m
a
r
1 i dag4 i går51 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Motorcykel i Bob-bana
Små marginaler för felsteg

Här ser vi när den professionella stuntföraren Denis Rybalko tar ut sin stuntpreppade Kawasaki Ninja ZX6R i en Bob-bana. Som mest kom han upp i 90 km/h men han säger att med mer träning skulle han kunna köra mycket snabbare. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Benelli presenterar en liten lättviktare
Vill också vara med och leka

Honda Grom och Kawasaki Z125 är riktigt populära små lättviktare, och Benelli vill vara med i leken. Därför presenterar man nu modellen TnT135 och den har precis samma tanke som de övriga två - litet format, mycket körglädje. Hojen är designad i Italien men byggs i Kina. Motorn är en fyrtakts enstånka på 135 kubik som ger 11,5 hästar. Växellådan har fem växlar. Det finns bekvämligheter som elstart och "lyxprylar" som skiva både fram och bak och inverterad framgaffel. Priset är satt till 2499 dollar. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki visar ny video på koncepthojen J
Kanske blir den verklighet någon gång

2013 var första gången vi fick se Kawasakis futuristiska eldrivna trehjulingen Concept J. Tillverkaren verkar inte ha gett upp tanken kring denna och visar nu upp en ny video på den. Det roliga med hojen är att man kan välja om den ska vara en låg sporthoj eller en uppträtt touringcykel genom att bara säga det. Om den någonsin kommer att bli verklighet återstår att se, men Kawasaki verkar alltså inte ha spolat idén helt. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0
2017

Kawasaki presenterar Z900RS
Hojen som ger retrokänslor

Nya hojar med retrodesign är hett just nu, och det är därför Kawasaki har tagit fram modellen Z900RS. Inspirationen till bygget kommer från Z1 som kom 1972 och som ni ser till höger på bilden här ovan. Z900RS baseras på Z900 som Kawa släppte förra året vilket således betyder att den har en radfyra på 948 kubik. I det här fallet ger den 110 hästar och har ett vrid på 100 newtonmeter. RS får fullt justerbara dämpare och dubbla skivor fram med fyrkolvsok. Utseendemässigt dominerar den runda strålkastaren som på modernt vis har LED i sig. Det har även blinkersen och bakljuset. Analoga mätare har man dock hållit fast vid vilket alltid är trevligt. Nymodigheter som traction control med två lägen finns också. Vad den nya hojen kostar är oklart för tillfället. Till handlare ska den komma i slutet av året. Tumnagel
109kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki har ny retrohoj på gång
Den heter Z900RS

Kawasaki har en del nakna hojar i sitt utbud men ingen med retrokänsla. Det ska det bli ändring på med den nya modellen Z900RS som vi får en teaser på här. Precis som det ska vara får hojen en rund strålkastare, en avslappnad körställning och en lack som går i svart och orange - precis som det klassiska originalet Z1 som även är med i videon. Hojen borde använda sig av samma 948 kubik stora motor som sitter i Z900 och kanske även samma ram. Premiär blir det den 25 oktober på Tokyo Motor Show. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0
2016

Customhojen Project Z skriker old school
Nya kläder till en Kawasaki Z1000 från 1979

Customfirman Sur Les Chapeaux De Roues senaste hojbygge är Project Z - en Kawasaki Z1000 från 1979 som fått sig en riktigt skön 80-talsstyling. Den är härligt kantig och kåpan som byggts ihop med tanken är i mina ögon helt underbar. I övrigt är allt rätt så avskalat och stilrent utfört. Inspirationen har tro det eller ej hämtats från en 70-tals Cadillac. Fler bilder och mer information finns på länken nedan. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0

400 km/h med motorcykel över en bro
Kenan håller sig fast på en Kawasaki Ninja H2R

När Suzuki släppte motorcykeln Hayabusa höll världen andan. Den något speciellt designade missilen gjorde nämligen hela 307 km/h och kammade då hem titeln som världens snabbaste serietillverkade motorcykel. Detta var 1999. Nu är det som vi alla vet 2016 och en del har hänt sedan dess. Nu är 300 km/h snabbt men i princip en axelryckning för moderna motorcyklar. Nästa mål är inte helt oväntat 400 km/h, och detta har man nu satt med en 326 hästar stark Kawasaki Ninja H2R. Den professionella föraren Kenan Sofuoglu sadlade på ett exemplar och vred om rullen så mycket det gick på den 2 682 meter långa bron Osmangazi Köprüsü i Turkiet och efter bara 26 sekunder var han uppe i den magiska siffran. Värt att nämna är att en Ninja H2R endast är avsedd för bankörning och alltså inte får köras på gatan. Tumnagel
147kg
+
Bobby Green
0

Japansk konstnär karvar mat ur trä
Snyggt!

Seiji Kawasaki gillar trä och skulpterar massor av konstigheter ur materialet. En av de saker han gör är olika mat-saker, som räkor, sparris och chips. Resultatet är riktigt snyggt men smakar nog lite träigt. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg
0

Aldrig mer någon vurpa i Mulholland-kurvan
Kawasaki Z1000 har fått ett extra framhjul

Mulholland Drive är en vägsträcka som bjuder på riktigt trevliga kurvor och som därför lockar mycket folk som gillar att köra "entusiastiskt". Dock är det alltid ganska många som kör över sin förmåga och det finns speciellt en kurva som i alla fall motorcyklister brukar misslyckas med. Men har man en trehjulig Kawasaki Z1000 borde man ändå kunna hålla sig på rätt köl. Bonusklipp nedan. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Snubbe testar Kawasaki H2
"Ingen behöver så här mycket acceleration"

Loz från Gizmag har tråcklat ner sig själv i ett mc-ställ och sedan sadlat på Kawasakis galna kompressormatade tvåhjuling H2. Att hojen var snabb visste vi och i den här videon kanske man kan få en bättre känsla för exakt hur snabb. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki H2R Trickstar gör 385 km/h
Galet snabb!

Trickstar har trimmat upp den redan riktigt vassa raceversionen av Kawasaki H2R och här testar man hojens toppfart som verkligen inte skäms för sig. Tumnagel
168kg
+
Bobby Green
0

Bakhjulsrekord på is
Jason Farrell körde 215 km/h

Förra året satte svensken Robert Gull världsrekord i bakhjulskörning med motorcykel på is då han lyckades komma upp i hela 206 km/h. Detta rekordet sägs nu en snubbe vid namn Jason Farrell ha sabbat, han ska nämligen ha kommit upp i 134 mph vilket i km/h blir 215,6. Körningen gjordes i helgen på Lake Koshkonong i Wisconsin och som vapen använde Jason en Kawasaki ZX-10R. Mätningen av hastigheten är inte helt bekräftad än så det är fortfarande för tidigt att säga om Jason kommer att skrivas in i rekordböckerna. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0
2015

Det här är Kawasakis Grom-utmanare
Kommer med automatlåda

Den gulliga lilla lätta motorcykeln Grom från Honda har fått mycket uppmärksamhet, mest för att den ser så rolig ut, inte är helt dum och inte kostar hundra miljoner att köpa. Kawasaki vill inte vara sämre och presenterar därför nu en utmanare i samma klass - Z125. Men där Grom bara erbjuds med manuell låda kommer Kawan även med automat. Motorn är på 125 kubik och hojen väger runt 100 kilo. Skivbromsar både fram och bak där den där fram mäter 200 millimeter medan den där bak är på 184 millimeter. Hjulen är på tolv tum och fram mäter gummit 100/90, bak 120/70. Vad Z125 kommer att kosta och när den släpps är oklart för tillfället. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green
0

Ny serie om klassiska motorcyklar
Retro Rider

Retro Rider är ett nytt program på YouTube där vi får hänga med när gamla klassiska motorcyklar testas. I detta avsnittet som är det första får vi bekanta oss lite med en Kawasaki Z1 från 1973. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki presenterar en ny ZX-10R
Bjuder på 207 hästar

Kawasaki har nu presenterat nya ZX-10R och som väntat är den vassare på alla punkter. Hojen är utvecklad i samarbete med företagets raceavdelning och det här är det absolut värsta de har att erbjuda. Bland annat har den en trycksatt framgaffel vilket Kawa är först med på en gathoj. Vidare har den även feta bromsar från Brembo (330 millimeter fram), traction control, ABS, quickshifter och en motorbroms som man kan stänga. Dessutom levererar motorn hela 207 hästar. Helt okej för en cykel som väger in på 206 kilo. Priset börjar på 16 299 dollar. Allt om hojen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Över 330 km/h på Isle of Man på en Kawasaki H2R
James Hillier håller i sig för glatta livet

Kawasaki-föraren James Hillier kom på andra plats i Senior TT-racet på Isle of Man med sin Kawasaki ZX-10R. Sen bara för att det är kul tog han ut en av de värsta hojarna som finns - en kompressormatad Kawasaki H2R med 300 hästar, och vred gasrullen så mycket det bara gick. Det resulterade i att han på Sulby-rakan kom upp i över 330 km/h, vilket är helt skvatt galet som vi kan se i den här videon. Tumnagel
161kg
+
Bobby Green
0

Kawaman måste visa vad Kawasaki Ninja H2R går för
För att rädda sin kidnappade kompis

Tester och jämförelser måste inte vara seriösa alla gånger, och det har gänget som gjort denna video tagit fasta på. Kawamans kompis har blivit kidnappad och för att skurkarna ska släppa honom måste han rejsa med sin Kawasaki Ninja H2R mot tre andra supersnabba hojar, och en Mercedes AMG GT S. Glöm inte att slå på undertexterna eftersom videon är på franska. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki H2R dundrar förbi
Hej vad det går!

Här får vi se en Kawasaki H2R i full kareta under Isle Of Man-loppet, och det är helt galet vad fort det går. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Så har Kawasaki H2 utvecklats under 43 år
Jay Leno jämför gamla mot nya

Kawasakis modellnamn H2 är inte nytt utan det har använts ända sedan 70-talet. Jay Leno tar oss med på en liten historielektion när han först provkör en Kawasaki H2 Mach IV från 1972 och sedan den allra senaste H2:an för att se vad som har hänt under alla år. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki H2R rejsar mot en Bugatti Veyron
300 mot 1 200 hästar

Kawasaki H2R är världens snabbaste motorcykel och givetvis måste man då köra den mot världens snabbaste bil. Den här Bugattin har fått sig ett Super Sport-trim och bjuder därför på 1 200 hästar, här ser vi hur den står sig mot en skrevraket som har 300 hästar. Nedan kan vi se när hojen kör mot en Nissan GT-R med 1 350 hästar. Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki ZX-10R mot Ninja H2
Låter väldigt speciellt och går som en raket

Kawasaki nya kompressormatade superhoj Ninja H2 ställs i den här videon mot en moddad version av föregångaren ZX-10R. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Köp James May och Richard Hammonds bågar
Många fina klassiker auktioneras ut

James May och Richard Hammond har båda skojat om att behöva sälja av bilar och motorcyklar nu när framtiden med Top Gear är oviss. De båda behöver knappast pengar så jag tog det hela som ett skämt men nu visar det sig att de auktionerar ut flera av deras klassiska motorcyklar via Bonhams. James May kommer att göra sig av med åtta stycken hojar och dessa är en Yamaha FS1-E från 1974, en Suzuki AP50 E från 1976, en Ossa 250cc MAR Trials från 1980, en Suzuki TS250 från 1979, en Honda CD175 från 1973, en Honda CB200 från 1975, en Kawasaki 250cc A1 Samurai från 1971 och en Yamaha SR400 x27Grievous Angelx27 från 2010 byggd av Deus Ex Machina. Richard Hammond säljer fyra stycken ur sin samling och dessa är en Honda GL1000 Gold Wing från 1977, en Norton Commando 961SE från 2010, en Triton 500cc x27Café Racerx27 från 1970 och en Yamaha 49cc FS1-E från 1975. Den totala köpesumman för alla hojar beräknas landa någonstans omkring 66 000 pund så det är inget de båda herrarna kan leva på resten av livet direkt, om det nu skulle vara så att det är tomt på banken. Auktionen kommer att äga rum den 26 april på International Classic MotorCycle Show i Staffordshire. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0
2014

Kawasaki Ninja H2 redan ombyggd för dragracing
Förlängd och trimmad för Rickey Gadson

Det var inte så längesen Kawasaki presenterade sin nya kompressormatade superhoj Ninja H2 och nu har den redan byggts om för att kunna köras med i dragracing. Rickey Gadson är den som håller i styret. Hojen som är en hybrid mellan H2 och H2R har fått en 28 centimeter förlängd sving, ett bakhjul i kolfiber och en annan kraftigare stötdämpare bak. I övrigt har motorn moddats en aning för att lämna ännu mer effekt. Resultatet blev 292 hästar på bakhjulet, en bit upp från de 269 som hojen har original. På Rockingham Dragway lyckades Rickey klämma 402 meter på 8,213 sekunder med en hastighet på 268 km/h. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Snubbe kör åtta kilometer på bakhjulet
Skickligt men inte så smart

Jeremy "Twitch" Stenberg är en snubbe som är ganska så vass på att köra på bakhjulet. Här visar han en repa han gjorde nyligen med sin Kawasaki 450 och när bägge hjulen var i marken igen hade han kört strax över åtta kilometer. Notera att videon är uppsnabbad och att man aldrig ska köra på bakhjulet i trafiken. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki Ninja H2 är här
Har 210 kompressormatade hästar

För ett tag sedan visade Kawasaki upp den nya superhojen H2R. Den var endast avsedd för banracing och en gatlegal version skulle presenteras senare. Nu är det senare, och idag får vi ta del av H2 - en riktig värsting med 210 kompressormatade hästar. Cykeln har en radfyra på 998 kubik som alltså försetts med en kompressorfläkt. Fläkten ska se till att det alltid finns vrid genom hela registret. Effekten anges till 210 hästar vid 11 000 varv med ram-air (trycksatt luftbox). Vridet ligger på 133 Nm vid 10 500 varv. H2 delar det mesta med H2R förutom effekten och all avancerad elektronik och teknik återfinns även på gathojen. Här finns traction control, launch control, engine brake control, ABS, quick shifter och elektronisk styrdämpare från Öhlins för att nämna några saker. Stoppar gör bromsar från Brembo som mäter 330 millimeter fram, 250 millimeter bak. Körklar vikt anges till 238 kilo. H2 kommer endast att säljas i en begränsad upplaga och prislappen ska ligga på 25 000 dollar. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Så byggs Kawasakis vattenskotrar
Ett besök i fabriken

De flesta har nog dragit upp sina vattenleksaker ur drickat vid det här laget men det betyder ju inte att man inte kan längta tills våren och när det är dags att hoppa i igen. För att ha något att mysa med så länge kan man ju alltid kika på den här videon där vi får se hur det går till när Kawasaki tillverkar sina vattenskotrar. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki presenterar Vulcan S
Custom med motor från ER6-n

Kawasaki har nu presenterat instegscruisern Vulcan S. Hojen får samma paralelltwin som sitter i modellerna ER6-n och Ninja 650 och ett frånpris på 6 999 dollar. Motorn har omarbetats en del för att leverera mer kraft på låga varv. Tack vare att man använder sig av en motor där cylindrarna står bredvid varandra istället för en V-Twin kunde avgasrören dras under motorn och på så vis behöver man aldrig oroa sig över att man ska bränna sig när man kliver på med oskyddade ben. Motorn är också placerad längre fram än vanligt vilket bland annat medför att man kan göra ett smalare chassi. För att passa så många olika människor som möjligt är fotpinnarna justerbara och man kan välja mellan två olika sätestyper. För stoppverkan står en singelskiva på 300 millimeter med tvåkolvsok fram medan det där bak sitter en skiva på 250 millimeter med ett ok. ABS finns som tillval. Framhjulet mäter 18 tum medan bakhjulet är på 17. Tanken rymmer 14 liter och hojens tjänstevikt anges till 226 kilo. Cykeln kommer i färgerna Candy Lime green, Pearl Crystal och Metallic Royal Purple. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

360-drift med motorcykel
Snurrigt

Kyle Sliger vet vad han gör i sadeln på sin Kawasaki Ninja 636. Här får vi se när han gör en så kallad 360-drift med bågen och han får det att se så enkelt ut. Mer från Kyle kan ni se här nedan. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki presenterar superhojen H2R
Kompressor, vingar och 300 hästar

Kawasaki har nästintill teasat sönder den nya superhojen H2 men nu är den äntligen här - eller i alla fall banversionen H2R. Det här tekniska vidundret sparar inte på krutet någonstans och förutom att se ut som en stealthbombare har den en kompressormatad fyra på 998 kubik och omkring 300 hästar under skalet. Wheelie på sexan någon? Det mest uppseendeväckande är vingarna i kolfiber som sitter på kåpan framtill. Dessa ska hjälpa till att minska lyftkraften och försöka hålla bägge hjulen i backen så långt det går. Den här får alltså inte köras på någon annanstans än bana och endast utav erfarna förare säger Kawasaki. När den kommer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Gatversionen presenteras på EICMA om några veckor. Tumnagel
182kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki hintar om Ninja H2
En kompressormatad hoj?

Kawasaki har en ny medlem på gång till Ninja-familjen och nu står det klart vad den heter - H2. Cykeln kommer att presenteras i slutet på månaden och idag har en första teaservideo rullats ut. Den säger dock inte så mycket men tidigare rykten talar om att den kommer att bjuda på en kompressormatad motor. H2 ska vara inspirerad av de gamla modellerna Mach IV H2, H1 och Z1 Super Four så det ska bli mycket spännande att få se hur den färdiga produkten kommer att se ut. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida