m
a
r
2 i dag3 i går46 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Ny whisky från Aston Martin och Bowmore
But don't drink and drive

Aston Martin och whiskytillverkaren Bowmore har återigen slagit sina påsar ihop och tagit fram en whisky. Den här kallar man för Mastersx27 Selection och den är lagrad i 21 år. Bakom drycken står Ron Welsh som är Master Whisky Blender hos Bowmore och Marek Reichman som är Executive Vice President and Chief Creative Officer hos Aston Martin. Så här säger Marek: "Proportionality defines every precise detail of designing an Aston Martin. We are constantly striving to achieve the Golden Ratio; the optimal of proportions. And it is this force which guides the creation of absolute beauty. To achieve this, we must combine our skill, passion and experience. Coming together with Ron just brings a whole new perspective on this and is hugely inspiring and enlightening. This whisky perfectly and harmoniously brings us together to create a beautiful, yet powerful equilibrium." Och så här säger Ron: "For the first time with this whisky, we have adopted the Golden Ratio to inspire each of the elements bringing their own unique flavours and selecting the optimal casks to forge the desired character, taking inspiration from Marek and his team. What seems totally contrasting is, in fact, perfectly balanced and proportionate. Working with Marek has given me a new lens from which to explore whisky making. This whisky serves as a celebration of our unified knowledge and experience; our shared passions, values and ideas." Finns att köpa på utvalda marknader nu och för en flaska får man betala 300 dollar. Tumnagel
69kg
+
Bobby Green
0

Klocka från Girard Perregaux och Aston Martin
Grönt är skönt

I början av året skrev vi att den anrika klocktillverkaren Girard Perregaux och biltillverkaren Aston Martin skulle börja ta fram klockor tillsammans. Nu presenteras den första skapelsen och den heter Laureato Chronograph Aston Martin Edition. Laureato är namnet på Girard Perregaux lite sportigare klockor och man lanserade den första 1975. Sport passar ju Aston Martin bra så därför föll valet på att vidareutveckla denna typen. Urtavlan går i Aston Martin Green som är en liten flört med British Racing Green. Färgen läggs på i 21 stycken olika omgångar och resultatet består av sju stycken lager som bildar ett ganska så trevligt mönster. Ska föra tankarna till Aston Martins gamla logotyp och sömmarna de har på sina stolar i bilarna. Endast 188 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 18.100 dollar. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0
2016

Ducati 1299 Superleggera är här
215 hästar stark kolfiberdröm

Nu är den här. Ducatis nya värstingbåge 1299 Superleggera. Endast 500 stycken exemplar kommer att byggas och de lyckliga ägarna kommer att få en supermaskin fylld med kolfiber och 215 hästar. Läskig siffra med tanke på att torrvikten är strax över 150 kilo. Effekten gör även hojen till den mest kraftfulla twinen i produktionskläder som Ducati någonsin släppt. Precis som i moderna sportbilar har hojen konstruerats kring en monocoque i kolfiber. Materialet återfinns även i svingen och i hjulen. Detta ger en torrvikt på 156 kilo och en tjänstevikt på 167 kilo. Ramen sparar 1,6 kilo medan svingen lättar bygget med 900 gram jämfört med om det skulle vara tillverkat i stål. Hjulen sparar 1,4 kilo medan den uppdaterade Öhlinsfjädringen har bantat med 1,8 kilo. Motorn är en tvåcylindrig Superquadro på 1 285 kubik och den lämnar alltså 215 hästar, vridet anges till 147 Newtonmeter vid 9 000 varv. Växellådan har sex lägen och precis som i en bil finns det olika körlägen att välja mellan. När du köper ett exemplar ingår även ett kit för bankörning vilket består av ett helsystem i titan från Akrapovic, raceruta, prylar för att ta bort regplåten och sidostödet, blindlock för backspeglarna, ett överdrag och ett centralstöd som du fäster i hjulbulten bak. Allt om den nya hojen, förutom pris och när den går att köpa, finns på länkarna nedan. Tumnagel
156kg
+
Bobby Green
0

Specialversion av Ducati Panigale S
Firar företagets 90-åriga historia

Ducati har på World Ducati Week i Misano presenterat en ny specialversion av modellen 1299 Panigale S. Den får tilläggsnamnet Anniversario och hyllar företagets 90-åriga historia av att bygga motorcyklar. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och modellen kläs bland annat i färger inspirerade av MotoGP-prototyper och Superleggera. Genom att använda sig av ett litiumbatteri och kolfiberdelar har vikten på hojen sänkts med 2,5 kilo. Den utrustas med tekniska nyheter som Ducati Traction Control (DTC) och Ducati Wheelie Control (DWC) och får Boschs kurv-ABS. Annat godis är Ducati Electronic Suspension, Engine Brake Control och Öhlins Smart EC - ett kontrollsystem som processar information från bågen och hela tiden justerar fjädringen för optimala köregenskaper. Det finns tre olika körlägen och dessa är Race, Sport och Wet. Fälgarna är smidda Marchesini och avgassystem från Akrapovic är specialtillverkat. Vad paketet kommer att kosta framgår inte, inte heller vilka länder som kommer att få ta del av den. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Disco Volante Spider på Villa d'Este
En av endast sju exemplar

Det finns mycket trevligt att titta på om man besöker Concorso dx27Eleganza Villa d’Este. De som var där i år fick bland annat se Alfa Romeo Disco Volante Spider - en mycket trevlig vagn byggd av Touring Superleggera. En närmare titt på bilen får vi här. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
2014

Reklam för Ducati 1199 Superleggera

En av de mest extrema hojarna på marknaden nu är Ducati 1199 Superleggera. Den håriga cykeln byggs endast i 500 exemplar och bjuder den föraren som vågar på 205 varvvilliga hästar. Här ser vi en färsk reklamfilm på värstingen. Tumnagel
112kg
+
Bobby Green
0
2013

Läckra 1199 Superleggera läcker

Ett gäng med officiella pressbilder på superheta 1199 Panigale R Superleggera har läckt ut på webben via Ducati Chiles Facebooksida. Bilderna finns inte kvar där längre men givetvis var någon snabb med att spara ned dem när de låg uppe. Det vi får se är det fetaste Ducati erbjuder, en båge som enligt uppgifter väger in på 166 kilo och som har 205 hästar. Cykeln är smyckad med titan, kolfiber och magnesium som sammanlagt bantar den nästan tio kilo. Den kommer som sagt bara att säljas i 500 exemplar, där varje köpare bjudits in av Ducati själva för att få köpa läckerbiten. Tumnagel
144kg
+
Bobby Green
0

Superleggera-version av 1199 Panigale R

Ducati kallar det för Project 1201, men vi vet vad det egentligen handlar om, en Superleggera-version av 1199 Panigale R. Superleggera betyder superlätt och innebär alltså att den redan potenta hojen bantat ytterligare, 18 kilo sägs det. Det har även skruvats lite för att göra den värre än värst. Denna top-of-the-line-hoj är dock inte för alla. Det ryktas om att den endast kommer att byggas i 500 exemplar, och att det bara är inbjudna som kommer att få köpa den. En mikrosajt för de lyckliga köparna har nu satts upp, och där kan de logga in och ta del av mer detaljer innan bågen är helt officiell. Priset ryktas ligga på omkring 48 000 Euro. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Så här blir Disco Volante

Touring Superleggeras konceptbil Disco Volante har visats i lite olika former förut men så här blir den när den väl börjar säljas. Just nu står den utställd på mässan i Genève och jag misstänker att det är en hel del som gillar vad de ser. I grund och botten är det en Alfa Romeo 8C Competizione som har fått helt nya linjer. Strålkastarna ser ut att vara hämtade från Ferrari 599 och Ferrari-temat fortsätter under huven, där samma V8:a som 8C har sitter. Motorn är på 4.7 liter och ger 443 hästar och 478 Nm. Kraften skickas via en sexstegad automat till bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 4.2 sekunder och toppfarten anges till 291 km/h. Utseendemässigt är bilen en flört med Alfa Romeo C52 Disco Volante från 1952, en bil som baserades på Alfa Romeo 1900 C och som byggdes av Carrozzeria Touring. Varje bil tar omkring 4 000 timmar att färdigställa och det ligger mycket handarbete bakom varje detalj. Bilen skräddarsys för köparen. Endast 500 stycken kommer att byggas och förutom det finns det även en hake. Du måste nämligen ha en Alfa Romeo 8C Competizione själv först, som du sedan skeppar över till firman i Italien. Sen väntar du snällt i sex månader innan du får din bil. Vad detta drag går loss på får man endast reda på vid en förfrågan, och det kanske är bäst det. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
Slut på artiklar...