m
a
r
3 i går45 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Ducati väcker liv i SuperSport igen
Sporthojen för vardagsbruk

Ducati har tidigare sålt bågar under epitetet SuperSport och nu är det dags igen. Det här är hojen för dig som inte riktigt vill kuska omkring på en renodlad racinghoj men som samtidigt inte är så jättepepp på att gå all in på touringfronten. Nya SuperSport är precis som tidigare något däremellan. Mellan benen sitter en Testastretta-twin på 937 kubik och den ger 113 hästar och har ett vrid på 98 Newtonmeter. Samma snurra som sitter i modellen Hypermotard. Det finns tre olika körlägen att välja mellan och dessa är Sport, Touring och Urban. På säkerhetssidan finns både ABS och traction control. Väljer man S-versionen får man även ställbara Öhlins-dämpare och ett Quick Shift-system till växellådan som gör att du slipper koppla och släppa gasen och bara kan banka in nästa växel. Vikten på hojen anges till 210 kilo. Priserna börjar på 10 995 pund (S kostar från 12 295 pund) men när nyheten lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
118kg
+
Bobby Green
0
2014

Yamaha visar trehjulingen 01Gen
Ska fungera bra i terrängen

Det var inte bara produktionsklara bågar som visades upp på motorcykelmässan Intermot. Yamaha hade med sig 01Gen - ett trehjuligt framtidskoncept byggt för tuffa tag. Designmässigt är cykeln skapad med en överdel som ska efterlikna en sporthoj, medan nederdelen ska visa på hur bra hojen klarar sig i terrängen. Drivningen sker på bakhjulet via en rem men så mycket mer får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Vad det kommer att bli av 01Gen i framtiden återstår att se. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
0

Italienska Tacita visar T-Race Diabolika
Ännu en elhoj

På årets upplaga av motorcykelmässan Intermot visade italienska Tacita deras nya modell - den eldrivna offroadcykeln T-Race Diabolika. Hojen har en vattenkyld elmotor som kan fås med två olika batteripack - 10.6 kWh eller 5.3 kWh. Den förstnämnda har en räckvidd på omkring 20 mil i stan och 15 mil om man kör mycket landsväg. Den klenare halverar dessa siffror. En full laddning med en laddare på 3 kW tar för det stora batteriet omkring 3.5 timmar. Det svagare batteriet laddas på under två timmar. Motorn är kopplad till en fempetad manuell växellåda med hydraulisk koppling. Gafflarna kommer från Marzocchi och dämparna från Öhlins. Bromskraften står Brembo för och fram sitter det en flytande skiva på 300 millimeter, bak en på 220 millimeter. Cykeln har bromskraftsåtervinning och detta ska gå att hålla koll på via en smartphone. Pris och när T-Race Diabolika levereras är oklart för tillfället. Tumnagel
131kg
+
Bobby Green
0

BMW uppdaterar sporthojen S 1000RR
Först med farthållare

På Intermot visade BMW förra veckan upp en uppdaterad version av deras sportigaste hoj - S 1000RR. Utseendemässigt finns skelögdheten fortfarande där men den har blivit lite bättre, det viktigaste har istället hänt under skalet där man har bantat bort lite vikt och vridit upp lite effekt. Och den får farthållare - vilket är premiär för en sporthoj. Effekten höjs med sex hästar till 199 och vridet ligger numera på 112 Nm. Fyra kilo har man bantat bort genom ett nytt avgassystem, så torrvikten hamnar nu på 204 kilo. Vidare har man justerat fjädringen en del samtidigt som det eldrivna Dynamic Damping Control-systemet har fått ny programvara. Annat godis på tekniksidan är bland annat elektronisk justering av gasen, launch control, farthållare och en sensor för att känna av hur mycket man lutar. Priser och lanseringsdatum är inte klart för tillfället. Tumnagel
117kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki presenterar superhojen H2R
Kompressor, vingar och 300 hästar

Kawasaki har nästintill teasat sönder den nya superhojen H2 men nu är den äntligen här - eller i alla fall banversionen H2R. Det här tekniska vidundret sparar inte på krutet någonstans och förutom att se ut som en stealthbombare har den en kompressormatad fyra på 998 kubik och omkring 300 hästar under skalet. Wheelie på sexan någon? Det mest uppseendeväckande är vingarna i kolfiber som sitter på kåpan framtill. Dessa ska hjälpa till att minska lyftkraften och försöka hålla bägge hjulen i backen så långt det går. Den här får alltså inte köras på någon annanstans än bana och endast utav erfarna förare säger Kawasaki. När den kommer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Gatversionen presenteras på EICMA om några veckor. Tumnagel
182kg
+
Bobby Green
0
Slut på artiklar...