m
a
r
4 i går67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Arc har eldriven café racer på gång
Visas på EICMA

Arc Vehicle är ett litet brittiskt företag som startades för 1 1/2 år sedan. På årets EICMA-mässa i November kommer de att ställa ut sin motorcykel Vector. Det är en café racer som enbart går på el, och företaget beskriver den med följande meningar: "The Vector is more than just the worldx27s most premium electric motorcycle; it’s the world’s first motorcycle with integrated multi-sensory HMI (Human Machine Interface), it’s an innovative heads-up display helmet, and it’s a tactile riding suit – all making up the most involving motorcycle experience on the market today." Det här verkar alltså bli något som man bara sett i filmer tidigare, om Arc kan leverera återstår dock som vanligt att se. Tills dess har vi bara den här dunkla teaserbilden på vad som komma skall. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Curtiss visar elhojen Zeus
Första bygget under nytt namn

Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger motorcyklar som inte liknar några andra. I samband med att de bytte namn till Curtiss meddelade de också att de enbart skulle bygga eldrivna motorcyklar i framtiden. Nu är den första här och den heter Zeus. Hojen är än så länge endast en prototyp. Batteripacket är på 14 kWh och i ramen finns två stycken elmotorer och den sammanlagda effekten ska vara 170 hästar och 393 newtonmeter. Fälgarna ska vara i kolfiber, bromsarna kommer från Beringer och både fram och bak ska det sitta dämpare från Race Tech. Planen är att börja sälja Zeus år 2020. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0
2017

Retrodesign på Energicas senaste elhoj
Det måste inte se framtid ut

Den italienska tillverkaren Energica har nu presenterat sin senaste helt eldrivna motorcykel Eva EsseEsse9 och så här ser den ut. Den har lite retroinspiration och ser faktiskt ut som vilken hoj som helst, inte något framtidspåhitt som vissa verkar tro att det måste vara så fort något är eldrivet. Under kåporna finns en elmotor på 80 kW som ger 108 hästar. Den matas i sin tur av ett batteripack på 11,7 kWh som vid en full laddning som ska räcka för 15 mils körning. Hojens toppfart anges till 200 km/h. Vill man ska man även kunna få den med en starkare elmotor på 107 kW. För bromsandet står dubbla Bremboskivor på 330 millimeter fram. Vad hojen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Kalashnikovs nyhet smattrar ingenting
En eldriven motorcykel för polis och militär

Ryska Kalashnikov som antagligen är mest kända för automatkarbinen AK-47 har nu presenterat en eldriven motorcykel som de tagit fram för militär och polis. Även om drivlinan kanske är modern är hojen i övrigt rätt så sparsmakad på prylar. Här finns inga digitala displayer eller smarta appar man kan koppla till telefonen, utan det är hederliga strömbrytare som gäller. Räckvidden för polishojen ska ligga på 15 mil medan den för militären bara klarar sig 10 mil innan det är dags för en laddning av batteriet. Tillverkningen står IZH för och 50 stycken av polisversionen kommer att användas vid nästa års upplaga av World Cup i Ryssland. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Elektrisk motorcykel framtagen av veterinär
Alan bygger saker på sin fritid

Alan Cross är veterinär i Atlanta och på sin fritid tar han fram skapelser som ExoDyne vi ser här. Alan har även utbildning inom ingenjörsskap och är som vi kan se inte helt ovan vid att jobba med metall. Bygget tog nio månader att färdigställa och han har gjort precis allting själv - förutom pulverlacken och sätesklädseln. I ramen som även är batteripacket sitter det 48 lithium polymer (LiPo)-celler som klarar av att skicka ut 600 ampere men som är begränsade till 200 ampere. Packet må se rätt biffigt ut men det väger inte mer än 21 kilo. Elmotorn sitter i bakhjulet och den är på 11 kW med en toppeffekt på 30 kW. Framgaffeln kommer från en Suzuki RMZ 250 och svingen är från en Suzuki RM 125. Även frambromsen är från Suzuki. Det på hojen som behöver mest stabilitet och styrka är tillverkat i titan men här finns även aluminium och kolfiber. Vikten på hela ekipaget landar på 112 kilo. Toppfarten anges till 96 km/h och räckvidden till 3,2 mil. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0

Visst borde BMW bygga en ny glidarhoj?
Den skulle kunna få se ut så här

BMW har för tillfället ingen glidarhoj i sitt utbud men det tycker motorcykel-tillbehörsföretaget Wunderlich att de borde ha - så deras designer Nicolas Petit drömde upp den här som man kallar för Wunderlich BMW R 1600 C Concept. Det är en muskelhoj som ändå känns avslappnad tack vare sin körställning. Självklart sitter det en rund strålkastare i nosen och fjädringen till framhjulet är av Telelever-typ. Den lilla passagerarsadeln kan vinklas upp som ett ryggstöd, eller tas bort helt om man vill ha en lite sportigare profil. Bakhjulet sitter i en enkelsving och drivningen från den 1 600 kubik stora motorn hittar dit via kardanaxel. Detta är som sagt endast en designidé men kanske något som BMW skulle kunna få för sig att ta fram i framtiden. Tumnagel
162kg
+
Bobby Green
0
2016

Elhoj med attityd
De hårda mc-gängens framtid?

Zvexx är ett företag från Schweiz och de har ett enda mål - att bygga en tuff eldriven motorcykel med attityd. Och för att lyckas med det ska man skippa plastraket-looken och bygga något som de där riktigt hårda mc-gängen gillar. Det här är resultatet - ett bygge med massa kolfiber, klassisk sittställning, remdrift och ett riktigt fett bakhjul (334 millimeter). Och det kanske behövs för att få ned all effekt i asfalten - hojens elmotor sägs nämligen ha ett vrid på hela 1 218 Newtonmeter! 0-80 km/h ska man kunna nå på under tre sekunder och på en laddning ska man ta sig 15 mil. Vikten på ekipaget anges till 355 kilo. Mycket mer än så får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Man verkar i alla fall ha byggt en fungerande prototyp men om och när hojen kommer att bli tillgänglig för allmänheten återstår att se. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Victorys nya muskelhoj är här
Octane är en värstingglidare

För ett tag sedan skrev vi om att Victory Motorcycles hade något nytt på gång och att det var ett riktigt muskelpaket. Nu är den presenterad och namnet på "värstingglidaren" är Octane. Den får för första gången hos Victory en vätskekyld motor och blir den starkaste hittills. Motorn är V-Twin på 1 200 kubik och den lämnar 104 hästar och har ett vrid på 99 Nm. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder. Vikten på ekipaget anges till 243 kilo. För att få stopp på grejerna sitter det en skiva på 298 millimeter fram, och skivan bak är också i samma storlek. Octane blir din för 144 900 kronor och du kan läsa allt om den på länken nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Victory har en ny muskelhoj på gång
Låter som en racerbil

Victory Motorcycles visade i mitten på december upp en customhoj som hade en vätskekyld V-Twin instoppad i ramen. Denna snurra kommer i produktion och den hamnar då i den nya modellen Octane - en bitig muskelhoj som enligt företaget själva ska låta som en racerbil. Hojen har premiär den 20 februari. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0
2015

En Caféracer som går på el
Kan det vara något?

En Caféracer handlar om en avskalad hoj med ett skönt stuk som ska ha ett motorljud som skallrar mellan väggarna när man drar iväg. Eller räcker det om den bara ser fräck ut? Skulle den bjuda på samma upplevelse om den bara susade fram nästintill ljudlöst? Det är precis vad Sarolea Manx 7 gör, eftersom det är en Caféracer som skippat den konventionella motorn till förmån för en elmotor. Det ryktas om att den ska bjuda på hela 150 hästar, men inga tekniska detaljer har blivit officiella ännu. Hojen är nu godkänd för gatan och börjar inom kort att säljas till intresserade kunder. Vad man då kommer att få betala är dock även det oklart för tillfället. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Eldrivet motorcykelkoncept från Yamaha
Med driving på bägge hjulen

PES2 Electric Concept är namnet på Yamahas senaste koncepthoj. Den går på el och driver faktiskt på bägge hjulen. Motorcykeln är en uppföljare till PES1 och PED1 som företaget visade upp 2013 och en del har hänt sedan dess. PES2 har en navmotor där fram och framgaffeln har även bara ett ben att stå på. Enligt Yamaha ska konceptet väga under 100 kilo och ha en längd på strax över två meter, bredd på 77 centimeter och en höjd på 1.2 meter. Premiär blir det på Tokyo Motor Show senare denna månad och då lär vi även få reda på mer om den. Tumnagel
146kg
+
Bobby Green
0

Ny eldriven motorcykel från Zero
Det här är FXS

Zero som tillverkar eldrivna motorcyklar presenterade i dag den nya modellen FXS. Den är syskon med modellen FX men mer fokuserad på gat- och banbus. Zero själva beskriver hojen som en supermoto på steroider. Det man har gjort är att uppdatera ramen som är i aluminum samt ställt in fjädringen så att den svarar bättre och ger föraren mer känsla för vad som försiggår. Cykeln är försedd med två batteripack så man kan köra med båda för längre räckvidd och mer kraft eller köra med bara ett för en lägre vikt och så att det andra kan stå på laddning. Effekten anges till 44 hästar med båda packen i, 27 med bara det ena. Maxvridet anges till 95 Nm. Laddningstiden anges till mellan 4.7 till 8.9 timmar men detta kan korta ner till 1.5 respektive 1.7 med kraftigare ström. Räckvidden ska ligga på mellan 7.2 till 14.5 mil om man snittar 89 km/h. Priserna börjar på 8 495 dollar och allt om den nya modellen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green
0

Dieselmonkey89 bygger häftig dieselhoj
Liknar inget annat

Sam som kallar sig för Dieselmonkey89 på Internet är byggherren för den här rätt häftiga skapelsen. Det är en dieseldriven turbomatad sak som driver på bägge hjulen och som ser ut ungefär som en gammal kanon från Andra Världskriget. Här får vi se honom prata lite om den och ta sig en testrepa. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Mission Motorcycles lämnar in konkursansökan
Det gick inte som planerat

Det är inte lätt att vara en uppstickare i branschen och det får nu Mission Motorcycles som bygger eldrivna motorcyklar bittert erfara då företaget har tvingats att skicka en konkursansökan. Modellen RS skulle ha släppts förra sommaren men det blev aldrig av, nyckelpersoner på företaget hoppade av projektet och räkningar kunde inte betalas. Om ingen kommer med ett stort lass med pengar omgående och köper upp hela rasket ser det tyvärr inte så ljust ut. Tumnagel
15kg
+
Bobby Green
0

Victory presenterar sin första eldrivna motorcykel
Det här är Empulse TT

Victory Motorcycles presenterar nu för första gången en helt eldriven motorcykel. Den heter Empulse TT och under skalet sitter en elmotor som ger 54 hästar och 82 Nm. Inga enorma siffror alltså, inte heller toppfarten som anges till 160 km/h. Men den går tyst, och ska trots sin effekt vara rolig att köra, kanske tack vare att den faktiskt har en vanlig sexpetad manuell växellåda. Den ska också ha det snabbast laddande batteriet på marknaden, då en full laddning ska ta strax under fyra timmar. Räckvidden anges till 10.4 mil men tack vare bland annat bromskraftsåtervinning kan den sträcka sig upp till 16 mil. Vikten anges till 213 kilo. Hojen blir din för 19 999 dollar. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Lupus Alpha - en italiensk-rysk muskelhoj
Med motor från Moto Guzzi California 1400

Lupus Alpha är ett italienskt/ryskt muskelbygge med motor från en Moto Guzzi California 1400. Det mesta har specialtillverkats och man har använt massa kolfiber och aluminium i bygget. Tyvärr finns det inte så mycket information om hojen eller om den ens kommer att gå att köpa. Troligtvis kommer den att presenteras på Sevastopol Bike Show senare i år. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0

Snubbe elkonverterar en Royal Enfield
Här förklarar han hur han har gjort

Vad som vid en första anblick ser ganska mycket ut som en vanlig Royal Enfield Bullet 500 från 2005 blir snabbt något annat när man kommer närmare. Där den vanliga motorn brukade sitta sitter nu istället ett batteripack hämtat från en Nissan Leaf och en liten elmotor som driver bakhjulet. Bygget tog ett par månader och i klippet ovan går konstruktören igenom vad han har gjort. I klippet nedan får vi hänga med på premiärturen. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green
0
2014

Jay Leno testar elhojen Lightning LS-218
Snabb och tyst

Förra veckan levererade Lightning Motorcycles sitt första exemplar av den eldrivna motorcykeln LS-218 till kund. Men innan dess hann hojen passera förbi Jay Lenos garage en snabbis, så att han skulle kunna få sig en titt på den och även en provtur. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Italienska Tacita visar T-Race Diabolika
Ännu en elhoj

På årets upplaga av motorcykelmässan Intermot visade italienska Tacita deras nya modell - den eldrivna offroadcykeln T-Race Diabolika. Hojen har en vattenkyld elmotor som kan fås med två olika batteripack - 10.6 kWh eller 5.3 kWh. Den förstnämnda har en räckvidd på omkring 20 mil i stan och 15 mil om man kör mycket landsväg. Den klenare halverar dessa siffror. En full laddning med en laddare på 3 kW tar för det stora batteriet omkring 3.5 timmar. Det svagare batteriet laddas på under två timmar. Motorn är kopplad till en fempetad manuell växellåda med hydraulisk koppling. Gafflarna kommer från Marzocchi och dämparna från Öhlins. Bromskraften står Brembo för och fram sitter det en flytande skiva på 300 millimeter, bak en på 220 millimeter. Cykeln har bromskraftsåtervinning och detta ska gå att hålla koll på via en smartphone. Pris och när T-Race Diabolika levereras är oklart för tillfället. Tumnagel
131kg
+
Bobby Green
0

Danny MacAskill leker med elhojen KTM Freeride E
Utforskar fabrik tillsammans med Jonny Walker

Förra veckan fick vi se Danny MacAskill cykla omkring på berg och nu är det dags att se honom bemästra KTMs nya elhoj Freeride E. I sällskap med Jonny Walker kör han till en övergiven fabrik som är ett perfekt ställe för lite lek och bus. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Energica Ego fräser omkring på Mulholland Snake

Mulholland Snake är den ökända slingriga vägen som har en tendens att äta upp motorcyklister som kör lite över sin förmåga. Men för den som vet hur man slänger omkring en hoj är det säkerligen en riktigt grym väg att köra på. Här ser vi när en skicklig pilot för fram elhojen Energica Ego, och visst låter det som vi är i framtiden? Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Jay Leno testar Harley-Davidson Livewire

Harley-Davidson går in i en ny era med den helt eldrivna hojen Livewire. The Verge har redan fått sig en provtur och nu är det även dags för Jay Leno att grensla skapelsen. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

The Verge testar Harleys elhoj

Förra veckan visade Harley-Davidson upp sin allra hetaste nyhet - elhojen Livewire. Cykeln är än så länge bara en prototyp men The Verge har trots det fått sig en provtur. Massa bilder på länken nedan. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Bultaco är tillbaka - med en elhoj

Spanska Bultaco är tillbaka och det med modellen Rapitan - företagets första eldrivna motorcykel. Och den ser faktiskt inte helt dum ut. Elmotorn ger strax över 50 hästar och 125 Nm och precis som många andra kan den ta tillvara på energin när man motorbromsar. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 145 km/h. Hojen ska komma 20 mil på en laddning om man kör i stan, 11 om man kör på landsväg och 14 om man kör kombinerat. Full laddning ska ta 3.5-4 timmar eller 45-60 minuter med en snabbladdare. Rapitan har ABS och skivorna mäter 320 millimeter fram, 240 millimeter bak. Vikten på ekipaget anges till 189 kilo. Pris och när cykeln kommer är oklart för tillfället. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste serietillverkade hoj

Lightning Motorcycles är inga nybörjare utan de har sedan en tid tillbaka dominerat den eldrivna tävlingsklassen i Pikes Peak. Nu är de snart beredda att ge sig ut på vanliga gator, och med modellen LS-218 säger de sig erbjuda världens snabbaste serietillverkade motorcykel. Siffrorna i namnet, 218, står för hastighetsrekordet som sattes i saltöknen i Bonneville 2011. Då gjorde hojen 218.637 mph (351.86 km/h). Redan då började man att ta emot förhandsbeställningar och nu är företaget redo att börja leverera cyklar. Hojen har en elmotor på 200 hästar och 227 Nm men ingen växellåda utan det är ett läge som gäller. Batteriet som är på 380 Volt finns med tre olika effektlägen - 12 kWh, 15 kWh eller 20 kWh. Räckvidden sträcker sig från 16 till 28 mil och en laddning ska gå på två timmar ur ett vanligt uttag, och på 30 minuter med en snabbladdare. Vikten anges till 224 kilo och till 100 km/h ska man ta sig på under tre sekunder. Toppfarten är alltså 350+ km/h. Priset då? 38 888 dollar. Den första uppvisningen sker imorgon. Tumnagel
191kg
+
Bobby Green
0
2013

Världens starkaste elhoj

Just nu pågår motorcykelmässan Salon de la Moto i Paris och där visade nyligen franska Voxan upp den här besten. Wattman som cykeln heter är eldriven, och den sägs vara världens starkaste med sin elmotor på 200 hästar och 200 Nm. 0-100 km/h ska gå på snabba 3.4 sekunder och toppfarten anges till 170 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 18 mil och det ska gå att snabbladda upp batteriet till 80 procent på bara 30 minuter. Hojen väger stabila 350 kilo och för att få stopp på ekipaget sitter det inte mindre än fyra bromsskivor på 230 millimeter vardera fram. Priset är oklart och det lutar åt att cykeln bara kommer att byggas på beställning. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Ego börjar byggas i början på 2015

Energica är Italiens första tillverkare av eldrivna motorcyklar och nu har de kommit såpass långt att de slängt ut ett leveransdatum för modellen Ego. I februari 2015 kommer de första hojarna att börja byggas. En förserie-version kommer att testas under nästa år, och då kommer man gå igenom allt och justera där det behövs. Det kunderna sen kommer att få är en tajt sporthoj med 134 hästar och en toppfart på 240 blås. Och dit kommer man utan att behöva växla en enda gång, vrid på rullen bara. Priset har inte annonserats ännu. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Isle of Man på el

I måndags hade dokumentärfilmen Charge premiär på utvalda biografer. Den handlar om något revolutionerande som har skett på en av världens farligaste motorcykeltävlingar, Isle of Man TT. Elmotorcyklarna har börjat vara med och tävla. Dokumentären visar hur lagen med elhojar kämpar för att få upp farten på sina cyklar samtidigt som de försöker vinna fansens förtroende om att de faktiskt också passar in i sporten. Berättare är ingen mindre än Ewan McGregor, som förutom att vara filmstjärna har ett stort intresse för motorcyklar. Här ser vi trailern för filmen, som tyvärr inte visas på bio i Sverige men det verkar som om den kommer att kunna ses via nätet så småningom. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green
0

Två nya elhojar från Zero

Den amerikanska motorcykeltillverkaren Zero rullar nu ut två stycken nya eldrivna hojar, S som är av mer streetfighter-typ och DS som är till för lite mer grusbus. Gemensamt för bägge hojarna är motorn som ger 54 hästar och ett vrid på 92 Nm. Båda toppar 153 km/h och 0-100 km/h ska gå på 5.7 sekunder. Inga jätteimponerande siffror kanske men som alltid med ett eldrivet fordon vill man ju inte kräma ut all kraft ur batteriet med en gång, och i det här fallet har räckvidden fått bestämma prestandan. På en full laddning ska man komma omkring 15 mil men om man väljer versionen med det lite kraftigare batteriet (Zero S/DS ZF11.4) ska man kunna ta sig runt 20 mil. Laddningstiderna varierar och ligger på mellan 6-8 timmar med vanlig laddare och 3-4 timmar med snabbladdare. Via en app i mobilen kan man trådlöst koppla ihop telefonen med bågen och på så vis få reda på exakt hur lång sträcka man har kvar innan juicen tar slut. Cykelns dator ombord ser också till att du inte behöver få torsk, då effekten automatiskt sänks när batteriet börjar ta slut så att du kan ta dig till närmaste laddstation utan att bli stående vid vägkanten. Priserna börjar på 144 900 kronor för versionen med det lilla batteriet och 164.900 kronor för den med det stora batteriet. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green
0

Elbågen Sora nu godkänd för väg

Sora är en elmotorcykel från Kanada som presenterades för ett par år sedan. Nu har landets transportdepartement godkänt cykeln för väg och de som är sugna på en provkörning kan nu boka in det. Bågen gör 0-100 km/h på fyra sekunder och toppar omkring 200 km/h. Den väger in på 240 kilo och på en laddning ska man komma 30 mil. En full laddning ska ta runt åtta timmar. Motorcykeln har bromskraftsåtervinning och endast en växel så du slipper hålla på och koppla, det är bara att gasa och se glad ut. Via ett patenterat Safe Range System behöver du inte vara orolig för räckvidden om du ska någonstans. Mata bara in vart du ska och cykeln ser till att snåla så att du kommer dit om det nu är under 30 mil. Är du intresserad av att köpa en Sora så ligger prislappen på motsvarade 270 000 kronor. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida