m
a
r
5 i går67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Eldriven klassisk Vespa om Giulio får bestämma
Rätt former

Den italienska designern Giulio Iacchetti har tagit fram de här renderingarna på hur en klassisk Vespa med elmotor skulle kunna se ut. Det är enkla och rena linjer som gäller och att inte gå för långt från originalet har varit målet. Han kallar sin skapelse för Vespampère och visst får man känslan av att det här skulle kunna vara något som lanserades på 40-talet precis som tillverkarens allra första modell. Om man bortser från skivbromsen och platsen där man har sin smarta telefon då. Tumnagel
222kg
+
Bobby Green
0
2017

Vespa gör nyutgåva av klassisk modell
Säljs i begränsad utgåva

Sei Giorni är en klassisk Vespa-modell och nu gör man en modern variant av den. Stilen är riktigt skön tycker jag, bra mix mellan roliga detaljer och avskalat. En numrerad upplaga, runt 300 exemplar, kommer att säljas och prislappen ligger på 5400 pund. Tekniskt är denna byggd på Vespa GTS. Tumnagel
156kg
+
Roger Åberg
0

Precisionskörning med Vespa
Här gäller det att hålla tungan rätt i mun

Den här snubben känner sin Vespa och visar här hur väl på en ganska så knixig slalombana. Tumnagel
141kg
+
Bobby Green
0
2016

Nu börjar MontBlanc göra hjälmar
Stiliga sådana!

Montblanc är kanske mest kända för sina pennor men de gör massor av andra saker. Nu ska de börja göra hjälmar för dem som vill vara riktigt stiliga på motorcykeln eller vespan. Två versioner finns och de hämtar inspiration från riktigt klassiska former men hittar sin egen stil. Tumnagel
122kg
+
Roger Åberg
0

En scooter som balanserar själv
Konstig mix av nytt och gammalt

Om man gillar stilen av en klassisk Vespa men vill ha tekniken från en Segway så är det här den perfekta kombinationen. Eller så är det något helt onödigt som vi aldrig borde ha kommit till världen. Osäker på vad jag tycker faktiskt. Zero scooter kallas verket i alla fall och det blir din för runt 6000 euro. Tekniken kommer inte från Segway utan från Ninebot. Tumnagel
138kg
+
Roger Åberg
0

Skejtare får farthjälp av en Vespa
Det behövs när man ska åka på en stor quarterpipe

Ibland kan man behöva lite extra skjuts på brädan för att komma upp i fart, och då kan en Vespa komma väl till pass. Här får vi se ett gäng som ska ta sig an ett par feta quarterpipe och som behöver lite hjälp med farten för att klara av detta. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0
2015

Emporio Armani och Piaggio hyllar Vespan
Klassikern som introducerades 1946

Emporio Armani och Piaggio har slagit ihop sina påsar och tagit fram en hyllning till den allra första Vespan som introducerades redan 1946. Vespa 946 Emporio Armani som resultatet kallas för kommer i en matt grå färg med diverse galvaniserade matta metallic-detaljer här och där. Sätet är i brunt läder och givetvis finns det även ett par Armani-logga utplacerade för att visa att det här inte är en dussinhoj. Skotern börjar säljas i en begränsad upplaga i utvalda städer i juni. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0
2014

Peter Maas liv kretsar kring Vespor
Han köper, säljer och restaurerar

När Peter Maas var sex år gammal smet han in i sin farfars garage och väl där hittade han mängder av olika motorcykeldelar. Detta fascinerade honom såpass mycket att han ända sedan den dagen varit besatt av gamla grejer, speciellt saker med två hjul och en motor. Idag kretsar hela hans liv kring Vespor då han köper, säljer och restaurerar dem. Hans favorit i samlingen är en Vespa Grand Sport 160. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0
2013

En Vespa helt byggd i trä

Snickaren Carlos Alberto har låtit sitt arbete flyta över på fritiden då han ägnat åtskilliga timmar till att bygga en Vespa i trä. Men det handlar inte om en förklädnad i materialet utanpå en ram av stål, allt är verkligen byggt i trä. Från grunden och upp. Vacker som en möbel om ni frågar mig. Tumnagel
211kg
+
Bobby Green
0

En hyllning till Vespan

Piaggio började tillverka mopeder och lätta motorcyklar redan 1946 och modellen Vespa har i stort sett likadan ut sedan dess. Ett mycket populärt transportmedel som hade sin storhetstid på 50 och 60-talet. Och det känns lite som att de återigen har fått en uppsving, för visst syns de rätt ofta på stan. Här är en fin hyllning till fordonet som banade väg för skotern som vi känner den idag. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Ny hjälm från BMW
Stilig sak för vespan?

