m
a
r
4 i går52 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Luftfria däck snart även till cyklar
Aldrig mer punktering

2011 visade Bridgestone upp ett par luftfria däck anpassade till militärfordon och fyrhjulingar. Nu har utvecklingen gått framåt och man är snart redo att bredda utbudet med däck för cyklar. Däcket är uppbyggt av en ytterring och en innerring och mellan dessa sitter det gummibitar som även fungerar som dämpning. Eftersom däcken saknar sidor är det nog lämpligast att hålla sig på asfalten och inte i den värsta lervällingen då mellanrummen troligtvis snabbt skulle bli fyllda. Bridgestone hoppas att däcken finns tillgängliga för konsumenter 2019. Tumnagel
167kg
+
Bobby Green
0
2016

Cykeldäcken som inte kan punkteras
Kommer i två olika utföranden

Att få punka på cykeldäcket är allt annat än kul och även om det finns punkteringsfria däck kan dessa tappa luft och bli platta. Det kan inte dessa däck som tre grabbar har uppfunnit. Det finns två versioner - Nexo Tires och Ever Tires och via Kickstarter söker man pengar för att förverkliga produkterna. Däcken ska vara enkla att installera, kräver inget underhåll och väger mindre än konventionella däck. Hur det hela fungerar ser ni i videoklippen nedan. Projektet blev nyligen finansierat och för 75 dollar får man ett set däck, leverans sker i januari nästa år. Tumnagel
144kg
+
Bobby Green
0
2015

Blås upp däcken med ett knapptryck
RideAir söker pengar för tillverkning

RideAir är en bärbar lufttank för din cykels däck. Med ett knapptryck fyller du på luften i däcken och kan cykla vidare. I sin Kickstarter-kampanj söker de 37 000 dollar för att finansiera tillverkningen av produkten. Ett problem jag kan se med produkten är dock att den bara kan fylla 2,5 hela cykeldäck. Med andra ord: står du utan luft i båda däcken är luften i tanken nästan slut. Jag skulle nog vilja se luft till åtminstone sex fulla däck. Tumnagel
80kg
+
Johan Rosén
0
2014

Reebok Pump firar 25 år
Klassiker vi vill minnas

Tillsammans med Stan Smith, Air Jordan och några andra är Reebok Pump en av de verkliga sneakerklassikerna. Skon hade premiär 1989 och blev snabbt en succé både hos atleter och på gatan. Jag ville verkligen, verkligen ha ett par. 25 år senare har skon en liten revival, kanske på grund av att den fyller 25. Den skapades av Paul Litchfield med hjälp av delar från en blodtrycksmonitor, ventil från ett cykeldäck och en IV-påse var en helt ny typ av sko född. 28 november kommer originalversionen av skon att släppas i tre modeller och de två originalfärgsättningarna, jag minns framförallt den gråa med orangea detaljer. Gillar man inte dem finns det 22 olika nya specialversioner där svenska Sneakersnstuff har gjort en. Tumnagel
102kg
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört KTH:s projektbil
Ballt bygge

Idag rymde jag och Wille en stund från kontorets väggar och begav oss ut i solen för att testa KTH:s projektbil RCV som är kort för Research Concept Vehicle. Bilen är byggd som en rullande testbänk för framtidens bilteknik och här har eleverna och lärarna ett levande ritbord som de ständigt kan förbättra och förändra - precis som de själva vill. Bilen är helt och hållet deras konstruktion och de behöver därför inte vänta på långa beslut när något ska göras - utan det är trial and error som gäller. Idag var första dagen som bilen visades för pressen och självklart var vi sugna på att se vad de hade kokat ihop. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green

BMW i3 är ett steg i rätt riktning

BMW har tillverkat elbilsprototyper i ett helt gäng med år men det är först nu de har en modell som är här på allvar - i3. En smidig liten bil för stadskörning som enligt papprena ska komma de mil en vanlig person kör varje dag. Som alltid är ju räckvidden det man pratar om när det kommer till en elbil, och så även här. För vad händer om man får för sig att ta en längre tur? Hur mycket måste man planera och hur omständigt är det att ha en bil som rätt så ofta måste matas med el? En sak är säker - om du tänker köpa en i3, köp den med Range Extender. Tumnagel
239kg
+
Bobby Green
0
2013

Sam uppfinner hjulet - igen

Sam Pearce har tagit fram ett lite annorlunda cykelhjul som han kallar för Loopwheels. Det är fortfarande cirkelformat men istället för ekrar har hjulet flexibla och böjbara delar som fungerar som fjädring. Sam har jobbat med hjulet i nära fyra år och tror stenhårt på sin idé, men han behöver lite mer hjälp på traven. Hjulet har visats upp på en cykelmässa i Bristol nyligen och tydligen togs det där emot med öppna famnar. Hur det hela fungerar ser du i videon här ovan. Sam har vänt sig till Kickstarter för att få in lite mer pengar, och av de 40 000 pund han söker har han redan fått ihop 35 000. Tumnagel
163kg
+
Bobby Green
0