m
a
r
2 i dag2 i går46 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Bil puttar till hoj i över 160 knyck
Där kom det nog lite kiss

Förutom snabba bilar är det även många snabba motorcyklar som vill köra på Nürburgring. Nackdelen med hojarna är dock att de är mycket svårare att upptäcka än bilarna som kommer farande i backspegeln. Det fick en förare av en BMW S1000RR surt erfara när han skulle passera en Seat Leon som inte hade sett honom. Det slutade med att Seaten knuffade till hojen men på något vis lyckades föraren ändå hålla sig på bägge hjulen och undvika en krasch. Det läskiga inträffar strax efter 7:30 in i klippet. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0
2016

Motorcykeltur genom Manhattan
Ganska trafikerat

Om du funderar på att ta hojen genom Manhattan bör du först göra dig beredd på mycket trafik, att du måste ta snabba beslut och att du aldrig någonsin får tveka. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Världens dyraste produktionshoj
Tamburini T12 Massimo kostar 300 000 Euro

Tamburini T12 Massimo är en hoj endast avsedd för banan och den blir din för det något salta priset 300 000 Euro. För pengarna får du en banracer som bjuder på 230 hästar ur en motor hämtad från BMW S1000RR. Hojen ska även ha en patenterad lösning som gör det möjligt att ställa in chassiet optimalt för föraren. Framgaffeln och stötdämparen bak kommer från Öhlins och bromsarna är från Brembo. Bygget ska ha en torrvikt på strax över 150 kilo. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

Praem har förvandlat en BMW S1000RR till magi
Så rätt på så många sätt

Det finns helt sjukt avancerade sporthojar att köpa i dag och den ena är värre än den andra. Men om man tittar förbi allt det där med effekt och prestanda och istället fokuserar på designen handlar det mest om plastraketer som ser ut att komma från en annan planet. Det var bättre förr, när hojarna var kantiga, bulliga och när det var helt otänkbart att använda något annat än en rund strålkastare. Den franska customfirman Praem har med bygget som ni kan se ovan och nedan blandat det bästa från två världar - grunden är en BMW S1000RR som byggts om till något som ser ut att komma direkt från 70- och 80-talet, och resultatet är helt fantastiskt. Tumnagel
145kg
+
Bobby Green
0

David Coulthard jagar Guy Martin
F1 vs Superbike

David Coulthard och Guy Martin har under en tid planerat ett race mot varandra - David nedtryckt i en Formel 1-bil och Guy skrevandes en BMW S1000RR. Det hela skulle ske på Silverstone och nu har grabbarna lekt klart. Bilen är mycket snabbare runt banan så David fick köra fyra varv med Guy bara behövde köra tre. I bonusklippet nedan får vi se när de två herrarna fick hjälpa till utanför banan, fast med varandras åk. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0
2015

Runt Nürburgring med en BMW S1000RR
Hej vad det går!

2005 satte Andy Carlile ett inofficiellt rekord runt Nordslingan med en Yamaha YZF-R1 då han klockades in på 7:10. Här ser vi när Nino Pallavicini nyligen körde sin BMW S1000RR på samma sträcka, och fick tiden 7:23. Där Yamahan hade fått sig en uppdaterad fjädring, blivit omdrevad och försetts med kolfiberfälgar är det enda ändrade på Ninos hoj att han plockat av backspeglarna och monterat på en annan ljuddämpare. Hans tid är alltså inte så illa pinkad med tanke på att hojen var i det närmaste orörd. Ninos plan är nu att ta en Yamaha R1 av senaste modell och försöka slå Andy på fingrarna. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0

Orlando Bloom och hans ombyggda BMW S1000R
Specialbyggd av Deus Ex Machina

Skådespelaren Orlando Bloom är ett riktigt stort fan av BMW-motorcyklar och han gillar både gamla hojar och nya. Hans senaste är en S1000R, men den ser inte ut som vi är vana vid. Deus Ex Machina har nämligen byggt om den totalt och i den här videon får vi oss en närmare titt på den. Tumnagel
150kg
+
Bobby Green
0
2014

BMW uppdaterar sporthojen S 1000RR
Först med farthållare

På Intermot visade BMW förra veckan upp en uppdaterad version av deras sportigaste hoj - S 1000RR. Utseendemässigt finns skelögdheten fortfarande där men den har blivit lite bättre, det viktigaste har istället hänt under skalet där man har bantat bort lite vikt och vridit upp lite effekt. Och den får farthållare - vilket är premiär för en sporthoj. Effekten höjs med sex hästar till 199 och vridet ligger numera på 112 Nm. Fyra kilo har man bantat bort genom ett nytt avgassystem, så torrvikten hamnar nu på 204 kilo. Vidare har man justerat fjädringen en del samtidigt som det eldrivna Dynamic Damping Control-systemet har fått ny programvara. Annat godis på tekniksidan är bland annat elektronisk justering av gasen, launch control, farthållare och en sensor för att känna av hur mycket man lutar. Priser och lanseringsdatum är inte klart för tillfället. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Valerie Thompson nu medlem i 200 mph-klubben
Snabb med BMW S1000RR i saltöken

För några dagar sedan blev Valerie Thompson medlem i den fruktade 200 mph-klubben när hon körde 203.85 mph (328.06 km/h) med sin moddade BMW S1000RR i Bonnevilles saltöken. I det här klippet får vi hänga med och se hur det hela såg ut. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0
2013

S1000R - det avklädda syskonet

S1000RR är BMW:s feta kåpförsedda sporthoj och nu får den ett syskon i form av S1000R, en avskalad och naken modell baserad på samma maskin. Cykeln har samma radfyra på 999 kubik och i det här fallet ger den 160 hästar vid 11 000 varv. Lite lägre effekt än storebror med sina 193 alltså. Ramen är också densamma men hjulbasen har ökat med 22 millimeter. Bekvämligheter som traction control, ABS och två olika körlägen är standard. Vikten anges till 207 kilo. Det är oklart när bågen börjar säljas men det svenska priset är i alla fall klart, 123 150 kronor. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida