m
a
r
4 i går68 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Maseratibilar i trä
Framtagna av svenskt företag

På årets bilmässan i Genève presenterade det svenska företaget Playsam Design och Maserati ett samarbete. Men det handlar inte om någon ny bilmodell i fullstor skala, utan om leksaksbilar i trä. Playsam har tidigare även gjort samarbeten med bland annat Fiat, Saab och Volvo. Maserati säger följande om samarbetet: "The playful and elegant clean design of Playsam in combination with an over 30 years history of high quality production is a perfect match for Maserati and we look forward to launching the first products at Geneva Motor show, which will be Maserati Levante, Maserati Alfieri and Maserati 4CLT." När hela kollektionen är presenterad kommer det finnas tio stycken olika modeller att välja mellan. Priserna kommer ligga mellan 70 och 377 dollar. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Nytt världsrekord på snowboard bakom bil
Toppade 151.57 km/h

Jamie Barrow har nu satt ett nytt världsrekord på snowboard efter en bil. En Maserati Levante drog upp Jamie i som max 151.57 km/h och efter en vända fram och tillbaka kom man fram till medelhastigheten 149.65 km/h som med råge slår det tidigare rekordet som löd 99,87 km/h. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0
2017

Bulgari släpper två Maserati-klockor
Har urtavlor med varvräknarinspiration

Bulgari har nu släppt två stycken nya klockor i deras Octo-serie och bägge är framtagna tillsammans med Maserati. Klockorna heter Octo Maserati GranSport och GranLusso och de visades upp för första gången i biltillverkarens monter i Frankfurt. GranSport har en boett i stål medan GranLusso är i 18-karats rosguld. Bägge har en diameter på 41,5 millimeter. På insidan sitter det ett automatiskt urverk. Tavlan skiljer sig lite då den endast har en visare, och inspirationen till den designen har kommit från bilarnas varvräknare. I det lilla fönstret där man i vanliga fall brukar hitta datumet hittar man istället timmar. GranSport-klockan kostar 12 800 dollar medan GranLusso är lite saltare prissatt till 30 700 dollar. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green
0

Konst på hjul
Phillipe kör en Maserati 3500 GT Spyder Vignale

Petrolicious senaste film handlar om Phillipe Reyns som har förmånen att få vara ägare till en Maserati 3500 GT Spyder Vignale från 1960. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0
2016

Lazareths Maserati-hoj på vägen
Bevis för att den faktiskt fungerar

I början av året skrev jag om Lazareths hojbygge med Maserati-motor förpackad mellan fyra hjul. Ett helt galet bygge som inte liknar något annat. Nu får vi bevis för att åbäket faktiskt fungerar i en färsk video som visar när en person är ute och kör lite med den. 400 kilo, 470 hästar. Kul leksak! Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Så här låter Lazareths Maserati-hoj
Mycket speciellt bygge

För två månader sedan presenterade Lazareth deras senaste hojbygge LM 847 - ett riktigt monster med en Maseratimotor instoppad mellan hjulparen. Nu får vi höra hur V8:an låter. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Lazareths senaste hojbygge har Maseratimotor
Och är antagligen ingen kurvsmiskare

Lazareth är inte direkt kända för att snickra ihop diskreta hojar och nu är de tillbaka med ännu ett vansinnesbygge. Den här kallar man för LM 847 och mellan de fyra hjulen sitter en V8:a på 470 hästar och 620 Nm hämtad från Maserati. Åbäket som väger 400 kilo mäter in på 2,65 meter i längd, 90 centimeter i bredd, en meter i höjd och har en hjulbas på 1,85 meter. Till motorn kopplas en växellåda med en växel som man smackar i via en hydraulisk koppling och sedan är det bara att låta de dubbla kättingarna där bak vrida runt hjulen medan du håller i dig för glatta livet. Hela den bakre sektionen har man hämtat från Ducati 1299 Panigale och för att få stopp sitter det dubbla 420-millimeters skivor monterade i framhjulens fälgar, där bak har man dubbla vanliga skivor på 255 millimeter. Om man kommer att kunna köpa den och vad den då skulle kosta framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0
2015

