserna börjar på 8 500 dollar. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Happy Socks gör samarbete med Royal Enfield
Färgglada strumpor och färgglad motorcykel

Färgglada strumptillverkaren Happy Socks har gjort ett roligt samarbete med motorcykeltillverkaren Royal Enfield. Samarbetet har resulterat i en väldigt färgglad båge som kommer att byggas i fyra exemplar, en skön hjälm och ett gäng olika strumpor. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg
0

MV Agusta har samarbete med Zagato på gång
Koncepthoj visas i september

Den italienska karosserifirman Zagato brukar oftast ägna sig åt bildesign men nu har de ett samarbete med motorcykeltillverkaren MV Agusta på gång. Den fjärde september kommer skapelsen att visas upp och för tillfället är teaserbilden här ovan allt vi får se av det. De få linjer som visar sig är dock verkligen klassiska Zagato och det ska bli spännande att se hur det färdiga resultatet ser ut. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Royal Enfield presenterar äventyrshoj
Det här är Himalayan

Motorcykeltillverkaren Royal Enfield har nu presenterat den nya modellen Himalayan som är en hoj för äventyraren. Den har en encylindrig motor på 411 kubik och är designad för att vara lätt, smidig, okomplicerad och orädd för alla sorters terräng och utmaningar. Vdn Siddhartha Lal säger följande om nyheten: "Himalayan is the culmination of Royal Enfield’s 60 years of enduring history in its spiritual home – the Himalayas. Our single biggest insight in all these years of riding has been that the best motorcycle for the Himalayas is not one that tries to dominate its landscape, but one that is able to go with its flow. Large adventure tourers that currently define this category do not fare well in the Himalayas as they are very heavy, extremely complicated, intimidating and not really designed for this environment. With its purpose-built ground-up design, the Himalayan is a simple and capable go-anywhere motorcycle that will redefine adventure touring in India." Alla delar på Himalayan är nya - inklusive motorn som är både olje- och luftkyld. Den ska ge 24,2 hästar vid 6 500 varv och ha ett vrid på 30 Nm vid 4 000 varv. Effekten kanske inte låter så imponerande men motorn ska vara designad för att ge bra kraft även vid mycket låga varv. Fram sitter det en teleskopgaffel och bak en, för första gången på en Royal Enfield, monoshock-dämpare. Bromsskivan fram mäter 300 millimeter och den bromsas av ett tvåkolvsok, bak sitter det en skiva på 240 millimeter med enkolvsok. Räckvidden anges till 45 mil och i tanken ska det gå 15 liter. Tjänstevikten på hojen är 181 kilo. För tillfället är det bara klart att Himalayan kommer att säljas i Indien. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0
2015

Bimota visar ny udda hoj
Som vanligt från tillverkaren

Motorcykeltillverkaren Bimota går sin egen väg och bygger hojar med lite speciellt utseende. Nyheten Tesi 3D RaceCafe är inget undantag och även här använder man sig av den något speciella framgaffellösningen. Hojen har alltså en sving både fram och bak, vilket gör att styrning, fjädring och bromsar separeras och inte påverkas av varandra. På denna hoj kan man höja och sänka bägge ändarna och gör man det samtidigt kan sitthöjden på hojen ändras med upp till 23 millimeter. I mitten sitter en snurra på 803 kubik - den senaste från Ducati. Pris och när hojen börjar säljas är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Norton delar med sig av sin nya sporthoj
Får 200 hästar

Motorcykeltillverkaren Norton har en ny sporthoj på gång och nu får vi reda på lite mer kring den och de första skisserna på hur den kommer att se ut. Hojen får 200 hästar hämtade ur en 1200-kubiks V4:a-motor och tanken är att man med den här ska konkurrera mot exempelvis Ducati Panigale. På länken nedan finns en intervju med Nortons Head of Design, Simon Skinner, som berättar mer om framtidsplanerna. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0
2014

Husqvarnas resa
Från 1903 fram till idag

Husqvarna Motorcycles grundades här i Sverige 1903. Märket har kommit långt under sina 111 år och idag är de en av världens mest kända motorcykeltillverkare. I den här korta videon får vi en snabb tillbakablick över hur allt startade och vad som har hänt genom åren. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Urals specialversion MIR nu officiell
Hyllning till rymdprogrammet Shuttle-Mir

För ett tag sedan skickade den ryska motorcykeltillverkaren Ural ut en teaser om att de hade en ny specialversion på gång. Nu är MIR som den kallas presenterad och den är en hyllning till 20-årsjubileet av rymdprogrammet Shuttle-Mir. Endast 20 stycken exemplar kommer att byggas och det man får för sina 16 999 dollar är en unik lack kallad Orbital White. Man får även en solpanel som fungerar som batteriladdare och en extra strömkälla, och dubbla ledlampor monterade på sidovagnen. En blocknyckel med en QR-kod som guidar dig till en instruktionsvideo hur du ska laga hojen finns också med i utrustningen. När det är dags att förvara cykeln drar du ett specialtillverkat täcke liknande de NASA tagit fram över den. Ural MIR släpps i november. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Ural teasar ny specialversion
Har med rymden att göra

Den ryska motorcykeltillverkaren Ural har nu skickat ut en teaser inför en kommande specialversion. I videon här ovan är man ute i rymden och härjar vilket för tankarna till att nyheten kommer att ha något med det temat i sig. Hojen som sägs heta Mir kommer troligtvis att visas upp på EICMA i början på november. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

Ural på Filippinerna

Den ryska motorcykeltillverkaren Ural har hittat till Filippinerna och här ser vi en reklam för sidovagnen när den susar fram längs med landskapet. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Så föddes KTM 1290 Super Duke R

Motorcykeltillverkaren KTM har vevat ihop en liten film visar hur den vassa sporthojen 1290 Super Duke R blev till. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0
2013

Gilera Milano Taranto

I Italien finns det faktiskt fler motorcykeltillverkare än Ducati och Moto Guzzi. Märken som kanske ofta hamnar i glömska är Benelli, Laverda och Gilera. Hugo Gallina som driver Vintage Italian Restoration har renoverat just en Gilera, en Milano Taranto. Hugos specialitet är encylindriga och ovanliga motorcyklar och just detta exemplar hade faktiskt hans far på 50-talet. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Hesketh är tillbaka efter 33 år

Hesketh Motorcycles är en liten motorcykeltillverkare från Storbritannien som det har varit tyst om länge nu. Märket startades av snubben som ägde Heskeths F1-stall 1980 men tillverkningen lades ner efter att de bara hade byggt 139 hojar. Nu, 33 år senare, är märket tillbaka igen med modellen 24. Cykeln har en V-Twin-motor på 1 950 kubik som ger 120 hästar. Till den kopplas en sexpetad låda. Tanken som rymmer 22.7 liter sitter inte som den brukar ovanpå motorn, utan faktiskt under den. Fälgarna är i kolfiber, bromsarna kommer från Beringer och stötdämparna är från Öhlins. Bygget är en hyllning till James Hunt och hans framgångar med Hesketh Racing. 24 exemplar kommer att byggas, men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Mera motorcyklar hos Jay Leno

Jay Leno fortsätter att bjuda in motorcykeltillverkare till sitt garage och denna gång är det Revival Cycles som har hälsat på och som visar upp vad de håller på med. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Zero släpper vassare version - SR

Motorcykeltillverkaren Zero bygger enbart eldrivna hojar och de har nu hunnit lansera ett par olika modeller. På EICMA visades SR upp, en kraftfullare version av modellen S. Effekten i SR ligger på 67 hästar och 143 Nm. Det räcker för att klara 0-100 km/h på 3.3 sekunder. Toppfarten anges till något blygsamma 165 km/h, men allt för att spara på strömmen. Med tillvalet "Power Pack" (2 500 dollar extra) anges räckvidden till 27.5 mil om man kör i stan och 14.1 mil om man kör på motorväg. För att ladda batteripacket fullt tar det tio timmar. Zero har även uppdaterat alla sina andra modeller och de första kommer levereras till kunder i början på nästa år. Priset för SR är satt till 16 995 dollar. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Ural Gaucho Rambler

