m
a
r
5 i dag3 i går53 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Lotus presenterar ny cykel
Ser snabb ut

Lotus Engineering har tillsammans med Hope Technology tagit fram den här nya cykeln. Den är speciellt framtagen för Great Britain Cycling Team och den har en ganska så speciell framgaffel. Det är inte första gången som Lotus designar en cykel, 1992 var de ansvariga för den Chris Boardman använde när han vann guld i Barcelona 1992. Miguel Fragoso från Lotus säger följande: "Lotus has always been at the very cutting edge of lightweight racing performance with its cars, and now – after 25 years away from cycling – we’ve collaborated to apply the same Lotus core values to this new track bike. We look forward to working with British Cycling as testing continues towards next summer’s Olympics." Ian Weatherill från Hope Technology säger så här: "We have created the frame using high-modulus composites with fabric woven in UK, the in-house team has unrivalled engineering expertise with 30 years of composite experience and two Olympics behind them. Together we have refined the manufacturing method to make a superior product." Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Pininfarina har ritat cykel åt De Rosa
Ser snabb ut

Pininfarina ritar många olika saker och det senaste är en cykel åt det lilla italienska familjeföretaget De Rosa som bygger racer-cyklar. Man har utgått från modellen Pininfarina SK och gjort den mer aerodynamisk, gett den en ny sadel samtidigt som man har petat in kablaget i ramen. En ny framgaffel har den fått också. Vad bygget kommer att kosta och när det släpps är oklart för tillfället. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0
2018

MGA från 1958 och Austin Mini Cooper från 1962
Perfekt till och från skolan

Att ha något annat än en billig och vettig bil när man fortfarande går i skolan tillhör nog ovanligheterna. För kompisarna Daniel Harrison och Daniel Hornstrand är det dock precis så det ser ut. Den första Daniel äger en MGA från 1958 och den andra äger en Austin Mini Cooper från 1962. Två bilar som behöver regelmässigt underhåll och vård för att hållas igång, något som de båda ägarna bara tycker är kul. För varför köra något tråkigt, när man kan köra något kul? Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Benelli presenterar en liten lättviktare
Vill också vara med och leka

Honda Grom och Kawasaki Z125 är riktigt populära små lättviktare, och Benelli vill vara med i leken. Därför presenterar man nu modellen TnT135 och den har precis samma tanke som de övriga två - litet format, mycket körglädje. Hojen är designad i Italien men byggs i Kina. Motorn är en fyrtakts enstånka på 135 kubik som ger 11,5 hästar. Växellådan har fem växlar. Det finns bekvämligheter som elstart och "lyxprylar" som skiva både fram och bak och inverterad framgaffel. Priset är satt till 2499 dollar. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0
2017

Vapen av företagslogotyper
Kreativt

Konstnären Tom Galles senaste projekt är att göra vapen av olika företagslogotyper. Som vi ser här har McDonaldx27s gyllene bågar blivit till ett knogjärn medan Nike-swooshen fungerar som kniv. x27McDonalds Brass Knucklesx27 - part of Corp Gear©, a collection of weapons made out of corporate logos. By #tomgalle @moisesnotfound @davis__alyssa @devonhalfnightleflufy Ett inlägg delat av ?????????tom galle????????? (@tomgalle) Sep 8, 2017 kl. 10:53 PDT Spana in Toms skapelser på länken nedan. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Elektrisk motorcykel framtagen av veterinär
Alan bygger saker på sin fritid

Alan Cross är veterinär i Atlanta och på sin fritid tar han fram skapelser som ExoDyne vi ser här. Alan har även utbildning inom ingenjörsskap och är som vi kan se inte helt ovan vid att jobba med metall. Bygget tog nio månader att färdigställa och han har gjort precis allting själv - förutom pulverlacken och sätesklädseln. I ramen som även är batteripacket sitter det 48 lithium polymer (LiPo)-celler som klarar av att skicka ut 600 ampere men som är begränsade till 200 ampere. Packet må se rätt biffigt ut men det väger inte mer än 21 kilo. Elmotorn sitter i bakhjulet och den är på 11 kW med en toppeffekt på 30 kW. Framgaffeln kommer från en Suzuki RMZ 250 och svingen är från en Suzuki RM 125. Även frambromsen är från Suzuki. Det på hojen som behöver mest stabilitet och styrka är tillverkat i titan men här finns även aluminium och kolfiber. Vikten på hela ekipaget landar på 112 kilo. Toppfarten anges till 96 km/h och räckvidden till 3,2 mil. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0

Glamrockarens custombyggda Harley är klar
Olli Herman är nöjd med choppern Penelope

När Olli Herman var ung drömde han om två saker - att bli rockstjärna och att äga en ombyggd Harley-Davidson. Som frontman och sångare i glamrockbandet Reckless Love förverkligade han den ena drömmen, och nu har även hans andra blivit sann. Harley-Davidson, Harley-Davidson Tammerfors och Olli själv har under ett år hållit på med projektet och nu är äntligen hans chopper Penelope färdigbyggd. Hojen grundar sig i en Sportster-modell som sedan strippats på mängder av saker och fått sig en riktigt lång framgaffel tillsammans med massa andra specialbyggda delar. Den blev precis som Olli drömt om och enligt honom är den riktigt kul att köra. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green
0

Ny mellanklassare från Harley-Davidson
Det här är Street Rod

Harley-Davidson presenterar nu en nyhet i form av modellen Street Rod. Den beskrivs som en muskulös mellanviktare med en bra prestanda och en aggressiv körställning. Hojen har den nya vätskekylda motorn High Output Revolution X som är en V-twin på 750 kubik. Den har 20 procent mer effekt och 10 procent mer vrid än modellen Street 750 och siffrorna landar i 69 hästar och 64 newtonmeter. Maxvridet har man vid 4 000 varv och motorn är speciellt inställd för att leverera bra pulver mellan just 4 000 och 5 000 varv. Maskinen förses med bland annat med större luftintag, nya dubbla trottelhus på 42 millimeter och ljuddämpare som släpper igenom lite mer luft. I övrigt hittar vi en inverterad framgaffel på 43 millimeter och man har ändrat vinkeln på gaffeln från 32 grader till 27 grader för snabbare styrning. Här finns även dubbla skivor på 300 millimeter fram med ABS, 17-tummare fram och bak skodda med 120/70 respektive 160/60-däck, Piggyback-dämpare bak och en längre sving. Sätet har en ny form och man har höjt det till 76,5 millimeter för att ge en bättre syn framåt. Hojen kommer i de tre färgerna Vivid Black, Charcoal Denim och Olive Gold. På prislappen står det 8 699 dollar, några svenska priser eller lanseringsdatum har vi tyvärr inte än. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0
2016

Världens dyraste produktionshoj
Tamburini T12 Massimo kostar 300 000 Euro

Tamburini T12 Massimo är en hoj endast avsedd för banan och den blir din för det något salta priset 300 000 Euro. För pengarna får du en banracer som bjuder på 230 hästar ur en motor hämtad från BMW S1000RR. Hojen ska även ha en patenterad lösning som gör det möjligt att ställa in chassiet optimalt för föraren. Framgaffeln och stötdämparen bak kommer från Öhlins och bromsarna är från Brembo. Bygget ska ha en torrvikt på strax över 150 kilo. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0
2015

Bimota visar ny udda hoj
Som vanligt från tillverkaren

Motorcykeltillverkaren Bimota går sin egen väg och bygger hojar med lite speciellt utseende. Nyheten Tesi 3D RaceCafe är inget undantag och även här använder man sig av den något speciella framgaffellösningen. Hojen har alltså en sving både fram och bak, vilket gör att styrning, fjädring och bromsar separeras och inte påverkas av varandra. På denna hoj kan man höja och sänka bägge ändarna och gör man det samtidigt kan sitthöjden på hojen ändras med upp till 23 millimeter. I mitten sitter en snurra på 803 kubik - den senaste från Ducati. Pris och när hojen börjar säljas är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Boken om Gekås Ullared
Om varför varuhuset är en sådan succé

Gekås Ullared är varuhuset som efter TV-serien varenda kotte i Sverige vet om. Och även de utanför landet, som dagligen vallfärdar dit för att köpa billiga fryspåsar och för att vinka till sina vänner in vinkrutan. Det har alltid varit mycket folk som handlat på stället, men nu är det mer än någonsin och konceptets framgång ekar över landets gränser, norrmän vill till och med kopiera framgångssagan. Nu kommer boken om varuhuset som omsätter fem miljarder kronor och den handlar om ledningen, ekonomin, inköpen, logistiken, driften, säkerheten och utvecklingen för att nämna några bitar. Boken heter Störst, världsbäst, billigast, kostar 160 kronor och du hittar den på länken. Bonusklipp nedan. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

Eldrivet motorcykelkoncept från Yamaha
Med driving på bägge hjulen

PES2 Electric Concept är namnet på Yamahas senaste koncepthoj. Den går på el och driver faktiskt på bägge hjulen. Motorcykeln är en uppföljare till PES1 och PED1 som företaget visade upp 2013 och en del har hänt sedan dess. PES2 har en navmotor där fram och framgaffeln har även bara ett ben att stå på. Enligt Yamaha ska konceptet väga under 100 kilo och ha en längd på strax över två meter, bredd på 77 centimeter och en höjd på 1.2 meter. Premiär blir det på Tokyo Motor Show senare denna månad och då lär vi även få reda på mer om den. Tumnagel
146kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki presenterar en ny ZX-10R
Bjuder på 207 hästar

Kawasaki har nu presenterat nya ZX-10R och som väntat är den vassare på alla punkter. Hojen är utvecklad i samarbete med företagets raceavdelning och det här är det absolut värsta de har att erbjuda. Bland annat har den en trycksatt framgaffel vilket Kawa är först med på en gathoj. Vidare har den även feta bromsar från Brembo (330 millimeter fram), traction control, ABS, quickshifter och en motorbroms som man kan stänga. Dessutom levererar motorn hela 207 hästar. Helt okej för en cykel som väger in på 206 kilo. Priset börjar på 16 299 dollar. Allt om hojen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Confederate Motorcycles visar nytt
Det här är P51 G2 Combat Fighter

Confederate Motorcycles är hojbyggarna som går sin egen väg och som bygger cyklar som inte liknar några andra. Deras senaste alster kallas för P51 G2 Combat Fighter och det sägs vara en chopper för framtiden. Ramen är helt och hållet byggd i flygplansklassat 6061-aluminium och i denna vilar en luftkyld V-Twin på strax över 200 hästar. Till motorn kopplas en fempetad låda som via kedja snurrar bakhjulet. Hjulen är i kolfiber och som vanligt har framgaffeln ett något speciellt utseende. Endast 61 stycken exemplar kommer att byggas, 30 i det svarta utförandet och 31 stycken där man låtit bli att lacka aluminiumet. Hojen blir din för 160 000 dollar. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Helikopter och bil leker katt och råtta
Felix Baumgartner kan inte hålla sig på marken

Det här är vad man får för att man häller i sig mängder av energidryck. Red Bulls senaste påhitt är en slags katt och råtta-lek mellan en Toyota GT 86 med 1 000 hästar och en akrobathelikopter av märket Bolkov BO105. I bilen sitter det polska driftingproffset Jakub Przygonski och i helikoptern ingen mindre än Felix Baumgartner - snubben som hoppade från stratosfären. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green
0

En lite snyggare balanscykel
Klart även barnen ska glida fram med stil

Det är inte bara föräldrar som ska ha förmånen att cykla omkring på snyggt designade tvåhjulingar, även barnen får sitt i form av balanscykeln Brum Brum. Ramen, framgaffeln och styret är snyggt utfört i trä och man rullar på gummihjul. Kostar inte helt oväntat därefter också, 299 euro. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

S.P.A. Bicicletto
Dyr elcykel från Italien

S.P.A. (Società Piemontese Automobili) är en anrik italiensk sportbilstillverkare från Torino som tillverkade bilar i början på 1900-talet. 1926 köptes företaget upp av Fiat men förra året såldes namnet vidare till en herre vid namn Alessandro Camorali, som planerar att använda det på elbilar och elcyklar. Det sistnämnda ser vi prov på här i form av S.P.A Bicicletto. Hela ramen och även framgaffeln är i kolfiber får att hålla nere vikten men eftersom det är en elcykel väger den ändå 24 kilo. I bakhjulet sitter en navmotor på 500 watt och med bara den ska man klara sig omkring fem mil. Hjälper du till med tramporna ökar räckvidden istället till tolv mil. Toppfarten anges till 45 km/h och när det är dags att ladda tar det fem timmar. Den fejkade bensintanken fungerar som förvaringsutrymme. Hjulen mäter 26 tum och i den enögda strålkastaren fram finns även inbyggda blinkers. Priset för hela härligheten är satt till 10 000 euro. Tumnagel
167kg
+
Bobby Green
0

Icon har byggt om en Suzuki Katana
Det här är resultatet

När Suzuki introducerade modellen Katana var det nog inte särskilt många som beskyllde den för att vara en skönhet. I dag kan jag se charmen med den och hade inte tackat nej till ett exemplar. Dock hade jag nog ändå velat ha den här versionen som customgaraget Icon har gjort, för den är riktigt ball. Bygget har döpts till New Jack och även om mycket är gjort är originalformerna bevarade. Den rektangulära strålkastaren har fått flytta på sig till förmån för ett oljekyl och istället sitter det en rad med led-lampor under denna som ger ljus. Ett riktigt coolt drag enligt mig. Motormässigt har man valt en lite roligare spis från en Bandit 1200. Framgaffeln har man hämtat från en Honda CBR 954 och svingen är från en TL1000. Vad tycker ni? Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0

Yacouba Feline One - lyxig framtidsmotorcykel
Ska tydligen dyka upp 2016

Internet svämmar över av konceptritningar på bilar, båtar och motorcyklar. Den ena bättre än den andra, och vissa riktigt usla. Oftast stannar koncepten i datorn, men den lyxiga framtidshojen Yacouba Feline One sägs faktiskt bli tillgänglig 2016. Är du sugen så har du alltså ett år på dig att spara ihop de 280 000 dollar den kommer att kosta. För pengarna får du bland annat en helt digital instrumentpanel, en mycket speciell framgaffel, massa kolfiber, aluminium, titan och enkelsving bak. Motorn ska vara en 3-cylindrig sak på 801 kubik som ger 170 hästar. Till motorn kopplas en sexpetad låda. Torrvikten ska ligga på låga 155 kilo. Endast 50 stycken exemplar kommer att byggas och som vanligt återstår det att se om det finns någon sanning i att den faktiskt kommer att tillverkas. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0
2014

Jag vill ha en De Tomaso Pantera!
Men vem vill inte det?

Den där ladan som kommer husera hem till alla bilar jag ska köpa när jag hittar en guldgruva får nya medlemmar i princip varje dag. Ett av åken jag skulle vilja fanns med i mitt drömgarage är definitivt en De Tomaso Pantera, och om ni undrar varför är det bara att kolla på det här korta klippet. Hur ser ditt drömgarage ut? Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Ford Cortina är en rockstjärna

För ett tag sedan gjorde Cool & Vintage en riktigt fin film där en MGA från 1961 hade huvudrollen. Nu är de tillbaka igen och denna gång är det en Ford Cortina från 1966 som står i centrum. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green
0

Bienville Legacy
Ingenjörskonst på två hjul

Nu är den äntligen klar. JT Nesbitts skvatt galna motorcykelbygge Bienville Legacy. Hojen som inte liknar något annat har varit på tal om i flera år och under konstruktion länge nu, men det här är alltså det färdiga resultatet. Och det är en våt dröm för de som älskar detaljrikedom och uppfinningsrika lösningar på saker och ting. Det första man lägger märke till är den feta framgaffeln och givetvis även den längsgående bladfjädern i kolfiber som går över tanken. Den tar hand om fjädringen både bak och fram. Sen börjar man se alla andra detaljer, och det går knappt att se sig mätt eftersom det hela tiden dyker upp nya saker att kika på och imponeras av. Motorn kommer från en Motus MV4R och den ger 185 hästar. Tycker man att det är för klent går det även att få den med en kompressor, och då stiger effekten till hela 300 hästar. Vikten på bygget hålls nere med hjälp av massa kolfiber, bland annat är fälgarna i detta ädla material. Vågen stannar på 181 kilo. Om man kommer att kunna köpa en Bienville Legacy framgår inte tyvärr. JT har tidigare bland annat även byggt hojen R135 Wraith Combat som du kan läsa mer om här nedan. Tumnagel
68kg
+
Bobby Green
0

Med varmluftballong ner i underjorden
Första ballongen i en grotta

Exakt tio år efter att Felix Baumgartner (ni vet han som hoppade från rymden) gjorde ett BASE-hopp i Mamet-grottan tog sig Ivan Trifonov an den på ett lite annorlunda sätt. Den 70 år gamla gubben vet hur man flyger varmluftballonger (han har fyra rekord i Guiness rekordbok) och var därför mannen som tog den specialbyggda varmluftballongen under jorden. Det ska vara första gången som en varmluftballong tar sig ner och upp ur en grotta. Tumnagel
131kg
+
Roger Åberg
0
Nästa sida