m
a
r
67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Aston Martin Vantage i miniatyr
Byggd för lådbilsrace

Aston Martin och Red Bull har återigen gått samman men denna gång är det ett lite mindre projekt än vad vi har sett tidigare. Den här lådbilen som ser ut som en liten V8 Vantage GTE byggdes för Red Bull Soapbox Race som hölls i London i går. När racet var över stod det klart att man knipit en andraplats med bilen. Lite byggbilder och liknande finns på länken nedan. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0
2016
2015

En Aston Martin DB10 kommer att auktioneras ut
Men du kommer inte att få köra den på gatan

Visst vore det mäktigt att äga en alldeles egen Bond-bil? I den senaste filmen Spectre rattar James en specialbyggd Aston Martin kallad DB10, och nu kan du själv buda hem ett exemplar. Men, den är inte laglig att köra med på gatan, så det blir endast torrbrytning i garaget om du blir den som budar hem den. DB10 baseras på V8 Vantage och är i princip identisk under det nya skalet. Det innebär att det under huven där fram sitter en V8:a på 4.7 liter som ger 420 hästar. Bilen väntas gå för omkring en miljon pund och pengarna den drar in kommer att gå till välgörenhet. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör Aston Martin Vantage GT12
Den hårigaste av dem alla

Aston Martin fick en smäll på fingrarna av Porsche när de presenterade Vantage GT3 eftersom tyskarna redan använder det namnet. Britterna bytte då namn till Vantage GT12 och just denna bil har nu Chris Harris lekt med. Bilen är en gatversion av den man tävlar med i GT3-ligan och förutom ny fjädring och en vikt som är 100 kilo lättare än V12 Vantage S har den också 600 hästar till förfogande. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Vägarna du ska köra på i Skottland
Om du har en trevlig bil

Henry Catchpole från Evo berättar här om sina favoritvägar i Skottland som han haft möjlighet att ta ut en Aston Martin Vantage N430 på. Ni känner säkert igen vissa vägar från andra bilfilmer och här finns verkligen allt - grym asfalt, kurvor och raksträckor man kan varva ur på. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Aston Martin visar en extrem version av Vantage
GT3 Special Edition

För den som tycker att vanliga Vantage är lite för snäll för bankörning presenterar Aston Martin nu Vantage GT3 Special Edition. Det är en mer racepreppad version som förses med fet vinge, ett extremare och mer aerodynamiskt kjolpaket och ett nytt race-chassi. Jämfört med V12 Vantage S har vikten droppat med 100 kilo till 1 565 kilo. Under huven sitter den senaste versionen av företagets V12:a på 6.0 liter och den ger hela 600 hästar. Via en sjustegad automatlåda med paddlar skickas kraften till bakhjulen. För stoppkraften står ett par rejäla keramiska bromsskivor som sitter innanför ett par smidda 19-tummare. Trots att den är ganska så extrem i sitt standardutförande går det att smacka på ännu mer godis från tillvalslistan. Där finns bland annat kolfibertak och bakrutor i polykarbonat för att få ned vikten ytterligare. På insidan sitter man i skalstolar i kolfiber och omges av Alcantaraklädsel nästan överallt. GT3 Special Edition byggs i 100 stycken exemplar men något pris har inte annonserats ännu. Premiären sker på bilmässan i Genève. Tumnagel
140kg
+
Bobby Green
0
2014

Kontrollerat vansinne på fyra hjul
Aston Martin V12 Vantage S

Hur tänkte Aston Martin egentligen?! Det är ju helt från vettet att klämma ner den största motorn man har i den minsta modellen man erbjuder! Det leder ju bara till att man får ett helt galet recept som på pappret nästan säljer sig själv som en widowmaker. Hur ska all denna kraft kunna behärskas, och vem kommer att kunna klara av att köra bilen utan att vira den runt ett träd? Efter några timmar bakom ratten visar det sig dock att Aston Martin har lyckats producera något som inte alls är omöjligt, även om V12 Vantage S kan vara den läskigaste bilen jag har kört och knappast något för gemene man. Tumnagel
315kg
+
Bobby Green
0
2013

Några timmar med Aston Martin Rapide S

Det finns bilar och så finns det bilar. En del tillverkas på löpande band i en rasande fart och har en prislapp som faktiskt inte avskräcker från nybilsköp. Man får vad man betalar för oftast och många nöjer sig med en bil som kan transportera dem från A till B. Det räcker att bilen har fyra hjul, ett par dörrar och en motor i princip. Funktion före form är helt okej, och man bryr sig helt enkelt inte om hur bilen man kör ser ut. Se Fiat Multipla. Sen finns det bilar som Aston Martin. Bilar som inte härstammar från 3D-skrivare och där mänskliga händer varit lika mycket delaktiga i processen som maskiner. Handsydda sömmar i skinnet, tanke bakom varenda designlinje och ett plakat på motorn som berättar vem som har gjort den sista touchen och översynen av maskinen. Bilar som dessa kostar inte helt oväntat också mer än andra, men de ska de göra också. Det kommer alltid att finnas de som mer än gärna betalar för gediget hantverk, och jag förstår om deras val av bil då hamnar på något från Aston Martin. Tumnagel
202kg
+
Bobby Green
0

Aston Martin V12 Vantage S

Aston Martins minsta modell, Vantage, fick för fyra år sedan ett till motoralternativ jämte V8:an. En tjock V12:a klämdes ner i fronten och den redan potenta lilla racern blev ett monster. Nu är det dags för modellen att ersättas men tro inte att Aston Martin väljer att byta ut den fantastiska motorn mot något med hälften så många cylindrar och turbo istället. Nej så jobbar inte britterna. Istället rullar de ut en ännu värre version av V12 Vantage som får tilläggsnamnet S. Motorn behålls alltså vilket innebär tolv cylindrar och en litervolym på 6.0 liter. Effekten vrids upp med 56 hästar och den nya siffran är nu istället 573. Vridet ökas från 570 Nm till 620. Till motorn kopplas en sjustegad låda som kallas för Sportshift III och som är en vidareutveckling av den som sitter i V8 Vantage S. Ingenjörerna har bantat lådan med hela 25 kilo och stoppat i en del teknik hämtat från Aston Martins FIA GT-bilar. 0-100 km/h ska avklaras på runt fyra sekunder och toppfarten 330 km/h. Det gör att V12 Vantage S blir Astons snabbaste bil om man bortser från den mycket exklusiva One-77. Förutom mumsigare motor har man utvecklat ett helt nytt avgassystem som är lättare, och som garanterat låter lika trevligt, eller trevligare än tidigare system. Servon ska också vara snabbare och det finns tre olika körprogram att ställa in, normal, sport och bana. Pris och tillgänglighet har inte annonserats än. Men drömma kan man få börja göra redan nu. Tumnagel
157kg
+
Bobby Green
0