Den anrika ryska motorcykeltillverkaren Ural hintade häromdagen att de hade en ny modell på gång, Gaucho Rambler. Nu har den läckt ut på nätet och det vi får se är en sidovagnshoj med en design som fortfarande är kvar i dåtiden. Cykeln ingår i Urals Limited Edition-serie och blir ett redskap som ska kan sig fram på de flesta underlag, mycket tack vare sin tvåhjulsdrift. Framtill har trumbromsen fått lämna plats för en stor hålborrad skiva och ok från Brembo medan de klassiska bromsdonen återfinns där bak. Hojen är en hyllning till de vandrande sydamerikanska cowboysen från slätterna i Patagonien som kallades för just "gauchos". Några tekniska bitar kring bygget får vi inte reda på för tillfället. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Minimalistisk racer

Analog Motorcycles senaste bygge är baserat på en läckerbit från 60-talet. En något udda modell född ur ett minst lika udda samarbete mellan postorder-företaget Montgomery Ward och den italienska motorcykeltillverkaren Benelli. Modellen vi ser här började som en Wards Riverside från 1966. Montgomery Ward sålde motorcyklar och scootrar ur en postorder-katalog mellan 1959 och 1969 under märket Wards Riverside, som i själv verket alltså var Benelli-byggen med annat namn. Cyklarna kom i en låda och man fick själv montera ihop dem. Till Analog Motorcycles kom så en dag en kund med just en sån här motorcykel, och ville få den ombyggd. Originalet som ser ut så här strippades på onödiga delar och fick ett betydligt smalare och nättare utseende efter att custom-firman var klara med den. Motorn byggdes om, polerades upp och fick en ny förgasare. Lyckad custom med bibehållen charm enligt mig. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Indian teasar nya bågen Chief

Motorcykeltillverkaren Indians nya båge kommer att heta Chief. Efter att ha fått se, och höra, hur den nya Thunder Stroke 111-motorn får vi nu alltså även reda på vad modellen den kommer att sitta i heter. Hojen, som kommer att visas upp för första gången på Sturgis Motorcycle Rally i South Dakota den femte augusti, kommer att ha en prislapp som börjar på 18 999 dollar. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Två nya elhojar från Zero

Den amerikanska motorcykeltillverkaren Zero rullar nu ut två stycken nya eldrivna hojar, S som är av mer streetfighter-typ och DS som är till för lite mer grusbus. Gemensamt för bägge hojarna är motorn som ger 54 hästar och ett vrid på 92 Nm. Båda toppar 153 km/h och 0-100 km/h ska gå på 5.7 sekunder. Inga jätteimponerande siffror kanske men som alltid med ett eldrivet fordon vill man ju inte kräma ut all kraft ur batteriet med en gång, och i det här fallet har räckvidden fått bestämma prestandan. På en full laddning ska man komma omkring 15 mil men om man väljer versionen med det lite kraftigare batteriet (Zero S/DS ZF11.4) ska man kunna ta sig runt 20 mil. Laddningstiderna varierar och ligger på mellan 6-8 timmar med vanlig laddare och 3-4 timmar med snabbladdare. Via en app i mobilen kan man trådlöst koppla ihop telefonen med bågen och på så vis få reda på exakt hur lång sträcka man har kvar innan juicen tar slut. Cykelns dator ombord ser också till att du inte behöver få torsk, då effekten automatiskt sänks när batteriet börjar ta slut så att du kan ta dig till närmaste laddstation utan att bli stående vid vägkanten. Priserna börjar på 144 900 kronor för versionen med det lilla batteriet och 164.900 kronor för den med det stora batteriet. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green
0

Ural går aldrig ur tiden

I dagsläget är det inte särskilt ofta man stöter på en motorcykel med sidovagn. Och när man väl gör det hajar man nog till, för det är något speciellt med detta lite märkliga fordon där man inte är böna bakpå, utan på sidan. Den ryska motorcykeltillverkaren Ural är nog en av de som är mest kända när det kommer till sidovagnar. De har tillverkat dessa hur länge som helst och lever faktiskt fortfarande. Deras modeller har heller knappt ändrat utseende över tiden. Här ser vi en Ural T längs den kaliforniska kusten. Ser rätt trevligt ut må jag säga. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida