m
a
r
6 i går67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Intressant drivlina till cykel
Saknar kedja

Ceramic Speed som jobbar med kullager har tillsammans med Mechanical Engineering Department från University of Colorado tagit fram vad de säger är världens mest effektiva drivlina till cyklar. Den saknar kedja och fungerar mer som en typ av kardanaxel för att driva bakhjulet. Man kallar systemet för Driven och det ska ha 49 procent mindre friktion än andra drivlinor. För tillfället är det här ett koncept och i framtiden ska man även kunna ha fler växlar än en som det är för tillfället. Hur det hela fungerar ser ni i klippet här nedan. Tumnagel
292kg
+
Bobby Green
0
2017

Cykelställ som gömmer sig i marken
Tar bara plats när de används

Industridesignern Milou Berg ligger bakom det här cykelstället som göms i marken när man inte använder det. Det kallas för Align och tanken är att det ska ge mer plats till allmänna ytor än vad dagens cykelställ gör. Detta "gömmer" man ju som sagt undan när det inte står cyklar parkerade där, och kan då använda ytan till något annat. När man parkerar cykeln i stället så dippar framhjulet ned av vikten och tiltar då upp bågen där bak som håller bakhjulet. "The public space in city centers is becoming cluttered. Filled with functional objects such as bicycle racks. While walking through city centers, Ix27ve noticed that at a certain time during the day therex27s a lot of bicycles stored, meanwhile at a different time, therex27s almost none. After seeing this rather empty "graveyard" of bicycle racks I started to think about how I could make this space visually and physically serene, while keeping the functionality of storage." Tumnagel
223kg
+
Bobby Green
0

Intressant test av The Copenhagen Wheel
Hur står sig den röda klumpen?

The Copenhagen Wheel är en intressant uppfunnit som gör att vilken cykel som helst kan bli en elcykel. Man byter helt enkelt bara bakhjulet. Men det är dyrt, lite för dyrt, med sina 1500 dollar. Exklusive cykel då. The Verge har i alla fall testat hjulet och det finns många bra saker. Den största nackdelen, förutom priset, är att cykeln blir obalanserad med så mycket tyngd på bakhjulet. Synd att videoskaparen inte fattat att det heter Copenhagen och inte Copenhagan... Tumnagel
108kg
+
Roger Åberg
0

Guide till cykling på bakhjulet
Det är aldrig för sent att lära sig

Det finns fortfarande några veckor kvar med cykeln innan vägarna börjar bli riktigt tråkiga, så varför inte lära sig något nytt som att köra på bakhjulet? Det är aldrig för sent och sen ser det också väldigt coolt ut när man swishar förbi på bakslangen. Ryan Leech är en legend inom cykling och han håller bland annat i kurser där man får lära sig att just cykla på bakhjulet. På länken nedan finns en liten guide till hur du börjar. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Elektrisk motorcykel framtagen av veterinär
Alan bygger saker på sin fritid

Alan Cross är veterinär i Atlanta och på sin fritid tar han fram skapelser som ExoDyne vi ser här. Alan har även utbildning inom ingenjörsskap och är som vi kan se inte helt ovan vid att jobba med metall. Bygget tog nio månader att färdigställa och han har gjort precis allting själv - förutom pulverlacken och sätesklädseln. I ramen som även är batteripacket sitter det 48 lithium polymer (LiPo)-celler som klarar av att skicka ut 600 ampere men som är begränsade till 200 ampere. Packet må se rätt biffigt ut men det väger inte mer än 21 kilo. Elmotorn sitter i bakhjulet och den är på 11 kW med en toppeffekt på 30 kW. Framgaffeln kommer från en Suzuki RMZ 250 och svingen är från en Suzuki RM 125. Även frambromsen är från Suzuki. Det på hojen som behöver mest stabilitet och styrka är tillverkat i titan men här finns även aluminium och kolfiber. Vikten på hela ekipaget landar på 112 kilo. Toppfarten anges till 96 km/h och räckvidden till 3,2 mil. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0

Visst borde BMW bygga en ny glidarhoj?
Den skulle kunna få se ut så här

BMW har för tillfället ingen glidarhoj i sitt utbud men det tycker motorcykel-tillbehörsföretaget Wunderlich att de borde ha - så deras designer Nicolas Petit drömde upp den här som man kallar för Wunderlich BMW R 1600 C Concept. Det är en muskelhoj som ändå känns avslappnad tack vare sin körställning. Självklart sitter det en rund strålkastare i nosen och fjädringen till framhjulet är av Telelever-typ. Den lilla passagerarsadeln kan vinklas upp som ett ryggstöd, eller tas bort helt om man vill ha en lite sportigare profil. Bakhjulet sitter i en enkelsving och drivningen från den 1 600 kubik stora motorn hittar dit via kardanaxel. Detta är som sagt endast en designidé men kanske något som BMW skulle kunna få för sig att ta fram i framtiden. Tumnagel
162kg
+
Bobby Green
0

Världens längsta burnout med motorcykel
Nytt rekord från Polen

Stuntmannen Maciej "DOP" Bielicki från Polen är nu innehavare av rekordet för världens längsta burnout med motorcykel. Han lyckades bränna loss med bakhjulet i hela 4,47 kilometer och rekordet är nu erkänt av Guinness. Till sin hjälp hade Maciej en Harley-Davidson Street Rod på 750 kubik av senaste modell. Det förra rekordet sattes också på en Harley förra året och då var sträckan istället 3,7 kilometer. Tumnagel
62kg
+
Bobby Green
0

Masaru körde 50 mil på bakhjulet
Tog 13 timmar

Förra året körde Dougie Lampkin hela Isle of Man-sträckan med sin trialhoj på bakhjulet. Riktigt imponerande såklart, precis som det Masaru Abe nyligen lyckades med. På den ovalformade banan Kawaguchi Auto Race i Japan körde han nämligen hela 50 mil på bakhjulet på en 125-kubiks scooter. Det hela tog omkring 13 timmar och medelhastigheten var 40 km/h. Efter två timmar började Masaru få ont i ryggen så då fick han ett par smärtstillande tabletter levererade till sig samtidigt som han satt kvar i sadeln. Det förra rekordet låg på 33 mil och målet var att klara av hela 60 mil, men smärtan gjorde att Masaru till slut fick avbryta tio mil tidigare. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Cykel utan cykelkedja
Nytt Kickstarter-projekt

Chainless S1 säger sig vara världens första kedjelösa cykel med växlar tillverkade av den volframhaltiga mineralen Scheelit (Tungsten). Fördelen med dessa är exempelvis att det aldrig behöver smörjas. Tramporna sitter direkt på bakhjulet och konceptet ska bjuda på snabb styrning, möjligheten att vända på en femöring och en cykel som man enkelt ska kunna vika ihop och bära med sig. Ramen, gafflarna och styret är alla i aluminium och vikten på cykeln ska landa på strax under tolv kilo. Hjulen kan man få i storlekarna 20, 24 eller 26 tum. För stoppandet står skivbromsar både fram och bak. Via Kickstarter söker man 75 000 dollar för att göra verklighet av projektet. Beställer man nu får man en cykel för 799 dollar och den ska då levereras i september. Tumnagel
2kg
+
Bobby Green
0
2016

Bus i öknen med en Victory Octane
Klart även en glidare kan köra på bakhjulet

Stuntmannen Tony Carbajal som tidigare i år var med och satte burnoutrekord med Victorys värstingglidare Octane har tagit ut hojen i öknen för att busa lite, eller misshandla så mycket det bara gick kanske är ett bättre uttryck. Det hela såg ut att ha varit ganska så kul i alla fall och så här säger han om det hela: "It was kind of a Mad Max theme. Unleashing some of the Octane’s fury upon the desert. It has been my goal to show what Octane is capable of right out of the box with little to no modifications. Whether it be a Guinness World Record burnout, action packed stunt shows, a cruise through the canyons or racing across and jumping in the desert. Octane is a very capable machine." Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

MATE eBike - eldriven cykel från Danmark
"Världens billigaste ihopfällbara elcykel"

Ny dag, ny eldriven cykel som går att fälla ihop. Den här heter MATE eBike och kommer från Danmark. Den presenterades tidigare i år och nyligen avslutades Indiegogo-kampanjen med sanslösa resultat. Projektet har nämligen lyckats dra in hela 3,7 miljoner dollar! En cykel blir din för 699 dollar och beställer du nu ska du få den redan i december i år. Julklapp till dig själv kanske? Den lilla elmotorn sitter i bakhjulet och den kan utan problem hjälpa dig att komma upp i 35 km/h. Batteriet när det är fulladdat vilket tar två timmar räcker för en tripp på åtta mil. En USB-ingång finns på styret så att du kan ladda dina prylar. Det finns fyra olika färger att välja mellan (Army Green, Matte Black, Metallic Red eller Shiny White) och två olika effekter - 250 Watt eller 350 Watt. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Lär dig att cykla på bakhjulet
Envetne Mike Boyd visar hur

Mike Boyd har tidigare visat oss att om man väl vill lära sig något ska man aldrig ge upp, utan försöka ända tills man klarar det. Han har genom att vara enveten bland annat lärt sig att cykla enhjuling, göra coola biljardtrick och kickflip med en skateboard. Nu tar han tag i det här med att kunna cykla på bakhjulet. Tumnagel
163kg
+
Bobby Green
0

Snubbe körde Isle of Man-sträckan på bakhjulet
Tog en och en halv timme

Motorcykeltävlingarna på Isle of Man kan vara de farligaste i världen. Sträckan man kör på innehåller över 200 stycken kurvor och dessa passeras i sinnessjuka hastigheter, med stenlagda murar och husväggar som saker man landar i om man kör av. Stuntmannen Dougie Lampkin har nu kört sträckan, men inte på en roadracing-hoj i över 300 km/h utan på en trialmaskin, och på bakhjulet. Det hela tog honom 1 timme och 35 minuter. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Elcykeln som inte behöver laddas
Ser dessutom rätt så elegant ut

Velocipede-Fogliaverde är ett nytt cykelmärke som vill göra verklighet av modellerna Piacevole Corsa och La Specialist Ruggine via Kickstarter. Bägge cyklarna har en klassisk design, fina detaljer och sköna materialval i alla delar. De får dessutom lite extra hjälp av en navmotor i bakhjulet och ett batteri som om du cyklar smart inte ska vara i behov av laddning. När du bromsar regenereras nämligen energi som i sin tur laddar batteriet, så ser du bara till att planera din körning kanske du slipper stoppa in kontakten i väggen. Skulle du ändå behöva göra detta tar det endast två timmar att ladda fullt. Toppfarten för den assisterade körningen ligger på 25 km/h och cyklarna väger in på 18,7 kilo. En app till din smarta telefon låter dig överblicka allt som du kan tänkas vilja ha koll på. Är du sugen kan du förhandsbeställa ett exemplar nu och då står det 2 950 Euro på prislappen. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green
0

Snubbar kör omkring med skeva cyklar
Åker med ständig sladd

Något som fixie-folk gillar är att "skidda". Det innebär att de låser upp bakhjulet på sina cyklar genom att snabbt hålla emot med benen vilket gör att man kan få till små sladdar. En företeelse som kan se lite lustig ut när dessa kommer farande. Dock lyfter folk nog mer på ögonbrynen när de ser herrarna i detta klippet skrida fram. Deras single speed-cyklar har nämligen en led i ramen vilket gör att de kan tilta hela cykeln efter framhjulet och bakåt. När de kastar ut baken ser det ut som om de sladdar när de i själva verket bara fortsätter att cykla, fast på ett märkligt vis. Varför kan man fråga sig, men visst ser det rätt så härligt ut? Bonusklipp nedan. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green
0

Eldriven scooter man kan flyga iväg med
Ny uppfinning av Thomas Senkel

Thomas Senkel är en tysk uppfinnare och hans senaste skapelse heter Skyrider One. Det är en eldriven scooter med en propeller där bak och en skärm som gör att man kan ta sig en flygtur när man tröttnat att hänga på marken. Scooterns elmotor är på åtta hästar och den driver bakhjulet, propellern har en egen motor på 17 hästar. På marken ska man kunna köra omkring tolv mil och toppfarten anges till 60 km/h. Väl i luften ska man kunna köra propellern i 30 minuter innan batteriet tar slut. Allt är bara på prototypstadiet för tillfället och i framtiden ska Thomas fixa till en vikbar propeller och slopa det stora runda skyddet runt den nuvarande för att ekipaget ska bli smidigare att köra när man väl befinner sig på marken. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0

Tanner Foust sladdar med en Polaris Slingshot
Trimmad trehjuling med över 400 hästar

Sommaren 2014 presenterade Polaris trehjulingen Slingshot. En sån har nu hamnat i händerna på racerföraren Tanner Foust, men det är ingen standardmaskin han rattar. Den här har nämligen trimmats till över 400 hästar - något som mer än räcker för att sätta fart på det stackars bakhjulet. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

På bakhjulet i övergivet fängelse
Läskigt ställe

Jason och Jeff tog sina stunthojar och drog till ett övergivet fängelse för att visa att de kan köra på bakhjulet även i trånga utrymmen. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Honda Grom har fått en lillebror
Det här är Navi

Om Hondas lilla motorcykel Grom är grym får nog det nya småsyskonet Navi beskrivas som söt. Den har precis presenterats på Auto Expo Show i Dehli och den kommer i tre versioner - Street, Off-road och Adventure. Vid en första anblick kan det se ut som att minibiken saknar motor men denna plus växellåda sitter istället vid bakhjulet precis som på en konventionell scooter. Den tomma platsen framför är där du lägger ditt bagage helt enkelt. Motorn är en enstånka på 110 kubik men några specifikationer kring den får vi tyvärr inte för tillfället. För bromsandet står trumbromsar både fram och bak. Troligtvis kommer modellen endast att säljas i Indien. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Snubbe är vass på att köra på framhjulet
Väldigt lång nose manual

Folk som klarar att köra på bakhjulet en längre sträcka är ganska så vanligt, men samma sak på framhjulet ser man inte jätteofta. Här är dock en snubbe på cykel som bemästrar just detta ganska så bra. Tumnagel
174kg
+
Bobby Green
0

Ny cykel från Paolo De Giusti
Postal är designad för fart

Postal heter den nya cykelmodellen från Paolo De Giusti. Den har ett bakhjul på 36 tum medan framhjulet mäter 28, vilket i sin tur gör att den som åker på den naturligt måste luta sig rätt så mycket framåt. På bakhjulet ska man kunna hänga på en elmotor för att få lite extra kraft när låren säger ifrån. Postal är än så länge bara en prototyp och om den kommer att bli verklighet är oklart för tillfället. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green
0
2015

Sparkcykel med elhjälp
Det här är FlyKly Smart Ped

För två år sedan skrev vi om FlyKly - det smarta bakhjulet som gjorde alla cyklar eldrivna. Nu är samma gäng tillbaka och denna gång handlar det om FlyKly Smart Ped som är en eldriven sparkcykel. Det som ska göra att man vill köpa just den här är att den ska vara väldigt lätt och enkel att vika ihop. Och precis som tidigare är allt som hjälper den att gå framåt inbyggt i bakhjulet. Motorn är på 250 watt och drivs av ett litiumjonbatteri som är på 29.6 volt. Att ladda detta tar tre timmar och då får man en räckvidd på mellan tre och fem mil. Toppfarten anges till 25 km/h. Smart Ped väger in på elva kilo och den som åker får vara upp till 120 kilo tung. Den ligger just nu ute på Kickstarter med målet att skramla ihop 100 000 euro och med en månad kvar är man redan uppe i över 80 000 euro. Den som är snabb får sitt exemplar för 700 euro, annars kommer den att kosta 750 euro. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Känn dig som Stålmannen när du cyklar
Annorlunda körställning på Bird of Prey

Cyklar där man ligger ner är inte helt ovanliga i cykelfilen men det här var något nytt. På en cykel av märket Bird of Prey ligger du i en ställning som närmast kan likna den Stålmannen har när han är ute på uppdrag. Varför? För att bli mer aerodynamisk och för att det ska bli enklare att ta sig fram säger tillverkaren. Tramporna sitter alltså allra längst bak, bakom bakhjulet. Sen ligger du över ramen med kroppen och låter magen och dina underarmar vila på ett par kuddar samtidigt som du håller i styret. Du får en bra uppsikt framåt och ska alltså i denna position kunna glida genom luften lättare. Cykeln säljs endast på beställning och priset börjar på 7 000 dollar. Videoklipp på cykeln in action hittas här. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Det helautomatiska cykellåset
Kopplas till din smartphone

I Lock It är ett nytt helautomatiskt lås för din cykel. Låset kopplas ihop med din smartphone via blåtand och sedan öppnar och låser du med mobilen. Men du behöver inte göra något förutom att ha Bluetooth aktiverat, när du har parkerat och går iväg låser sig låset och vice versa. Du behöver alltså inte fundera mer på om du kom ihåg att låsa, eller vart du har lagt nyckeln. Låset skruvas fast i ramen vid bakhjulet och ska inte gå att få bort så länge det är i låst läge. Om någon försöker sno din cykel börjar ett larm att tjuta och ett meddelande skickas till ägaren. Batteriet i dosan håller i sex månader och kan laddas upp via en dynamo om man har en sådan på cykeln, annars är det micro-USB som gäller. I Lock It ska börja säljas nu under hösten men vad det då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
132kg
+
Bobby Green
0

Konståkning med cykel
Skillat!

Jag minns när jag lärde mig att cykla utan att hålla i styret. Kunde man både det och att köra lite på bakhjulet var man grym. Nicole Frýbortová visar dock att det finns ett par saker till man kan göra med en cykel. Tumnagel
173kg
+
Bobby Green
0

Confederate Motorcycles visar nytt
Det här är P51 G2 Combat Fighter

Confederate Motorcycles är hojbyggarna som går sin egen väg och som bygger cyklar som inte liknar några andra. Deras senaste alster kallas för P51 G2 Combat Fighter och det sägs vara en chopper för framtiden. Ramen är helt och hållet byggd i flygplansklassat 6061-aluminium och i denna vilar en luftkyld V-Twin på strax över 200 hästar. Till motorn kopplas en fempetad låda som via kedja snurrar bakhjulet. Hjulen är i kolfiber och som vanligt har framgaffeln ett något speciellt utseende. Endast 61 stycken exemplar kommer att byggas, 30 i det svarta utförandet och 31 stycken där man låtit bli att lacka aluminiumet. Hojen blir din för 160 000 dollar. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

MC-polis drar förbi på bakhjulet
Bråttom till utryckningen

En MC-polis i Polen hade väldigt bråttom till en utryckning och eftersom han drog allt vad han kunde i rullen efter att ha passerat en korsning gick hojen upp på bakhjulet. Inget man ser varje dag direkt. Tumnagel
173kg
+
Bobby Green
0

Den här anordningen lär dig göra stoppies
Slipp skrota hojen innan du har lärt dig

Att endast köra på bakhjulet med en motorcykel kan i en del kretsar anses vara en bedrift, men man kan även slänga upp hojen på framhjulet om man vill stila. Detta fenomen kallas för "att göra en stoppie" och det innebär helt enkelt att man klämmer åt såpass mycket med frambromsen att cykeln reser sig upp. Detta ska ju givetvis göras utan att man faller över framåt och för att klara av det krävs en hel del träning. Men innan du ger dig ut på din tvåhjuling och testar kanske en sådan här anordning kan vara att föredra? Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Snubbe elkonverterar en Royal Enfield
Här förklarar han hur han har gjort

Vad som vid en första anblick ser ganska mycket ut som en vanlig Royal Enfield Bullet 500 från 2005 blir snabbt något annat när man kommer närmare. Där den vanliga motorn brukade sitta sitter nu istället ett batteripack hämtat från en Nissan Leaf och en liten elmotor som driver bakhjulet. Bygget tog ett par månader och i klippet ovan går konstruktören igenom vad han har gjort. I klippet nedan får vi hänga med på premiärturen. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida