m
a
r
4 i går67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Chris Fillmores rekordrepa på Pikes Peak
Hej vad det går!

Förra året satte motorcykelföraren Chris Fillmore nytt rekord upp för Pikes Peak med en KTM 1290 Super Duke R. I år gjorde han det igen, fast med en KTM 790 Duke. Dock inte i samma klass utan rekordet han slog var "middleweight course record". Hans tid blev 10:04.038 vilket är en förbättring med mer än 30 sekunder. I det här klippet får vi hänga med honom på körningen. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
2017

Full fart upp för Pikes Peak med hoj
Chris Fillmore satte nytt rekord

Den före detta Superbike-föraren Chris Fillmore har satt ett nytt rekord på Pikes Peak International Hillclimb i sadeln på en KTM 1290 Super Duke R. Sträckan som är strax under två mil lång klarade han av på tiden 9:49.265, ett par sekunder snabbare än rekordet från 2013 som löd 9:52.819. Här får vi hänga med och se hur Chris gasande såg ut. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0
2015

Jeff Zwart bränner upp för Pikes Peak
Kommer han till toppen på under 10 minuter?

Med en Porsche 911 GT3 Cup som försetts med turbo som vapen tar sig Jeff Zwart återigen an berget Pikes Peak i en video som får trumhinnorna att explodera, hjärtat att slå dubbelslag och viljan av att köra en pigg och rask bil att bli större än aldrig förr. Jeff hade som mål att ta sig upp på under tio minuter. Om han lyckades får du reda på i videon ovan. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Tyst körning med Rhys Millen på Pikes Peak
Rekordsnabb i eldrivna eO PP03

Racerföraren Rhys Millen skrev nyligen historia då han i en eO PP03 körde upp för Pikes Peak på tiden 9:07:22 vilket är en ny rekordtid för eldrivna bilar. Fortfarande långt från Sebastien Loebs 8:13:87 från 2013 men ändå ett stort steg för elbilsvärlden. Bilen som Rhys körde har fyrhjulsdrift och inte mindre än sex elmotorer som tillsammans bjuder på 1 368 hästar och hela 2 160 Nm. Den väger in på 1 200 kilo och ska ha en toppfart på 260 km/h. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0
2014

Jag tävlade mot Bobby och Bobby vann
Så var det att åka med i Audis självkörande RS7

Det bästa med att köra bil är att just köra bil. Man har kontrollen över en maskin och bestämmer vart man vill åka och hur fort eller långsamt det ska gå. Det är väldigt enkelt att känna sig fri när man kör bil. En trevlig vägsträcka, vackert väder, nedvevad ruta och ingen tid att passa - då mår man. Sedan lång tid tillbaka har vi människor förutspått att vi i framtiden inte skulle köra bil - utan bara åka bil. En dator skulle alltså ta över körningen och vi skulle förpassas till passagerare som bara åkte med på turen. Framtiden har varit här en stund och vi har sett allt från självbromsande bilar till de som håller dig i rätt körfält. Audi tog nyligen ett steg till när de presenterade RS7 Concept - en helt självkörande bil kapabel till att blåsa på i full fart på en racerbana. Det låter ju helt galet men det här är bara början. Jag begav mig till varmare nejder för att åka med i konceptbilen som det visade sig att jag hade mer gemensamt med än jag trodde - den heter nämligen Bobby. Tumnagel
178kg
+
Bobby Green
0

Chrysler New Yorker som rallybil

En Chrysler New Yorker från 1951 är väl kanske inte det första som kommer upp i huvudet när man tänker på en rallybil, men det är i alla fall den modellen som Jake Auerbach och hans far köpte för ett gäng år sedan. Bilen hittades på eBay och hade tidigare tävlat i både Carrera Panamerica och Pikes Peak. Jakes plan nu är att delta i Peking to Paris-rallyt som går av stapeln 2016. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste serietillverkade hoj

Lightning Motorcycles är inga nybörjare utan de har sedan en tid tillbaka dominerat den eldrivna tävlingsklassen i Pikes Peak. Nu är de snart beredda att ge sig ut på vanliga gator, och med modellen LS-218 säger de sig erbjuda världens snabbaste serietillverkade motorcykel. Siffrorna i namnet, 218, står för hastighetsrekordet som sattes i saltöknen i Bonneville 2011. Då gjorde hojen 218.637 mph (351.86 km/h). Redan då började man att ta emot förhandsbeställningar och nu är företaget redo att börja leverera cyklar. Hojen har en elmotor på 200 hästar och 227 Nm men ingen växellåda utan det är ett läge som gäller. Batteriet som är på 380 Volt finns med tre olika effektlägen - 12 kWh, 15 kWh eller 20 kWh. Räckvidden sträcker sig från 16 till 28 mil och en laddning ska gå på två timmar ur ett vanligt uttag, och på 30 minuter med en snabbladdare. Vikten anges till 224 kilo och till 100 km/h ska man ta sig på under tre sekunder. Toppfarten är alltså 350+ km/h. Priset då? 38 888 dollar. Den första uppvisningen sker imorgon. Tumnagel
191kg
+
Bobby Green
0

Vinterkörning med Porsche 356

Entusiasterna skulle nog säga att man absolut inte ska ta ut en gammal klassisk Porsche 356 och sladda med den på vintern, men här tänkte man annorlunda. Jeff Zwart som är filmregissör och gammal mästare i Pikes Peak Hill Climb tog ut sin 356:a från 1953 och visade upp varför det är så kul med bakhjulsdrivet på vintern. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0
2013

Sebastién Loeb ny kung på Pikes Peak

Igår var det återigen dags för Pikes Peak International Hill Climb som det har laddats för en längre tid. Som jag skrivit tidigare ställde Sebastién Loeb upp med en toktrimmad Peugeot och det visade sig gå alldeles utmärkt. Racerföraren klockades för tiden 8:13.878 minuter och innehar därmed ett nytt rekord på sträckan, hela en och en halv minut snabbare än det förra rekordet. Den förre rekordinnehavaren, Rhys Millen, slutade på en andra plats, 49 sekunder bakom Sebastién. Nytt rekord även för Rhys, men det räckte inte hela vägen fram ändå. Tumnagel
157kg
+
Bobby Green
0

Vikt/effektförhållande 1:1

För exakt en vecka sedan slängde jag upp bilder på Peugots utmanare i årets Pikes Peak. En tokfet 208 som endast har lite av karossen kvar från originalbilen. Nu får vi reda på vad som lurar under denna kropp av kolfiber, och det är knappast saker som lämnar en besviken. Bilen väger in på 875 kilo, och har, håll i er nu, 875 hästar. Det ger alltså ett vikt/effektförhållande på 1:1. Inte något man ser varje dag direkt. Effekten plockas ur en V6:a på 3.2 liter med dubbla turbo som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på löjligt låga 1.8 sekunder. Den 30 juni är det dags för Sebastien Loeb att hoppa in i ekipaget och ge full spätta, och med det här vapnet i sina händer ska det bli intressant att se hur det går för honom. Tumnagel
191kg
+
Bobby Green
0

Peugeot 208 T16 Pikes Peak Edition

Det var 25 år sedan sist men i år ska Peugeot återigen vara med och tävla i Pikes Peak. Sébastien Loeb ska ratta och vapnet han kommer att använda är den här, Peugeot 208 T16. Bygget är framtaget av Peugeot Sport och designat av Peugeots designcenter, och det handlar i princip om en breddad 208-kaross klädd över ett monster. Ett monster som vi tyvärr inte får någon mer information kring än. Den 30 juni drar tävlingen igång i Colorado. Tumnagel
131kg
+
Bobby Green
0