m
a
r
4 i går69 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Ferrari och Bianchi gör cyklar tillsammans
Det låter ju lovande!

Ferrari kommer att låna ut sitt namn till cykelvärlden, och inte till vilket stolpskott som helst utan till Bianchi. Projektet kallas för “Bianchi for Scuderia Ferrari” och kommer att resultera i cyklar i princip alla kategorier. Landsvägshojar, mountainbikes, elcyklar, city-fitness och barncyklar. Typ allt alltså. Men Bianchi har inte bara köpt namnet, man lovar att både R&D- och design-teamen från de två företagen kommer att jobba nära varandra. Tumnagel
96kg
+
Roger Åberg
0

En skitbillig mountainbike vs elakt berg
Behöver man verkligen dyr utrustning?

Cykling är en riktig materialsport, i princip alla som börjar cykla vare sig det är landsväg eller ute i skogen vill alltid ha lite bättre prylar. För att testa om man verkligen behöver det mesta gav sig Seth och Alex iväg till Walmart och köpte två cyklar för 149 dollar styck. Sedan lastade de dem på bilens flak och begav sig till skogen. Walmart säger faktiskt på cyklarna att man inte ska ta dem ut i skogen, att de inte är byggda för det. Men hur klarar de sig? Uppför faktiskt riktigt bra! Det är väl inte riktigt lika skönt som med den dyra cykeln men det funkar. Nedför blir det dock värre, speciellt om man kör lite hårdare och snabbare. Då når man snabbt cyklarnas gräns och de går helt enkelt sönder. Hur dyr cykel tycker ni att man måste ha för att ge sig ut i skogen? Tumnagel
106kg
+
Roger Åberg
0
2016

Husqvarnas nya pilar i produktionskläder
Svartpilen 401 och Vitpilen 401 kommer nästa höst

2014 visade Husqvarna de urballa koncepthojarna Svartpilen 401 och Vitpilen 401. Då lovade man att hojarna skulle komma i produktion, och på årets EICMA-mässa har man precis visat upp modellerna i just detta utförande. Vid sidan fick även ytterligare ett koncept stå - Vitpilen 401 Aero. Det är som namnet låter en mer aerodynamisk version av Vitpilen 401 försedd med kåpa och ett klassiskt utseende. Hojarna får en encylindrig motor på 375 kubik som ger 44 hästar. Det som skiljer dem åt är att Vitpilen bjuder på lite mer streetkänsla med sina landsvägsdäck och mer framåtlutande körställning medan Svartpilen har grovmönstrade diton och hasplåt. Vitpilen och Svartpilen beräknas komma till återförsäljare sent nästa höst, så har man tur kanske man hinner köra lite innan säsongen är slut. Hur framtiden ser ut för Aero är oklart, men helt klart är att jag vill ha en. Tumnagel
208kg
+
Bobby Green
0

POCs nya serie för landvägscyklisten
Det här är Fondo

Svenska POC fortsätter att göra fina saker och nu har man släppt en ny serie för den som gillar att rulla på landsvägen med sin cykel. Serien heter Fondo och Gearpatrol har fått sig en lång intervju med Kolla in hela serien här eller läs mer om POC och vad deras produktchef Oscar Huss tänker om den på länken nedan. Tumnagel
94kg
+
Roger Åberg
0
2015

Autobahn för cyklister på förslag i Tyskland
10 mil lång

Tyskland vill bygga en tio mil lång Autobahn för cyklister så att de kan ta sig längre på sina tvåhjulingar. De första fem kilometrarna är redan färdiga och igång, men detta vill man alltså utöka avsevärt. Målet är att sammanlänka tio stycken städer i Västtyskland vilket i sin tur bidrar till att över två miljoner tyskar får en vettig cykelväg att trampa på, något som i det långa loppet skulle kunna minska antalet bilar på vägarna varje dag med hela 50 000 stycken. Cykelvägen skulle vara fri från hinder och ha olika körfält ämnade för olika hastigheter. Om det nya projektet blir verklighet återstår att se, och som vanligt handlar det om pengar. Den totala kostnaden för att ro allt i hamn uppges till omkring 180 miljoner euro vilket inte är en direkt liten slant att vaska fram. Tumnagel
212kg
+
Bobby Green
0

Honda presenterar två coola koncepthojar
En Scrambler och en caféfighter

Till motorcykelmässan EICMA hade Honda bland annat med sig de här två hojarna - CBSix50 och CB4. Den förstnämnda är en Scrambler och den andra är en blandning mellan en Streetfighter och en Caféracer. Tyvärr är bägge än så länge bara koncept, men jag tycker att Honda borde bygga båda två omedelbums. Bägge hojarna började sina liv som CB650F men har byggts om på en del punkter. CBSix50 får ett mer ruffat utseende med grova däck, hasplåt under motorn, handtagsskydd och ett camo-tema. CB4 är mer en landsvägsbuse då den är försedd med typiska café-attribut som backspeglar monterade längst ut på handtagen och en liten rund baklykta instoppad under sätet. Vad tycker ni? Tumnagel
142kg
+
Bobby Green
0

Maserati visar landsvägscykel
Ett samarbete med Mario Cipollini

Maserati är huvudsponsorn för Rouleur Classic - en utställning för landsvägscyklar som drog igång i London i torsdags och som håller på till och med i morgon. För att fira detta plockade Maserati med sig en cykel, som de tagit fram tillsammans med proffscyklisten Mario Cipollini. Hojens färger är klassiska Maserati och förutom deras logga finns här även klibbor från Rouleur Classic och Cipollini. Den är helt i kolfiber och har en Selle San Marco Aspide-sadel, en Ultegra-kassett och Fast Forward F2A-hjul. Cykeln kommer att auktioneras iväg och pengarna den drar in kommer att gå till stiftelsen Action Medical Research. Den kommer även att säljas i handeln och har då ett pris på 4 500 pund. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Martyn Ashton tillbaka i sadeln igen
Förlamningen stoppar honom inte

Trial-cyklisten Martyn Ashton har vi tidigare sett trixa loss i coola filmer där han visar att man visst kan köra landsvägscykel över hinder och liknande. Det blev dock bara två stycken sådana filmer. Samma år som den senaste spelades in var Martyn med om en cykelolycka som förlamade honom från midjan och neråt. Nu, två år senare, är han tillbaka i sadeln igen och med lite hjälp från sina vänner tar han sig en tur ned för Snowdonia Mountains i Storbritannien. Tumnagel
161kg
+
Bobby Green
0

Vittorio och hans landsvägscykel är tillbaka
Vem behöver breda däck och stötdämpare?

Vittorio Brumotti bevisade förra året att det fungerade minst lika bra att göra tricks med en landsvägscykel som med ett downhill-dito eller liknande. Nu är han tillbaka och återigen visar han att det inte är underlaget eller cykeln som bestämmer, det är föraren i sadeln. Tumnagel
260kg
+
Bobby Green
0

Självkörande långtradare börjar köra i Nevada
Freightliner presenterar Inspiration

Daimler har nu fått igenom tillstånd för att köra autonoma långtradare i staten Nevada och man drar igång det hela genom att rulla ut den nya konceptmodellen från Freightliner - Inspiration. Bilen släpptes lös på en landsväg nära Las Vegas och lyckades med uppgiften att köra själv. En chaufför måste dock alltid sitta vid ratten, ifall något oväntat skulle inträffa. Hur lastbilen fungerar beskrivs i videoklippen nedan. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Smith gör cykelhjälm för landsvägen
Det här är Smith Overtake

Smith är mest kända för sina skidglasögon men man gör även vanliga glasögon och hjälmar. Den senaste hjälmen kallar man för Overtake och är anpassad till landsvägen och man skryter om att man ägnat mycket tid i vindtunneln. Andra funktioner som man är nöjda över är säkerheten (så klart), att den är så välventilerad och att den fungerar lysande med glasögonen. De två senare verkar de som har testat den inte vara riktigt lika imponerade över. Prislappen ligger på mellan 250 och 300 dollar. Tumnagel
79kg
+
Roger Åberg
0
2014

Mountainbikekillen vs landsvägskillen
Cyklist-rap-battle

Cyklister och andra cyklister är inte alls samma typ av människor, det skiljer rätt mycket mellan killen som hänger i skogen och killen som hänger på landsvägen. För att se vem som är den bäste en gång för alla genomförs ett rap battle. Tumnagel
118kg
+
Roger Åberg
0

Italienska Tacita visar T-Race Diabolika
Ännu en elhoj

På årets upplaga av motorcykelmässan Intermot visade italienska Tacita deras nya modell - den eldrivna offroadcykeln T-Race Diabolika. Hojen har en vattenkyld elmotor som kan fås med två olika batteripack - 10.6 kWh eller 5.3 kWh. Den förstnämnda har en räckvidd på omkring 20 mil i stan och 15 mil om man kör mycket landsväg. Den klenare halverar dessa siffror. En full laddning med en laddare på 3 kW tar för det stora batteriet omkring 3.5 timmar. Det svagare batteriet laddas på under två timmar. Motorn är kopplad till en fempetad manuell växellåda med hydraulisk koppling. Gafflarna kommer från Marzocchi och dämparna från Öhlins. Bromskraften står Brembo för och fram sitter det en flytande skiva på 300 millimeter, bak en på 220 millimeter. Cykeln har bromskraftsåtervinning och detta ska gå att hålla koll på via en smartphone. Pris och när T-Race Diabolika levereras är oklart för tillfället. Tumnagel
131kg
+
Bobby Green
0

Freestyle med landsvägsracer

Vem har sagt att man måste ha en trial eller downhill-hoj för att kunna hoppa omkring och göra tricks? Vittorio Brumotti visar att det går minst lika bra med en landsvägsracer. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green
0

Bultaco är tillbaka - med en elhoj

Spanska Bultaco är tillbaka och det med modellen Rapitan - företagets första eldrivna motorcykel. Och den ser faktiskt inte helt dum ut. Elmotorn ger strax över 50 hästar och 125 Nm och precis som många andra kan den ta tillvara på energin när man motorbromsar. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 145 km/h. Hojen ska komma 20 mil på en laddning om man kör i stan, 11 om man kör på landsväg och 14 om man kör kombinerat. Full laddning ska ta 3.5-4 timmar eller 45-60 minuter med en snabbladdare. Rapitan har ABS och skivorna mäter 320 millimeter fram, 240 millimeter bak. Vikten på ekipaget anges till 189 kilo. Pris och när cykeln kommer är oklart för tillfället. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Nytt cykelmärke från Sverige
Byggd i kolfiber

Johan och Mikael har startat det nya svenska cykelmärket Carbon8 och de erbjuder för närvarande två olika cyklar - en för gata och en för mer terränganpassad körning. Gemensamt för de båda är att de är tillverkade i kolfiber och att de är byggda snarare för den som gillar att tävla än den som bara vill ha något att trampa söndagsturen med. Allt om hojarna finns på länken nedan. Landsvägscykeln Carbon8 Road kostar från 36 000 kronor medan skogsmullen Carbon8 XC kostar från 32 500 kronor. Tumnagel
177kg
+
Bobby Green
0

Nu kan du köpa en PAL-V

För nästan exakt två år sedan skrev jag om PAL-V - en slags trehjulig motorcykel som också är en helikopter. Helgalet. Då sa företaget att den färdiga produkten skulle introduceras 2014, och de höll sitt löfte. Nu kan du som har helikoptercert, är sugen på något helt unikt och har 395 000 dollar över bli ägare till en sån här. Ekipaget drivs av en fyrcylindrig motor på 230 hästar som ger en toppfart på 180 km/h i luften. Åket är fullt lagligt att framföra på väg och gör 0-100 km/h på under åtta sekunder. Två personer får plats i hytten och på bara tio minuter ska du kunna gå från landsväg till luftburen. PAL-V nöjer sig med en startbana på 160 meter och när man ska landa räcker det med 30 meter. Soppan ska räcka för en flygtur på 35 mil, eller en åktur på vägen i 120 mil. I priset ingår flyglektioner för att lära sig manövrera bygget. Tumnagel
159kg
+
Bobby Green
0
2013

Det busiga arvet lever kvar

Ahh, Golf GTI. Bilen som 1976 inte själv visste vad den skulle göra för avtryck här i världen. Det här är bilen som startade något helt fantastiskt, helt plötsligt kunde körglädje köpas av gemene man och man behövde inte längre vara hästhandlare för att själv få ta del av bilar som fick smilbanden att masseras. Pigga och ettriga motorer som stoppades ner i små och smidiga chassien visade sig vara ett makalöst bra recept och är du en av de stora biltillverkarna idag måste du ha en sån här i ditt utbud. Men Golf GTI var alltså det som startade hela vågen, och den lever som tur är fortfarande idag. Mer än någonsin skulle jag vilja säga. Tumnagel
233kg
+
Bobby Green
0

Diesel power!

Suvar drar bara massa soppa och skräpar ner. Tar plats gör de också. Förutfattade meningar som alla säkert någon gång har hört förut. Men det är nya tider nu. Suvar börjar komma i flera olika storlekar, har motorer som faktiskt är relativt snåla och ser inte längre ut som fyrkantiga lådor. Audi Q5 är en av dem. En suv i mellanklassen som är tillräckligt liten för att inte kännas jobbig att hantera men ändå tillräckligt stor för att svälja en barnfamilj. Med dieselmotor är det heller inte så törstig och genast blir valet inte helt ovettigt. När Audi sen klämmer ner den största dieseln från modellen A6 under locket får man även en bil som är oerhört rolig att köra. Och som skulle kunna bärga en strandad Finlandsfärja om det skulle behövas. Tumnagel
157kg
+
Bobby Green
0

I april öppnar Zocalo
Mexiko och Kalifornien möter varandra

I april öppnar sex stycken nya restauranger i Stockholm och Uppsala för alla oss som gillar mexikanskt käk. Namnet är Zocalo och det man kommer att servera kallar man för "fresh mex", en mix mellan Mexiko och Kalifornien inspirerad av Mission District i San Francisco. Men helt nytt är inte Zocalo, det är en nylansering av det koncept som i dag heter Serrano. Restaurangerna finns i dag som Serrano på Kungsbron 4, Liljeholmstorget Galleria, Kista Galleria, Landsvägen 52 i Sundbyberg och Svava Galleria i Uppsala. Till dessa kommer man addera en ny på Klarabergsgatan 29. Precis som jag älskar välgjorda hamburgare älskar jag välgjorda tacos - det ska bli intressant att se om de höga ambitionerna man verkar ha uppfylls. Vi återkommer med ett test! Tumnagel
166kg
+
Roger Åberg
0