m
a
r
1 i dag4 i går69 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Kymco överraskar med eldrivna SuperNEX
Har manuell låda och ljudförstärkare

När jag tänker på tillverkaren Kymco så är det genast billiga scootrar som dyker upp i tankarna. Men på årets EICMA visade de upp något helt annat - en eldriven sporthoj döpt till SuperNEX. Den gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,5 och toppfarten som ligger på 250 km/h ska ta 10,9 sekunder att nå. För att även den som är nybörjare ska kunna hantera kraften finns det något man kallar för Full Engagement Performance (FEP) ombord och så här beskriver man det: "With FEP, riders can always perform a perfect launch. During hard acceleration, FEP ensures there is no wheelie or wheel slippage. During hard braking, FEP prevents rear wheel lifting. When riding through uneven or wet surfaces, FEP provides maximum traction." Trots att hojen är eldriven har den en växellåda med sex stycken växlar. Man valde bland annat att ha detta för att bibehålla känslan av att man kör en sporthoj och för att just växlandet är en del av hela upplevelsen. Det finns dock inget kopplingshandtag utan du petar bara i växlarna med foten direkt. För att ytterligare krydda upplevelsen finns något man kallar för Active Acoustic Motor. Detta ser till att förstärka elmotorns vinande ytterligare så att du fortfarande kan torrgasa vid rödljusen. Tyvärr berättar man inte vad det sitter för elmotorn i ramen och inte heller vad hojen har för räckvidd. Bromsarna ska komma från Brembo och stötdämparna från Öhlins. När man kommer att kunna köpa SuperNEX och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

Eldriven retro-motorcykel från Sverige
Ska kosta under 10.000 dollar

Innovationsstudion Annevo från Göteborg presenterar nu en motorcykel från det nystartade företaget Regent Motorcycles. Den heter Regent No.1, har ett klassiskt retro-utseende och går helt och hållet på el. Inspirationen kommer från 60- och 70-talet och detta blandas alltså upp med modern teknik. Räckvidden på en laddning ska ligga på mellan 15 till 20 mil och att ladda fullt ska ta tre timmar. Elmotorn sitter i navet bak och den är på 8.000 watt. Effekten anges till mellan 12 och 18 hästar och vridet till 210 newtonmeter. Batteripacket är på 30Ah och det är det som sitter under "tanken". Fjädringen kommer från Öhlins medan skivbromsarna är från ISR. Torrvikten ska ligga på 110 kilo. Framför sig kommer föraren att ha en liten "infotainment"-skärm som bland annat kommer kunna köra Apple CarPlay och Spotify. Premiär blir det på MC-mässan i januari nästa år. Några priset eller tänkt lansering vet vi tyvärr inte för tillfället. Målet är att prislappen ska hamna under 10.000 dollar. Tumnagel
215kg
+
Bobby Green
0

Curtiss visar elhojen Zeus
Första bygget under nytt namn

Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger motorcyklar som inte liknar några andra. I samband med att de bytte namn till Curtiss meddelade de också att de enbart skulle bygga eldrivna motorcyklar i framtiden. Nu är den första här och den heter Zeus. Hojen är än så länge endast en prototyp. Batteripacket är på 14 kWh och i ramen finns två stycken elmotorer och den sammanlagda effekten ska vara 170 hästar och 393 newtonmeter. Fälgarna ska vara i kolfiber, bromsarna kommer från Beringer och både fram och bak ska det sitta dämpare från Race Tech. Planen är att börja sälja Zeus år 2020. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Eldriven klassisk Vespa om Giulio får bestämma
Rätt former

Den italienska designern Giulio Iacchetti har tagit fram de här renderingarna på hur en klassisk Vespa med elmotor skulle kunna se ut. Det är enkla och rena linjer som gäller och att inte gå för långt från originalet har varit målet. Han kallar sin skapelse för Vespampère och visst får man känslan av att det här skulle kunna vara något som lanserades på 40-talet precis som tillverkarens allra första modell. Om man bortser från skivbromsen och platsen där man har sin smarta telefon då. Tumnagel
222kg
+
Bobby Green
0
2017

Transportcykel med bränslecell
Har en räckvidd på 30 mil

Svenska Velove tillverkar olika sorters transportcyklar och deras senaste projekt är den här versionen av modellen Armadillo som fått sig en vätgasdriven bränslecell. Det gör det möjligt att driva en elmotor på 250 watt som hjälper till när det blir tungt att trampa. Cykeln är framtagen tillsammans med RI.SE och ska ha en räckvidd på 30 mil. Tumnagel
144kg
+
Bobby Green
0

Retrodesign på Energicas senaste elhoj
Det måste inte se framtid ut

Den italienska tillverkaren Energica har nu presenterat sin senaste helt eldrivna motorcykel Eva EsseEsse9 och så här ser den ut. Den har lite retroinspiration och ser faktiskt ut som vilken hoj som helst, inte något framtidspåhitt som vissa verkar tro att det måste vara så fort något är eldrivet. Under kåporna finns en elmotor på 80 kW som ger 108 hästar. Den matas i sin tur av ett batteripack på 11,7 kWh som vid en full laddning som ska räcka för 15 mils körning. Hojens toppfart anges till 200 km/h. Vill man ska man även kunna få den med en starkare elmotor på 107 kW. För bromsandet står dubbla Bremboskivor på 330 millimeter fram. Vad hojen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Så bygger du en råttfälla i kartong
Ett litet minifängelse för gnagare

Om du inte vill köpa en råttfälla men ändå fånga råttorna kan du göra en enkel fälla i kartong. En bit kartong har du säkert liggandes någonstans men en liten elmotor måste du skaffa dig för att kunna göra det du ser här ovan. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green
0

Ny elcykel från BMW
Med motor och batteri i ramen

BMW presenterar nu den nya elcykeln Active Hybrid e-bike. Utvecklingen går hela tiden framåt och både elmotorer och batteripack blir mindre, så i denna har man kunnat bygga in allt i ramen utan att det blir särskilt bulkigt. Elmotorn är på 250 watt och har ett vridmoment på 90 Newtonmeter. Batteripacket ska räcka för upp till tio mils elassistans innan det behöver laddas igen. Det finns fyra stycken olika kraftlägen och toppfarten ska ligga på 25 km/h. Cykeln ska finnas hos utvalda BMW-återförsäljare nu och den blir din för 3 400 euro. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Livsstilsprofessor tycker inte om elcykeln
Gör att vi rör oss för lite

Var tionde cykel som säljs i Sverige i dag är försedd med en hjälpande elmotor. Bekvämt såklart, och något som kan hjälpa dig i de där riktigt jobbiga uppförsbackarna. Mai-Lis Hellenius som är professor, överläkare och livsstilsprofessor är dock skeptisk eftersom cyklarna tar bort vardagsrörelsen. "Vi hittar på allt fler lösningar där vi tar bort den dagliga rörelsen". Vi sitter redan still mycket och enligt Mai-Lis är bara cirka 5 procent av den vuxna befolkningen tillräckligt fysisk aktiv - 95 procent är det inte. Stillasittandet ökar risken för folkhälsoproblem som övervikt, typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Hur ställer ni er till elcyklarna? Tumnagel
121kg
+
Bobby Green
0

Shiny Hammer har byggt om en Vectrix
Eldriven scooter fick nytt utseende

Polska Vectrix bygger eldrivna scootrar och de har en modell som heter VX-1. En sådan har Shiny Hammer fått tag i och byggt om den till något helt eget med ett väldigt speciellt utseende. Under skalet sitter en elmotor som får ekipaget att toppa 120 km/h och batteriet är tillräckligt för en räckvidd på 28 mil. Designen är långt från originalet som är ganska tråkigt och det är Samuel Aguiar som har chefat över den i detta fall. Så här förklarar han hur han har tänkt: "I was looking for a design that you would want to hug, without any aggressive shapes. Like a blend between a pre-A Porsche 356, an iPhone and a Pokémon. The original scooter from Vectrix is not really my thing, but when you take off all the secondary elements on it, you find a very cool and well-built base. It is all made of aluminum and the frame itself is very strong and light." Bygget tog fyra år att få till och fler bilder på skapelsen hittas via länken nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

Elektrisk motorcykel framtagen av veterinär
Alan bygger saker på sin fritid

Alan Cross är veterinär i Atlanta och på sin fritid tar han fram skapelser som ExoDyne vi ser här. Alan har även utbildning inom ingenjörsskap och är som vi kan se inte helt ovan vid att jobba med metall. Bygget tog nio månader att färdigställa och han har gjort precis allting själv - förutom pulverlacken och sätesklädseln. I ramen som även är batteripacket sitter det 48 lithium polymer (LiPo)-celler som klarar av att skicka ut 600 ampere men som är begränsade till 200 ampere. Packet må se rätt biffigt ut men det väger inte mer än 21 kilo. Elmotorn sitter i bakhjulet och den är på 11 kW med en toppeffekt på 30 kW. Framgaffeln kommer från en Suzuki RMZ 250 och svingen är från en Suzuki RM 125. Även frambromsen är från Suzuki. Det på hojen som behöver mest stabilitet och styrka är tillverkat i titan men här finns även aluminium och kolfiber. Vikten på hela ekipaget landar på 112 kilo. Toppfarten anges till 96 km/h och räckvidden till 3,2 mil. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0

Bygg en radiostyrd båt av PVC-rör
Kul pyssel

Det är jätteenkelt att gå till affären och köpa en färdig radiostyrd båt, men visst är det roligare att bygga en själv? Om man heller inte är så noga med hur den ser ut utan bara vill kunna köra med den på vatten kan man ju ge sig på följande projekt. Det du behöver, förutom lite tid över, är ett par PVC-rör, en handkontroll, två elmotorer, två propellrar och ett par batterier. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green
0

Confederate Motorcycles byter namn
Ska fokusera på elmotorcyklar

Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger rätt så knasiga motorcyklar med helt egen design. Nyligen visade de upp modellen FA-13 Combat Bomber på Pebble Beach och det ser ut att bli företagets sista på detta spår. De är nämligen på väg att byta namn och gå över till att bygga helt eldrivna motorcyklar. Det nya namnet kommer att bli Curtiss Motorcycles och de nya cyklarna kommer att utvecklas tillsammans med Zero Motorcycles. Den första modellen kommer att heta Hercules och den kommer att ha två elmotorer som tillsammans levererar 175 hästar och 392 newtonmeter i vrid. När den kommer att presenteras är än så länge oklart. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Ripsaw EV2 har fått sig en uppdatering
Ännu galnare än tidigare

För ett par år sedan fick vi för första gången bekanta oss med Ripsaw EV2 som Howe and Howe snickrat ihop. En brutal maskin med larvfötter som inte verkade kunna hindras av något, eller någon. I den senaste Fast&Furious-filmen The Fate Of The Furious var den med som ett av fordonen och då handlade det om en version med en 600 hästar stark dieselmotor under skalet. Nu har man uppdaterat besten ytterligare, och bland annat gett den hela 1 500 hästkrafter. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

NSU Ro 80 - en annorlunda Wankel
Man kan ha annat än Mazda

När man pratar Wankelmotorer brukar oftast Mazda komma på tal, men givetvis var det inte bara de som använde den något speciella tekniken. Martin Buckley äger en NSU Ro 80 och det är verkligen en bil man inte ser på vägarna varje dag. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Sparkcykel med elhjälp
Nyhet från BMW Motorrad

X2City är namnet på BMW:s senaste sparkcykel. Den fungerar som alla andra sparkcyklar men tack vare en liten elmotor kan man få lite skjuts när man inte orkar sparka längre. Toppfarten anges till 25 km/h och när den är fulladdad ska man kunna ta sig 2,5 till 3,5 mil innan batteriet är slut. Att ladda upp det igen ska ta omkring 2,5 timmar via ett vanligt vägguttag. Vikten på ekipaget anges till 20 kilo och styret med tillhörande framhjul ska gå att fälla ned så att det hela tar mindre plats. Scootern väntas dyka upp i cykelbutiker i slutet av året och även om priset inte är satt än väntas det bli under 2 500 euro i alla fall. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Den här båten har batteripacket från BMW i3 i sig
BMW samarbetar med Torqeedo

BMW och båttillverkaren Torqeedo har nu inlett ett samarbete och det första resultatet av detta ser vi här. Inuti den här båten sitter nämligen ett likadant batteripack som man hittar i BMW i3. Torqeedo har eldrivna båtar sedan tidigare men breddar nu alltså utbudet med ny teknik. Batteripacket är på 33 kWh och det har man parat ihop med Torqeedos elmotorsystem Deep Blue 80i och det hela har monterats på test i båtmodellen Kaiser K-625 som vi ser här ovan. Vad drivlinan kostar är oklart för tillfället. Tumnagel
159kg
+
Bobby Green
0

Det här är världens snabbaste gokart
Gör 0-100 km/h på 1,6 sekunder

Den kanadensiska firman Daymek presenterar nu sin nya gokart C5 Blast Ultimate. Det som gör den här så speciell är inte bara att den kostar 60 000 dollar utan även att den sägs vara världens snabbaste. På bara 1,6 sekunder tar man sig från stillastående till 100 km/h och karten är helt eldriven. Förutom en pigg elmotor har den inte mindre än tolv stycken små turbiner som hjälper den att bli supersnabb. Åtta av dem sitter på sidorna och ger lite lyftkraft för mindre vikt mot backen, och fyra baktill ser till att skjuta på när man trycker ned gaspedalen. Vill man ha något som är lite billigare finns även C5 Blast Standard för 9 999 dollar. Den här versionen gör istället 0-100 km/h på fyra sekunder och är något mildare än sitt vilda syskon. Kartarna är än så länge bara på prototypstadiet och det är lite oklart när produktionsklara versioner rullas ut. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar hybridbåt
Än så länge bara en prototyp

Toyota vill ta ut sin hybridteknik på vågorna och därför har man presenterat den här fritidsbåten som än så länge befinner sig på prototypstadiet. Under plastskalet finns ett system som kombinerar en 260 hästar stark förbränningsmotor på tre liter med en elmotor på 48 hästar. Den senare drivs av ett batteripack på 11 kWh. Det ska gå att köra på enbart el men vad räckvidden ligger på framgår tyvärr inte. 2020 ska båten användas under de olympiska spelen, och året därefter är tanken att man ska börja sälja den till konsumenter. Vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0

Vattenskotern Gratis X1 går på el
Är dock inte gratis

Gratis X1 från företaget Free Form Factory sägs vara den första eldrivna vattenskotern av den typen där man står upp. Den har en elmotor på 46 hästar som låter dig brumma omkring utan brum i upp till en timme innan det är dags att ladda igen. Den toppar 40 knop och en laddning ska ta max fyra timmar. Företaget tar emot förhandsbeställningar nu via länken nedan och ett exemplar blir ditt för 17 990 dollar. Lansering sker i höst. Tumnagel
153kg
+
Bobby Green
0
2016

Ortega visar ny eldriven ubåt med plats för tre
Utforska livet under vattenytan med Mk.1C

Ortega Submersible bygger eldrivna mini-ubåtar och deras senaste modell Mk.1C har plats för tre. Men du måste vara bekväm med dykarutrustning om du vill använda en, eftersom du sitter ute i det fria. Ombord finns fyra stycken egenutvecklade batterier som man kallar för Hancell 378i. Dessa matar i sin tur två stycken elmotorer som gör att ubåten klarar en ythastighet på 9 knop medan den under vattnet kan susa fram i upp till 11 knop. Räckvidden anges till 80 nautiska mil. Lufttuber och regulatorer finns i båten så det behöver man inte plocka med sig. Ombord finns även utrymme att förvara 250 liter packning. Läs mer om ubåten på länken nedan. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Bloomberg tar sig en titt på Johammer J1
Är detta den tvåhjuliga Teslan?

Vi har tidigare skrivit om Johammer J1 - en eldriven motorcykel från Österrike med ett minst sagt speciellt utseende. Pete Norman från Bloomberg har besökt fabriken för att kika närmare på skapelsen, och för att testköra den. Sedan lanseringen 2014 har man sålt 60 stycken hojar och nästan allt tillverkas av företaget själva. Räckvidden anges till mellan 20 och 30 mil beroende på hur och var du kör. En full laddning via ett vanligt eluttag ska ta 3,5 timmar. Toppfarten är begränsad till 130 km/h. Priset för ett exemplar börjar på 22 900 euro. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green
0

Zeros el-motorcyklar kommer nu över 32 mil
Men det kostar 2 700 dollar extra

Det finns två saker som betyder mycket hos de som kör eldrivet - hur lång tid det tar att ladda och hur långt man kommer när man väl har laddat. Motorcykeltillverkaren Zero presenterar nu sina modeller för 2017 och en sak som är nytt är att de alla har en räckvidd på över 32 mil. Men bara om du köper till något som kallas för Power Tank och den kostar 2 700 dollar extra. Räckvidden gäller dock bara om det handlar om stadskörning, ska du ut på större vägar får du nöja dig med 16 mil. De nya modellerna ska vara på väg ut till återförsäljare nu och priserna börjar på 8 500 dollar. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

MATE eBike - eldriven cykel från Danmark
"Världens billigaste ihopfällbara elcykel"

Ny dag, ny eldriven cykel som går att fälla ihop. Den här heter MATE eBike och kommer från Danmark. Den presenterades tidigare i år och nyligen avslutades Indiegogo-kampanjen med sanslösa resultat. Projektet har nämligen lyckats dra in hela 3,7 miljoner dollar! En cykel blir din för 699 dollar och beställer du nu ska du få den redan i december i år. Julklapp till dig själv kanske? Den lilla elmotorn sitter i bakhjulet och den kan utan problem hjälpa dig att komma upp i 35 km/h. Batteriet när det är fulladdat vilket tar två timmar räcker för en tripp på åtta mil. En USB-ingång finns på styret så att du kan ladda dina prylar. Det finns fyra olika färger att välja mellan (Army Green, Matte Black, Metallic Red eller Shiny White) och två olika effekter - 250 Watt eller 350 Watt. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Elhoj med attityd
De hårda mc-gängens framtid?

Zvexx är ett företag från Schweiz och de har ett enda mål - att bygga en tuff eldriven motorcykel med attityd. Och för att lyckas med det ska man skippa plastraket-looken och bygga något som de där riktigt hårda mc-gängen gillar. Det här är resultatet - ett bygge med massa kolfiber, klassisk sittställning, remdrift och ett riktigt fett bakhjul (334 millimeter). Och det kanske behövs för att få ned all effekt i asfalten - hojens elmotor sägs nämligen ha ett vrid på hela 1 218 Newtonmeter! 0-80 km/h ska man kunna nå på under tre sekunder och på en laddning ska man ta sig 15 mil. Vikten på ekipaget anges till 355 kilo. Mycket mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Man verkar i alla fall ha byggt en fungerande prototyp men om och när hojen kommer att bli tillgänglig för allmänheten återstår att se. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

McLaren släpper eldriven version av P1
Dock endast för det allra minsta

McLaren P1 har en elmotor i sig och går att köra på bara el, men bara kortare sträckor sen hoppar V8:an igång. Någon helt eldriven version har vi inte fått, förrän nu. Dock handlar det om en liten leksaksbil till ungarna, den för vuxna får vi nog vänta en stund till på. Bilen toppar strax under 5 km/h och har precis som sitt mycket större syskon dörrar som går uppåt. Bilen kommer man att kunna köpa genom McLaren-handlare från slutet av oktober och den kostar 375 pund. Tycker inte ungen om den kanske en miniversion av Polaris Slingshot passar bättre? Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Det här är världens lättaste elcykel
Men hur lätt får vi inte reda på

En tung sak elcyklar dras med är just att de är tunga. Batteripacken är visserligen inte särskilt stora i dag men de sitter ändå inne på en rejäl tyngd. Företaget Budnitz hävdar dock att deras elcykel Model E är den lättaste i världen. Men hur lätt är den då? Det är ju den första frågan man kontrar med efter ett sådant påstående. Det berättar Budnitz dock inte av någon anledning utan säger bara att ramen som är i titan "offers an exceptional strength-to-weight ratio". Cykeln har en växel, en räckvidd på upp till 16 mil och toppar 25 km/h. För att styra elmotorn som sitter i baknavet använder du bara en app till din smarta telefon. Allt byggs och monteras ihop i Vermont och priserna börjar på 3 950 dollar. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Mercedes visar eldriven lastbil
Koncept för tillfället men på väg

I Elon Musks framtidsplan som han delade med sig av nyligen berättade han att eldrivna lastbilar fanns med. Mercedes orkar dock inte vänta på framtiden och presenterar nu därför konceptet Urban eTruck - en helt eldriven lastbil med en räckvidd på 20 mil. Batteripacket på 212 kilowattimmar är placerat i ramen baktill och elmotorerna sitter i bakhjulens nav. Effekten på varje motor anges till 167 hästar och 500 Newtonmeter. Med en snabbladdare ska det ta två till tre timmar att ladda fullt. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

3D-utskriven Subarumotor
Imponerande bygge!

Eric Harrell har gett sig på att skriva ut delarna till en motor med hjälp av en 3D-skrivare. Motorn i fråga är Subarus EJ20 WRX-snurra som är en boxerfyra. Bygget är i skala 1:35 och allt fungerar som i originalet. En liten elmotor hjälper grejerna att snurra och som vi kan se rör sig kolvar och allt precis som det ska. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green
0

Can-Am Spyder nu även med eldrift
Tar sig 17 mil på en laddning

Trehjulingen Can-Am Spyder tar nu också ett kliv in i framtiden med konceptet EVS29 som är helt eldrivet. På en laddning ska man kunna ta sig omkring 17 mil. Batteripacket är på 16 kWh och elmotorn har en effekt på 68 hästar och 200 Newtonmeter. Tyvärr får vi för tillfället varken information kring några prestandasiffror eller om den kommer att sättas i produktion. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida