m
a
r
2 i går51 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Carpool Karaoke med Adam Levine
Sång och bankörning

Frontmannen i gruppen Maroon 5, Adam Levine, har nu sjungit i bil tillsammans med James Corden och så här såg det ut. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0
2017

Motorcykelkrasch i 360 grader
Snurrigt

En förare som körde hoj på racerbanan Thunderhill hade en kamera som filmade i 360 grader på sig. Oturligt nog vurpade han under körningen, men turligt nog klarade han sig bra. Efteråt la han upp följande video så att vi kan få ta del av hur kraschen såg ut - från alla vinklar. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green
0
2016

Ducati 1299 Superleggera är här
215 hästar stark kolfiberdröm

Nu är den här. Ducatis nya värstingbåge 1299 Superleggera. Endast 500 stycken exemplar kommer att byggas och de lyckliga ägarna kommer att få en supermaskin fylld med kolfiber och 215 hästar. Läskig siffra med tanke på att torrvikten är strax över 150 kilo. Effekten gör även hojen till den mest kraftfulla twinen i produktionskläder som Ducati någonsin släppt. Precis som i moderna sportbilar har hojen konstruerats kring en monocoque i kolfiber. Materialet återfinns även i svingen och i hjulen. Detta ger en torrvikt på 156 kilo och en tjänstevikt på 167 kilo. Ramen sparar 1,6 kilo medan svingen lättar bygget med 900 gram jämfört med om det skulle vara tillverkat i stål. Hjulen sparar 1,4 kilo medan den uppdaterade Öhlinsfjädringen har bantat med 1,8 kilo. Motorn är en tvåcylindrig Superquadro på 1 285 kubik och den lämnar alltså 215 hästar, vridet anges till 147 Newtonmeter vid 9 000 varv. Växellådan har sex lägen och precis som i en bil finns det olika körlägen att välja mellan. När du köper ett exemplar ingår även ett kit för bankörning vilket består av ett helsystem i titan från Akrapovic, raceruta, prylar för att ta bort regplåten och sidostödet, blindlock för backspeglarna, ett överdrag och ett centralstöd som du fäster i hjulbulten bak. Allt om den nya hojen, förutom pris och när den går att köpa, finns på länkarna nedan. Tumnagel
156kg
+
Bobby Green
0

400 km/h med motorcykel över en bro
Kenan håller sig fast på en Kawasaki Ninja H2R

När Suzuki släppte motorcykeln Hayabusa höll världen andan. Den något speciellt designade missilen gjorde nämligen hela 307 km/h och kammade då hem titeln som världens snabbaste serietillverkade motorcykel. Detta var 1999. Nu är det som vi alla vet 2016 och en del har hänt sedan dess. Nu är 300 km/h snabbt men i princip en axelryckning för moderna motorcyklar. Nästa mål är inte helt oväntat 400 km/h, och detta har man nu satt med en 326 hästar stark Kawasaki Ninja H2R. Den professionella föraren Kenan Sofuoglu sadlade på ett exemplar och vred om rullen så mycket det gick på den 2 682 meter långa bron Osmangazi Köprüsü i Turkiet och efter bara 26 sekunder var han uppe i den magiska siffran. Värt att nämna är att en Ninja H2R endast är avsedd för bankörning och alltså inte får köras på gatan. Tumnagel
148kg
+
Bobby Green
0

Bankörning med en Alfa Romeo Giulia GTA-R 270
Deltagare i Evos Track Car of the Year

Den här fantastiska Alfa Romeo Giulia GTA-R 270 som ägs av Alfaholics var i år med på Evos Track Car of the Year som du kan läsa mer om på länken nedan, men i det här klippet får vi ha bilen för oss själva. Och här blandas lite bankörande ur förarens synvinkel med lite snack och givetvis massa härligt motorljud. 835 kilo kärlek med 215 hästar under huven. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Så kan det gå när bromsarna inte fungerar
Läskigt

En snubbe var ute och körde med sin snabba muskelbil på racerbanan Sebring International Raceway. Allt gick bra tills han helt plötsligt inför en kurva upptäckte att bromsarna inte fungerade. Vad gör man då? Grips av panik eller försöker rädda sig själv och bilen genom att hålla i ratten och styra undan hinder? Tumnagel
125kg
+
Bobby Green
0
2015

Klipp från en Ferrari XX-bandag
Massa mysigt motorljud

De människor som äger en Ferrari XX-bil vill ju såklart då och då rasta sin best på bana och det är precis det som är tanken med hela bilen. I klippet ovan får vi se hur en typisk sådan bandag kan se ut, och det verkar ju riktigt trevligt. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Snurrig räddning på Laguna Seca
Snyggt!

En nybörjarde på bankörning kör här i en Mazda Miata på racerbanan Laguna Seca. Vid sidan sitter en instruktör som berättar när han ska bromsa, gasa och svänga. Helt plötsligt släpper det dock i en kurva, men trots detta slutar det inte upp med en bredsida i däckvallen utan blir istället till en väldigt snygg räddning. Tumnagel
183kg
+
Bobby Green
0

En Pagani Zonda 760LM Roadster bombar på bana
Lyssna och njut

En bil som utan tvekan kan benämnas som oerhört exotisk är Pagani Zonda 760LM Roadster. Här får vi se en på den italienska racerbanan Autodromo di Modena och ägaren till det här exemplaret hyrde hela stället för en dag för att köra skiten ur sin bil - precis som det var tänkt. Luta er tillbaka och njut, för här bjuds det på mycket skönsång. Och några varvstopp. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green
0

Skoda R200 sladdar runt på en bana
Minns ni den här R8:an med nytt utseende?

Tidigare i år skrev jag om Skoda R200 - en spirituell uppföljare till den gamla rallybilen Skoda 130 RS. Under det något speciella skalet hittar vi en Audi R8 med V8-motor och i princip handlar det om en sådan fast med ny front och ny bak. Här får vi se bilen sladda omkring lite på Slovakiaring Circuit. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Randy Pobst lär dig växla på rätt sätt
Bra tips inför bandagen

Den amerikanske racerföraren Randy Pobst lär i sin lilla videoskola The Racing Line ut hur man blir en bättre förare på bandagarna och i det senaste avsnittet som är nummer tre tar han upp det här med manuell växling. Del två och ett kan beskådas här nedan. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Guy Martin testar Ferrari FXX
I'm bloody shaking!

En av de mest galna bilarna som producerats är Ferrari FXX. Snabb, stark och helt sinnessjukt högljudd. Bilen är byggd för bankörning men exemplaret vi ser här är faktiskt helt gatlegal. Motortoken Guy Martin fick för ett tag sedan testa bilen och han blev minst sagt imponerad. Tyvärr var Guy med om en läskig olycka förra veckan men trots en del del brutna grejer säger han att han snart är på benen igen. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0

Aston Martin visar en extrem version av Vantage
GT3 Special Edition

För den som tycker att vanliga Vantage är lite för snäll för bankörning presenterar Aston Martin nu Vantage GT3 Special Edition. Det är en mer racepreppad version som förses med fet vinge, ett extremare och mer aerodynamiskt kjolpaket och ett nytt race-chassi. Jämfört med V12 Vantage S har vikten droppat med 100 kilo till 1 565 kilo. Under huven sitter den senaste versionen av företagets V12:a på 6.0 liter och den ger hela 600 hästar. Via en sjustegad automatlåda med paddlar skickas kraften till bakhjulen. För stoppkraften står ett par rejäla keramiska bromsskivor som sitter innanför ett par smidda 19-tummare. Trots att den är ganska så extrem i sitt standardutförande går det att smacka på ännu mer godis från tillvalslistan. Där finns bland annat kolfibertak och bakrutor i polykarbonat för att få ned vikten ytterligare. På insidan sitter man i skalstolar i kolfiber och omges av Alcantaraklädsel nästan överallt. GT3 Special Edition byggs i 100 stycken exemplar men något pris har inte annonserats ännu. Premiären sker på bilmässan i Genève. Tumnagel
140kg
+
Bobby Green
0

En Ferrari F40 får nytt liv i lacken
Bankörning sätter sina spår

Efter några år med en bil måste man börja ta hand om lacken. Tvättar, vägar, väder och mycket annat tär på lacken och får den att tappa sin stuns och glans. Bankörning sätter också sina spår. Här visar Larry Kosilla och Kevin Brown hur de får nytt liv i lacken på en Ferrari F40, och det kanske finns några tips här ni kan ta med er till era pärlor där hemma i garagen. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0
2014

Tightare, skarpare och mer fokuserad
Vi har kört Porsche Cayman GTS

I början på året blev så även minstingen i Porsche-familjen begåvad med Gran Turismo Sport-behandling. Beteckningen har sedan tidigare funnits till de övriga modellerna i utbudet så draget var inte helt oväntat och givetvis välkommet. Porsche lovar en lite hårdare, vassare, ruffare och mer fokuserad Cayman och det är precis det man får också. Men det kostar såklart. Är den då värd den högre prislappen jämfört med en Boxster eller Cayman S? Kanske inte, men köper du en GTS får du också det där lilla extra som få andra har, och för många är det precis det man eftersöker. Plus att du slipper klottra ner hela tillvalslistan - eftersom den här har allt du behöver. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0
2013

Första gången RS känns overkill

Visst är det trevligt att trots att man åker cabriolet sitta i en bil med massa effekt, avancerad teknik anpassad för bankörning och ett uppkäftigt utseende som talar om för alla andra på vägen att den här bilen bråkar man inte med ostraffat? Det är just det Audi RS5 Cabriolet handlar om. Problemet är bara att det inte fungerar i verkligheten. Där RS5 Coupé är en riktigt stygg bansmiskare förmedlar cabriolet-versionen den direkta motsatsen. Man inbjuds inte till att klippa apex eller sätta varvtider, utan istället till att njuta av brännan man får av att köra med taket nere och cruisa längs trevliga kustvägar. Till tonerna av ett alldeles för dämpat V8:a-ljud. RS-cabriolet har aldrig känts mer overkill än i detta fall. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green
0

Halda Race Pilot
Fortsätter köra sitt eget race

Halda erövrade rymden med deras Space Discovery och nu är tanken att de ska komma ner på jorden och bli ledande på racingbanor med sin nya Race Pilot. Grundidén är densamma; en klocka med utbytbara moduler. Den digitala ska man använda när man rattar en sportbil på bana och när man så småningom återgår till verkligheten igen ska man sätta på den mekaniska och lite mera sofistikerade modulen. Space Discovery hade funktioner som underlättade arbetet för astronauter och under utvecklingen av Race Pilot har Halda satt ihop ett team med erfarna racerförare och utvecklat en modul med funktioner som underlättar vid bankörning. 150 banor runt om i världen finns förprogrammerade och man kan få information om exempelvis banans längd och höjd över havet för att man på bästa sätt ska kunna optimera sin motor. Med hjälp kronografen kan du ta tid på varven och mäta din medelhastighet. Dessutom finns den en funktion som räknar ner tiden tills det är dags för formationsvarv men den lämpar sig nästan bäst om du råkar sitta bakom ratten på en F1-bil. Vi kan förhoppningsvis dela med oss av några Live-bilder snart! Tumnagel
104kg
+
Carl Victor
0

Jaguar XKR-S GT bjuder på stor vinge och kolfiberbromsar

Mycket nytt från Jaguar och Land Rover nu. Nya Jaguar XJR och Range Rover Sport ska presenteras på New York Auto Show och de kommer att få sällskap av en tredje bil, en XKR-S GT. GT betyder megastor vinge på bakluckan, dubbla små vingar i nosen, enorma kolfiberbromsar, fjädring från Eibach och ännu mer fokus på bankörning. Det tråkiga är att det bara kommer att byggas 30 stycken, och att 25 redan är paxade för USA. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green