1 i går51 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Vi har provkört Volkswagen XL1 Bilen som drar 0.09 liter milen! Den som säger att lagar och regler inte kan förändra någonting har inte tittat på bilindustrin. När man i olika delar av världen bestämde sig för att låga utsläpp från bilar var det som nu var melodin följde bilindustrin snabbt efter och har verkligen levererat, varje år blir utsläppen mindre och mindre men motorerna blir inte tråkigare utan tar oss snabbare fram än någonsin tidigare. Ok, för oss som gillar ljudet av V8:or och V12:or ser framtiden kanske inte så ljus ut, men annars blir det bara bättre och bättre. XL1 från Volkswagen är kanske inte framtiden utan mer de senaste 15 årens utveckling, tankar och ideér i en produkt - för samtidigt som XL1 känns oerhört futuristisk känns det också oerhört omodernt att i dag köpa en bil för 1.1 miljoner som knappt har ett bagageutrymme och har plats för två personer och som toppar 160 km/h. Speciellt omodernt känns det när man växlar mellan en XL1 och en e-Golf, en bil som i och för sig inte har världens längsta räckvidd men som är en helt vanlig Golf men som släpper ut noll och kostar en tredjedel. Men skit i det nu, XL1 är roligare och det är fantastiskt roligt att Volkswagen kommer att sälja denna - även om de bara bygger 250 exemplar. Prislappen ligger alltså på i runda slängar 1.1 miljoner men du får helt klart någonting unikt. Tumnagel
314kg
0
King of the hill Vad har bilar som Porsche Cayenne, BMW X5, Audi Q7 och Volkswagen Touareg gemensamt? Jo de har alla inspirerats av ett original - suven Land Rover. Denna britt i robust kostym som levt sedan 1948. Den perfekta bilen på safarituren eller i lerhålan i skogen. Enkel konstruktion, raka linjer och motorer som aldrig vill dö hur mycket man än pinar dem. Under årens lopp har modellerna förfinats men grundprincipen har alltid funnits där - en rejäl bil med goda terrängegenskaper. 1970 föddes Range Rover. Det var en bil som hade samma DNA som Land Rovern men som passade lite bättre in i finare omgivningar - som i stan och på uppfarten till herrgården. Nu fick de som hade gott om pengar en lyxvagn som även kunde ta sig över stockar och sten. Under årens lopp har modellen utvecklats och förfinats, om än i en hyfsat långsam takt, men 2012 när den fjärde generationen introducerades skedde stora förändringar. Land Rover hade då precis landat i att de köpts upp av indiska Tata Motors och det var dags att markera detta. En helt ny Range Rover som inte var baserad på modellen Discovery presenterades och det var återigen dags för Land Rover att ta plats som herre på täppan. För några dagar sedan fick jag chansen att testa den nya bilen i sportkostym, och så här var det. Tumnagel
55.4°
0
2013
Audi R18 e-tron quattro 2014 Den första bilden på Audis nya Le Mans-utmanare visas nu upp. Och nej du ser inte dubbelt, Audi R18 e-tron quattro 2014 ska se ut så här. Tumnagel
132kg
0
Diesel power! Suvar drar bara massa soppa och skräpar ner. Tar plats gör de också. Förutfattade meningar som alla säkert någon gång har hört förut. Men det är nya tider nu. Suvar börjar komma i flera olika storlekar, har motorer som faktiskt är relativt snåla och ser inte längre ut som fyrkantiga lådor. Audi Q5 är en av dem. En suv i mellanklassen som är tillräckligt liten för att inte kännas jobbig att hantera men ändå tillräckligt stor för att svälja en barnfamilj. Med dieselmotor är det heller inte så törstig och genast blir valet inte helt ovettigt. När Audi sen klämmer ner den största dieseln från modellen A6 under locket får man även en bil som är oerhört rolig att köra. Och som skulle kunna bärga en strandad Finlandsfärja om det skulle behövas. Tumnagel
157kg
0
En bubbla för solen Är Beetle roligare utan tak? Jag drog till södra Sverige och Österlen för att få några grader varmare, sol och åka bil utan tak. Antalet cabar i Sverige verkar öka år för år, även om alla som säljs och köps inte är äkta cabar. En sådan är nykomlingen Citroen DS3 Cabrio som likt Fiat 500 snarare har ett jättestort soltak istället för en cabriolet. Beetle cab är däremot äkta, en riktig cab med anor från fyrtiotalet som nu får nypremiär. Första generationen bubbla utan tak hade premiär 1949 och sålde en bit över 300 000 exemplar totalt. Den togs fram och byggdes av Karmann till en början men när det var dags för New Beetle gjorde VW jobbet själva. Även den versionen sålde en bit över 300 000 exemplar, ungefär 20% av alla nya bubblor som såldes faktiskt. När det är dags för tredje generationen är det i de trakterna man tror sig sälja vilket betyder att VW ungefär kommer att sälja 100 sådana här om året i Sverige. Om man väljer cab istället för vanligt tak får man förutom rufs i håret och ett sämre bagageutrymme även 40 000 spänn mindre i plånboken, så stor är skillnaden i pris. I övrigt är det samma lika som för vanliga Beetle när det gäller motoralternativ och tillbehörspaket. Det betyder en diesel på 105 hästar (244 900 kr) och tre bensinare på 105 hk (219 900 kr), 160 hk (244 900 kr) och 200 hk (289 900 kr). Den senare kallar man för GT och den har lite godsaker som sportstolar som standard. Alla modeller förutom minsta bensinaren går att få med DSG för 14500 kr extra. Lika mycket kostar premiumpaketet som innehåller 17-tummare, A/C, mittarmstöd fram, avbländande backspegel, farthållare, regnsensor, multifunktionsratt i läder, färddator plus och tre rätt roliga men totalt onödiga extrainstrument. De tre klockorna håller koll på oljetemperaturen, laddtrycket i turbon och om du skulle få för dig att köra så att tidtagning skulle behövas gör man det på stoppuret. Vill man ens anspråka på att ha användning för dessa ska man helt klart välja GT-versionen. Premiumpaketet till denna är lite dyrare (16 500 kr) men innehåller större fälgar (19 tum), 2-zons climatronic och ett mycket välbehövligt sportchassi. Och sportchassit, som jag iofs bara har testat med Beetle med tak, är nästan ett krav om du har en aktiv körstil. Är du mer av en glidare räcker dock 160 hästaren utan sportchassi gott och väl för att ta sig fram. Så kul är det dock inte - men lugnt och tryggt. I övrigt behöver du Fender-stereon för 7600 kronor och vindskyddet för nästan 5000 kronor. I framsätet blir det trots vindskydd inte helt stilla. Taket fälls på 9.5 sekunder i upp till 50 km/h och när det är nedfällt ligger det helt synligt som på en gammal klassisk bubbla. Om det är charmigt eller fult är upp till var och en, vill man dölja det kan man göra det med ett skinnfodral som är ett litet projekt att sätta på - och som nog kommer att sättas på ytterst sällan i detta land med usla somrar. Med Beetle har VW hela tre stycken cabar i ungefär samma storlek - Eos, Golf och Beetle. Frågan är varför man ska välja Beetle över någon av de andra. Ett av svaren är så klart att den är roligare att se på än en Golf men den är faktiskt också billigare - hela 35 000 spänn billigare. Om valet står mellan en Beetle med hårt eller mjukt tak är valet ganska lätt. Har man valt en Beetle har man redan gjort ett val att gå åt det roliga men opraktiska hållet och då kan man lika gärna ta steget fullt ut. Tumnagel
114kg
0
SsangYong visar skisser på nästa Rodius Ser inte längre ut som en val SsangYong Rodius tillhör väl inte direkt en av världens absolut sexigaste och snyggaste bilar och även om inte dessa skisser på uppföljaren på något vis kommer att ändra på det så ser bilen ju åtminstone lite bättre ut. I nio år har gamla Rodius levt och det är verkligen på tiden att den får sig ett lyft, ett rejält sådant. Under skalet kommer det att finnas antingen en diesel på 2.0 liter eller en bensinare på 3.2 liter. Den nya bilen kommer att presenteras i Genève och så här säger SsangYong om den: "Based on its design philosophy ‘Robust, Premium, Specialty’, the new front line emphasizes Ssangyong’s boldness and its spacious body combines dynamics with sophistication. Styled to be fit for outdoor, off-road driving as well as on-road driving with its streamline-shape of the radiator grille and headlamp, the new Rodius/Stavic also offers a whole package of convenience and practical values by fulfilling various needs from business, leisure, and travel." Tumnagel
36.0°
0
Turbinmotorcykeln Y2K får vassare uppföljare MTT (Marine Turbine Technologies) är företaget bakom den helgalna motorcykeln Y2K. En skapelse vars utseende endast en mor kan älska men med ett mycket spännande hjärta. Nämligen en 320 hästar stark turbinmotor hämtad från en helikopter. Nu kommer uppföljaren, som är ännu starkare och givetvis ännu snabbare. Det nya byggets hjärta är en gasturbinmotor från Rolls-Royce. Den ska ge 420 hästar (en uppgradering av Y2K som kallades för "Streetfighter" gav samma effekt) vilket ska matcha hastigheten på den nya bågen, som tros bli 420 km/h. Accelerationen är oklar men troligtvis måste man hålla rätt hårt i styret för att kunna hänga med. Motorn ska gå att köra på både diesel och jetbränsle. Just nu genomgår cykeln vindtunneltester och annat och förväntas bli klar för leverans till sommaren. Vad den då kommer att kosta är oklart men med tanke på att Y2K var svinigt dyr lär den här bli strået vassare även på prislappen. Tumnagel
43.3°
0
Slut på artiklar...