m
a
r
4 i går67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Husqvarna Vitpilen 701 med kåpa
Det här är Aero Concept

Den senaste tiden har jag fått dille på kåphojar. Inte nya direkt utan gamla klassiska racers. Husqvarnas senast koncept har visserligen inte helkåpa men i alla fall något litet man kan smyga ner bakom när det ska köras fort. Det är modellen Vitpilen 701 som fått kåpan och man kallar den i detta fall för Vitpilen 701 Aero Concept. Det hela ger hojen en skön caféracer-känsla och personligen diggar jag den hårt. I kåpan sitter också en TFT-skärm där allt viktigt visas. I övrigt är konceptet väldigt mycket som en vanlig Vitpilen 701 men enligt Husqvarna ska den bjuda på en sportigare körställning. För två år sedan visades även Vitpilen 401 Aero Concept upp, men om någon av dessa Aero-hojar kommer att gå i produktion är oklart för tillfället. Inte mig emot. Förutom detta koncept visade man även upp produktionsversionen av Svartpilen 701. Tumnagel
128kg
+
Bobby Green
0

Ny provkörning av Husqvarna Vitpilen 701
Motorcyclist Magazine testar

Ari Henning från Motorcyclist Magazine har nu fått testa Husqvarnas nya heta båge Vitpilen 701 och så här såg det ut. Tumnagel
137kg
+
Bobby Green
0

Jay Leno testar Husqvarnas nya hojar
Vitpilen 701 och Svartpilen 401

Jay Leno har hoppat upp i sadlarna på Husqvarnas senaste hojar Vitpilen 701 och Svartpilen 401 och så här tyckte han om den upplevelsen. Tumnagel
144kg
+
Bobby Green
0
2017

Husqvarna Vitpilen 701 i produktionsutförande
Och nya konceptet Svartpilen 701

2014 presenterade Husqvarna ett par nya fräcka koncepthojar som togs väl emot. Året efter dök ytterligare ett koncept upp, med lite kralligare motor. Förra året presenterades de två första i produktionsutförande och nu är det även dags för den större maskinen att visa upp sig så som den kommer att se ut på gatan. Vid sidan av hojen som heter Vitpilen 701 står även det nya konceptet Svartpilen 701 som har en stund kvar innan produktion. Som väntat får Vitpilen 701 ett snällare utseende än konceptet som visades upp, vilket är lite trist. Borta är den fräsiga strålkastaren, det synliga öppna luftfiltret och det rätt balla bakljuset. Den kantiga tanken med benämningen på sidan är dock kvar. Sen har det även tillkommit en oerhört ful skvättlapp bak där blinkers och regplåt ska sitta. Men vi vet ju alla var den kommer att hamna efter inköp. Motormässigt har hojen samma snurra som i KTM 690 Duke vilket innebär en cylinder och 693 kubik. Effekten anges till 74 hästar vid 8 500 varv och 72 newtonmeter vid 6 750 varv. Till motorn kopplas en sexväxlad låda med slirkoppling. Dämparen fram och bak kommer från WP Suspension, bromsarna är från Brembo och fram sitter en singelskiva på 320 millimeter som greppas av ett fyrkolvsok. ABS från Bosch är standard. Vikten på ekipaget utan soppa anges till 157 kilo. Hojen ska finnas hos handlare i slutet av året, men vad den kostar är oklart för tillfället. Konceptet Svartpilen 701 har i princip alla grejer som Vitpilen-konceptet hade 2015 men ett stuk som påminner om en Tracker. Här finns inget lull-lull utan bara det man absolut behöver för att busa runt lite. I slutet av den här månaden ska jag spana in nyheterna själv och hoppas då få lite mer information. Tumnagel
178kg
+
Bobby Green
0
2015

Husqvarna visar Vitpilen 701 Concept
Habegär!

Förra året fick vi se koncepten 401 Svartpilen och 401 Vitpilen från Husqvarna. Nu visas den sistnämnda upp i ytterligare en form - Vitpilen 701 Concept. Och jag vill ha den, helst nyss. Den nya hojen har samma 690-kubiks enstånka som sitter i 701 Supermoto och 701 Enduro. Resten andas caféracer så mycket det bara går och allt ser väldigt genomtänkt ut. Husqvarna har till och med fått till det som många andra misslyckas med - avgassystemet. Nu hoppas vi bara att detta kommer, precis som för 401 Svartpilen och 401 Vitpilen, att mynna ut i en produktionsversion i framtiden. Tumnagel
237kg
+
Bobby Green
0