m
a
r
1 i går71 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Mercan för dig som vill vara extra säker
Mercedes-Maybach S600 Guard

Om du känner dig lite orolig över att bli överfallen när du åker bil så vill du ha en säker bil. Helst en som kan stoppa kulor och som inte stannar för en explosion. Samtidigt vore det ju trevligt om bilen var lyxig och bekväm. Inkas visade upp allt detta förpackat i en Mercedes-Maybach S600 i december förra året, och nu gör Mercedes själva samma sak med Mercedes-Maybach S600 Guard - ett pansarlok som blir ditt för 470 000 euro. Bilen har VR10-klass på sitt skydd vilket är den högsta nivån en civil bil kan ha när det kommer till pansarskydd. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0
2015

Inkas visar bepansrad Mercedes-Maybach S600
Lyxåk som tål attacker

Är man rädd för att bli attackerad när man är ute och åker bil är det en bepansrad variant man ska ha. Men man vill ju inte åsidosätta lyx och flärd bara för att man vill känna sig lite säker, och det är där den här bilen kommer in i bilden. Inkas har nämligen bepansrat en av de lyxigaste bilarna du kan köpa för tillfället - Mercedes-Maybach S600. Bilen avslöjar sig inte från utsidan och det är också det som är meningen, den ska se så standard ut som möjligt. Dock har hela karossen förstärkts för att tåla all möjlig ammunition som kan tänkas avfyras mot den. Fönstren är självklart jättetjocka och det finns ett brandsläckningssystem ifall en brand skulle inträffa. Däcken tål även de att bli skjutna på, och en spikmatta är ingen match för denna bil. Det finns även en funktion som släpper ut en rökridå ifall man skulle behöva fly och förvirra fienden. Insidan har lämnats orörd, men här är det redan så bra och trevligt som det kan bli. Skulle du vara spekulant får du göra dig redo på att hosta upp 500 000 dollar för ett exemplar. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green
0

Jay Leno kör en Honda S600 med bra klipp
Har fått en motorcykelmotor

Mellan 1964 och 1966 tillverkade Honda en trevlig liten sportbil vid namn S600. Den fanns både som coupé och cabriolet och det var den sistnämnda som var mest populär. Under huven satt en motor på 606 kubik som levererade strax under 60 hästar, ingen raket med andra ord. Men eftersom bilen vägde omkring 700 kilo ansågs det ändå vara helt ok. Dock inte tillräckligt för Matt Brown, som visserligen stoppat ner en Honda-snurra i motorrummet men den är istället på 1 000 kubik och från motorcykeln CBR 1000RR. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0
2014

Polestar skakar liv i Volvo
R-känslan är tillbaka

I början på veckan begav jag mig mot varmare nejder - närmare bestämt Malmö. Där var det förutom regn dags för provkörning av Volvo S och V60 Polestar. Och vad innebär det kan man undra? Är det en chiptrimmad version som lackats i blått och försetts med större fälgar? Inte alls visade det sig, utan något mycket mer. Tumnagel
385kg
+
Bobby Green
0
2013

Volvo serieproducerar S60 Polestar

Jag vet. Rubriken är lite taskig, för det är nämligen inte riktigt så bra som man kan tro, än. Visst, Volvo kommer att serieproducera S60 Polestar, men inte för oss. Utan för Australien. Och det handlar inte om den 508 hästar starka bilen vi har sett flänga omkring och dregglat efter, nej det här en S60 med DNA från Polestar, det vill säga, inte riktigt lika hårig. Christian Dahl, vd för Polestar, säger följande: "Vi har byggt en bil som vi, som bilentusiaster, vill köra. Det här är en bil för aktiva förare, där vi tar fram det absolut bästa från det redan kompetenta Volvo S60-chassiet med vår erfarenhet och teknik från motorsport. Vi fick en fantastisk respons på Volvo C30 och S60 Polestar-konceptbilarna, därför är vi mycket glada över att kunna introducera vår första serieproducerade bil. Detta är ett mycket viktigt steg framåt för Polestar som lovar för en spännande framtid." Det man får i det illblåa skalet är en bil med ett chassi utvecklat av bland annat racingföraren Robert Dahlgren, som varit fabriksförare åt Volvo i tio år nu. Enligt honom har man plockat det allra bästa från S60 T6 och S60 Polestar Concept Car och skapat något som ska vara riktigt kul att köra. Bilen har dämpare från Öhlins, fetare bromsar och ett mer avancerat chassi. Kjolpaketet har utvecklats i Volvos vindtunnel tillsammans med Volvo Research and Development Team. Under huven sitter den sexcylindriga T6-motorn på 3.0 liter som Polestar har optimerat i form av större turbo, större intercooler och ommappning. Den ger nu 350 hästar och har ett vrid på över 500 Nm. 0-100 km/h ska gå på 4.9 sekunder och är begränsad till 250 km/h. Kraften går via en sexväxlad automatlåda till alla fyra hjulen via ett Haldex-system, allt optimerat av Polestar. Som ett pilotprojekt byggs bilen till en början i en begränsad upplaga med Australien som marknad. De första kunderna kommer att få sina bilar i slutet på juni. Om allt går bra kommer Volvo och Polestar att utvärdera om det är värt att satsa på andra marknader. Tumnagel
288kg
+
Bobby Green
0

Volvo släpper facelift-bomb
S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 uppdateras

Volvo har ett par modeller i sin park nu och att alla skulle få ett ryck utseendemässigt samtidigt var väl kanske inte helt väntat men så blev det i alla fall. Här är nya och uppfräschade S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80. Presentationen av bilarna äger rum just idag i Göteborg och alla kommer även att finnas på plats i Genève. Störst förändringen och späckade med flest nyheter blir S60, V60 och XC60. Det syns tydligast i fronten där strålkastarna har fått sig en ännu modernare look. De övriga har uppdaterats på ett lite mildare vis och ser ungefär ut som vi är vana vid. Alla motoralternativ har putsats till och blivit ännu effektivare. V60 Plug-in Hybrid blir snällast i gänget när det gäller utsläpp med sina 48 gram per kilometer. Under huven sitter fortfarande samma dieselsnurra på 2.4 liter, 215 hästar och 440 Nm kopplad till en elmotor på 70 hästar och 200 Nm. I S60 är alternativet D2 inte heller särskilt törstigt och ska dra så lite som 0.4 liter per mil och släppa ut 107 gram. Bland nyheterna finns även växelpaddlar bakom ratten för den som kör med automatlåda, helljus som stänger av sig automatiskt och kurvljus även vi låga hastigheter. Allt om de uppdaterade kärrorna hittar ni hos Teknikens Värld, som även har varit på plats och klämt och känt på bilarna. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green

Chris Harris testar S60 Polestar
Kanske lite roligare än Jay

Polestar var hos Jay Leno för ett tag sedan och visade upp S60:n de har byggt. Men Jay brukar aldrig köra bilarna som hälsar på hos honom på någon bana, utan det blir mest snack i garaget för att sedan bli lite körning på vanliga vägar. Chris Harris däremot, han rastade bilen ordentligt på en snömoddig bana helt fri från trafik när han fick testa bilen. Kanske lite roligare att titta på. Tumnagel
50.1°
+
Bobby Green