m
a
r
4 i går53 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Oerhört detaljerad skalmodell av Porsche 356
Vilket jobb!

Det finns mängder av skalmodeller man kan köpa och vissa är bättre än andra på att efterlikna originalet. Ju mer du betalar desto bättre modell brukar du få. Jordi Reixach Rodriguez modeller är dock av en helt egen klass. Hans återskapade Porsche 356 i skala 1:6 är helt sjukt detaljerad och det ser nästan ut som att man bara har krympt ett original i tvätten. Varje bil Jordi bygger tar över 2000 timmar att färdigställa. Vad han tar för ett sånt här bygge är oklart men det lär inte vara billigt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Gammal övergiven Porsche 356 renoveras
Dock en leksaksbil

Här får vi se när en gammal bedagad Porsche 356 får nytt liv igen. Förmodligen har den många lektimmar kvar i sig eller så blir det ett föremål att ställa på hyllan. Bonusklipp nedan. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0
2018

Porsche 356A 1600 Super från 1958
Oj vilken vacker bil

Många skulle nog hålla med om att Porsches modell 356 är en av de allra vackraste som finns här i världen. I Petrolicious senaste film får vi bekanta oss med en 356A 1600 Super från 1958 i färgen Meissen Blue och den är verkligen enastående. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0
2017

Shiny Hammer har byggt om en Vectrix
Eldriven scooter fick nytt utseende

Polska Vectrix bygger eldrivna scootrar och de har en modell som heter VX-1. En sådan har Shiny Hammer fått tag i och byggt om den till något helt eget med ett väldigt speciellt utseende. Under skalet sitter en elmotor som får ekipaget att toppa 120 km/h och batteriet är tillräckligt för en räckvidd på 28 mil. Designen är långt från originalet som är ganska tråkigt och det är Samuel Aguiar som har chefat över den i detta fall. Så här förklarar han hur han har tänkt: "I was looking for a design that you would want to hug, without any aggressive shapes. Like a blend between a pre-A Porsche 356, an iPhone and a Pokémon. The original scooter from Vectrix is not really my thing, but when you take off all the secondary elements on it, you find a very cool and well-built base. It is all made of aluminum and the frame itself is very strong and light." Bygget tog fyra år att få till och fler bilder på skapelsen hittas via länken nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0
2016

Jay testar en Porsche 356 med Subaru-motor
Boxer som boxer eller?

Ser man en Porsche 356 Speedster ute på vägarna är det sällan det handlar om äkta vara. Oftast brukar det vara en replika, för de som Porsche byggt är helt enkelt för värdefulla för att köra omkring med. Tom Murtaugh äger replikan vi ser här, och det är en väldigt välbyggd sådan. Vad som också gör Toms bil unik är att det där bak sitter en snurra från Subaru. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

En väldigt annorlunda Porsche
Går under klubban på auktion

Vi vet alla hur en Porsche bör se ut och den här är faller väl kanske inte riktigt i den ramen. Modellen heter Porsche 597 Jagdwagen och är inte tillverkad under andra världskriget utan tolv år efter dess slut, 1957. Bilen började utvecklas i början av 50-talet på uppdrag av den tyska armén men Porsche hade inte kapaciteten att producera den mängd som efterfrågades. Man tillverkade bara 71 exemplar mellan 1955 och 1958 och 49 av dessa såldes på den civila marknaden. Det här är en av dessa och ägs i dag av en japan som har restaurerat den grundligt. Bilen har samma motor som satt i Porsche 356 och motorn sitter bak precis som på 356:an. Det betyder en boxerfyra på 1,6 liter som gav 50 hästar och en toppfart på runt 100 km/h. Bilen väntas klubbas för runt två miljoner kronor. Tumnagel
125kg
+
Roger Åberg
0

