m
a
r
1 i dag5 i går73 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Ural visar eldriven sidovagnsmotorcykel
Ingen kommer undan elen

Nu visar även den anrika ryska motorcykeltillverkaren Ural upp en eldriven version av deras klassiska sidovagnsmotorcykel. Än så länge är bygget endast en prototyp och det är mycket möjligt att det här är den första i sitt slag. Bakom designen står det amerikanska företaget ICG och den elektriska drivlinan med batteripack har man hämtat från Zero Motorcycles. I slutet av veckan kommer hojen att ställas ut på mässan Progressive Motorcycle Show i Long Beach. Om den kommer att gå i produktion återstår att se. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Intressant drivlina till cykel
Saknar kedja

Ceramic Speed som jobbar med kullager har tillsammans med Mechanical Engineering Department från University of Colorado tagit fram vad de säger är världens mest effektiva drivlina till cyklar. Den saknar kedja och fungerar mer som en typ av kardanaxel för att driva bakhjulet. Man kallar systemet för Driven och det ska ha 49 procent mindre friktion än andra drivlinor. För tillfället är det här ett koncept och i framtiden ska man även kunna ha fler växlar än en som det är för tillfället. Hur det hela fungerar ser ni i klippet här nedan. Tumnagel
291kg
+
Bobby Green
0
2017

Kalashnikovs nyhet smattrar ingenting
En eldriven motorcykel för polis och militär

Ryska Kalashnikov som antagligen är mest kända för automatkarbinen AK-47 har nu presenterat en eldriven motorcykel som de tagit fram för militär och polis. Även om drivlinan kanske är modern är hojen i övrigt rätt så sparsmakad på prylar. Här finns inga digitala displayer eller smarta appar man kan koppla till telefonen, utan det är hederliga strömbrytare som gäller. Räckvidden för polishojen ska ligga på 15 mil medan den för militären bara klarar sig 10 mil innan det är dags för en laddning av batteriet. Tillverkningen står IZH för och 50 stycken av polisversionen kommer att användas vid nästa års upplaga av World Cup i Ryssland. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Honda visar ny version av Riding Assist
Nu eldriven

Till årets upplaga av CES-mässan hade Honda med sig en självbalancerande motorcykel som de kallade för Riding Assist. Snart är det dags för nästa stora mässa, Tokyo Motor Show, och dit kommer Honda att ta med sig en eldriven version av påhittet som de kort och gott kallar för Riding Assist-e. Vad det handlar om för drivlina får vi dock inte reda på för tillfället, mer information lär dyka upp när mässan väl öppnar vilket är i slutet på månaden. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Den här båten har batteripacket från BMW i3 i sig
BMW samarbetar med Torqeedo

BMW och båttillverkaren Torqeedo har nu inlett ett samarbete och det första resultatet av detta ser vi här. Inuti den här båten sitter nämligen ett likadant batteripack som man hittar i BMW i3. Torqeedo har eldrivna båtar sedan tidigare men breddar nu alltså utbudet med ny teknik. Batteripacket är på 33 kWh och det har man parat ihop med Torqeedos elmotorsystem Deep Blue 80i och det hela har monterats på test i båtmodellen Kaiser K-625 som vi ser här ovan. Vad drivlinan kostar är oklart för tillfället. Tumnagel
159kg
+
Bobby Green
0
2016

Så här tycker Henrik Fisker att en lyxyacht ska se ut
Nytt samarbete med Benetti

Designern och entreprenören Henrik Fisker har många strängar på sin lyra och det senaste han presenterar är ett samarbete med den italienska båttillverkaren Benetti. Bygget kallar man för Benetti Fisker 50 Concept och den ser väl ut ungefär som alla andra båtar i klassen. Båten är nästan 50 meter lång och fylld med all tänkbar lyx. Här finns gästhytter för sex av dina vänner, pool, öppna spisar, bibliotek, gym, bio och annat man kan behöva ute till havs. Båten byggs på beställning och kan bland annat utrustas med en hybriddrivlina och solpaneler. Prisuppgifter fås på begäran. Tumnagel
158kg
+
Bobby Green
0
2015

Henrik Fisker designar lyxyacht
För italienska Benetti

Förutom den nya superbilen Force 1 har designern Henrik Fisker en lyxyacht på gång. Den ska byggas tillsammans med den italienska båttillverkaren Benetti och här ser vi en första skiss på hur resultatet kommer att se ut. Den blir 164 fot (50 meter) lång och byggs i kolfiber och några andra material som man än så länge bara beskriver som "exotic materials". Under skalet ska det vara möjligt att få en hybriddrivlina och båten ska även vara utrustad med solpaneler som hjälper till med elen. Båten kommer att visas upp på Miami International Boat Show i februari. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Audis nya hybridlok sparar 60 ton koldioxid
Kör på bara el i fabriksområdet

Audis nya hybridlok är det senaste att rulla omkring vid fabriken i Ingolstadt. Tåget har 1 000 hästar och tack vare hybridtekniken som består av en elmotor kopplad till en dieselmotor har man kunnat minska fabrikens koldioxid-utsläpp med 60 ton per år. Man ska till och med kunna köra tåget på enbart el i upp till två timmar. Fabriken har 1.8 mil räls och varje dag anländer 15 stycken tåg med nya delar, motorer och växellådor. Av dessa tåg kommer två stycken att vara de nya med hybriddrivlina. Tumnagel
192kg
+
Bobby Green
0

Honda visar upp en trehjuling
Hårdast hittills?

Trehjuliga motorcyklar och mopeder har blivit alltmer populära. Det kan ju vara skönt att slippa sätta ner foten vid rödljusen och kanske även få lite bättre stabilitet i kurvor och liknande, men den främsta orsaken till deras popularitet är att de i alla fall i Sverige får köras på B-körkort. De räknas alltså inte som en motorcykel och du som haft ditt vanliga bilkörkort i en herrans massa år slipper att gå till körskolan igen. Honda vill ha en del av kakan och på Tokyo Motor Show kommer de att visa upp den här - Neowing. Under skalet finns en hybriddrivlina som består av en fyrcylindrig motor kopplad till en eller flera elmotorer. Uppgifterna är tyvärr ordentligt få men det kanske kommer mer när mässan väl drar igång. Hur mycket man än ogillar dessa trehjulingar måste jag ändå ge Honda en eloge för att ha lyckats skapa den som hittills ser mest hård ut. Tumnagel
157kg
+
Bobby Green
0

Världens första lyxyacht med dieselhybriddrift
Feadship Savannah är sjösatt

Hybridbilar blir allt vanligare men i båtvärlden är det inte lika vanligt med denna typ av drivlina. Holländska Feadship presenterar dock nu vad de hävdar är världens första lyxyacht med dieselhybridlina. Båten heter Savannah och det tog ungefär 1 000 personer fyra år att bygga henne. Yachten som är över 83 meter lång har bland annat ett litet undervattensrum så att du kan spana på fiskar. Du har också ett gäng pooler att plaska i, ett garage för vattenskotrar, fyra stycken gästrum, en VIP-svit med balkong och en biosalong. Dock är det alltså vad som finns under skalet som är unikt. Där nere i maskinrummet sitter en Wartsila 9L20-diesel som lämnar hela 2 413 hästar. Till den sitter det tre elgeneratorer, en Caterpillar C32 och två stycken Caterpillar C18. Det gör att man får tre olika körlägen - el, diesel eller hybrid där allt samarbetar. Det här ska i slutändan göra att båten får en bränsleekonomi som är 30 % bättre än sina konkurrenter i samma storleksklass. Vad man får betala för en Savannah framgår tyvärr inte, men räkna med att det handlar om en ganska så salt peng. Tumnagel
137kg
+
Bobby Green
0

Nissans galna framhjulsdrivna racerbil
GT-R LM Nismo

Nissan har nu presenterat sin nya maskin som man ämnar tävla med i LMP1-klassen under World Endurance Championship på Le Mans. Den heter GT-R LM Nismo, ser smått galen ut och bjuder på något rätt så oväntat - motorn fram och framhjulsdrift. Ett djärvt drag, senast någon vann med en bil som hade motorn fram var 1962. Drivlinan är en V6:a på 3.0 liter med dubbla turbo. Tillsammans med ett KERS-system (Kinetic Energy Recovery System) kommer effekten upp till 1 250 hästar. Vikten är inte offentlig än men målet ligger på 880 kilo. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0
2014

Jetbil med 6 000 hästkrafter
0-500 km/h på sex sekunder

I Italien ligger Rivanazzano Dragway och där var nyligen den här galna bilen och visade upp sig inför publik. Mach II som den kallas är en så kallad Funny Car och som drivlina har man här valt en jetmotor från stridsflygplanet Northrop F-5 Tiger. Motorn är på 6 000 hästar och förutom att kunna spruta flera meter med eld ser den till att bilen tar sig från 0 till 500 km/h på sex sekunder. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Vi har provkört KTH:s projektbil
Ballt bygge

Idag rymde jag och Wille en stund från kontorets väggar och begav oss ut i solen för att testa KTH:s projektbil RCV som är kort för Research Concept Vehicle. Bilen är byggd som en rullande testbänk för framtidens bilteknik och här har eleverna och lärarna ett levande ritbord som de ständigt kan förbättra och förändra - precis som de själva vill. Bilen är helt och hållet deras konstruktion och de behöver därför inte vänta på långa beslut när något ska göras - utan det är trial and error som gäller. Idag var första dagen som bilen visades för pressen och självklart var vi sugna på att se vad de hade kokat ihop. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green

Peugeots Dakarvapen

2008 DKR är nu officiell och det är alltså den här besten som Peugeot kommer att tävla med i Dakar nästa år. Och trots att det är en stor terränggående ökentuggare är bilen bara tvåhjulsdriven. Detta på grund av att bilen då hamnar i buggy-klassen - en klass med färre restriktioner än den fyrhjulsdrivna. Jean-Christophe Pailler som är projektledare för Peugeot Sport säger följande: "Given the off-road capability of two-wheel drive transmission and its ability to run on sand, that’s the choice we ultimately went for. It enabled us to fit bigger wheels and also to benefit from more suspension travel." Peugeot avslöjar tyvärr inte än om det är fram- eller bakhjulsdrift det handlar om, inte heller vad det sitter för drivlina i bilen. Förare av kärran är i vilket fall Carlos Sainz. Tumnagel
205kg
+
Bobby Green
0

BMW i3 är ett steg i rätt riktning

BMW har tillverkat elbilsprototyper i ett helt gäng med år men det är först nu de har en modell som är här på allvar - i3. En smidig liten bil för stadskörning som enligt papprena ska komma de mil en vanlig person kör varje dag. Som alltid är ju räckvidden det man pratar om när det kommer till en elbil, och så även här. För vad händer om man får för sig att ta en längre tur? Hur mycket måste man planera och hur omständigt är det att ha en bil som rätt så ofta måste matas med el? En sak är säker - om du tänker köpa en i3, köp den med Range Extender. Tumnagel
239kg
+
Bobby Green
0
2013

Världens snabbaste eldrivna racerbil

Nissan har nu visat upp sin eldrivna racerbil ZEOD RC som de har tänkt att tävla med i nästa års Le Mans-race. Bilen, som till utseendet påminner lite om deras DeltaWing, ska vara den snabbaste eldrivna racerbilen i världen. Vi får inte reda på mycket om bilen, men den ska toppa över 300 km/h i alla fall sägs det. Det är dock klart att drivlinan består av en range-extender-setup där det är möjligt att även köra på bensin om man skulle vilja det. Ett system som Nissan hoppas kunna bygga in i sina vanliga bilar i framtiden. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Mission Motorcycles Mission RS

Idag offentliggör Mission Motorcycles sin helt eldrivna sporthoj Misson RS. Cykeln är enligt tillverkaren "the highest performing street-legal electric vehicle ever made" och ska enbart bjuda på det allra bästa av det bästa. Under kåporna sitter drivlinan InfiniteDrive som ger 160 hästar vilket gör att bågen tar sig till 100 km/h på under tre sekunder. Toppfarten anges till 240 km/h och räckvidden på en laddning till 22.5 mil. Det finns bara en växel framåt så det är bara att lägga i den och hålla i sig. Men det finns faktiskt också något som inte är så vanligt på motorcyklar, en backväxel. Gafflarna kommer från Öhlins, fälgarna är tillverkade i kolfiber och bromsarna har ABS. Som förare har man en pekskärm på sju tum framför sig. Den kör företagets egna operativsystem, MissionOS, och där får man förutom hastighet, prestanda och räckvidd en uppkoppling till Google Maps för navigation, väder och trafikuppdateringar. Du kan även här välja mellan körlägena Normal och Race. Självklart kan du synka din Android eller iOS-maskin till cykeln via blåtand, och nästa år släpps även en specialutvecklad hjälm som ska ha en inbyggd heads-up-display i sig som kommer att kunna visa lite olika information. Hojen kostar 60 000 dollar, börjar säljas nästa sommar och byggs endast i 40 exemplar. Men planer på en billigare R-version finns. Den ska kosta 30 000 dollar istället och erbjudas med tre olika batterikapaciteter, 12, 15 och 17 kWh. Försäljningen av denna version börjar efter att alla RS har levererats. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Buick visar modern tolkning av Riviera

Buick har inte lagt ner än utan visade faktiskt upp ett nytt koncept på mässan i Shanghai. Och med konceptet återupplivar de en gammal klassiker, modellen Riviera. I alla fall när det kommer till modellnamnet. Linjerna sägs ha hämtat inspiration från vatten och ska visa hur Buick tänker när det kommer till framtidens design. Bilen är också en vidareutveckling av Riviera-konceptet som visades upp redan 2007. Under skalet sitter det moderiktigt en hybriddrivlina, fyrhjulsstyrning, elektromagnetiska dämpare och luftfjädring. Vad Buick kommer att göra av konceptet nu återstår att se, men en vacker dag kanske vi kommer att få se en ny Riviera. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green

En Ferrari 458 Italia i andra kläder

Pininfarina visade som ni säkert redan vet upp ett hyllningskoncept i Genève tillägnat chefen Sergio Pininfarina som gick bort förra året. Bilen är förutom en hyllning till Sergio även en hyllning till gamla klassiska italienska tvåsitsiga roadsters, även kallade barchettas. I grunden är modellen Sergio en Ferrari 458 Italia och det är inget man hymlar om. Ferraris stegrande fullblod pryder fortfarande fronten och det är också klart och tydligt från vilket bilmärke man har hämtat ratten och den övriga inredningen. Motormässigt har Pininfarina inte gjort något åt drivlinan utan under det här vackra skalet sitter det fortfarande en V8:a på 4.5 liter som ger 570 hästar. 0-100 km/h avverkas på 3.4 sekunder och det roliga är slut först efter 320 km/h. Precis som i konceptbilen Aventador J från Lamborghini saknar denna framruta. För att inte bli överdrivet mätt på flugor och andra djur när man är ute och kör säger sig Pininfarina ha löst problemet med den ankommande fartvinden genom en spoiler i nosen som styr undan luftströmmarna på rätt sätt. På en av bilderna kan man även se en Dino Berlinetta Speciale från 1965, en bil som var Sergios favorit. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green

Så här ser McLaren P1 ut på gatan

Nu är det äntligen dags för McLaren att visa upp sin nya modell P1 i produktionsform. Så här kommer den alltså att se ut på gatan, även om både du och jag antagligen aldrig kommer att få se någon parkerad utanför den lokala korvkiosken. Under den gula lacken sitter den omtalade hybrid-drivlinan som kombinerar en tweakad motor hämtad från MP4-12C med en elmotor. Den totala effekten uppges till 916 hästar och 900 Nm. Motorerna skickar sedan sin kraft via en sjustegad dubbelkopplingslåda till bakhjulen. Till 100 km/h ska man ta sig på under tre sekunder och toppfarten sägs vara över 350 km/h. På enbart el ska man kunna köra omkring en mil. En riktig superbil av rang och jag är glad att McLaren inte har ruckat på utseendet från koncept till färdig bil. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green