m
a
r
3 i går70 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Stentuffa solbrillor från McLaren
Kör snabb bil, se snabb ut

Det är många biltillverkare som släpper kläder och accessoarer men oftast brukar det handla om reklamprydda rätt fula saker mer än saker man faktiskt vill ha på sig. För ett tag sedan skrev vi om en kollektion McLaren släppt och där fanns det faktiskt en hel del snygga plagg som inte var överdraperade med företagets logotyp. Nu släpper man en kollektion med solglasögon och även dessa ser lite fräna ut. McLaren Vision Collection lanseras på Goodwood Festival of Speed och det billigaste paret får du för 254 pund medan de dyraste går loss på hela 1578 pund. Tumnagel
49kg
+
Bobby Green
0
2018

McLaren och Belstaff presenterar klädkollektion
Ser ju faktiskt helt okej ut

Biltillverkaren McLaren presenterar nu ett samarbete man gjort med klädföretaget Belstaff. Det handlar inte om grejer draperade i McLarens logga utan om kläder som man faktiskt inte behöver skämmas över att ha på sig. I kollektionen finns skinnjackor, tröjor, skjortor och byxor för både dam och herr. Allt ska finnas till försäljning nu och vad som erbjuds ser ni på länken nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

McLaren 600LT för alla plånböcker
I skala 1:43 eller 1:18

Att köpa en ny McLaren 600LT kostar 240.000 dollar. Det är väldigt mycket pengar. Om man ändå vill ha en sån bil i garaget och kan tänka sig att ha den i en mycket mindre skala än original kan man komma betydligt billigare undan. De här nya från McLaren finns i skalorna 1:43 eller 1:18 och de kostar 85 respektive 263 dollar. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
0

Välgjord modell av McLaren Senna
Kostar minst 8.000 dollar

Vid en första anblick ser det här ut att vara en bild på McLarens modell Senna fotad i någon studio. Men det är faktiskt en modellbil. Som vanligt från tillverkaren är den oerhört detaljerad och välbyggd, och i rätt miljö går det inte att se att det inte är en riktig bil. Amalgam har fått tillgång till CAD-datan av McLaren själva och har sedan skapat det vi ser här i skalan 1:8. Utvecklingen har tagit 3.000 timmar och att sedan bygga modellen har tagit ytterligare 300 timmar. Modellen mäter 60 centimeter på längden och kommer i tre olika utföranden - Limited Edition (8.184 dollar), Bespoke (9.384 dollar) och Bespoke Plus (10.584 dollar). Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0

McLaren och Richard Mille släpper klocka
Nytt dyrt samarbete

McLaren har tillsammans med klocktillverkaren Richard Mille tagit fram ett armbandsur som man har döpt till RM 11-03 McLaren Automatic Flyback Chronograph. Klockan presenterades nyligen i Genève och tanken är att först och främst erbjuda den till McLarens Ultimate Series-kunder. 500 stycken exemplar tillverkas och varje har en prislapp på 190.000 dollar. För den slanten får man en klocka i kolfiber och titan med orange inslag och ett automatiskt RMAC3-urverk. Tumnagel
14kg
+
Bobby Green
0

Jasbir Dhillon visar upp sin häftiga Jaguar XJR-15
En av 27 stycken för gatan

Mellan 1990 och 1992 byggde Jaguar Sport den tvåsitsiga sportbilen XJR-15. Endast 53 stycken exemplar blev till och bara 27 av dessa gjordes för gatan. Mekaniskt baserades bilarna på Le Mans-vinnaren XJR-9. Designade karossen gjorde Peter Stevens som även ritat McLaren F1. När bilen rullade ut på vägarna var det den första gatlegala helt tillverkad i kolfiber. Jasbir Dhillon har en från 1991 och i den här filmen delar han med sig av den. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0
2017

Ny trampcykel från McLaren och Specialized
Specialversion av S-Works Roubaix

Biltillverkaren McLaren har återigen gått samman med cykeltillverkaren Specialized och tagit fram en cykel. Eller rättare sagt, man har gjort en specialversion av modellen S-Works Roubaix som blir din för 11 500 dollar. För den slanten får man en hoj som firar McLarens 50 år av Grand Prix-racing samtidigt som den hyllar den klassiska färgsättningen Papaya Orange som i detta utförande istället kallas för Heritage Orange. Förutom detta får man ett unikt lindat styre med orange sömmar och hjul inspirerade av klassiska racerbilar från McLaren. I övrigt har inte mycket förändras vilket innebär ram och gaffel tillverkad i kolfiber, Dura Ace Di2-drivning från Shimano och hydrauliska skivbromsar både fram och bak. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Dokumentär om racinglegenden Bruce McLaren
Kommer snart

Bruce McLaren var en nyzeeländsk racerförare som inte hann bli mer än 32 år gammal. Han omkom i en krasch Goodwood Circuit i England 1970 när han testkörde en CanAm-bil. Innan han gick bort hann han dock med en hel del, bland annat att tävla i Formel 1 för Cooper och att starta sitt egna racingstall - Bruce McLaren Motor Racing. I dokumentärfilmen får vi följa hans liv och arv genom intervjuer med bland annat Mario Andretti, Jackie Stewart och hans fru Patricia Broad. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

McLaren-klocka kostar mer än en McLaren
Och väger minst i hela världen

Den brittiska biltillverkaren McLaren presenterar nu en ny klocka som de som har gott om pengar kan bära på armen. Klockan har fått det orimligt långa namnet RM 50-03 Tourbillon Split Seconds Chronograph Ultralight McLaren F1 och blir din för en miljon dollar. Det är mer än vad McLaren tar för sina bilar, om man nu inte har planer på att köpa en P1 vill säga. Klockan är framtagen tillsammans med den välkända klocktillverkaren Richard Mille. Grafen och kolfiber har stått i fokus när det kommer till materialval, något som har gjort att vikten på hela klockan endast är 40 gram. Det gör att den kvalar in som världens lättaste klocka. Endast 75 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
66kg
+
Bobby Green
0
2016

McLaren släpper eldriven version av P1
Dock endast för det allra minsta

McLaren P1 har en elmotor i sig och går att köra på bara el, men bara kortare sträckor sen hoppar V8:an igång. Någon helt eldriven version har vi inte fått, förrän nu. Dock handlar det om en liten leksaksbil till ungarna, den för vuxna får vi nog vänta en stund till på. Bilen toppar strax under 5 km/h och har precis som sitt mycket större syskon dörrar som går uppåt. Bilen kommer man att kunna köpa genom McLaren-handlare från slutet av oktober och den kostar 375 pund. Tycker inte ungen om den kanske en miniversion av Polaris Slingshot passar bättre? Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Klassisk McLaren-racer tappades från kran
Kaos på historisk racing i Monaco

Monaco Historic Grand Prix bjuder på historisk racing med gamla F1-bilar och det är troligtvis en fröjd för både ögat och örat att bevittna på plats. Något som däremot lämnade ett jack i hornhinnan var när några ur säkerhetspersonalen tappade en av de klassiska bilarna från en kran rätt ner på banan så att racet fick avbrytas. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

McLaren presenterar 570S GT4
Racingversionen

McLaren har nu dragit skynket av 570S GT4 - racerversionen av modellen 570S. Tillsammans med den kommer även ytterligare en ban-version som man kallar för 570S Sprint. Bägge bilarna är framtagna av motorsport-divisionen hos McLaren men GT4:an är ännu inte riktigt färdigutvecklad. Bilen kommer att köras av kundteamet Black Bull Ecurie Ecosse. 570S Sprint går inte under samma regelverk och fokus här ligger istället på trackdays. Kunder kan dock uppgradera bilen till GT4-standard när de vill. GT4 har fått en ny bredare kaross i kolfiber och aluminium och justerbara dämpare som nu har två lägen. Splittern fram har vuxit samt att en fast vinge har monterats där bak. En extra kylare har även hängts dit i fronten. Motorn, en dubbelturbomatad V8:a på 3,8 liter, är dock oförändrad. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

McLaren P1 och 675LT Spider med extra kolfiber
Kommer till Genève

McLarens specialavdelning MSO har tagit fram två stycken unika nyheter som kommer att tas med till bilmässan i Genève. Det handlar om en P1 och en 675LT Spider som begåvats med extra mycket kolfiber och i P1:ans fall är det även för första gången extra synligt genom lacken. I övrigt får denna bil svarta fälgar, Alcantara-stolar med blå söm och ett skyddsplåt för avgassystemet i 24-karats guld - en hyllning till den ikoniska modellen F1. Cabben får också massa extra kolfibergodis och den lackas i färgen Ceramic Grey. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Snubbe berättar varför han köpte en Pagani Huayra
Skulle egentligen provköra en McLaren P1

Alejandro Salomon, snubben som gjort de inlänkade klippen nedan, har köpt sig en Pagani Huayra 730S Edition och i det här klippet berättar han varför det blev just denna bil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Bruce Canepa först med McLaren P1 GTR i USA
Här berättar han varför han köpte den

För ett år sedan presenterade McLaren P1 GTR vilket är deras hårigaste bil någonsin. Den första har nu anlänt till USA och här får vi se en kort intervju med han som har köpt den - racerföraren Bruce Canepa. Bilen får man bara köpa om man redan äger en P1 och den kostar ungefär dubbelt så mycket - omkring 2.85 miljoner dollar. Tumnagel
116kg
+
Bobby Green
0
2015

Bruno Senna kör McLaren 675LT Spider
Så här tycker han om den öppna superbilen

I början av månaden presenterade McLaren den öppna versionen av modellen 675LT. Racerföraren Bruno Senna som bland annat jobbar för McLaren har givetvis fått prova bilen, och i det här klippet berättar han om den upplevelsen. Alla 675LT Spider är för övrigt redan sålda, något som tog två veckor. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Nu kan du få en McLaren P1 för 100 000 kronor
Dock är den i skala 1:8

Alla 375 stycken exemplar av McLarens monsterbil P1 är tillverkade och produktionen är nu nedlagd. Men du kan fortfarande bli ägare till ett helt nytt exemplar, och det till ett pris du aldrig kunnat ana. Dock får du nog hitta en sån där magisk spik som Nils Karlsson Pyssling pillar på, för bilen är nämligen i skala 1:8. Det finns även modeller i andra storlekar men det är just denna som är häftigast. Den är handbyggd av Amalgam och kostar 8 000 pund, vilket är strax över 100 000 kronor. Modellen är oerhört detaljerad och den ska vara korrekt replikerad ner till minsta millimetern. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

McLaren visar nytt Formel 1-koncept
Det här är MP4-X

Som en tidig hjulklapp får vi av McLaren nu den nya konceptbilen MP4-X som visar hur en F1-bil från framtiden skulle kunna se ut. Förutom ett grymt utseende har bilen som vi kan se en glaskupol över förarplatsen - något som dagens formelbilar saknar. Andra saker som framtidsvisionen har som inte finns i dag är exempelvis en undersida med vindtunnlar och elektroder på karossen som ska bidra med extra downforce. "Plasma flow control would require quite a lot of power, but, in the future, we could take power from the engine and divert it to charge the system. Itx27s banned in the current F1 regulations - but itx27s great for achieving high top speeds, particularly at circuits like Monza, where you want to shed all the downforce along the straights and then turn it back on again for the corners." Det som antagligen blir verklighet först av detta koncept är den stängda cockpiten som det för tillfället är mycket prat om, då en sådan konstruktion skulle skydda de annars rätt så utsatta förarna betydligt bättre. Tumnagel
223kg
+
Bobby Green
0

Häng med Kenny Bräck i en McLaren F1 GTR Longtail
Klipp från förra årets Goodwood

Kenny Bräck har som vi skrev om för ett tag sedan börjat jobba hos McLaren som testförare. Den nya rekryteringen firar McLaren bland annat genom att visa upp ett klipp från förra årets Goodwood när Kenny bombar runt banan i en F1 GTR Longtail. Bonusklipp nedan. Tumnagel
129kg
+
Bobby Green
0

Så känns det att köra en Mercedes SLR
En dimmig morgon med en superbil

För ett tag sedan fick vi se hur det såg ut när en snubbe körde en Porsche Carrera GT. Nu är det istället dags för en åktur i en Mercedes SLR McLaren Roadster, och det ser minst lika trevligt ut som i den förra videon. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

McLaren hyllar racingserien Can-Am
Med specialversion av 650S Spider

Canadian-American Challenge Cup eller kort och gott Can-Am var en racingserie som körde för första gången 1966. McLaren hade mycket framgångar inom serien som till slut lades ner 1986. För att fira detta presenterar nu den brittiska biltillverkaren en specialversion av modellen 650S Spider som inspirerats av den gamla bilen man tävlade med förr. Motormässigt är bilen oförändrad, utan det MSO (McLaren Special Operations) har gjort är att ge bilen en unik lack och ett par nya fälgar. 50 stycken exemplar tillverkas och varje kommer att kosta omkring 3.2 miljoner svenska kronor. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Evo testar Radical RXC Turbo 500
Snabbare än en McLaren P1?

Högst upp på Evos lista över bilar med snabba varvtider på racerbanan Anglesey Circuit i norra Wales ligger McLaren P1. Den har klockat tiden 1:11.2 vilket är ruggigt snabbt och frågan är om det finns någon bil som kommer att slå det? Kanske Radical RXC Turbo 500? Tumnagel
121kg
+
Bobby Green
0

Vilken låter bäst?
Ferrari FXX K eller McLaren P1 GTR?

Dubbelturbomatad V8:a eller ylande V12:a? Jag tror det sistnämnda vinner va? Tumnagel
143kg
+
Bobby Green
0

Snubbe får sina tre superbilar levererade
McLaren P1, Porsche 918 Spyder och Carrera GT

Att få köpa sig en superbil är en dröm för många, så även för Sandro. Men istället för att bara köpa en köpte han tre. Precis som Paul Bailey som du kan läsa om nedan ville han ha det värsta av det värsta, men av någon anledning är den tredje bilen inte en Ferrari LaFerrari utan ett bonuskort i form av en Porsche Carrera GT. En mycket härlig trio och så här såg det ut när bilarna levererades. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

McLaren MSO presenterar en lila 570S
Ska visas upp på Pebble Beach Concours D'elegance

2012 presenterade McLaren specialdivisionen MSO (McLaren Special Operations) och det hela skedde på Pebble Beach Concours Dx27elegance. Därför är det också platsen de valt för att visa upp sina senaste alster - två specialversioner av den nya modellen 570S. Den första ser vi här, och det är en bil som lackats i den något speciella kulören Mauvine Blue. Frågar ni mig är bilen dock lila. Insidan kläs i Carbon Black-läder och även här återfinns lite av den utstickande färgen. Bil nummer två som inte visats upp än har lackats i Ventura Orange och försetts med en hel del stylinguppgraderingar. Bredvid dessa två specialversioner kommer det också att stå en 675LT och en 650S Le Mans. Som grädde på moset kommer det även att finnas en McLaren F1 GTR från 1996 på plats. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0

McLaren firar 20 år gammal Le Mans-vinst
Med ett varv runt Circuit de la Sarthe

Circuit de la Sarthe är racerbanan där McLaren för 20 år sedan tog hem vinsten i Le Mans. För att fira detta jubileum plockade man ut ett gäng med bilar från tillverkaren och körde ett segervarv. Och det bästa är att man inte har förstört klippet med massa larvig musik. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Mamma får åka med i snabb bil
Ber sin son att sakta ner eftersom han inte har hjälm

McLaren 650S Spider är en snabb bil och tar man med sin mamma som inte riktigt vet hur bra drag det är i den på en åktur kan det se ut så här. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green
0

Stålborste mot lacken på en McLaren P1
Men lugn, det är inte så farligt som det ser ut

Att se någon köra en stålborste mot lacken på en McLaren P1 och sen skrubba loss gör rätt så ont i själen, men som tur är är det inte så farligt som det ser ut. Hela bilen var nämligen försedd med en skyddande film, som förutom skyddat lacken mot stenskott under långa resor uppenbarligen går att repa med en borste utan att bilen i sig tar skada. Läs mer om skyddsfilmen nedan. Tumnagel
142kg
+
Bobby Green
0

Rowan Atkinson har sålt sin McLaren F1
Hann med att krascha den två gånger

Rowan Atkinson, eller Mr Bean för en hel del av befolkningen, har nu sålt sin kära McLaren F1 som han njutit av under 6 500 mil. Bilen köpte han ny 1997 för omkring 540 000 pund och prislappen nu var satt till åtta miljoner pund. Ägandet har dock inte varit helt problemfritt, 1999 inträffade den första olyckan och 2011 var det dags igen när Rowan dammande in i en häck. Den senare kraschen blev världskänd eftersom försäkringsbolaget uppskattade att det skulle kosta 910 000 pund att laga bilen. Varför bilen såldes kan du läsa om på länken nedan. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida