m
a
r
1 i dag3 i går51 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Husqvarna börjar bygga cyklar igen
50 år sedan sist

Det är nu hela 50 år sedan Husqvarna senast tillverkade vanliga hederliga trampcyklar. Nu ska dock namnet återigen användas i cykelsammanhang, fast denna gång handlar det om elcyklar. Tillverkningen sker i Asien och det hela är ett samarbete med det tyska företaget Pesco. I Tyskland, Österrike och Schweiz har man redan börjat sälja cyklarna, till Sverige kommer de först senare i år eller nästa år. Tumnagel
249kg
+
Bobby Green
0
2017

Livsstilsprofessor tycker inte om elcykeln
Gör att vi rör oss för lite

Var tionde cykel som säljs i Sverige i dag är försedd med en hjälpande elmotor. Bekvämt såklart, och något som kan hjälpa dig i de där riktigt jobbiga uppförsbackarna. Mai-Lis Hellenius som är professor, överläkare och livsstilsprofessor är dock skeptisk eftersom cyklarna tar bort vardagsrörelsen. "Vi hittar på allt fler lösningar där vi tar bort den dagliga rörelsen". Vi sitter redan still mycket och enligt Mai-Lis är bara cirka 5 procent av den vuxna befolkningen tillräckligt fysisk aktiv - 95 procent är det inte. Stillasittandet ökar risken för folkhälsoproblem som övervikt, typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Hur ställer ni er till elcyklarna? Tumnagel
121kg
+
Bobby Green
0

Crescent visar framtidens elcykel
Har ett batteri som fungerar som powerbank

Crescent Urban Commuter Concept är en elcykelprototyp framtagen av de två chalmeristerna Niklas Ödlund och Filip Svalander tillsammans med Crescent. Den är uppkopplad och har ett batteri som även fungerar som en powerbank så att du exempelvis kan ladda din dator när du inte är ute och cyklar. Den har även en design som sägs kunna få den som ännu inte varit intresserad av en elcykel att bli lockad till att kanske testa något nytt. På styret sitter en liten skärm som visar all funktionalitet - bland annat hur stor del av effekten som kommer från att du trampar och vad som genereras av cykelns inbyggda motor. Cykeln har ett digitalt lås som inte kräver någon nyckel utan som styrs av en app, med den kan du se var cykeln befinner sig och även fjärrlåsa den. Batteriet som man tydligt ser i ramen har faktiskt en lägre räckvidd än Crescents övriga elcyklar som tar sig 7-8 mil och det är bara för att man ville ha ett lättare batteripack som tog mindre plats. Cykeln kommer att visas upp på Crescents Dealer Convention och därefter kommer man att ta beslut om man kommer att göra verklighet av den. Tumnagel
181kg
+
Bobby Green
0

Nästa år kan du köra Vätternrundan på elcykel
Nytt lopp på tio mil öppnas

Nästa år får Vätternrundan en nyhet och det är att ett nytt lopp på tio mil där det är tillåtet med elcykel. Loppet kommer att gå samma dag som Halvvättern, den 10 juni, och det är öppet för både män och kvinnor. Du väljer själv om du vill trampa fram på en konventionell stålhäst eller om du vill swisha förbi på en eldriven cykel. Vätternrundans vd Gunilla Brynell-Johansson säger följande: "Att cykla är kul och det är en stor vinst för både hälsan och miljön om fler cyklar. Vätternrundan vill minska tröskeln och få så många som möjligt att välja cykeln för både transporter och motion." Tumnagel
70kg
+
Bobby Green
0

Ferrari och Bianchi gör cyklar tillsammans
Det låter ju lovande!

Ferrari kommer att låna ut sitt namn till cykelvärlden, och inte till vilket stolpskott som helst utan till Bianchi. Projektet kallas för “Bianchi for Scuderia Ferrari” och kommer att resultera i cyklar i princip alla kategorier. Landsvägshojar, mountainbikes, elcyklar, city-fitness och barncyklar. Typ allt alltså. Men Bianchi har inte bara köpt namnet, man lovar att både R&D- och design-teamen från de två företagen kommer att jobba nära varandra. Tumnagel
96kg
+
Roger Åberg
0

Elmoppe med lite annorlunda snitt
Retro och framtid i ett

Elcyklar och elmopeder kommer stort nu. De börjar gå tillräckligt långt och kosta tillräckligt lite för att det ska vara intressanta. Den här heter Monday Motorbikes M1 och är kanske för dyr (4500 dollar) men har en skön form. Grundformen är klassisk moppe och de kantiga formerna är liksom lite retroframtid på något sätt. Formen på ramen gillar jag också. Prislappen är alltså lite för hög på den här men jag gillar de här initiativen. Tumnagel
106kg
+
Roger Åberg
0
2016

Det här är världens lättaste elcykel
Men hur lätt får vi inte reda på

En tung sak elcyklar dras med är just att de är tunga. Batteripacken är visserligen inte särskilt stora i dag men de sitter ändå inne på en rejäl tyngd. Företaget Budnitz hävdar dock att deras elcykel Model E är den lättaste i världen. Men hur lätt är den då? Det är ju den första frågan man kontrar med efter ett sådant påstående. Det berättar Budnitz dock inte av någon anledning utan säger bara att ramen som är i titan "offers an exceptional strength-to-weight ratio". Cykeln har en växel, en räckvidd på upp till 16 mil och toppar 25 km/h. För att styra elmotorn som sitter i baknavet använder du bara en app till din smarta telefon. Allt byggs och monteras ihop i Vermont och priserna börjar på 3 950 dollar. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Peugeot visar ihopfällbar elcykel
Enkel att plocka med sig

Elcyklar dyker upp mer och mer och ska man ta det hela till nästa nivå av mobilitet bör man kunna fälla ihop åbäket. Då kan man slänga in den i bagagerummet på bilen och sen plocka fram den när man vill kryssa runt i stan, eller på ett enklare vis kunna få med sig den på tunnelbanan eller bussen. Peugeot Design Lab visar upp just detta och skapelsen har man döpt till eF01. Att fälla ihop och ut cykeln ska ta under tio sekunder och det hela ska vara riktigt enkelt. En laddning ska ta omkring två timmar och räckvidden anges till tre mil. Ekipaget väger in på 17 kilo och ska toppa 20 km/h. Blåtand och en app i din smarta telefon kopplar ihop cykeln med människan. I den ser man bland annat räckvidden man har kvar och hur långt man har kört. Cykeln kommer att finnas på plats i montern på bilmässan i Paris jämte den nya suven 5008. I bagagerummet på den får den plats utan problem och här kan man även ladda den. Försäljningen drar igång i början av nästa år, men vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Riktigt fet elcykel
Eller är det en tight moppe?

I och med eldrivningen håller gränsen på vad som är cykel och vad som är moped att suddas ut till allas glädje förutom möjligen transportstyrelsen. Elcyklar får ju inte driva av sig själva i Sverige för att vara en cykel och den här från Lithium Cycles har lite mer attityden att man kan trampa ibland om man vill det. Förutom en skön look har cykeln en motor på 1000 watt och gör runt 45 km/h utan att man trampar, så i Sverige skulle den klassas som en EU-moped. Feta däck och mugghållare ingår också. Modellen heter Super 73 och kostar 1800 dollar om man backar Kickstarter-projektet. Tumnagel
125kg
+
Roger Åberg
0

Zeitgeist - ny tillverkare av elcyklar
Bjuder på ett slimmat utseende

Det finns en hel del elcyklar ute på marknaden för tillfället och de blir bara bättre och bättre. Zeitgeist vill också vara med i gänget och man ställer upp med modellen vi ser här ovanför. Den ser ut ungefär som en vanlig cykel, har en ram nästan helt i kolfiber, väger runt 20 kilo och har ett slimmat batteri på 500 Watt som ska räcka för assisterad körning i upp till 13 mil. Vill du kan du plocka bort batteripacket helt och få en rätt så mycket lättare hoj att trampa omkring med. På styret sitter en liten borttagningsbar skärm som visar hur mycket kraft du har kvar i batteriet, vilken hastighet du kör i och en vägmätare. Koden till denna ska utvecklare kunna ta del av och ta fram saker som exempelvis GPS och system som kan hitta cykeln om den blir stulen. Zeitgeist ligger just nu uppe på Crowd Supply där man kan förhandsbeställa. Priset börjar på 3 999 dollar för ett exemplar och de första leveranserna ska enligt uppgift ske i mitten av maj. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

Underkända bromsar på fem av sex elcyklar
Testfakta testar

Testfakta har testat elcyklar och resultatet var inte alls särskilt kul - fem av de sex cyklarna hade för dåliga bromsar och höll helt enkelt inte måttet. Utöver det klarade två av dem inte vatten och en gick för snabbt för att få framföras i trafik. Läs testet på länken nedan. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green
0
2015

Ännu en cykel med skal
Elcykeln för dig som inte vill bli blöt

Det är något fint med tanken om en cykel som fungerar i alla väder men resultaten har hittills inte blivit speciellt roliga. Det här är Virtue Pedalist och inte heller den här gången är det något starkt habegär från min sida. Det handlar om en trehjulig cykel med förvaringsutrymmen och plats för en passagare som drivs med pedalkraft och lite hjälp av el. Just nu ett Kickstarterprojekt som inte verkar gå igenom och den stora anledningen är priset, normalpriset för den här farkosten kommer att ligga på 3500 dollar. Tumnagel
78kg
+
Roger Åberg
0

S.P.A. Bicicletto
Dyr elcykel från Italien

S.P.A. (Società Piemontese Automobili) är en anrik italiensk sportbilstillverkare från Torino som tillverkade bilar i början på 1900-talet. 1926 köptes företaget upp av Fiat men förra året såldes namnet vidare till en herre vid namn Alessandro Camorali, som planerar att använda det på elbilar och elcyklar. Det sistnämnda ser vi prov på här i form av S.P.A Bicicletto. Hela ramen och även framgaffeln är i kolfiber får att hålla nere vikten men eftersom det är en elcykel väger den ändå 24 kilo. I bakhjulet sitter en navmotor på 500 watt och med bara den ska man klara sig omkring fem mil. Hjälper du till med tramporna ökar räckvidden istället till tolv mil. Toppfarten anges till 45 km/h och när det är dags att ladda tar det fem timmar. Den fejkade bensintanken fungerar som förvaringsutrymme. Hjulen mäter 26 tum och i den enögda strålkastaren fram finns även inbyggda blinkers. Priset för hela härligheten är satt till 10 000 euro. Tumnagel
167kg
+
Bobby Green
0

Ford visar två nya elcyklar
MoDe:Me och MoDe:Pro

Flera biltillverkare har även cyklar i sitt utbud och eftersom Ford inte vill vara sämre presenterar de nu också två stycken tvåhjuliga fordon. Cyklarna som heter MoDe:Me och MoDe:Pro är eldrivna och än så länge endast på prototypstadiet. MoDe:Me är den mindre av de två och som ni kanske har räknat ut går denna att fälla ihop. MoDe:Pro är lite större och den är tänkt att fungera som en liten budcykel. Bägge cyklarna har två körlägen där det ena är helt elektriskt eller assisterat av pedalerna. Motorn är på 200W och det ska vara tillräckligt för att komma upp i 25 km/h. Om Ford kommer att göra dessa tillgängliga för försäljning längre fram framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

Den här elcykeln behöver du inte ladda
Om du inte vill alltså...

Elcyklar är fantastiska, de ger en extra knuff och lite extra hjälp när man behöver det och på väg hem från en tung dag på jobbet kan det vara hela skillnaden. Cattiva är en liten, smidig elcykel som har elmotorn i bakhjulet och som du faktiskt inte behöver ladda om du inte vill. Du ställer in olika lägen för elmotorn med hjälp av telefonen och ett av lägena kallas för Forever Alive. I det här läget samlar systemet kraft vid inbromsning, i nedförsbackar och om man kör väldigt fort och är samtidigt sparsam med att ge tillbaka kraften. Resultatet blir att du får ganska så lagom med hjälp och slipper ladda. Vill du ladda och vara lat på väg till och från jobbet går det så klart också bra. Prislappen ligger på 2790 euro inklusive leverans. Tumnagel
109kg
+
Roger Åberg
0
2014

Nishiki presenterar elcykeln Assist SL
Ska vara rolig, smidig och säker

När Nishiki skulle ta fram en elcykel ville de att den skulle vara rolig även när man inte använde elmotorn. Assist SL är det färdiga resultatet. För att komma fram till den färdiga produkten tog man hjälp av Chalmers och Viktoria Institutet i Göteborg. Sju stycken personer fick under ett år testcykla en prototyp och under tiden säga vad de tyckte. Linus Lindgren som är produktansvarig på Nishiki säger följande: "Ett generellt problem med elcyklar är att batteriet i 80 procent av fallen sitter på pakethållaren. Det medför att tyngdpunkten blir hög – monteras en barnsadel på cykeln blir det ännu vingligare. Detta var också något som testcyklisterna uppmärksammade och en utmaning för oss att lösa." Batteriet har därför placeras i ramens underrör. Det sitter låst med en nyckel och kan plockas bort om man vill ladda det någon annanstans än direkt i cykeln. Finns i finns i storlekarna 4,5 Ah, 8,7 Ah och 10,2 Ah. Cykelns totala vikt ligger på 17.9 kilo. Prislappen för Assist SL är satt till 19 000 kronor. Tumnagel
152kg
+
Bobby Green
0

Philippe Starck visar upp elcyklar
Och tillbehör

Den franska designer Philippe Starck visar nu upp ett gäng med elcyklar tillsammans med cykeltillverkaren Moustache. Utöver det visas även en del cykeltillbehör upp som han tycker att man ska ha som cyklist. Cyklarna kallas för Mud, Asphalt, Sand och Snow och det ska alla ha sina egna användningsområden. Snowcykeln sticker ut mest med sitt fuskpälsklädda batteri. Utöver tvåhjulingarna finns det handskar, ryggsäck och några riktigt speciella hjälmar. Hjälmarna består av ett skal i aluminium och en insida i kork, ska vara godkända för 45 km/h och är försedda med visir för att man ska slippa flugor mellan tänderna - och kanske oväder. Huruvida sakerna kommer att säljas eller om det hela bara är hittepå återstår att se. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

Ikea börjar sälja elcyklar

Ikea fortsätter på sina gröna våg av varor som förutom solpaneler nu även kommer att innehålla en eldriven cykel. Cykeln heter Folkvänlig och den har en klassisk enkel design som antagligen kommer att tilltala de flesta. Batteriet är dolt i den tjockare delen av aluminiumramen och en laddning ska hålla i fem timmar. Då tar man sig mellan 59 till 72 kilometer beroende på hur mycket man väljer att hjälpa till med tramporna. Växlarna kommer från Shimano och det ska finnas sex olika körlägen att välja mellan. Priset för cykeln är 750 euro och till en början kommer den endast att säljas på ett par utvalda varuhus i Wien. Tumnagel
298kg
+
Bobby Green
0

Ny elcykel i kolfiber

LEAOS är en ny eldriven cykel byggd i kolfiber från Italien. Cykeln ska vara lätt, smidig och bjuda på en snyggare design än de elcyklar som finns på marknaden idag. Alla kablar, motorn och batteriet är inkapslat i ramen för att göra cykeln så clean som möjligt. Den finns i två olika färger - Pure och White och kan fås med antingen en motor som klarar 25 km/h eller en som klarar 45. Hur lång tid det tar att ladda batteriet när det väl är dött framgår inte. Hojen väger in på 22 kilo. Basversionen börjar på 7 000 dollar och du kan konfigurera hur du vill ha din cykel på länken nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Elcyklar med retrostuk från Oto

Oto Cycles från Barcelona har nyligen presenterat OtoK, deras senaste eldrivna cykel med trampor. Cyklarna har ett riktigt härligt retrostuk med design hämtad från 50-talet. OtoK är tillverkad i aluminium och väger 23 kilo. Det finns flera olika färger att välja mellan och även ett par olika sadlar. I "tanken" sitter ett batteri som matar en liten navmotor som kan få upp cykeln i 6 km/h utan att man behöver trampa. Beroende på hur mycket man hjälper till med pedalerna är räckvidden mellan 4 till 6 mil. Priser fås på begäran. Tumnagel
159kg
+
Bobby Green
0
2013

Busenkel pryl gör din cykel eldriven

Elcyklar börjar bli mer och mer populära men de är fortfarande rätt dyra. Och man måste dessutom köpa en ny cykel, även fast man kanske redan har en som man tycker om. Det vill Kickstarter-projektet Rubbee ändra på. Med hjälp av deras mycket enkla lilla elmotor konverterar du din vanliga cykel till en elcykel på nolltid. Och vem som helst klarar av att göra det. Manicken är ganska liten, smidig, väger in på 6.5 kilo och hängs på baktill på din cykel. Den har sedan ett hjul i sig som i sin tur sätter fart på ditt hjul. Gammal hederlig teknik som tagit ett kliv in i framtiden helt enkelt. Batteriet tar två timmar på sig att ladda och efter det ska du komma omkring 2.5 mil helt utan att trampa själv innan det är dags att ladda igen. Toppfarten anges till 25 km/h. Projektskaparna vill ha 63 000 Pund och de har i skrivande stund skramlat ihop nästan 30 000 med 22 dagar kvar. Vill du köpa en redan nu får du betala 699 Pund. Tumnagel
208kg
+
Bobby Green
0

Italiensk elcykel med klass

Cykno är en ny elcykel från Italien framtagen av Bruno Greppi, Luca Scopel, Gianpietro Vigorelli och Riccardo Lorenzini. De har skapat ett exklusivare alternativ till de elcyklar som finns idag i ett retroutförande som antagligen kommer att väcka en hel del uppmärksamhet när den visas upp på årets Milan Design Week. Cykeln väger 26 kilo och tar sig sex mil på en laddning som ska ta fyra timmar. Elmotorn är på 250 eller 500 watt beroende på version sitter inbyggd i ramen och är tydligen tillverkad här i Sverige. När juicen i batteriet som är på 360 kWh tar slut finns det vanliga pedaler att tillgå om man inte är i närheten av ett eluttag. Mer om cykeln på länken. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green
0

BMW uppdaterar sin elcykel

BMW verkar gilla el, i morgon har de till exempel ett event här i Stockholm för att visa upp sina elbilar. Nu har man uppdaterat sin elcykel som man kallar för Cruise. Motorn står Bosch för och den ska ta en åtta mil runt stan i en maxhastighet av 25 km/h, lite beroende på vad man väljer för mode. Det finns fura stycken sådana - Eco, Tour, Sport och Speed/Turbo. Tyvärr kommer BMW inte att börja kränga dessa i stor skala, endast 1000 stycken kommer att göras och de kommer bara att säljas i Tyskland. Fler elcyklar behövs, även om BMW kanske inte är det märke som kommer att sätta prispress på marknaden - Cruise-cykeln kostar 900 euro utan elmotorn. Tumnagel
108kg
+
Roger Åberg
0