Gungstol med Porsche-tema
Samarbeten mellan Modernica och Luftgekühlt

Möbeldesignern Modernica och Porsche-eventet Luftgekühlt har gått samman och tagit fram två stycken stolar. Aircooled Arm Shell är en liten gungstol i glasfiber och här har man använt samma mönster som återfinns på stolarna i en Porsche 356 Speedster. Stol nummer två kallar man för Luftgekühlt Shell Chair och den har fått mönster av den grafiska designern Carby Tuckwell på sig och ett par ben i trä. Båda två kommer att släppas till försäljning inom kort. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
0
2015

Ladufynd med härlig patina
Matt kör mer än gärna med sin Porsche 356

Petrolicious har haft flera Porsche 356 med i sina inslag men alla har varit olika. En del original, en del moddade och så har vi även såna som den Matt Hummel har. Via Craigslist hittade han bilen som förvarats i en lada sedan 70-talet, och den hade precis rätt patina för att den skulle få följa med Matt hem. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

En Porsche 356C som inte är som alla andra
Restomod-kärra hälsar på hos Jay Leno

En Porsche 356C är en fantastisk bil men allting går ju som vi alla vet att göra snäppet bättre. Det är precis vad ägaren till denna Porsche har gjort genom att förse den med en vassare motor, bättre chassi och överlag uppdaterade grejer som gör den trevligare att köra och åka i. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Chris Harris medverkan på Goodwood Revival
Rattade en Porsche 356

Givetvis var biltoken Chris Harris på årets Goodwood Revival men till skillnad från övriga besökare som bara går runt och tittar på allt häftigt deltog Chris i racingen. Bakom ratten på en Porsche 356 från 1953 dundrade han fram, och som vanligt lite på ställ. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Janis Joplins Porsche 356 C är till salu
Hon hade aldrig någon Mercedes

Janis Joplin sjöng om att hon ville att gud skulle ge henne en Mercedes, men själv rattade hon Porsche. Bilen, en psykedeliskt målad 356 C från 1965, ska den 10 december auktioneras ut av RM New York och den väntas gå för minst 400 000 dollar. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Porsche 356 Speedster - en familjemedlem
Rosita berättar om syskonet i plåt

Rositas familj har sedan tre generationer bakåt alltid skruvat med bilar. Hon växte upp bland dem och brukade bli upplockad från skolan i någon Ferrari hennes far höll på att skruva med. Det var mest italienska bilar som passerade hemmet, men hennes fars ögonsten var ändå alltid den här Porsche 356 Speedstern. För 15 år sedan köpte de tillbaks bilen som var i stort behov av renovering och så här ser den ut i dag. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Jay Leno kör riktigt vass Porsche 356
Byggd av Emory Motorsports

På 40-talet grundade Rod Emory farfar hotrod-företaget Emory Motorsports och barnen håller liv i stället fortfarande. Man har specialiserat sig på att ta stackars oskyldiga Porsche 356:or och bygga om dem till håriga gatbilar och ett av exemplaren har nu hälsat på hos Jay Leno i hans garage. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Galen samling med bilar under klubban
Det här kommer att bli dyrt...

På bilden ser ni ett urval av några av de bilar som tillhör en samling som kommer att auktioneras av Sothebys och som kallas för The Pinnacle Portfolio. Samlingen är smått störd och innehåller förutom ett antal Ferraris (bland annat den sista Enzon som gavs till påven, en F40 LM, en 250, en Daytona Spider, en Dino och en F50) godingar som Jaguar XC220, Koenigsegg CCXR, Lamborghini Reventón (en av tjugo byggda), Maserati MC12, McLaren F1, Porsche 959 och Porsche 356 Speedster. Prislappen för samlingen förväntas bli, minst, 65 miljoner dollar. Bara att börja panta burkar med andra ord. Tumnagel
143kg
+
Roger Åberg
0
2014

Porsche 356 Outlaw
Familjebilen

Valley Custom Shop i Burbank är en customfirma som under 50-talet startades upp av Neil Emory. Han hade dock sin egna stil och ville inte följa det som alla andra gjorde. Idag driver hans barnbarn Rod Emory stället och Petrolicious bestämde sig för att möta upp honom så att han fick berätta lite historia. Och givetvis visa upp en av deras "Outlaw"-Porschar. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Porsche 356 Continental

Jack Griffin som äger den där Porsche 914-6 som jag skrivit om tidigare äger även denna fantastiskt vackra Porsche 356. Och det är också en specialare, med tilläggsnamnet Continental. Den här har en uppdaterad motor som ger 115 hästar och även om det kanske inte låter så mycket så får man ha i åtanke att bilen inte väger bly. Andra coola prylar är skivbromsar, Fuchs-fälgarna såklart och att man tankar via ett hål i luckan framtill. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Vinterkörning med Porsche 356

Entusiasterna skulle nog säga att man absolut inte ska ta ut en gammal klassisk Porsche 356 och sladda med den på vintern, men här tänkte man annorlunda. Jeff Zwart som är filmregissör och gammal mästare i Pikes Peak Hill Climb tog ut sin 356:a från 1953 och visade upp varför det är så kul med bakhjulsdrivet på vintern. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Historien om en restaurerad skönhet

En för många ouppnåelig dröm är att en dag äga en Porsche. I den vildaste fantasin kanske man även drömmer om något såpass exklusivt som en Porsche 356A T1 Speedster från 1956. Jon Warshawsky behöver inte drömma, för han har just precis en sådan. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

Porsche 356 Speedster

Chuck Olenyk har gjort det "förbjudna" och förvandlat sin gamla klassiska Porsche 356 Coupé från 1957 till en Speedster. Draget kallas för outlaw och resultatet kan väl inte beskrivas som något annat än fantastiskt. Utgångsobjektet var genomruttet och mängden arbete som Chuck gjort hemma i sitt garage är svårt att greppa, ta en titt på när han besökte Jay Lenos garage så förstår ni vad jag menar. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0
2013

Den här 356:an har gått 1 miljon miles

Jag tillhör dem som tycker att en bil ska användas, oavsett vilken bil det än må vara. Att stå och mögla under ett kapell är i mina ögon bara ovärdigt, och inget en bil förtjänar. Har man fått möjligheten att äga en speciell bil så ska den rulla, det mår den bara bra av. Visst kan man se till värdeminskning och slitage, men om man inte passar på att njuta av det man har varför ska man då ha det? Guy Newmark har verkligen fattat galoppen. Han har kört omkring i samma bil i 45 år, och det är inte vilken bil som helst utan en mycket vacker Porsche 356. Och han har inga planer på att köra något annat, trots att bilen nästan gått en miljon miles på mätaren. Tumnagel
147kg
+
Bobby Green
0

En ikon fyller 50 år i år
Porsche 911

I år fyller en ikon 50 år. Så länge har nämligen Porsches modell 911 levt. I Frankfurt 1963 presenterades typ 901, modellen som idag på något vis påverkar oss alla. En modell som också har satt en standard bland sportbilar, och som många andra biltillverkare har som mål att klå. 911 har tillverkats i över 820 000 exemplar, en imponerande siffra som gör den till världens mest framgångsrika sportbil. Porsche är nu inne på generation sju eller 991 som den kallas på internspråk. En förfinad bil som har mycket av sitt arv kvar, det ser man inte minst på bilderna här. Ferry Porsches ord om modellen stämmer faktiskt på pricken: "911 är den enda bil som man både kan köra på en afrikansk safari eller på Le Mans, till teatern eller genom den täta trafiken i New York." För att uppmärksamma 911:ans alla år så kommer Porsche att under hela 2013 anordna mängder av events. Först ut är bilshowen "Retro Classics" som kommer att hållas mellan den 7-10 mars i Stuttgart. Där kommer man bland annat att visa upp fyra specialmodeller; en 911 Turbo Coupé, en 911 Cabriolet från 1981, en gatversion av 911 GT1 från 1997 och en förseriemodell av Typ 754 T7. Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer". Tumnagel
65.0°
+
Bobby Green