m
a
r
3 i går73 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Intressant drivlina till cykel
Saknar kedja

Ceramic Speed som jobbar med kullager har tillsammans med Mechanical Engineering Department från University of Colorado tagit fram vad de säger är världens mest effektiva drivlina till cyklar. Den saknar kedja och fungerar mer som en typ av kardanaxel för att driva bakhjulet. Man kallar systemet för Driven och det ska ha 49 procent mindre friktion än andra drivlinor. För tillfället är det här ett koncept och i framtiden ska man även kunna ha fler växlar än en som det är för tillfället. Hur det hela fungerar ser ni i klippet här nedan. Tumnagel
291kg
+
Bobby Green
0
2017

Visst borde BMW bygga en ny glidarhoj?
Den skulle kunna få se ut så här

BMW har för tillfället ingen glidarhoj i sitt utbud men det tycker motorcykel-tillbehörsföretaget Wunderlich att de borde ha - så deras designer Nicolas Petit drömde upp den här som man kallar för Wunderlich BMW R 1600 C Concept. Det är en muskelhoj som ändå känns avslappnad tack vare sin körställning. Självklart sitter det en rund strålkastare i nosen och fjädringen till framhjulet är av Telelever-typ. Den lilla passagerarsadeln kan vinklas upp som ett ryggstöd, eller tas bort helt om man vill ha en lite sportigare profil. Bakhjulet sitter i en enkelsving och drivningen från den 1 600 kubik stora motorn hittar dit via kardanaxel. Detta är som sagt endast en designidé men kanske något som BMW skulle kunna få för sig att ta fram i framtiden. Tumnagel
162kg
+
Bobby Green
0
2016

Annorlunda och spännande former på Roadster
Ny koncepthoj från amerikanska Vanguard

Vid en första anblick kanske det här ser ut som en futuristisk leksaksmodell som man ska ha i bokhyllan, men det är faktiskt en riktig motorcykel i skala 1:1. Bygget kommer från den nya amerikanska tillverkaren Vanguard och om en vecka kommer den att ha premiär på International Motorcycle Show i Manhattan. Modellen som än så länge bara är ett koncept kallar man för Roadster. Motorn sitter inte placerad inuti ett ramverk utan är istället en del av hela ramen i sig. Från motorn går en kardan till enkelsvingen bak och allt är inbyggt tillsammans med fjädringen i en liten låda som man kan kika in i. Även vevhuset går att inspektera från utsidan. Avgassystemet har man också byggt in och dess två pipor mynnar ut i cutsen bak. Instrumenteringen består av en platt skärm och då det saknas vanliga backspeglar kan man istället få upp vad som befinner sig bakom hojen eftersom det sitter en kamera baktill som skickar film till skärmen. Vad det rör sig om för motor, några specifikationer och vad effekten ligger på får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Planen är att bygga två olika versioner - en cruiser och en racer. Tillverkningen sker i New York och prislappen ska när hojen gått ur sitt konceptstadie hamna på under 30 000 dollar. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0
2015

Ducati visar ny glidare - XDiavel
Deras första med remdrift

2011 presenterade Ducati modellen Diavel och nu kommer den i ytterligare ett utförande - XDiavel. Det handlar dock inte om någon offroadversion, utan faktiskt om en hoj med glidarstuk. Det här blir även Ducatis första modell som får rem istället för kedja eller kardan. I mitten på bygget sitter den nya tvåcylindriga Testastretta-motorn på 1 262 kubik. Den lämnar 156 hästar vid 9 500 varv och har ett vrid på 129 Nm vid 5 000 varv. På tekniksidan hittar vi ett nyckellöst system, traction control, olika körlägen och faktiskt även ett launch control-system. För att använda detta trycker du bara på en knapp, vrider fullt på rullen och släpper lätt på kopplingen så flyger du iväg utan massa jobbigt hjulspinn. Pris och när XDiavel släpps är inte offentliggjort än tyvärr. Tumnagel
139kg
+
Bobby Green
0
2014

BMW Concept Roadster

Det är inte bara bilar som visas upp på Concorso d’Eleganza Villa d’Este utan även motorcyklar. BMW dök upp med Concept Roadster - en naken och avskalad bushoj som inte ser alltför futuristisk ut utan mer som en välbyggd tyskstukad custom. Hojen har en boxerstvåa på 1 170 kubik som ger 125 hästar och som i sin tur skickar kraften till bakhjulet via en kardanaxel. De flesta delarna på cykeln är tillverkade i aluminium för att hålla nere vikten. Tumnagel
153kg
+
Bobby Green
0

Vi har provkört KTH:s projektbil
Ballt bygge

Idag rymde jag och Wille en stund från kontorets väggar och begav oss ut i solen för att testa KTH:s projektbil RCV som är kort för Research Concept Vehicle. Bilen är byggd som en rullande testbänk för framtidens bilteknik och här har eleverna och lärarna ett levande ritbord som de ständigt kan förbättra och förändra - precis som de själva vill. Bilen är helt och hållet deras konstruktion och de behöver därför inte vänta på långa beslut när något ska göras - utan det är trial and error som gäller. Idag var första dagen som bilen visades för pressen och självklart var vi sugna på att se vad de hade kokat ihop. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green

BMW i3 är ett steg i rätt riktning

BMW har tillverkat elbilsprototyper i ett helt gäng med år men det är först nu de har en modell som är här på allvar - i3. En smidig liten bil för stadskörning som enligt papprena ska komma de mil en vanlig person kör varje dag. Som alltid är ju räckvidden det man pratar om när det kommer till en elbil, och så även här. För vad händer om man får för sig att ta en längre tur? Hur mycket måste man planera och hur omständigt är det att ha en bil som rätt så ofta måste matas med el? En sak är säker - om du tänker köpa en i3, köp den med Range Extender. Tumnagel
239kg
+
Bobby Green
0