m
a
r
59 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Ural visar eldriven sidovagnsmotorcykel
Ingen kommer undan elen

Nu visar även den anrika ryska motorcykeltillverkaren Ural upp en eldriven version av deras klassiska sidovagnsmotorcykel. Än så länge är bygget endast en prototyp och det är mycket möjligt att det här är den första i sitt slag. Bakom designen står det amerikanska företaget ICG och den elektriska drivlinan med batteripack har man hämtat från Zero Motorcycles. I slutet av veckan kommer hojen att ställas ut på mässan Progressive Motorcycle Show i Long Beach. Om den kommer att gå i produktion återstår att se. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Eldriven retro-motorcykel från Sverige
Ska kosta under 10.000 dollar

Innovationsstudion Annevo från Göteborg presenterar nu en motorcykel från det nystartade företaget Regent Motorcycles. Den heter Regent No.1, har ett klassiskt retro-utseende och går helt och hållet på el. Inspirationen kommer från 60- och 70-talet och detta blandas alltså upp med modern teknik. Räckvidden på en laddning ska ligga på mellan 15 till 20 mil och att ladda fullt ska ta tre timmar. Elmotorn sitter i navet bak och den är på 8.000 watt. Effekten anges till mellan 12 och 18 hästar och vridet till 210 newtonmeter. Batteripacket är på 30Ah och det är det som sitter under "tanken". Fjädringen kommer från Öhlins medan skivbromsarna är från ISR. Torrvikten ska ligga på 110 kilo. Framför sig kommer föraren att ha en liten "infotainment"-skärm som bland annat kommer kunna köra Apple CarPlay och Spotify. Premiär blir det på MC-mässan i januari nästa år. Några priset eller tänkt lansering vet vi tyvärr inte för tillfället. Målet är att prislappen ska hamna under 10.000 dollar. Tumnagel
216kg
+
Bobby Green
0

Tarform är ytterligare en eldriven Café racer
Har 3D-printade delar

Tarform är en nystartad motorcykeltillverkare som håller på med en eldriven café racer. Den är designad av entreprenören Taras Kravtchouk och den ska delvis vara byggd med 3D-printade delar. Man beskriver bygget med följande meningar: "A classic form for the future. We looked to revive the classic form, and unite it with modern day technology to create a new riding experience. An electric vehicle that embodies the spirit of craftsmanship, advanced manufacturing, and clean technology." Enligt uppgifter ska batteripacket ska vara tillräckligt för att ge hojen en räckvidd på 14,5 mil. Att ladda fullt ska ta omkring fyra timmar. Vad hojen har för prestanda i övrigt är oklart för tillfället. Företaget ska ta emot förhandsbeställningar nu och det snackas om en prislapp kring 18.000 dollar. Tillverkningen ska dra igång i slutet av 2019. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Curtiss visar elhojen Zeus
Första bygget under nytt namn

Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger motorcyklar som inte liknar några andra. I samband med att de bytte namn till Curtiss meddelade de också att de enbart skulle bygga eldrivna motorcyklar i framtiden. Nu är den första här och den heter Zeus. Hojen är än så länge endast en prototyp. Batteripacket är på 14 kWh och i ramen finns två stycken elmotorer och den sammanlagda effekten ska vara 170 hästar och 393 newtonmeter. Fälgarna ska vara i kolfiber, bromsarna kommer från Beringer och både fram och bak ska det sitta dämpare från Race Tech. Planen är att börja sälja Zeus år 2020. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0
2017

Retrodesign på Energicas senaste elhoj
Det måste inte se framtid ut

Den italienska tillverkaren Energica har nu presenterat sin senaste helt eldrivna motorcykel Eva EsseEsse9 och så här ser den ut. Den har lite retroinspiration och ser faktiskt ut som vilken hoj som helst, inte något framtidspåhitt som vissa verkar tro att det måste vara så fort något är eldrivet. Under kåporna finns en elmotor på 80 kW som ger 108 hästar. Den matas i sin tur av ett batteripack på 11,7 kWh som vid en full laddning som ska räcka för 15 mils körning. Hojens toppfart anges till 200 km/h. Vill man ska man även kunna få den med en starkare elmotor på 107 kW. För bromsandet står dubbla Bremboskivor på 330 millimeter fram. Vad hojen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Ny elcykel från BMW
Med motor och batteri i ramen

BMW presenterar nu den nya elcykeln Active Hybrid e-bike. Utvecklingen går hela tiden framåt och både elmotorer och batteripack blir mindre, så i denna har man kunnat bygga in allt i ramen utan att det blir särskilt bulkigt. Elmotorn är på 250 watt och har ett vridmoment på 90 Newtonmeter. Batteripacket ska räcka för upp till tio mils elassistans innan det behöver laddas igen. Det finns fyra stycken olika kraftlägen och toppfarten ska ligga på 25 km/h. Cykeln ska finnas hos utvalda BMW-återförsäljare nu och den blir din för 3 400 euro. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Crescent visar framtidens elcykel
Har ett batteri som fungerar som powerbank

Crescent Urban Commuter Concept är en elcykelprototyp framtagen av de två chalmeristerna Niklas Ödlund och Filip Svalander tillsammans med Crescent. Den är uppkopplad och har ett batteri som även fungerar som en powerbank så att du exempelvis kan ladda din dator när du inte är ute och cyklar. Den har även en design som sägs kunna få den som ännu inte varit intresserad av en elcykel att bli lockad till att kanske testa något nytt. På styret sitter en liten skärm som visar all funktionalitet - bland annat hur stor del av effekten som kommer från att du trampar och vad som genereras av cykelns inbyggda motor. Cykeln har ett digitalt lås som inte kräver någon nyckel utan som styrs av en app, med den kan du se var cykeln befinner sig och även fjärrlåsa den. Batteriet som man tydligt ser i ramen har faktiskt en lägre räckvidd än Crescents övriga elcyklar som tar sig 7-8 mil och det är bara för att man ville ha ett lättare batteripack som tog mindre plats. Cykeln kommer att visas upp på Crescents Dealer Convention och därefter kommer man att ta beslut om man kommer att göra verklighet av den. Tumnagel
181kg
+
Bobby Green
0

Liten portabel grill med hibachi-funktion
Ska även ryka mindre än andra grillar

BioLite tillverkar lite olika saker som exempelvis grillar och nu har de en ny sådan på gång som de valt att lansera med Kickstarters hjälp. Den kallar man för FirePit och det är en liten bärbar grill som lovar att inte ryka så mycket, vara enkel att transportera, kan köras med både ved och kol och som även fungerar som en hibachi-grill. På insidan finns det ett luftcirkulationssystem som går på batteri och som ser till att röken snurrar runt inuti istället för att släppas ut och vara i ditt ansikte. Kampanjen har varit mycket lyckad och i skrivande stund har man fått in över 530 000 dollar. Beställer du nu får du en grill för 199 dollar och då ingår en solcellsplatta som laddar batteripacket när du inte använder grillen. Leverans ska ske i maj nästa år. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Elektrisk motorcykel framtagen av veterinär
Alan bygger saker på sin fritid

Alan Cross är veterinär i Atlanta och på sin fritid tar han fram skapelser som ExoDyne vi ser här. Alan har även utbildning inom ingenjörsskap och är som vi kan se inte helt ovan vid att jobba med metall. Bygget tog nio månader att färdigställa och han har gjort precis allting själv - förutom pulverlacken och sätesklädseln. I ramen som även är batteripacket sitter det 48 lithium polymer (LiPo)-celler som klarar av att skicka ut 600 ampere men som är begränsade till 200 ampere. Packet må se rätt biffigt ut men det väger inte mer än 21 kilo. Elmotorn sitter i bakhjulet och den är på 11 kW med en toppeffekt på 30 kW. Framgaffeln kommer från en Suzuki RMZ 250 och svingen är från en Suzuki RM 125. Även frambromsen är från Suzuki. Det på hojen som behöver mest stabilitet och styrka är tillverkat i titan men här finns även aluminium och kolfiber. Vikten på hela ekipaget landar på 112 kilo. Toppfarten anges till 96 km/h och räckvidden till 3,2 mil. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0

Den här båten har batteripacket från BMW i3 i sig
BMW samarbetar med Torqeedo

BMW och båttillverkaren Torqeedo har nu inlett ett samarbete och det första resultatet av detta ser vi här. Inuti den här båten sitter nämligen ett likadant batteripack som man hittar i BMW i3. Torqeedo har eldrivna båtar sedan tidigare men breddar nu alltså utbudet med ny teknik. Batteripacket är på 33 kWh och det har man parat ihop med Torqeedos elmotorsystem Deep Blue 80i och det hela har monterats på test i båtmodellen Kaiser K-625 som vi ser här ovan. Vad drivlinan kostar är oklart för tillfället. Tumnagel
159kg
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar hybridbåt
Än så länge bara en prototyp

Toyota vill ta ut sin hybridteknik på vågorna och därför har man presenterat den här fritidsbåten som än så länge befinner sig på prototypstadiet. Under plastskalet finns ett system som kombinerar en 260 hästar stark förbränningsmotor på tre liter med en elmotor på 48 hästar. Den senare drivs av ett batteripack på 11 kWh. Det ska gå att köra på enbart el men vad räckvidden ligger på framgår tyvärr inte. 2020 ska båten användas under de olympiska spelen, och året därefter är tanken att man ska börja sälja den till konsumenter. Vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0
2016

Eldriven skoter från Mophie-grundaren
Tar sig tre mil på en laddning

Grundaren av batteripacket Mophie, Daniel Huang, har en ny idé på gång och det är den eldrivna skotern Immotor Go. Den tar sig strax över tre mil på en laddning, toppar 30 km/h och ska vara ett sätt för folk att ta sig fram smidigare i trafiken. Precis som exempelvis Tesla ska skotern även kunna mjukvaruuppdateras allteftersom. Den har inbyggd GPS, farthållare och ska av sig själv kunna följa dig när du inte är på den. Immotor Go finns på Indiegogo och är du snabb med att beställa får du en för 399 dollar. Leverans beräknas ske i mars eller april nästa år. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Det här är världens lättaste elcykel
Men hur lätt får vi inte reda på

En tung sak elcyklar dras med är just att de är tunga. Batteripacken är visserligen inte särskilt stora i dag men de sitter ändå inne på en rejäl tyngd. Företaget Budnitz hävdar dock att deras elcykel Model E är den lättaste i världen. Men hur lätt är den då? Det är ju den första frågan man kontrar med efter ett sådant påstående. Det berättar Budnitz dock inte av någon anledning utan säger bara att ramen som är i titan "offers an exceptional strength-to-weight ratio". Cykeln har en växel, en räckvidd på upp till 16 mil och toppar 25 km/h. För att styra elmotorn som sitter i baknavet använder du bara en app till din smarta telefon. Allt byggs och monteras ihop i Vermont och priserna börjar på 3 950 dollar. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Mercedes visar eldriven lastbil
Koncept för tillfället men på väg

I Elon Musks framtidsplan som han delade med sig av nyligen berättade han att eldrivna lastbilar fanns med. Mercedes orkar dock inte vänta på framtiden och presenterar nu därför konceptet Urban eTruck - en helt eldriven lastbil med en räckvidd på 20 mil. Batteripacket på 212 kilowattimmar är placerat i ramen baktill och elmotorerna sitter i bakhjulens nav. Effekten på varje motor anges till 167 hästar och 500 Newtonmeter. Med en snabbladdare ska det ta två till tre timmar att ladda fullt. Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Can-Am Spyder nu även med eldrift
Tar sig 17 mil på en laddning

Trehjulingen Can-Am Spyder tar nu också ett kliv in i framtiden med konceptet EVS29 som är helt eldrivet. På en laddning ska man kunna ta sig omkring 17 mil. Batteripacket är på 16 kWh och elmotorn har en effekt på 68 hästar och 200 Newtonmeter. Tyvärr får vi för tillfället varken information kring några prestandasiffror eller om den kommer att sättas i produktion. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Eldriven motorcykel med 3D-printad ram
Byggd av dotterbolag till Airbus

Light Rider är en eldriven motorcykel tillverkad av APWorks som är ett dotterbolag till Airbus. Det första som gör den unik är att ramen helt och hållet är byggd av en 3D-skrivare. Det andra är att du faktiskt kan köpa en, men det blir inte billigt. Ramen är i Scalmalloy - en aluminiumlegering som är framtagen för flygindustrin. Det är superlätt och nästan lika starkt som titan, hela bygget väger endast 35 kilo. Batteripacket som sitter i ramen matar en elmotor på åtta hästar och räckvidden ska ligga på omkring sex mil. Vridet anges till 130 Newtonmeter och från 0 till 45 km/h tar det tre sekunder, toppfarten ska ligga på 80 knyck. 50 stycken exemplar kommer att byggas och man får bara tag i en om man förhandsbokar och betalar 2 000 Euro. När du väl får din hoj får du betala resterande av summan, vilket är 48 000 Euro. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

Boosted Boards släpper ny generation elbräda
Nu med längre räckvidd

Boosted Boards presenterar nu generation två av deras eldrivna longboard. Det som är nytt är att elprylarna i den tål vatten, att elektroniken har blivit mer avancerat och att räckvidden har ökat. Du ska även kunna byta ut batteripacket mot ett kraftigare, något som inte gick att göra på den första generationen. Standardbatteriet är på 99 watt och det håller för att kunna ta sig en mil, det kraftigare batteriet som är på 199Wh räcker i omkring två mil. Är du sugen kan du reservera en för 100 dollar på länken nedan. De första leveranserna börjar skeppas om åtta veckor och priserna börjar på 999 dollar. Tumnagel
131kg
+
Bobby Green
0

Zeitgeist - ny tillverkare av elcyklar
Bjuder på ett slimmat utseende

Det finns en hel del elcyklar ute på marknaden för tillfället och de blir bara bättre och bättre. Zeitgeist vill också vara med i gänget och man ställer upp med modellen vi ser här ovanför. Den ser ut ungefär som en vanlig cykel, har en ram nästan helt i kolfiber, väger runt 20 kilo och har ett slimmat batteri på 500 Watt som ska räcka för assisterad körning i upp till 13 mil. Vill du kan du plocka bort batteripacket helt och få en rätt så mycket lättare hoj att trampa omkring med. På styret sitter en liten borttagningsbar skärm som visar hur mycket kraft du har kvar i batteriet, vilken hastighet du kör i och en vägmätare. Koden till denna ska utvecklare kunna ta del av och ta fram saker som exempelvis GPS och system som kan hitta cykeln om den blir stulen. Zeitgeist ligger just nu uppe på Crowd Supply där man kan förhandsbeställa. Priset börjar på 3 999 dollar för ett exemplar och de första leveranserna ska enligt uppgift ske i mitten av maj. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0
2015

Arcimoto SRK Electric närmar sig produktion
Trehjulingen är inne på sin åttonde generation

Arcimotos tvåsitsiga trehjuling SRK Electric är nu inne på sin åttonde generation och den går nu att förhandsbeställa. Det man får för sina 11 900 dollar är ett eldrivet litet transportmedel som tar sig nästan 21 mil på en laddning. Bygget väger in på 463 kilo och i vardera framhjul sitter en elmotor som ser till att man tar sig till 100 km/h på 7.5 sekund och att toppfarten blir 137 km/h. Batteripacket sitter under stolarna som sitter på rad. Basversionen har ett batteri på 12 kWh vilket är tillräckligt för en räckvidd på 11.2 mil medan det som är på 20 kWh ger dig 20.9 mil. På tillvalslistan finns bland annat dörrar och ett annat tak om man vill ha ett stängt fordon. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Ny eldriven motorcykel från Zero
Det här är FXS

Zero som tillverkar eldrivna motorcyklar presenterade i dag den nya modellen FXS. Den är syskon med modellen FX men mer fokuserad på gat- och banbus. Zero själva beskriver hojen som en supermoto på steroider. Det man har gjort är att uppdatera ramen som är i aluminum samt ställt in fjädringen så att den svarar bättre och ger föraren mer känsla för vad som försiggår. Cykeln är försedd med två batteripack så man kan köra med båda för längre räckvidd och mer kraft eller köra med bara ett för en lägre vikt och så att det andra kan stå på laddning. Effekten anges till 44 hästar med båda packen i, 27 med bara det ena. Maxvridet anges till 95 Nm. Laddningstiden anges till mellan 4.7 till 8.9 timmar men detta kan korta ner till 1.5 respektive 1.7 med kraftigare ström. Räckvidden ska ligga på mellan 7.2 till 14.5 mil om man snittar 89 km/h. Priserna börjar på 8 495 dollar och allt om den nya modellen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green
0

Snubbe elkonverterar en Royal Enfield
Här förklarar han hur han har gjort

Vad som vid en första anblick ser ganska mycket ut som en vanlig Royal Enfield Bullet 500 från 2005 blir snabbt något annat när man kommer närmare. Där den vanliga motorn brukade sitta sitter nu istället ett batteripack hämtat från en Nissan Leaf och en liten elmotor som driver bakhjulet. Bygget tog ett par månader och i klippet ovan går konstruktören igenom vad han har gjort. I klippet nedan får vi hänga med på premiärturen. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green
0

Cykel vars batteripack du laddar genom att cykla
Nytt koncept från Yamaha

Förutom motorcykeln som jag skrev om för ett tag sedan tog ett par musikinstrumentdesigners på Yamaha även fram den här cykeln som de kallar för 0±0. Det är en cykel som med hjälp av ett litet batteripack och en liten elmotor kan ge dig lite extra skjuts. När elen tagit slut pluggar du dock inte in batteriet i ett vägguttag, utan du ställer hela cykeln i en stor batteriladdare och trampar sedan på för att ladda. Batteriet kan du sedan antingen stoppa i cykelns lilla ficka eller använda som strömkälla, typ till ett instrument. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green
0

Lanternan som laddar telefonen
Lys upp och ladda

Det här är en klassisk lanterna som fungerar både som ficklampa och allmänljus. Den drivs på batteri vilket inte är så konstigt men den laddas via USB och går dessutom att använda som batteripack om telefonen behöver lite mer kräm. 80 dollar är inte så fasligt mycket när allt kommer omkring. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg
0

Audi restaurerar en DKW Electric Schnellaster Van
Utsläppsfri leveransbil från 1956

För länge sedan hette Audi Auto Union och företaget bestod av de fyra olika tillverkarna Audi, DKW, Horch och Wanderer - därav de fyra ringarna som i dagsläget bildar Audis logotyp. Mellan 1955 och 1962 tillverkade gänget ungefär 100 stycken exemplar av en modell som kallades för DKW Schnellaster. Det är en eldriven skåpbil som mestadels såldes till batteritillverkare, energibolag och liknande. Just en sådan, från 1956, har Audi nu restaurerat och renoverat till originalskick. Två stycken batteripack på 80 volt matade en elmotor på ynka 5 kW. Det räckte till en räckvidd på 8 mil, dock var toppfarten inte mer än 40 km/h. Tumnagel
145kg
+
Bobby Green
0
2014

Ni har rätt BMW, det här är framtidens sportbil
Vi har kört BMW i8

Det är inte varje dag man får tillfälle att köra en bil som verkligen inte ser ut som något annat där ute på vägarna. En bil som trots sitt mycket speciella utseende inte är fast i konceptstadiet utan faktiskt är helt färdig för produktion och helt laglig att köra omkring med. En bil som det är helt omöjligt att vara diskret i, för jag har nog aldrig fått så mycket blickar, kommentarer och glada tillrop som i den här. Och även om den ser ut som en supersportbil så hatar folk den inte. Jag talar givetvis om BMW:s nya hybridmodell i8. Ett kliv in i framtiden redan idag. Men är i8 endast en Toyota Prius med snyggare skal? Inte alls visade det sig. Tumnagel
271kg
+
Bobby Green
0

Ladda mobilen i jackfickan
Mophie + Opening Ceremony

Trots att mobilerna blir bättre och bättre är det aldrig fel att ha extra ström med sig och den här jackan från Opening Ceremony har ett batteripack gömt i innerfickan. Från batteripacket går sedan en kabel till fickan och där kan du plugga in din mobil. Anledningen till att batteripacket är löstagbart är så klart att man ska kunna ladda det och ändå använda jackan. 100 jackor finns till försäljning med en prislapp på 465 dollar. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg
0

Italienska Tacita visar T-Race Diabolika
Ännu en elhoj

På årets upplaga av motorcykelmässan Intermot visade italienska Tacita deras nya modell - den eldrivna offroadcykeln T-Race Diabolika. Hojen har en vattenkyld elmotor som kan fås med två olika batteripack - 10.6 kWh eller 5.3 kWh. Den förstnämnda har en räckvidd på omkring 20 mil i stan och 15 mil om man kör mycket landsväg. Den klenare halverar dessa siffror. En full laddning med en laddare på 3 kW tar för det stora batteriet omkring 3.5 timmar. Det svagare batteriet laddas på under två timmar. Motorn är kopplad till en fempetad manuell växellåda med hydraulisk koppling. Gafflarna kommer från Marzocchi och dämparna från Öhlins. Bromskraften står Brembo för och fram sitter det en flytande skiva på 300 millimeter, bak en på 220 millimeter. Cykeln har bromskraftsåtervinning och detta ska gå att hålla koll på via en smartphone. Pris och när T-Race Diabolika levereras är oklart för tillfället. Tumnagel
131kg
+
Bobby Green
0

Sway - den lutande elscootern

Sway är en ny typ av eldriven scooter. Den har tre hjul och som du kan se på bilden och i filmen kan du luta med den när du svänger. Bågen kommer i två olika varianter, Lithium (7 999 dollar) och Basic (4 999 dollar). Den dyrare har ett kraftigare batteripack och på en laddning ska du kunna ta dig 6.4 mil. En full uppladdning ska ta 3.5 timmar. Manicken väger in på 100 kilo och toppar 95 km/h. Förhandsbokningen har öppnat och du som beställer får din Sway någon gång under nästa år. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0
2013

Zero släpper vassare version - SR

Motorcykeltillverkaren Zero bygger enbart eldrivna hojar och de har nu hunnit lansera ett par olika modeller. På EICMA visades SR upp, en kraftfullare version av modellen S. Effekten i SR ligger på 67 hästar och 143 Nm. Det räcker för att klara 0-100 km/h på 3.3 sekunder. Toppfarten anges till något blygsamma 165 km/h, men allt för att spara på strömmen. Med tillvalet "Power Pack" (2 500 dollar extra) anges räckvidden till 27.5 mil om man kör i stan och 14.1 mil om man kör på motorväg. För att ladda batteripacket fullt tar det tio timmar. Zero har även uppdaterat alla sina andra modeller och de första kommer levereras till kunder i början på nästa år. Priset för SR är satt till 16 995 dollar. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida