m
a
r
3 i går57 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

FMX med el-cross
Tyst och skönt

Här får vi se när FMX-proffset Mat Rebeaud fräser omkring på en cross och gör tricks. Men det är ingen ilsken tvåtaktare han har gränslat utan en Alta Redshift och den rackaren går bara på el. Tumnagel
142kg
+
Bobby Green
0

Josh Hill kör cross på övergivet vattenland
Lek och bus

Vad göra om man hittar ett övergivet vattenland? Ta dit crossen och köra lite i rutsch-kanorna såklart! Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
2017

Retrodesign på Energicas senaste elhoj
Det måste inte se framtid ut

Den italienska tillverkaren Energica har nu presenterat sin senaste helt eldrivna motorcykel Eva EsseEsse9 och så här ser den ut. Den har lite retroinspiration och ser faktiskt ut som vilken hoj som helst, inte något framtidspåhitt som vissa verkar tro att det måste vara så fort något är eldrivet. Under kåporna finns en elmotor på 80 kW som ger 108 hästar. Den matas i sin tur av ett batteripack på 11,7 kWh som vid en full laddning som ska räcka för 15 mils körning. Hojens toppfart anges till 200 km/h. Vill man ska man även kunna få den med en starkare elmotor på 107 kW. För bromsandet står dubbla Bremboskivor på 330 millimeter fram. Vad hojen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Shiny Hammer har byggt om en Vectrix
Eldriven scooter fick nytt utseende

Polska Vectrix bygger eldrivna scootrar och de har en modell som heter VX-1. En sådan har Shiny Hammer fått tag i och byggt om den till något helt eget med ett väldigt speciellt utseende. Under skalet sitter en elmotor som får ekipaget att toppa 120 km/h och batteriet är tillräckligt för en räckvidd på 28 mil. Designen är långt från originalet som är ganska tråkigt och det är Samuel Aguiar som har chefat över den i detta fall. Så här förklarar han hur han har tänkt: "I was looking for a design that you would want to hug, without any aggressive shapes. Like a blend between a pre-A Porsche 356, an iPhone and a Pokémon. The original scooter from Vectrix is not really my thing, but when you take off all the secondary elements on it, you find a very cool and well-built base. It is all made of aluminum and the frame itself is very strong and light." Bygget tog fyra år att få till och fler bilder på skapelsen hittas via länken nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0
2016

Zeros el-motorcyklar kommer nu över 32 mil
Men det kostar 2 700 dollar extra

Det finns två saker som betyder mycket hos de som kör eldrivet - hur lång tid det tar att ladda och hur långt man kommer när man väl har laddat. Motorcykeltillverkaren Zero presenterar nu sina modeller för 2017 och en sak som är nytt är att de alla har en räckvidd på över 32 mil. Men bara om du köper till något som kallas för Power Tank och den kostar 2 700 dollar extra. Räckvidden gäller dock bara om det handlar om stadskörning, ska du ut på större vägar får du nöja dig med 16 mil. De nya modellerna ska vara på väg ut till återförsäljare nu och priserna börjar på 8 500 dollar. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Kör du BMW:s nya hoj behöver du ingen hjälm
Konceptet Vision Next 100 kan inte välta

Den fjärde och sista medlemmen i BMW:s konceptvision Vision Next 100 är den här eldrivna motorcykeln. Kvartetten ska tillsammans visa en uppkopplad framtid som blandar futurism med saker som vi känner igen. Således har hojen fortfarande två hjul placerade i rad, en sadel och ett styre man kan hålla i. Resten ser ut som något från filmen vi alla vill ha men troligtvis aldrig kommer att få - Demolition Man 2. Kör du hojen räcker det med lättare kläder istället för trånga skinnställ och det stället BMW har tagit fram kan värma dig när du fryser och tvärtom. Det finns även en uppblåsbar nackkudde man aktivera för extra stöd. Istället för hjälm har man också ett par glasögon, eller visir kan man kalla det. Här får man relevant information projicerad framför ögonen, samtidigt som man ser tuff ut. Hjälmen behövs inte då det finns ett inbyggt system som själv balanserar cykeln, vilket gör att du varken kan välta när du står still eller kör. Vad som händer om något på lastbilsflaket framför dig studsar av och siktar mot ditt huvud är oklart. Vem som helst ska alltså kunna köra skapelsen och lägga ned den i närmsta kurva utan risk för att klota. Styrningen är även lite speciell då hela ramen ändrar sig när man svänger. Motormässigt handlar det om en eldriven sak innanför skalet, även om man vill att det ska se ut som det sitter en boxermotor på plats. Läs mer om bygget på länken nedan. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Can-Am Spyder nu även med eldrift
Tar sig 17 mil på en laddning

Trehjulingen Can-Am Spyder tar nu också ett kliv in i framtiden med konceptet EVS29 som är helt eldrivet. På en laddning ska man kunna ta sig omkring 17 mil. Batteripacket är på 16 kWh och elmotorn har en effekt på 68 hästar och 200 Newtonmeter. Tyvärr får vi för tillfället varken information kring några prestandasiffror eller om den kommer att sättas i produktion. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Movpak gör ett nytt försök
Ryggsäcken som även är en skateboard

För två år sedan skrev jag om Movpak - en ryggsäck som även var en skateboard. En bra kombo så att man både slapp att bära skolböckerna i nävarna och att använda benen för att förflytta sig. Då sökte man 100 000 dollar via Kickstarter men nådde aldrig upp till detta mål, och det blev ingen produkt. Nu är man dock tillbaka igen - via Indiegogo där man söker 50 000 dollar. Produkten ska vara förbättrad på alla punkter och bland annat får man nu dubbla elmotorer istället för bara en. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green
0

Snart premiär för eldrivet flygplan med bränslecell
HY4 ska flyga i sommar

Det tyska flygforskningsorganet DLR har tillsammans med universitet, flygplansbyggare och bränslecellsutvecklare tagit fram flygplanet HY4. Det har en elmotor som får sin energi från batterier matade av en bränslecell och nu i sommar sker premiärturen. Just nu visas det upp på en industrimässa i Hannover. Mellan vingspetsarna mäter planet 21,36 meter och längden anges till 7,4 meter. Maxvikten ska ligga på 1 500 kilo. Motorn är på 80 kW, toppfarten är 145 km/h och räckvidden anges till mellan 75 och 150 mil. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green

Zeitgeist - ny tillverkare av elcyklar
Bjuder på ett slimmat utseende

Det finns en hel del elcyklar ute på marknaden för tillfället och de blir bara bättre och bättre. Zeitgeist vill också vara med i gänget och man ställer upp med modellen vi ser här ovanför. Den ser ut ungefär som en vanlig cykel, har en ram nästan helt i kolfiber, väger runt 20 kilo och har ett slimmat batteri på 500 Watt som ska räcka för assisterad körning i upp till 13 mil. Vill du kan du plocka bort batteripacket helt och få en rätt så mycket lättare hoj att trampa omkring med. På styret sitter en liten borttagningsbar skärm som visar hur mycket kraft du har kvar i batteriet, vilken hastighet du kör i och en vägmätare. Koden till denna ska utvecklare kunna ta del av och ta fram saker som exempelvis GPS och system som kan hitta cykeln om den blir stulen. Zeitgeist ligger just nu uppe på Crowd Supply där man kan förhandsbeställa. Priset börjar på 3 999 dollar för ett exemplar och de första leveranserna ska enligt uppgift ske i mitten av maj. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

Elektriska rollerblades försedda med larvfötter
Ska klara sig bättre i terrängen

Den polske uppfinnaren Jack Skopinskis senaste uppfinning är dessa eldrivna rollerblades som ska ha lite bättre offroad-egenskaper än övriga som finns på marknaden tack vare små larvfötter. Varje sko är försedd med en elmotor på 350 Watt och man ska komma 1,9 mil på en laddning och kunna toppa 15 km/h. Farten styr du med en fjärrkontroll du håller i handen. Skulle du vara sugen på ett par kostar de 1 400 dollar. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0
2015

Arcimoto SRK Electric närmar sig produktion
Trehjulingen är inne på sin åttonde generation

Arcimotos tvåsitsiga trehjuling SRK Electric är nu inne på sin åttonde generation och den går nu att förhandsbeställa. Det man får för sina 11 900 dollar är ett eldrivet litet transportmedel som tar sig nästan 21 mil på en laddning. Bygget väger in på 463 kilo och i vardera framhjul sitter en elmotor som ser till att man tar sig till 100 km/h på 7.5 sekund och att toppfarten blir 137 km/h. Batteripacket sitter under stolarna som sitter på rad. Basversionen har ett batteri på 12 kWh vilket är tillräckligt för en räckvidd på 11.2 mil medan det som är på 20 kWh ger dig 20.9 mil. På tillvalslistan finns bland annat dörrar och ett annat tak om man vill ha ett stängt fordon. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Eldrivet motorcykelkoncept från Yamaha
Med driving på bägge hjulen

PES2 Electric Concept är namnet på Yamahas senaste koncepthoj. Den går på el och driver faktiskt på bägge hjulen. Motorcykeln är en uppföljare till PES1 och PED1 som företaget visade upp 2013 och en del har hänt sedan dess. PES2 har en navmotor där fram och framgaffeln har även bara ett ben att stå på. Enligt Yamaha ska konceptet väga under 100 kilo och ha en längd på strax över två meter, bredd på 77 centimeter och en höjd på 1.2 meter. Premiär blir det på Tokyo Motor Show senare denna månad och då lär vi även få reda på mer om den. Tumnagel
146kg
+
Bobby Green
0

På långtur med en eldriven folkabuss
Härlig resa!

Jehu Garcia har byggt om en gammal folkabuss till en eldriven sådan som han kallar för Samba. Fylld med gamla laptopbatterier och lite Teslabatterier har den faktiskt rätt bra räckvidd, även om den här trippen genom Arizonas öken kräver planering och lite hjälp på vägen. Fascinerande projekt och en rolig resa! Tumnagel
96kg
+
Roger Åberg
0

Jetsurf med Laird Hamilton
Ser härligt ut

Här få vi se när Laird Hamilton svävar fram i vattnet med en Jetsurf-bräda, och det ser inte helt dumt ut. Tumnagel
154kg
+
Bobby Green
0
2014

The Verge testar eldrivna skateboards
Allt ska vara eldrivet nu för tiden

Allt ska elektrifieras nu för tiden. Inte ens skateboardsen får vara ifred och det poppar nästan varje månad upp något nytt inom denna kategori. Sam Sheffer från The Verge har testat några av påhitten för att se hur de fungerar. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0
2013

S-Walker Board
Eldriven skateboard på två hjul

S-Walker Board är ett nytt fortskaffningsmedel från S-Walker, ett företag som tidigare tagit fram ett Segway-liknande fordon. Precis som en Segway har S-Walker bara två hjul och dessa är placerade på brädans mitt. Varje hjul drivs av en elmotor på 250 watt och på en full laddning ska man kunna ta sig i fram i runt 12 timmar med en S-Walker. Maxhastigheten anges ligga på runt sex till tio kilometer i timman beroende på hur bra personen som åker på brädan är på att hantera den. En S-Walker kostar 700 euro och du kan kolla in en snabb demonstration av brädan i filmen nedan. Tumnagel
-120kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Bertone visar eldrivet helikopter-flygplan

Stile Bertone har tillsammans med det italienska helikopterföretaget Agusta Westland utvecklat Project Zero som är ett flygplan med roterande propellrar. Det helt eldrivna planet har precis visats upp på Paris Air Show i Bourget. Propellrarnas placering ska göra det möjligt att lyfta vertikalt och visar hur man i framtiden skulle kunna konstruera flygmaskiner. Väl i luften vänds propellrarna framåt precis som på ett vanligt flygplan. "Project Zero exactly embodies our philosophy, i.e.: anything that can be dreamed can also be built . In this case, after an extensive research together with Agusta Westland on design and engineering, we decided the final configuration of the vehicle. The aluminum structure and the moulds for the outer skin panels were built by Bertone, which then assembled and painted the entire whole prototype, which was later sent over to Agusta Westland for final assembly of the electronics gear and rotors." Tumnagel
165kg
+
Bobby Green
0

Två nya elhojar från Zero

Den amerikanska motorcykeltillverkaren Zero rullar nu ut två stycken nya eldrivna hojar, S som är av mer streetfighter-typ och DS som är till för lite mer grusbus. Gemensamt för bägge hojarna är motorn som ger 54 hästar och ett vrid på 92 Nm. Båda toppar 153 km/h och 0-100 km/h ska gå på 5.7 sekunder. Inga jätteimponerande siffror kanske men som alltid med ett eldrivet fordon vill man ju inte kräma ut all kraft ur batteriet med en gång, och i det här fallet har räckvidden fått bestämma prestandan. På en full laddning ska man komma omkring 15 mil men om man väljer versionen med det lite kraftigare batteriet (Zero S/DS ZF11.4) ska man kunna ta sig runt 20 mil. Laddningstiderna varierar och ligger på mellan 6-8 timmar med vanlig laddare och 3-4 timmar med snabbladdare. Via en app i mobilen kan man trådlöst koppla ihop telefonen med bågen och på så vis få reda på exakt hur lång sträcka man har kvar innan juicen tar slut. Cykelns dator ombord ser också till att du inte behöver få torsk, då effekten automatiskt sänks när batteriet börjar ta slut så att du kan ta dig till närmaste laddstation utan att bli stående vid vägkanten. Priserna börjar på 144 900 kronor för versionen med det lilla batteriet och 164.900 kronor för den med det stora batteriet. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green
0