Maserati visar landsvägscykel
Ett samarbete med Mario Cipollini

Maserati är huvudsponsorn för Rouleur Classic - en utställning för landsvägscyklar som drog igång i London i torsdags och som håller på till och med i morgon. För att fira detta plockade Maserati med sig en cykel, som de tagit fram tillsammans med proffscyklisten Mario Cipollini. Hojens färger är klassiska Maserati och förutom deras logga finns här även klibbor från Rouleur Classic och Cipollini. Den är helt i kolfiber och har en Selle San Marco Aspide-sadel, en Ultegra-kassett och Fast Forward F2A-hjul. Cykeln kommer att auktioneras iväg och pengarna den drar in kommer att gå till stiftelsen Action Medical Research. Den kommer även att säljas i handeln och har då ett pris på 4 500 pund. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Lamborghini Miura S gick för 2.3 miljoner dollar
Toppnoteringen hos Mecum Auctions

Under årets Monterey Car Week auktionerade Mecum Auctions bland annat ut en Lamborghini Miura P400 S från 1969 och det var också den bilen som till slut blev toppnoteringen då den klubbades iväg för hela 2.3 miljoner dollar. Förutom Lambon lyckades man även att få iväg en Plymouth Hemi Cuda cabriolet från 1970 för 2.25 miljoner dollar, en Porsche 930 Turbo Carrera från 1976 för 1.95 miljoner dollar och en Maserati MC12 från 2005 som gick för 1.575 miljoner dollar. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0

Det här gör mig sugen på ett par körhandskar
Och en Maserati Bora

Autodromo är ett litet företag som tillverkar racing-inspirerade klockor och nu har de lagt till ytterligare en bil-relaterad sak i utbudet - körhandskar. Något jag själv aldrig använt när jag kört bil men visst passar det klockrent in på någon som kör omkring i en gammal klassiker med träratt - typ en Maserati Bora. Nu vill jag ha ett par handskar bara för det, men allra helst bilen. Ett par blir dina för 125 dollar. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Jamiroquai säljer sin unika Ferrari-kombi
330 GT Shooting Brake byggd av Vignale

Jason "Jay Kay" Luís Cheetham, även känd som Jamiroquai, är väldigt förtjust i exotiska bilar och i hans samling finns bland annat den enda spygröna LaFerrarin, en röd Lamborghini Miura, en Aston Martin DB5 och en Maserati A6G. Listan slutar inte där men ni förstår ungefär vad han gillar för grejer. I samlingen finns även denna mycket speciella och unika Ferrari 330 GT Shooting Brake som är specialbyggd av karosserifirman Vignale. Jay Kay har ägt bilen i fyra år men har nu bestämt sig för att sälja den. Priset fås på begäran men det snackas om att den här är värd mer än en miljon dollar. För det får man något som bara finns i ett exemplar och en mullrande V12:a på 4.0 liter som ger 300 hästar. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Maserati Boomerang Concept auktioneras ut
Fantastisk konceptbil ritad av Giugiaro

En fullt fungerande och gatregistrerad version av Giorgetto Giugiaros konceptbil Maserati Boomerang kommer att auktioneras ut av Bonhams i september. Bilen visades för första gången 1971 på Turin Motor Show som en modell byggd i epowood. Året därpå presenterades en fullt fungerande prototyp baserad på modellen Bora. Under skalet sitter en V8:a som levererar 310 hästar. Den låga höjden på endast en meter och de stora glasytorna gör designen väldigt speciell, och kikar man på insidan hittar man en helt fantastisk lösning på instrumenten inuti ratten. "The Boomerang was the first car of its time to create such a strong, angular style statement. It’s considered by many to be one of the most remarkable designs of the 20th century and the ‘grandfather’ to the Volkswagen Golf Mk 1. The Boomerang has been shown at many world-class events including exhibitions and concours d’élégance such as Villa d’Este and Pebble Beach, and is now offered at Bonhams first ever sale in Chantilly." Fler bilder på denna vackra skapelse hittar du här. Vad bilen väntas gå för framgår inte, men som väntat lär det inte handla om en liten slant. Tumnagel
142kg
+
Bobby Green
0

Galen samling med bilar under klubban
Det här kommer att bli dyrt...

På bilden ser ni ett urval av några av de bilar som tillhör en samling som kommer att auktioneras av Sothebys och som kallas för The Pinnacle Portfolio. Samlingen är smått störd och innehåller förutom ett antal Ferraris (bland annat den sista Enzon som gavs till påven, en F40 LM, en 250, en Daytona Spider, en Dino och en F50) godingar som Jaguar XC220, Koenigsegg CCXR, Lamborghini Reventón (en av tjugo byggda), Maserati MC12, McLaren F1, Porsche 959 och Porsche 356 Speedster. Prislappen för samlingen förväntas bli, minst, 65 miljoner dollar. Bara att börja panta burkar med andra ord. Tumnagel
143kg
+
Roger Åberg
0

Snubbe puttar igång en Maserati 250F med handen
Ibland kan det vara bra med friliggande hjul

Under Hawthorn Trophy-racet på Goodwood fick Simon Diffey, som rattade en Maserati 250F från 1955, sladd och när han stannat hade även bilen gjort det. För att få igång den igen måste man putta, men eftersom bilen saknar skärmar över hjulen och är väldigt liten var det bara för Simon att sträcka sig bak och rulla igång ekipaget med armkraft. Tumnagel
166kg
+
Bobby Green
0

En Maserati MC12 Corsa är ute och kör på vägarna
Inget man ser varje dag direkt

Den 625 hästar starka Maserati MC12 baseras på Ferrari Enzo och superbilen delar både motor och växellåda med Enzon. Versionen MC12 Corsa baseras på vanliga MC12 men togs fram som en banracer. Här hade effekten stigit till 745 hästar och bilen var råare på alla sätt och vis - bland annat mycket mer högljudd. Trots detta har just ett sådant exemplar nyligen skådats på vägarna i Kalifornien, gatlegal och med registreringsskyltar och allt. Ingen man ser varje dag direkt. Tumnagel
138kg
+
Bobby Green
0
2014

Åk med i en Maserati 250F
Klipp från årets Historic Grand Prix

Två veckor innan Formula One Monaco Grand Prix hålls vartannat år Historic Grand Prix i Monaco där mängder av gamla racerbilar kör på den anrika banan. En av de allra häftigaste bilarna från årets race var en Maserati 250F som kördes av Frank Stippler och i det här klippet får vi åka med honom och se hur det var. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Det här är Maserati Ghiblin du ska ha
Och vill ha

De med lite koll på bilar vet att Maserati har återupplivat modellbeteckningen Ghibli och lanserat ett småsyskon till Quattroporte. Men hur mycket gemensamt har den nya bilen med originalet egentligen? Klassikern är en coupé medan den nya är en sedan, och utseendemässigt är det ljusår mellan bilarna. Personligen håller jag originalet som lanserades 1967 högre än nyheten som inte känns lika märkvärdig. Ghibli var en direkt motståndare till Ferrari Daytona och Lamborghini Miura. Trots att den bara hade en V8:a och ingen V12:a sålde den bättre än båda rivalerna. Och då var även Maseratin dyrare. Motor Trend har provkört ett mycket fint exemplar och så här såg det ut. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Maserati visar exklusiv hästsadel

Maserati-känslan behöver inte vara över när du parkerat din Ghibli eller Quattroporte vid stallet. Maserati visar nu nämligen tillsammans med La Martina upp en exklusiv hantillverkad sadel att hänga på hästen. Sadeln kommer i svart läder med en sits mocka och en broderad logga på sidan. Färgtemat kommer från Maseratis bilar. Sadeln är tyvärr endast tillverkad i ett exemplar och inget som ska massproduceras. Den 15 juni visas den upp på Cirencester Park Polo Club. Tumnagel
75kg
+
Bobby Green
0

Superbilar på 70-talet - BMW M1

På 70-talet var det nog mest italienska superbilar som hängde på väggarna i pojkrummen. Ferrari, Lamborghini och Maserati var de som stod ut men vi får inte glömma bort tysken - BMW M1. Denna slimmade mittmotorbil ritades av Giugiaro och hade en rak sexa på 286 hästar. Samma motor som senare hamnade i E28 M5. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Maserati 3500GT

I Mexico City såldes det fem stycken exemplar av Maserati 3500GT år 1960. Frank Mandarano äger ett av dessa och det är den vackra skapelsen ni ser framför er. Han köpte den på 70-talet och gillade den så mycket att han köpte varenda reservdel som fanns i landet. Detta ledde honom senare in på att börja sälja reservdelar till just Maserati, vilket i sin tur gjorde att han kunde köpa på sig fler av modellen 3500GT. Smart! Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

En tur i en Maserati Merak SS

Bruce Wagner äger en Maserati Merak SS från 1980. Inte direkt en bil man ser varje dag. SS betyder större förgasare till V6:an på 3.0 liter och andra kammar, mer effekt helt enkelt. Bruce bil är helt original och i ett makalöst fint skick, och ljudet den ger ifrån sig går inte heller det av för hackor. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0
2013

Maserati A6G-2000 Allemano

En Maserati A6G-2000 Allemano från 1956 har hälsat på i Jay Lenos garage. Den här bilen var i princip Maseratis första sportbil efter andra världskriget och under huven sitter det en sexa på 2.0 liter som ger 140 hästar. Till det kopplades en fyrpetad manuell låda. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green
0

Italiensk träff på Skokloster - del 1

Strålande sol och en ledig dag. Vad passar då bättre än att åka iväg på bilträff? Idag gick färden till Skoklosters slott där det var stor träff med italienska fordon. Bilar och motorcyklar samlades på gräset och eftersom lampan på himlen hela tiden var framme var också uppslutningen riktigt bra. Jag blev som alltid på bilträffar enormt sugen på att köpa mig en gammal bil, och funderade på om jag skulle svänga förbi macken på vägen hem och handla ett gäng med skraplotter. Nu blev det aldrig så och jag struntade i lotterna, men jag kom hem med ett par bilder som jag tänkte dela med mig av. Det fanns väldigt mycket fint att titta på och för min del är det de äldre bilarna som lockar mest. Maserati, Ferrari och flera stycken Alfor glänste i kapp i solen och såg glada ut för att äntligen ha fått komma ut ur sina gömmor. Här fanns även ett gäng Fiats och några Lancia. Allteftersom folk droppade av begav jag mig till parkeringen där man ibland kan hitta fler godbitar. Här såg jag en Lotus Esprit i grymt skick, en Jaguar E-Type och en mycket fin BMW 635 CSi. Hoppas att ni ser något ni gillar på bilderna. Nu på lördag är det dags för ännu en träff, Britmeet på Taxinge Slott där det istället samlas mängder med brittiska bilar. Ses vi där? Tumnagel
142kg
+
Bobby Green
0

Vi har spanat in Jaguar F-Type

Idag visade Jaguar upp sin helt nya lilla sportbil F-Type för potentiella köpare, Jaguar-ägare och pressen. Vi var på plats och fick oss en första titt på vad som kan vara det mest spännande Jaguar erbjuder för tillfället. På podiet stod en F-Type S vilket betyder kompressormatad V6:a på 380 hästar, styvare chassi än F-Type utan S och en hel del annat godis som man inte får om man köper instegsmodellen. Det här är också versionen som Jaguar förväntar sig att sälja flest av, trots att det finns en starkare version med kompressormatad V8:a. Det känns som att effekten är tillräcklig och V8:an börjar ärligt talat att kännas lite utdaterad då det fortfarande handlar om samma gamla spis på 5.0 liter som många andra modeller redan använder. Jag välkomnar varmt en rapp V6:a. Då det är ett par veckor kvar innan det är dags att ta ut den här på vägarna får vi nu till en början fokusera på de första intrycken. Utseendemässigt tyckte Roger att bilen kändes lite för anonym, och inte så ståndmässigt Jaguarig som man kanske hade väntat sig. Och det kan nog bero på storleken. Man är helt enkelt van vid att en Jaguar är stor och vräkig. Det är inte den här. Det ser man tydligt på bilden där jag sitter i, och jag är knappast en ovanligt stor grabb med mina 83 kilo och 184 centimeter. Jag tycker att Jaguar har lyckats bra med utseendet men kan nog ändå hålla med Roger på ett par punkter. Speciellt i den här lacken tror jag inte att folk på stan kommer att haja till och tro att det är en Jaguar de ser när de tittar på den framifrån. Kanske hade en större och maffigare grill gjort att vi hade tyckt annorlunda? Tumnagel
188kg
+
Bobby Green
0

En Maserati att ha i vardagsrummet

Det var inte bara Mazda som visade upp en stol på Milan International Furniture Fair 2013 utan även Maserati. Möbeltillverkaren Zanotta har tillverkat stolen och precis som biltillverkaren ska den här representera lyx, flärd och komfort. Stolen är designad av välkända Ludovica+Roberto Palomba och dess former är en hyllning till modellen Quattroporte. "The approach to this project was firstly sharing the values of Maserati and Zanotta – values like style, elegance, quality and performance." Ett gäng med klipp på hur stolen togs fram hittas på länken. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli läcker ut
Kommer som diesel!

Förra veckan visade Maserati upp ett skynke där de gömde något mumsigt under. En sedan snäppet under Quattroporte visste vi i alla fall, och ryktena sa att det handlade om nyheten Ghibli vars namn återigen väcks till liv. Nu har officiella pressbilder hamnat på nätet. Ingen information har sipprat ut så det vi vet är hur den ser ut, och att det handlar om en förkrympt Quattroporte går det väl inte att sticka under stol med? Visst är det lite linjer här och var som skiljer sig men det kan nog hända att man kommer att förväxla denna med storebrorsan ett par gånger. Under skalet ska nya Ghibli dela en hel del med syskonet som motorer, växellådor och chassi. Vad tycker ni? Uppdatering Maserati har skickat ut bättre bilder och berättar även att Ghibli kommer att bli sportigare än Quattroporte. Den kommer att få två olika motoralternativ, bägge V6:or på 3.0 liter, men den ena går på diesel. Och det är faktiskt första gången Maserati erbjuder en dieselsnurra. Till motorerna kopplas en automatlåda med åtta steg som driver bakhjulen eller alla fyra. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green

Jay Leno visar upp sin nyrenoverade Maserati 3500 GTi

Maserati 3500 GT byggdes på 60-talet och var på den tiden en mycket exklusiv vagn som man lätt kände igen på dess härliga linjer. Under huven satt det en rak sexa på 3.5 liter med Weber-förgasare och motorn gav 220 hästar. Det fanns även en GTi-version där i:et stod för insprutning. Just en sån har Jay Leno, och nu är den färdig efter en längre tids renovering. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green

Nya Maserati GranTurismo MC Stradale

Med sig i bagaget till Genève har Maserati förutom helt nya Quattroporte även en uppdaterad version av GranTurismo MC Stradale och så här ser den ut. GranCabrio MC Stradale lär också göra de två vackra bilarna sällskap. V8:an på 4.7 liter har masserats från 450 till 460 hästar och från 510 till 520 Nm. Till spisen sitter det en manuell sexpetad låda. 0-100 km/h får vi inte reda på än men toppfarten sägs vara 302 km/h. Nytt för versionen är huv i kolfiber, nya 20-tummare och nya material på insidan. Nytt är också att man nu ska kunna få in fyra personer i bilen, den erbjuds nämligen med baksäte för de som inte är så hardcore och bara vill ha två säten. Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green

Världspremiär för Alfa Romeo 4C
Kompakt sportbil för två

Som väntat kommer Alfa Romeo att visa upp deras nya sportbil 4C i Genève. Efter konceptritningar hit och dit visas den nu upp som den kommer att stå på mässan, lika vacker då som nu. 4C är det mindre syskonet till 8C Competizione som bara byggdes i 500 exemplar. Syskonet delar en del av formerna med 8C men under skalet är det annorlunda. Här hittar vi en helt ny turbofyra på 1.7 liter placerad i mitten men exakt effekt avslöjas inte riktigt än. Dock får bilen ett vikt/effektförhållande på mindre än fyra kilo per hästkraft. Kraften skickas till bakhjulen via en dubbelkopplingslåda. Bilen mäter strax under fyra meter i längd, är två meter bred och 1.18 meter hög. Hjulbasen mäter 2.4 meter. När bilen kommer att börja säljas och vad den då kommer att kosta framgår inte. Hela pressmeddelandet hittas under "Läs mer". Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green

Maxx och hans Maserati Merak

Petrolicious är tillbaka igen, med en lika vacker video som vanligt. Den här gången handlar det om Maxx, fast mest om hans Maserati Merak SS. En italiensk skönhet med instrumentpanel från Citroën XM, pop-up-lampor och en V6:a under locket där bak som ger ifrån sig ett fantastiskt ljud. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
Nästa sida