BMW har släppt en ny hjälm av så kallad jet-typ som ser riktigt stilig ut - i alla fall i vitt. Det finns en grå med ful BMW-logga på huvudet och gul som nog syns men som inte är vacker. Eftersom hjälm är en säkerhetsprodukt kan kanske en fluorescerande gul vara en god idé ibland. AirFlow 2 är namnet och 390 euro är prislappen. Tumnagel
96kg
+
Roger Åberg
0

Ta Twizy istället för bussen

En av årets roligaste bil, förlåt fordonsnyheter är Twizy från Renault. För det är ingen bil, heller inte en motorcykel utan ett fordon med fyra hjul, tak och dörrar - om man betalar 5300 kronor extra. Vill du ha fönster också får du lägga ytterligare 3200 kronor. Vad är då Twizy? Jag hatar att använda ordet hybrid, speciellt när det rör sig om en ren elbil, så bastard eller mashup kanske är ord man skulle kunna använda. Den är liksom allt utan att vara någonting. Två versioner kommer att säljas, vanliga Twizy som går i 80 kilometer i timmen klassas på sätt och vis som en motorcykel men får köras på B-körkort och eftersom den har bälte och fyra hjul slipper man hjälm. Man slipper tullar, får köra i bussfil om MC får köra där men man får inte parkera på MC-parkering. Twizy 45 är för den lätt bortskämda tonåringen, klassas som EU-moppe och är i princip en vanlig Twizy som är strypt (och med lite längre räckvidd). Renault tror att man totalt kommer att sälja 300 stycken i år, 40 är redan sålda och av dem var 5 EU-moppe-versionen. Grundversionen kallas för Urban och för den får man betala 69 000 kr för Twizy och 62 500 kronor för Twizy 45. Till det kommer en batterihyra som är olika hög beroende på hur mycket man kör och hur långt kontrakt man skriver. Håller man sig under 750 mil per år och skriver på 36 månader kostar det 559 kronor, kör man 1500 mil per år blir kostnaden 739 kronor. Vill man bara ha 12 månaders avtal kan månadsavgiften sticka upp till 939 kronor. Den stora fördelen med att hyra batterierna är så klart att man slipper risken, dör batteriet efter ett år ringer man bara Renault och skriker lite i luren. En rolig sak är att 24/7 assistans ingår i köpet, så får du soppatorsk lite oväntat kan du glatt ringa bärgare. Inget man bör använda varje dag dock... Med fulladdat batteri (det tar 3.5 timmar med vanligt 220V) kommer man max 10 mil, i Sverige bör man räkna med mellan 5-8 mil beroende på hur man kör. I standardutrustningen är det mest saker som man förväntar sig av ett fordon, som plåtfälgar och sommardäck (det finns vinterdäck, men det är bisarrt nog inget krav att använda dem på vintern). Beställer man den lite dyrare versionen Technic får man aluminiumfälgar och lite bättre färger för 6500 kronor. Som jag skrev ovan kommer Twizy utan dörrar som standard. Vill man ha halvdörrar, och det vill man, kostar det 5300. För 3200 till får man två plastlappar att ha som fönster - de hade nog jag skippat. Panoramaglastak kostar 2300 kr, man kan få parkeringsradar för 2500 kr (totalt onödigt) och bluetoothkit med högtalare för 3500 kr. Slutnotan hamnar alltså på runt 86 600 kronor. Tricket med Twizy är så klart att slutnotan per månad ska bli låg. Ungefär 40% av försäljningen beräknas gå till privatpersoner, resten till företag. Max 2000 kronor per månad lär leasingavgiften bli - förmånsvärdet max 1000 kronor. Sen kostar varje laddning 8 spänn, skatten per år är 180 kronor, den årliga servicen ligger på runt 500-1000 kronor (man kollar bromsar etc), försäkring som en fyrhjuling. Men hur är den att köra då? I dag var verkligen en bra dag att hårdtesta Twizy - det småregnade och var rätt kyligt. Idiot som jag är kom jag i t-shirt och kavaj. Men har man dörrarna (utan fönster) är det vindstilla på förarsätet och lika varmt/kallt som om man står still. I teorin bör man alltså kunna brumma mitt i vintern om man sätter på sig vantar, mössa och dunjacka. Om jag hade en hade jag haft mössa och vantar liggandes i handsfacket året om. Detta gäller dock i framsätet. Baksätet är trångt - Renault räknar med att 95% av den kvinnliga och 75% av den manliga befolkningen ska få plats där. Nödsäte med andra ord, men det räcker gott att skjutsa polaren eller partnern till jobbet. I baksätet drar det även mer och regnar det är man inte torr när man kommer fram. Framkomligheten är inte riktigt lika bra som med en vespa så klart, men bättre än med en bil. Man kommer in i de där luckorna, byter fil 100 gånger utan problem och är tack vare elmotorn rätt snabb i starten - i alla fall till 30 km/h. Att köra är tokenkelt, bara att vrida om nyckeln, lägga i D och gasa. Det är roligt som tusan att "brumma" runt, även om det är rätt skumpigt, och inredningen är verkligen gjord för att kunna bli tokblöt - allt är i hinkplast. Är det inte idioti att köpa en bil utan hela dörrar och värme i Sverige? Nä, jag skulle faktiskt vilja vända på det - det är väldigt smart att köpa en fyrhjuling med tak i Sverige där det inte är soligt varje dag direkt. Behöver du inte hyra parkeringsplats, har ett eluttag där man parkerar och har mindre än 3 mil till jobbet känns det här som ett solklart alternativ till bussen. Längre fram i sommar kommer vi att låna en Twizy under en längre tid, vi återkommer då med fler reflektioner. Om man känner sig lite för tyst kan man sätta på ett fint litet ljud så att gående hör en. Det här är alltså rutorna. Baksäte. Eluppvärmd ruta! Lyx! Det hade gått att komma mellan, men frågan är vad polisen hade sagt. Tumnagel
214kg
+
Roger Åberg
0