m
a
r
2 i dag2 i går58 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Visst borde BMW bygga en ny glidarhoj?
Den skulle kunna få se ut så här

BMW har för tillfället ingen glidarhoj i sitt utbud men det tycker motorcykel-tillbehörsföretaget Wunderlich att de borde ha - så deras designer Nicolas Petit drömde upp den här som man kallar för Wunderlich BMW R 1600 C Concept. Det är en muskelhoj som ändå känns avslappnad tack vare sin körställning. Självklart sitter det en rund strålkastare i nosen och fjädringen till framhjulet är av Telelever-typ. Den lilla passagerarsadeln kan vinklas upp som ett ryggstöd, eller tas bort helt om man vill ha en lite sportigare profil. Bakhjulet sitter i en enkelsving och drivningen från den 1 600 kubik stora motorn hittar dit via kardanaxel. Detta är som sagt endast en designidé men kanske något som BMW skulle kunna få för sig att ta fram i framtiden. Tumnagel
162kg
+
Bobby Green
0
2016

Bus i öknen med en Victory Octane
Klart även en glidare kan köra på bakhjulet

Stuntmannen Tony Carbajal som tidigare i år var med och satte burnoutrekord med Victorys värstingglidare Octane har tagit ut hojen i öknen för att busa lite, eller misshandla så mycket det bara gick kanske är ett bättre uttryck. Det hela såg ut att ha varit ganska så kul i alla fall och så här säger han om det hela: "It was kind of a Mad Max theme. Unleashing some of the Octane’s fury upon the desert. It has been my goal to show what Octane is capable of right out of the box with little to no modifications. Whether it be a Guinness World Record burnout, action packed stunt shows, a cruise through the canyons or racing across and jumping in the desert. Octane is a very capable machine." Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Hängflygarvinge kollapsar i luften
Hyfsat läskigt

Under äventyrsfestivalen Ekstremsportveko skulle hängflygaren Jon Gjerde utföra en looping när vingen plötsligt kollapsade. Jon var snabb med att dra fallskärmen och efter en hel del snurrande stabiliserades grejerna och han kunde oskadd dimpa ner i vattnet. Olyckan från ett markperspektiv ser ni här nedan. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

Jay Leno kör powerglidaren XDiavel S
Nytt och tjockt från Ducati

I november förra året visade Ducati upp powerglidaren XDiavel och ett exemplar av denna modell i S-utförande har Jay Leno nu fått provköra. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Castagna Milano bygger om Fiat 500L
Ny soft glidare att köra runt turister i

Fiat 500L kan knappast beskyllas för att vara en vacker bil, och även om den italienska karossmakaren Castagna Milano kanske inte har förbättrat utseendet så har de i alla fall gjort bilen mer charmig. De har satt kapen i baken och skapat en sjusitsig pråm till något man skulle kunna glida omkring med på Capri. Det är också det som är tanken eftersom denna ska ersätta flottan med Fiat Marea som redan finns där som samma gäng specialbygge 1998. Dessa har nu gjort sitt och något nytt och fräscht behövs för att köra omkring turister i. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green
0

Victorys nya muskelhoj är här
Octane är en värstingglidare

För ett tag sedan skrev vi om att Victory Motorcycles hade något nytt på gång och att det var ett riktigt muskelpaket. Nu är den presenterad och namnet på "värstingglidaren" är Octane. Den får för första gången hos Victory en vätskekyld motor och blir den starkaste hittills. Motorn är V-Twin på 1 200 kubik och den lämnar 104 hästar och har ett vrid på 99 Nm. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder. Vikten på ekipaget anges till 243 kilo. För att få stopp på grejerna sitter det en skiva på 298 millimeter fram, och skivan bak är också i samma storlek. Octane blir din för 144 900 kronor och du kan läsa allt om den på länken nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0
2015

Ducati visar ny glidare - XDiavel
Deras första med remdrift

2011 presenterade Ducati modellen Diavel och nu kommer den i ytterligare ett utförande - XDiavel. Det handlar dock inte om någon offroadversion, utan faktiskt om en hoj med glidarstuk. Det här blir även Ducatis första modell som får rem istället för kedja eller kardan. I mitten på bygget sitter den nya tvåcylindriga Testastretta-motorn på 1 262 kubik. Den lämnar 156 hästar vid 9 500 varv och har ett vrid på 129 Nm vid 5 000 varv. På tekniksidan hittar vi ett nyckellöst system, traction control, olika körlägen och faktiskt även ett launch control-system. För att använda detta trycker du bara på en knapp, vrider fullt på rullen och släpper lätt på kopplingen så flyger du iväg utan massa jobbigt hjulspinn. Pris och när XDiavel släpps är inte offentliggjort än tyvärr. Tumnagel
139kg
+
Bobby Green
0

Venier Customs moddar en Moto Guzzi California
Fränt bygge

Moto Guzzis modell California är en stor touring-glidare som väger in på nästan 320 kilo - en bastant best alltså. Kanske inte heller den första man tänker på när det kommer till customvärlden, men det är precis en sådan som är Venier Customs senaste projekt. Hojen beställdes av musikern och producenten Andy Chase som gillade deras Diabola V35C och eftersom de båda gillade Moto Guzzis nya motor på 1 380 kubik fick det bli något som hade den som utgångspunkt - en California 1400 Touring alltså. Hojen plockades ner och strippades på allt onödigt och fick sedan ett helt nytt utseende, där det mesta som exempelvis tank, skärmar och sits är konstruerat för hand. El, fjädring, bromsar och däck har dock lämnats orört eftersom de var så bra grejer från start. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0
2014

Hängflygare landar på segelflygplan
Mäktigt!

Red Bull fortsätter att överträffa sig själva och efter att Betsafe låtit en fallskärmshoppare landa på en wingsuithoppare kontrar nu energidrycken med att låta en hängflygare ställa sig på vingen till ett segelflygplan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0
2013

En bubbla för solen
Är Beetle roligare utan tak?

Jag drog till södra Sverige och Österlen för att få några grader varmare, sol och åka bil utan tak. Antalet cabar i Sverige verkar öka år för år, även om alla som säljs och köps inte är äkta cabar. En sådan är nykomlingen Citroen DS3 Cabrio som likt Fiat 500 snarare har ett jättestort soltak istället för en cabriolet. Beetle cab är däremot äkta, en riktig cab med anor från fyrtiotalet som nu får nypremiär. Första generationen bubbla utan tak hade premiär 1949 och sålde en bit över 300 000 exemplar totalt. Den togs fram och byggdes av Karmann till en början men när det var dags för New Beetle gjorde VW jobbet själva. Även den versionen sålde en bit över 300 000 exemplar, ungefär 20% av alla nya bubblor som såldes faktiskt. När det är dags för tredje generationen är det i de trakterna man tror sig sälja vilket betyder att VW ungefär kommer att sälja 100 sådana här om året i Sverige. Om man väljer cab istället för vanligt tak får man förutom rufs i håret och ett sämre bagageutrymme även 40 000 spänn mindre i plånboken, så stor är skillnaden i pris. I övrigt är det samma lika som för vanliga Beetle när det gäller motoralternativ och tillbehörspaket. Det betyder en diesel på 105 hästar (244 900 kr) och tre bensinare på 105 hk (219 900 kr), 160 hk (244 900 kr) och 200 hk (289 900 kr). Den senare kallar man för GT och den har lite godsaker som sportstolar som standard. Alla modeller förutom minsta bensinaren går att få med DSG för 14500 kr extra. Lika mycket kostar premiumpaketet som innehåller 17-tummare, A/C, mittarmstöd fram, avbländande backspegel, farthållare, regnsensor, multifunktionsratt i läder, färddator plus och tre rätt roliga men totalt onödiga extrainstrument. De tre klockorna håller koll på oljetemperaturen, laddtrycket i turbon och om du skulle få för dig att köra så att tidtagning skulle behövas gör man det på stoppuret. Vill man ens anspråka på att ha användning för dessa ska man helt klart välja GT-versionen. Premiumpaketet till denna är lite dyrare (16 500 kr) men innehåller större fälgar (19 tum), 2-zons climatronic och ett mycket välbehövligt sportchassi. Och sportchassit, som jag iofs bara har testat med Beetle med tak, är nästan ett krav om du har en aktiv körstil. Är du mer av en glidare räcker dock 160 hästaren utan sportchassi gott och väl för att ta sig fram. Så kul är det dock inte - men lugnt och tryggt. I övrigt behöver du Fender-stereon för 7600 kronor och vindskyddet för nästan 5000 kronor. I framsätet blir det trots vindskydd inte helt stilla. Taket fälls på 9.5 sekunder i upp till 50 km/h och när det är nedfällt ligger det helt synligt som på en gammal klassisk bubbla. Om det är charmigt eller fult är upp till var och en, vill man dölja det kan man göra det med ett skinnfodral som är ett litet projekt att sätta på - och som nog kommer att sättas på ytterst sällan i detta land med usla somrar. Med Beetle har VW hela tre stycken cabar i ungefär samma storlek - Eos, Golf och Beetle. Frågan är varför man ska välja Beetle över någon av de andra. Ett av svaren är så klart att den är roligare att se på än en Golf men den är faktiskt också billigare - hela 35 000 spänn billigare. Om valet står mellan en Beetle med hårt eller mjukt tak är valet ganska lätt. Har man valt en Beetle har man redan gjort ett val att gå åt det roliga men opraktiska hållet och då kan man lika gärna ta steget fullt ut. Tumnagel
115kg
+
Roger Åberg
0
2012

Diesel lanserar mc-hjälmar

Italienska Diesel lanserar sina motorcykelhjälmar i Skandinavien till våren 2013. Modellen heter Hi-Jack, en öppen hjälm där attraktiv och stilren formgivning möter funktion och säkerhet. Diesel står för designen och tillverkningen sköts av en annan italiensk legend, hjälmfabrikanten AGV. Mc-hjälmarna från Diesel är designade för att passa både den urbana scooterpendlaren, streetmotorcyklisten eller customglidaren som vill ha en riktigt snygg hjälm. De är tillverkade av glasfiber med infällbart visir. Tonat solvisir och spegelvisir finns att köpa till. Hjälmarna har uttagbar och tvättbar inredning. Pris ca 2195:- Diesel-hjälmarna kommer att finnas att köpa hos de ledande mc-handlarna till våren 2013. Tumnagel
92kg
+
Roger Åberg
0