m
a
r
1 i dag46 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Boken om Ferrari kostar 25.000 dollar
Kommer iofs med ett fint ställ

Ibland får folk för sig att göra lite extra tokiga saker. Som nu när Taschen har släppt en bok om Ferrari på 514 sidor som har en prislapp på 25.000. Dollar. Passar ju perfekt för samlaren, och bara 250 exemplar kommer att göras så lite samlarvärde har den från start. Som ni ser är stativet (boken ligger där i motorblocket) format som en V12 med vackra kromrör. Skulpturen är signerad Marc Newson. Alla 250 exemplaren är signerade av Sergio Marchionne, John Elkann och Piero Ferrari, son till Enzo Ferrari. Efter Sergio tragiskt nyligen avled lär det göra böckerna ännu mer åtråvärda för Ferrari-älskarna. Man kommer även att släppa en lite enklare version utan kromrören och som inte har Sergios eller Johns autografer. Den kommer i 1697 exemplar och kommer att kosta 5000 dollar. Tumnagel
8kg
+
Roger Åberg
0

En morgontur med Ferrari California
Den gamla alltså

Nämner man Ferrari California kanske många tror att man syftar på den där som släpptes 2009. Men som vanligt finns det ett arv i namnet, och originalet är som vanligt också bäst. Här får vi se ett utsökt exemplar av en 250 California från 1961. Ner med taket och låt den lilla V12:an på 3,0 liter yla som bara den kan. Vackra bilder tagna i samband med filmen finns på länken nedan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
2017

Uppstickaren som gick och vann på Le Mans
Bizzarrini gjorde avtryck

Den numera 91-årige italienaren Giotto Bizzarrini började 1954 att jobba hos Alfa Romeo med modellen Giulietta. Tre år senare hamnade han hos Ferrari där han blev chefskonstruktör för Gran Turismo- och sportvagnarna. Han ansvarade bland annat för Ferrari 250 Testa Rossa och 250 GTO. 1961 lämnade han företaget för att tillsammans med kollegan Carlo Chiti starta ATS där man byggde sportbilar och Formel 1-vagnar. Detta höll dock bara i ett år, och 1962 drog Giotto själv igång konstruktionsbyrån Società Autostar. Via den utvecklade han Lamborghinis V12-motor och bilar åt tillverkaren Iso. 1964 ändrade man namn till Bizzarrini och tog fram den egna bilen Bizzarrini 5300 GT som baserades på Iso Grifo. 1965 presenterade man racerbilen A3/C, och med den lyckades man att vinna sin klass på Le Mans samma år. Just denna bil handlar Petrolicious senaste film om. 1969 gick företaget i konkurs, men Giotto gav inte upp för det och fortsatte att jobba åt flera olika tillverkare genom åren. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Historien om Ferrari 250 LM
Den sista Ferrarin som vann Le Mans

För 50 år sedan rullade Ferrari ut racerbilen 250 LM. Det blev den sista Ferrarin att vinna på Le Mans. I Petrolicious senaste film har man kikat närmare på ett utsökt exemplar från 1964. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Det här kan bli världens dyraste bil
Den första över 100 miljoner dollar

Den 30 april gick racingföraren, bilsamlaren och entreprenören Preston Henn bort 86 år gammal. En sak han lämnar efter sig är den här Ferrarin, en av endast tre byggda 275 GTB/C Speciale. Preston köpte bilen 1970 och sa att han aldrig skulle sälja den, men nu när han inte är i livet längre väntas den dyka upp på auktion - och slå världsrekord. Experter tror att den kan klubbas iväg för över 100 miljoner dollar, och om den gör det blir den världens dyraste bil som sålts. Bilen har en V12:a på 3,3 liter, sex Weber-förgasare från Ferrari 250 LM och effekten ligger omkring 330 hästar. 1965 kammade man hem segern i GT-klassen med kärran på Le Mans, och det är mycket den fina racinghistoriken som ligger till grund för det höga priset. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0
2015

Hillclimb med en Ferrari 250 GTO
Sju minuter i himlen

Avskalat, utan skränig musik eller snicksnack som förstör har vi här en alldeles underbar video på en Ferrari 250 GTO som körs hårt upp för ett berg. Så unna dig själv dessa minuter med volymen i botten och känslan på toppen. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green
0

Unik Ferrari Thomassimas till salu
En av endast tre tillverkade

På 60-talet drog den amerikanske designern Tom Meade till Modena för att jaga sina drömmar om att ta fram specialbyggda bilar. Han lyckades, och Ferrari Thomassima är resultatet. Det blev tre stycken exemplar men det första förstördes tyvärr i en översvämning. Det återstår alltså endast två stycken, och en av dem är nu till salu. För motsvarande 76.5 miljoner kronor. Under skalet på bilen sitter en V12:a hämtad från Ferrari 250 och chassiet är ett modifierat sådant från en Cooper Climax F1. Bilen i fråga har precis blivit klar efter en sju år lång renovering och är nu lika vacker som när hon var ny. Tumnagel
137kg
+
Bobby Green
0

Peter har byggt sin egen drömferrari
Var också med och skapade DeLorean

Peter Giacobbi heter en man med passion för bilar. Han har byggt sin egen sportbil en gång i tiden, var en av fem ingenjörer som var med och skapade klassikern DeLorean och så har han byggt sin egen Ferrari 250 TR. Han har alltid älskat bilen och när han fick tag på en kaross som skulle ha gått till Ferrari men som istället låg i en lada i 50 år så slog han till och sedan började en lång skattjakt och mycket arbete för att få till en bil som var så nära originalet som det bara går. Det finns ju inga delar att köpa så inte mycket är original i dess riktiga mening men det allra mesta är likvärdigt. Ett mycket imponerande bygge som verkligen osar kärlek och passion! Tumnagel
170kg
+
Roger Åberg
0

Evo kör en Ferrari värd 10 miljoner euro
Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione

Evo har träffat auktionshuset RM Auctions och förutom att snacka Ferrari även kört en av de mest exklusiva i världen - en 250 GT SWB Berlinetta Competizione från 1960. En bil som är värd omkring 10 miljoner euro. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Så blir en replika av en Ferrari 250 GTO till
Ser inte så tokig ut

Vem vill inte ha en Ferrari 250 GTO från 1962? Att bli ägare till ett äkta original är det dock få som får uppleva eftersom bilen för det första är väldigt ovanlig och för det andra extremt dyr att köpa. Rod Tempero har en verkstad där han bygger replikor av gamla bilar och i det här inslaget får vi se lite hur just en 250 GTO blir till. Resultatet ser ju faktiskt inte helt tokig ut. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida