m
a
r
2 i går50 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
2018

Kymco överraskar med eldrivna SuperNEX
Har manuell låda och ljudförstärkare

När jag tänker på tillverkaren Kymco så är det genast billiga scootrar som dyker upp i tankarna. Men på årets EICMA visade de upp något helt annat - en eldriven sporthoj döpt till SuperNEX. Den gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,5 och toppfarten som ligger på 250 km/h ska ta 10,9 sekunder att nå. För att även den som är nybörjare ska kunna hantera kraften finns det något man kallar för Full Engagement Performance (FEP) ombord och så här beskriver man det: "With FEP, riders can always perform a perfect launch. During hard acceleration, FEP ensures there is no wheelie or wheel slippage. During hard braking, FEP prevents rear wheel lifting. When riding through uneven or wet surfaces, FEP provides maximum traction." Trots att hojen är eldriven har den en växellåda med sex stycken växlar. Man valde bland annat att ha detta för att bibehålla känslan av att man kör en sporthoj och för att just växlandet är en del av hela upplevelsen. Det finns dock inget kopplingshandtag utan du petar bara i växlarna med foten direkt. För att ytterligare krydda upplevelsen finns något man kallar för Active Acoustic Motor. Detta ser till att förstärka elmotorns vinande ytterligare så att du fortfarande kan torrgasa vid rödljusen. Tyvärr berättar man inte vad det sitter för elmotorn i ramen och inte heller vad hojen har för räckvidd. Bromsarna ska komma från Brembo och stötdämparna från Öhlins. När man kommer att kunna köpa SuperNEX och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

BMW presenterar ny S 1000 RR
Går nu att få med M Performance-delar

En helt ny version av BMW:s värstinghoj S 1000 RR är här. Den har blivit lättare, snabbare och mer avancerad än någonsin tidigare. Det här blir den tredje generationen och maskinen bjuder nu på hela 207 hästar vid 13.500 varv. Vridet anges till 113 newtonmeter vid 11.000 varv. Nytt är också att man nu kan utrusta hojen med M Performance-delar. Motorcykeln väger in på 197 kilo men med M-grejer som kolfiberfälgar och lättare batteri sänks vikten till 193,5. Hjälpmedel som motverkar både hjulspinn och överstegring finns, precis som ABS-bromsar och hjälp när man ska starta i backe. På tillvalslistan finns prylar som de elektroniska stötdämparna Dynamic Damping Control DDC och justerbar DTC Wheelie-funktion som hjälper dig att slanga snyggt. Motorbroms som du kan justera och ABS Pro-bromsar är standard. Lansering blir nästa vår/sommar och prislappen börjar på 196.400 kronor. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0

Eldriven retro-motorcykel från Sverige
Ska kosta under 10.000 dollar

Innovationsstudion Annevo från Göteborg presenterar nu en motorcykel från det nystartade företaget Regent Motorcycles. Den heter Regent No.1, har ett klassiskt retro-utseende och går helt och hållet på el. Inspirationen kommer från 60- och 70-talet och detta blandas alltså upp med modern teknik. Räckvidden på en laddning ska ligga på mellan 15 till 20 mil och att ladda fullt ska ta tre timmar. Elmotorn sitter i navet bak och den är på 8.000 watt. Effekten anges till mellan 12 och 18 hästar och vridet till 210 newtonmeter. Batteripacket är på 30Ah och det är det som sitter under "tanken". Fjädringen kommer från Öhlins medan skivbromsarna är från ISR. Torrvikten ska ligga på 110 kilo. Framför sig kommer föraren att ha en liten "infotainment"-skärm som bland annat kommer kunna köra Apple CarPlay och Spotify. Premiär blir det på MC-mässan i januari nästa år. Några priset eller tänkt lansering vet vi tyvärr inte för tillfället. Målet är att prislappen ska hamna under 10.000 dollar. Tumnagel
216kg
+
Bobby Green
0

Suzuki Katana gör comeback
Den klassiska motorcykeln från 80-talet

Gillar man gamla klassiska motorcyklar har man troligtvis koll på Suzukis modell Katana som släpptes 1981. Precis som många andra tillverkare kör Suzuki på retro-spåret och nästa år kommer man att återintroducera klassikern igen, om än i ett uppdaterat utförande. Den nya versionen baseras på modellen GSX-S1000 och får samma motor på 150 hästar. Den får även bromsar från Brembo, dubbla LED-strålkastare, ABS, slirkoppling och traction control. Vikten på ekipaget anges till 215 kilo. Lansering sker under våren 2019 men vad priset kommer att ligga på är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Indian presenterar FTR 1200 Street Tracker
Men vad hände?

I november förra året visade Indian upp koncepthojen Scout FTR1200. Nu har den blivit verklighet i form av det vi ser här - FTR 1200 Street Tracker. Men vad hände? Från att ha varit en busig och cool båge som stack ut till en Ducati Diavel-kopia med avgaskanoner inte ens en mor kan älska. Synd, för konceptet var verkligen häftigt i mina ögon. Den nya hojen kommer som FTR 1200 och FTR 1200 S. Oavsett val får man en ny V-twin på 1.203 kubik som ger omkring 120 hästar. S-versionen bjuder på mer godis i form av körlägena Sport, Standard, Rain och fullt justerbara dämpare fram och bak. Båda får LED-strålkastare, USB-laddport, ABS-bromsar och farthållare. Priset för FTR 1200 börjar på 12.999 dollar och den går endast att få i färgen Thunder Black. FTR 1200 S kostar från 14.999 dollar och den erbjuds i färgerna Indian Motorcycle Red over Steel Gray och Titanium Metallic over Thunder Black Pearl. Hojen börjar säljas nästa vår. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Harleys eldrivna motorcykel
Livewire ser nu produktionsklar ut

Nästa år kommer Harley-Davidson att hoppa på ett tåg de aldrig åkt med förut - eldriften. Modellen som blir den första heter Livewire och konceptet visades för första gången upp 2014. Nu får vi ett par färska bilder och en video som visar hur den uppdaterade versionen ser ut. Hojen är än så länge endast en prototyp men ett steg närmare produktion och designmässigt ser den ju faktiskt ut att vara färdig för gatan. Fjädringen kommer från Showa och bromsarna från Brembo. Tumnagel
186kg
+
Bobby Green
0

Honda uppdaterar Super Cub
Lanseras i Sverige

Honda började tillverka och sälja modellen Super Cub redan 1958. Och man verkar inte ha några planer på att sluta. 2008 passerade man 60 miljoner exemplar, 2014 var siffran 87 miljoner och förra året nådde man den magiska siffran 100 miljoner. Det gör den till det mest producerade fordonet i världshistorien. Nu uppdaterar Honda modellen ytterligare och lanserar den i Sverige. Den har fortfarande samma tidslösa och klassiska utseende som den alltid har haft, men mer modern teknik under skalet. Motorn är en encylindrig luftkyld sak på 125 kubik som ger 9,5 hästar. Modellen är utrustad med ABS-bromsar och den har både elektronisk bränsleinsprutning och elstart. Växellådan har fyra pinnar och kopplingen är en automatisk centrifugalkoppling. Tanken rymmer blygsamma 3,7 liter. Strålkastare och baklampa är av LED-typ. Det svenska priset får vi inte reda på för tillfället, men i USA kostar i alla fall modellen från 3.599 dollar. Tumnagel
157kg
+
Bobby Green
0

Curtiss visar elhojen Zeus
Första bygget under nytt namn

Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger motorcyklar som inte liknar några andra. I samband med att de bytte namn till Curtiss meddelade de också att de enbart skulle bygga eldrivna motorcyklar i framtiden. Nu är den första här och den heter Zeus. Hojen är än så länge endast en prototyp. Batteripacket är på 14 kWh och i ramen finns två stycken elmotorer och den sammanlagda effekten ska vara 170 hästar och 393 newtonmeter. Fälgarna ska vara i kolfiber, bromsarna kommer från Beringer och både fram och bak ska det sitta dämpare från Race Tech. Planen är att börja sälja Zeus år 2020. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Seats sportavdelning Cupra visar cykel
Snabb även på två hjul

Det är rätt så populärt bland biltillverkarna att även ta fram en cykel med någon cykeltillverkare och det är precis vad Seats nya sportiga avdelning Cupra nu har gjort tillsammans med Fabike. Cykeln är tillverkad för hand av mer än 100 stycken delar och att montera ihop den tar omkring fyra timmar. Ramen är i kolfiber, bromsarna är hydrauliska och bygget är av typen single-speed. Så här säger man om samarbetet: "The Fabike Cupra enables riders to experience the signature style of the brand, in this case on two wheels. This first project we are presenting highlights our commitment to creating a distinct identity around Cupra. To this effect, in the next few months, we are going to roll out a series of exclusive products that feature the brand’s allure and add to the Cupra essence." Vad cykeln kostar och var man kan köpa den framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0
2017

Fräck prototyp från Indian
Och matchande klocka

Till hojmässan EICMA hade Indian med sig prototypen Scout FTR1200 och det verkar vara en riktigt busig liten sak. Enkel, avskalad, rapp motor och fokus på körglädje. Indian har tagit fram bågen som en hyllning till flat-track-tävlingar och deras eget racing-team inom kategorin - Wrecking Crew. I ramen sitter det en V-twin på 1 133 kubik som ger omkring 100 hästar. I övrigt är alla paneler i kolfiber, strålkastaren av LED-typ och det finns fullt justerbara dämpare från Öhlins, bromsar från Brembo och race-hjul skodda med Dunlops dirt-däck. I mässans monter visade även klocktillverkaren Baume & Mercier upp en klocka som matchar hojen. Den i sin tur är en hyllning till Burt Munros historiska körning på Bonneville Salt Flats 1967. Namnet är Clifton Club Munro Limited Edition och endast 1 967 stycken exemplar kommer att tillverkas. Det går att förbeställa den nu och leverans ska då ske i april nästa år. Prislappen är 3 750 dollar. Mer om klockan hittar du här. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Husqvarna Vitpilen 701 i produktionsutförande
Och nya konceptet Svartpilen 701

2014 presenterade Husqvarna ett par nya fräcka koncepthojar som togs väl emot. Året efter dök ytterligare ett koncept upp, med lite kralligare motor. Förra året presenterades de två första i produktionsutförande och nu är det även dags för den större maskinen att visa upp sig så som den kommer att se ut på gatan. Vid sidan av hojen som heter Vitpilen 701 står även det nya konceptet Svartpilen 701 som har en stund kvar innan produktion. Som väntat får Vitpilen 701 ett snällare utseende än konceptet som visades upp, vilket är lite trist. Borta är den fräsiga strålkastaren, det synliga öppna luftfiltret och det rätt balla bakljuset. Den kantiga tanken med benämningen på sidan är dock kvar. Sen har det även tillkommit en oerhört ful skvättlapp bak där blinkers och regplåt ska sitta. Men vi vet ju alla var den kommer att hamna efter inköp. Motormässigt har hojen samma snurra som i KTM 690 Duke vilket innebär en cylinder och 693 kubik. Effekten anges till 74 hästar vid 8 500 varv och 72 newtonmeter vid 6 750 varv. Till motorn kopplas en sexväxlad låda med slirkoppling. Dämparen fram och bak kommer från WP Suspension, bromsarna är från Brembo och fram sitter en singelskiva på 320 millimeter som greppas av ett fyrkolvsok. ABS från Bosch är standard. Vikten på ekipaget utan soppa anges till 157 kilo. Hojen ska finnas hos handlare i slutet av året, men vad den kostar är oklart för tillfället. Konceptet Svartpilen 701 har i princip alla grejer som Vitpilen-konceptet hade 2015 men ett stuk som påminner om en Tracker. Här finns inget lull-lull utan bara det man absolut behöver för att busa runt lite. I slutet av den här månaden ska jag spana in nyheterna själv och hoppas då få lite mer information. Tumnagel
178kg
+
Bobby Green
0

Honda presenterar ny Guldvinge
Lyxkryssaren på två hjul

Hondas tvåhjuliga lyxkryssare Gold Wing är det fetaste du kan få från tillverkaren. Nu presenterar man en helt ny version som precis som väntat bjuder på ännu mer teknik än tidigare. Designen är även den helt uppdaterad och visst påminner baklysena om nya NSX? Fler saker som påminner om bilvärlden är att hojen har både airbag och Apple CarPlay. Motormässigt finns här precis som tidigare en boxersexa men den är helt ny och nu på 1 833 kubik. Bland annat är den strax över sex kilo lättare än föregångaren. Effekten anges till 125 hästar med ett vrid på 170 newtonmeter vid 4 500 varv. Till maskinen kan man via extrautrustningslistan få en sjustegad automatlåda som har både back och en funktion för att kunna krypköra. Standard sitter det en sexpetad manuell låda. Vikten på hojen anges till 379 kilo, så tappar du den får du nog ha en hjälpande hand för att få den på rätt köl igen. Både styrning och körupplevelse ska vara trevligare och mer komfortinriktad än tidigare. Framför sig har den som styr skeppet en skärm på sju tum där allt man kan tänkas behöva finns. Här väljer man mellan de fyra körlägena som är Tour, Sport, Econ och Rain och ställer även in hur ABS-bromsarna ska ta, hur fjädringen ska jobba och traction control-systemets ingripande. Priset för ett exemplar börjar på 23 500 dollar. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Ny tvåhjuling från BMW
Har dock ingen motor

Förutom bilar produceras det även motorcyklar under BMW:s flagg. Här ser vi dock en ny tvåhjuling som saknar motor, och istället har trampor. Den kallar man för BMW M Bike Limited Carbon Edition och det är en kolfiberhistoria för dig som gillar BMW:s M-bilar. Cykeln erbjuds i samma färg som nya M5 - Marina Bay Blue Metallic. Den har hydrauliska skivbromsar fram och bak, 28-tumshjul skodda med Continental-gummi och kommer endast att tillverkas i 500 stycken exemplar. Skulle man vara sugen på ett av dem får man vara beredd att hosta upp 1 400 euro. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Ny trampcykel från McLaren och Specialized
Specialversion av S-Works Roubaix

Biltillverkaren McLaren har återigen gått samman med cykeltillverkaren Specialized och tagit fram en cykel. Eller rättare sagt, man har gjort en specialversion av modellen S-Works Roubaix som blir din för 11 500 dollar. För den slanten får man en hoj som firar McLarens 50 år av Grand Prix-racing samtidigt som den hyllar den klassiska färgsättningen Papaya Orange som i detta utförande istället kallas för Heritage Orange. Förutom detta får man ett unikt lindat styre med orange sömmar och hjul inspirerade av klassiska racerbilar från McLaren. I övrigt har inte mycket förändras vilket innebär ram och gaffel tillverkad i kolfiber, Dura Ace Di2-drivning från Shimano och hydrauliska skivbromsar både fram och bak. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

En ny motorcykel i gammal förpackning
Vackert!

Icon har tagit en Triumph Truxton från 2014 och gjort om den lite. Eller helt och hållet faktiskt. Resultatet kallar de för Three Martini Lunch och det är, minst sagt, fantastiskt. Hjulen är från en KZ1000, gafflarna från Harley, bromsarna från EBC och däcken från Avon. Tumnagel
149kg
+
Roger Åberg
0

Hembyggda kartar utan bromsar
Verkar kul

Här ser vi tre herrar som kallar sig själva för Rad Cows åka utför på varsin hembyggd liggkart som inte har några bromsar. För att sakta ned och få stopp på grejerna får man helt enkelt använda fötterna. Känns sådär säkert när det går i 80 knyck. Bakom kulisserna nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Cykel utan cykelkedja
Nytt Kickstarter-projekt

Chainless S1 säger sig vara världens första kedjelösa cykel med växlar tillverkade av den volframhaltiga mineralen Scheelit (Tungsten). Fördelen med dessa är exempelvis att det aldrig behöver smörjas. Tramporna sitter direkt på bakhjulet och konceptet ska bjuda på snabb styrning, möjligheten att vända på en femöring och en cykel som man enkelt ska kunna vika ihop och bära med sig. Ramen, gafflarna och styret är alla i aluminium och vikten på cykeln ska landa på strax under tolv kilo. Hjulen kan man få i storlekarna 20, 24 eller 26 tum. För stoppandet står skivbromsar både fram och bak. Via Kickstarter söker man 75 000 dollar för att göra verklighet av projektet. Beställer man nu får man en cykel för 799 dollar och den ska då levereras i september. Tumnagel
2kg
+
Bobby Green
0

Kraschat custombygge fick nytt liv
Confederate skapade Revival 140

Confederate Motors bygger customiserade motorcyklar och de har en modell som heter Hellcat. En sådan råkade en av kunderna krascha med efter att bromsarna slutat att fungera. Istället för att laga upp den till sitt forna jag bestämde man sig för att ge hojen ett helt nytt utseende, och Revival 140 är resultatet. Ramen och elen hade klarat sig så ett nytt skal skapades, och hela den processen kan man se i bilder på länken nedan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
2016

Norton visar upp kolfiberracers
Läckra byggen

Motorcykeltillverkaren Norton har visat upp den nya sporthojen V4 och det är en riktig läckerbit dränkt i kolfiber som kommer i smakerna V4 SS och V4 RR. I helgen är det premiär i Birmingham. Ramen är handbyggd i aluminium och i den sitter en V4-motor på 1 200 kubik som ska leverera över 200 hästar. Utanpå det finns en kaross som är helt i kolfiber och denna kan fås som på bilden ovan eller i ett chrome-utförande. SS är den vassare av de två och den har även hjul i kolfiber. Här sitter det även Brembo-bromsar med skivor som mäter 330 millimeter fram, 245 millimeter bak. Torrvikten anges till 179 kilo men har man valt till avgassystemet i titan droppas ytterligare åtta kilo samtidigt som man får tio hästar till att leka med. I övrigt sitter det Öhlins-dämpare runt om och hojarna får moderniteter som launch control, anti-wheelie system, farthållare och olika körlägen. Endast 200 stycken exemplar av SS-versionen tillverkas och alla är redan slutsålda - trots att de kostar 44 000 pund styck. Av RR-versionen bygger man 250 stycken exemplar och de har alla en prislapp på 28 000 pund. Tumnagel
138kg
+
Bobby Green
0

Ariel har vassare Ace på gång
Endast tio exemplar tillverkas

2014 presenterade biltillverkaren Ariel motorcykeln Ace. En trevlig maskin byggd tillsammans med Honda som fått motorn från en VFR. Nu meddelar bolaget att man har en vassare version på gång, och den heter Ace R. Endast tio exemplar kommer att tillverkas och även om Ariel inte har avslöjat några detaljer kring hojen än lär den få mer krut i maskin. Nuvarande Ace är inte direkt slö med sina 175 hästar så det här kan nog bli kul. Förutom detta kommer den att ha unika färgkombinationer och troligtvis även vassare bromsar och annat för att matcha effekten. Ace R kommer att presenteras i Birmingham den 18 november. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Jättekort Folkabuss gick för 33 000 dollar
Den ville man ju ha

Flertalet gånger under livet blir man riktigt sugen på en gammal Folkabuss, så är det bara. De har dock blivit rejält dyra och rostvrak går numera för väldigt mycket pengar. Men drömma kan och ska man ju alltid göra. Personligen älskar jag små bilar så den här förkortade versionen av en första modellen hade ju varit klockren. Den byggdes för första gången om 1982 och 2014 tog Gas Monkey Garage över den. Då satte man dit ny fjädring fram och bak, fetare bromsar, nya hjul och ny interiör. Där bak sitter en liten snurra på två liter kopplad till en fyrpetad manuell låda. Nu i helgen såldes bilen på auktion för 33 000 dollar men tyvärr inte till mig. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green
0

160 blås på en gaturodel
Verkar inte helt ofarligt

Street Luge eller gaturodel som man kanske säger här är precis vad det låter som - en rodel för gatan. Här får vi se när den 58 år gamle galningen Roger Hickey hoppar på en sådan och susar fram i över 160 km/h. Det är bra kvickt det, och något som får hans skor att börja ryka när han bromsar in. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Elcykeln som inte behöver laddas
Ser dessutom rätt så elegant ut

Velocipede-Fogliaverde är ett nytt cykelmärke som vill göra verklighet av modellerna Piacevole Corsa och La Specialist Ruggine via Kickstarter. Bägge cyklarna har en klassisk design, fina detaljer och sköna materialval i alla delar. De får dessutom lite extra hjälp av en navmotor i bakhjulet och ett batteri som om du cyklar smart inte ska vara i behov av laddning. När du bromsar regenereras nämligen energi som i sin tur laddar batteriet, så ser du bara till att planera din körning kanske du slipper stoppa in kontakten i väggen. Skulle du ändå behöva göra detta tar det endast två timmar att ladda fullt. Toppfarten för den assisterade körningen ligger på 25 km/h och cyklarna väger in på 18,7 kilo. En app till din smarta telefon låter dig överblicka allt som du kan tänkas vilja ha koll på. Är du sugen kan du förhandsbeställa ett exemplar nu och då står det 2 950 Euro på prislappen. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green
0

Världens dyraste produktionshoj
Tamburini T12 Massimo kostar 300 000 Euro

Tamburini T12 Massimo är en hoj endast avsedd för banan och den blir din för det något salta priset 300 000 Euro. För pengarna får du en banracer som bjuder på 230 hästar ur en motor hämtad från BMW S1000RR. Hojen ska även ha en patenterad lösning som gör det möjligt att ställa in chassiet optimalt för föraren. Framgaffeln och stötdämparen bak kommer från Öhlins och bromsarna är från Brembo. Bygget ska ha en torrvikt på strax över 150 kilo. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Original på utsidan, uppgraderad på insidan
Matt Farrah får testa Clarions BMW 2002

Billjudsföretaget Clarion tog en BMW 2002 från 1974 och renoverade den från grunden och upp, men istället för att göra den helt original uppgraderade de i princip allt som finns under det vackra skalet. Men man hinkade inte ner en M5-motor för det, utan behöll originalmotorn på 2,0 liter men trimmade den precis lagom. Till den kopplades en fempetad manuell växellåda från en senare 3-serie. Runt om sitter det ställbara Koni-dämpare, vassare krängningshämmare och bromsar från Wilwood finns i alla fyra hörn. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green
0

Få bilar är lika roliga att köra enligt Lee
Kör en klassiker i form av Ford Mustang Fastback

Addison Lee har ända sedan tonåren kört omkring i den här coola Ford Mustangen från 1965. Ganska ball bil att ha till skolan på den tiden. Det är ingen riktig GT 350 men den har ändå en hel del pulver under huven. Även bromsar och fjädring har uppgraderats så bilen inte skäms för sig när man vill åka fort. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Underkända bromsar på fem av sex elcyklar
Testfakta testar

Testfakta har testat elcyklar och resultatet var inte alls särskilt kul - fem av de sex cyklarna hade för dåliga bromsar och höll helt enkelt inte måttet. Utöver det klarade två av dem inte vatten och en gick för snabbt för att få framföras i trafik. Läs testet på länken nedan. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green
0

En kundvagn som är svårare att stjäla
Har automatisk broms i ena hjulet

En sak som du behöver om du ska storhandla, förutom pengar, är en kundvagn att köra runt alla varorna i. En sådan ser ungefär likadan ut var du än handlar, men den vi ser i den här videon skiljer sig lite från mängden. I ena framhjulet sitter det nämligen en liten motor som automatiskt bromsar hjulet om du skulle komma utanför ett visst område ute på parkeringen, allt för att kundvagnen ska få stanna kvar vid affären och inte bli använd som leksak på fyllan. Tumnagel
137kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida