m
a
r
4 i går72 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Supreme släpper crosskläder
Samarbete med Fox Racing och Honda

Den som vill att det gärna står Supreme på sina cross-prylar kan glädjas åt att ett samarbete mellan Supreme, Fox Racing och Honda har mynnat ut i kollektionen vi ser här. Det finns jackor, byxor, tröjor, hjälmar, handskar och liknande som man kan tänkas behöva när man kör crosshoj, eller bara vill se fräsig ut på stan. Man har även sett till att sätta sin prägel på en Honda CRF 250R - men den går inte att köpa på nätet. Allt släpps den 3 oktober. Tumnagel
61kg
+
Bobby Green
0
2018

Honda uppdaterar Super Cub
Lanseras i Sverige

Honda började tillverka och sälja modellen Super Cub redan 1958. Och man verkar inte ha några planer på att sluta. 2008 passerade man 60 miljoner exemplar, 2014 var siffran 87 miljoner och förra året nådde man den magiska siffran 100 miljoner. Det gör den till det mest producerade fordonet i världshistorien. Nu uppdaterar Honda modellen ytterligare och lanserar den i Sverige. Den har fortfarande samma tidslösa och klassiska utseende som den alltid har haft, men mer modern teknik under skalet. Motorn är en encylindrig luftkyld sak på 125 kubik som ger 9,5 hästar. Modellen är utrustad med ABS-bromsar och den har både elektronisk bränsleinsprutning och elstart. Växellådan har fyra pinnar och kopplingen är en automatisk centrifugalkoppling. Tanken rymmer blygsamma 3,7 liter. Strålkastare och baklampa är av LED-typ. Det svenska priset får vi inte reda på för tillfället, men i USA kostar i alla fall modellen från 3.599 dollar. Tumnagel
156kg
+
Bobby Green
0

Honda verkar ha ny CBX på gång
Mums med sexcylindrigt

En hoj som verkligen står på min önskelista är Honda CBX. En galen maskin från slutet av 70-talet med hela sex cylindrar och bra med effekt. Nu verkar det som att en ny omgång av modellen är på gång, i alla fall om man får tro dessa skisserna som den 8 juni officiellt blev registrerade på patentkontoret i Japan. Som vanligt betyder ju inte såna här skisser att det kommer att komma en färdig produkt i andra änden, men man kan ju alltid hoppas. Bilderna visar att motorn, även om den fortfarande är stor, har minskat i bredd. Det beror på att den i det här fallet är vattenkyld, och då kan man placera cylindrarna tätare ihop. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

En Honda Motocompo i laserskuret trä
Fint att ha i bokhyllan

Motocompo är en liten ihopfällbar moped som Honda tillverkade mellan 1981 och 1983 och det allra bästa med den var att den fick plats i bagageutrymmet på en bil. Bara att plocka ut, vinkla upp styret och köra iväg. Genialiskt! En sådan står väldigt högt upp på min lista över grejer jag vill ha men med tanke på vad de kostar om man hittar någon idag får jag nog nöja mig med den här lilla modellen i laserskuret trä istället. Lådan innehåller 180 stycken delar och blir din för 70 dollar. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Benelli presenterar en liten lättviktare
Vill också vara med och leka

Honda Grom och Kawasaki Z125 är riktigt populära små lättviktare, och Benelli vill vara med i leken. Därför presenterar man nu modellen TnT135 och den har precis samma tanke som de övriga två - litet format, mycket körglädje. Hojen är designad i Italien men byggs i Kina. Motorn är en fyrtakts enstånka på 135 kubik som ger 11,5 hästar. Växellådan har fem växlar. Det finns bekvämligheter som elstart och "lyxprylar" som skiva både fram och bak och inverterad framgaffel. Priset är satt till 2499 dollar. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Det här är den dyraste japanska hojen som sålts
Förserie av Honda CB750

1968 byggde Honda fyra stycken förserie-versioner av modellen CB750 som de använde i marknadsföringssyfte. Endast två stycken finns kvar och en av dem har nu klubbats iväg i Storbritannien. Den gick för 161.000 pund vilket gör att det här är den dyraste japanska hojen som någonsin har sålts på auktion. "The bike was first shown publicly in Europe at the Brighton Motorcycle show on April 5, 1969, also appearing on the cover of the May, 1969 issue of Motorcycle Mechanics. The auction house claims that this bike does not share a single part with the production model and has been in the same private collection for the past 35 years. It was undergoing a restoration when the owner passed away." Fantastisk hoj som var den första att benämnas som "superbike". Utseendemässigt ser den precis ut som en motorcykel ska göra utan krusiduller. Själv är jag mycket nöjd med att vara ägare till ett exemplar från 1975. På samma auktion fanns även John Lennons gamla Monkeybike vi tidigare har skrivit om. Den gick till slut för 57.500 pund vilket placerar den i topp tio dyraste japanska hojar sålda på auktion. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

John Lennons gamla Monkeybike auktioneras ut
Skön patina

Om du missade chansen att buda hem moppen från Dum & dummare kanske den här kan trösta istället? Det är John Lennons gamla Honda Monkey som nu ska gå under klubban på Goodwood Membersx27 Meeting som äger rum den här månaden. Moppen köpte John ny 1969 och han hade den för att köra omkring runt sitt landställe som låg nära Ascot i England. Han sålde både huset och moppen 1971 och flyttade till New York. Familjen som köpte Hondan förvarade den bara och körde aldrig med den utan den är precis så som John lämnade den. Utgångspriset är 14.000 dollar men man räknar med att den kan gå för upp till 55.000 dollar. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Mick visar upp sin kompressormatade CB
Har ägt den sedan ny

1975 köpte Mick Page en flång ny Honda CB750. Han bestämde sig för att sälja den när den inte fungerade längre, men den slutade aldrig att gå så han behöll den. De senaste åren har han byggt om den till en vass caféracer med kompressor. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

K-Speed specialbyggde en Honda Super Cub
Fick en månad på sig

Hondas Super Cub är en riktig klassiker och för att fira att den nu ska börja tillverkas även i Thailand gav man det inhemska företaget K-Speed i uppdrag att bygga en specialversion. En månad fick de på sig att göra något kul, och resultatet är det vi ser här. Bygget kallar man för Super Power Cub och det man har gjort är att kombinera moderna prylar med klassiska färger. Allt om skapelsen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
183kg
+
Bobby Green
0
2017

Sean Lee visar upp sin Acura NSX
Tidsenligt modifierad

I USA heter Honda NSX istället Acura NSX men det är fortfarande samma bil. Det finns en ny modell ute nu men det är den gamla som i alla fall i mina ögon väcker känslor. Just en sådan från 1991 har Sean Lee och här visar han upp den på slingriga vägar i Los Angeles. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Nytt och gammalt i Hondas CB4 Interceptor
Har pekskärm som drivs av fläkt

Honda har ett skönt retro-stuk på de senaste konceptbilarna som de skickat ut och detsamma verkar gälla hojarna. Här ser vi CB4 Interceptor som de visade upp på MC-mässan EICMA och det är också en härlig sak som blandar nytt med gammalt. Här hittar man influenser från 60-talets racerhojar samtidigt som framtiden finns där i form av den något speciella strålkastaren. Det är egentligen ett hål som leder in luft till en fläkt som genererar ström som i sin tur matar pekskärmen som finns på tanken. På den kan man få vägbeskrivningar, ringa nödsamtal eller kommunicera med andra motorcyklister. Om något av detta kommer att bli verklighet återstår som vanligt att se, men i mina ögon får den här hojen gärna släppas nu med detsamma. Tumnagel
132kg
+
Bobby Green
0

Modern Caféracer från Honda
Den här såg ju rätt så trevlig ut

Med sig till mässan i Tokyo har Honda inte bara bilar utan även motorcyklar. Det här konceptet som man kallar för Neo Sports Café Concept är en av dem. Precis som Ducati och BMW flörtar den med former från förr och Caféracer-kulturen som för tillfälligt är väldigt populär. Fula saker som stor stänkskärm baktill saknas här och moderna saker som LED-strålkastare har hittat dit. Motormässigt borde det här sitta samma maskin som i CB1100. Tumnagel
205kg
+
Bobby Green
0

Honda presenterar ny Guldvinge
Lyxkryssaren på två hjul

Hondas tvåhjuliga lyxkryssare Gold Wing är det fetaste du kan få från tillverkaren. Nu presenterar man en helt ny version som precis som väntat bjuder på ännu mer teknik än tidigare. Designen är även den helt uppdaterad och visst påminner baklysena om nya NSX? Fler saker som påminner om bilvärlden är att hojen har både airbag och Apple CarPlay. Motormässigt finns här precis som tidigare en boxersexa men den är helt ny och nu på 1 833 kubik. Bland annat är den strax över sex kilo lättare än föregångaren. Effekten anges till 125 hästar med ett vrid på 170 newtonmeter vid 4 500 varv. Till maskinen kan man via extrautrustningslistan få en sjustegad automatlåda som har både back och en funktion för att kunna krypköra. Standard sitter det en sexpetad manuell låda. Vikten på hojen anges till 379 kilo, så tappar du den får du nog ha en hjälpande hand för att få den på rätt köl igen. Både styrning och körupplevelse ska vara trevligare och mer komfortinriktad än tidigare. Framför sig har den som styr skeppet en skärm på sju tum där allt man kan tänkas behöva finns. Här väljer man mellan de fyra körlägena som är Tour, Sport, Econ och Rain och ställer även in hur ABS-bromsarna ska ta, hur fjädringen ska jobba och traction control-systemets ingripande. Priset för ett exemplar börjar på 23 500 dollar. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Caféracer inspirerad av Ferrari
I alla fall när det kommer till färgen

En snubbe som har både en Ferrari Testarossa och en Le Mans-racer från 1965 av samma tillverkare ville även ha en tvåhjuling som hämtade inspiration från dessa två vrålåk. Han kontaktade då Art Henschell på One-Up Moto Garage och bad honom bygga en hoj - med kravet att den skulle ha motorn från Honda CB600F i ramen. Rosso Corsa heter resultatet och så här ser den ut. Motorn och ramen kommer från sagda modell medan sving, bakre stötdämpare och hjul kommer från Honda VFR800. Resten är i princip specialtillverkat för att få till det rätta stuket. Läs mer om bygget på länken nedan. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Honda visar ny version av Riding Assist
Nu eldriven

Till årets upplaga av CES-mässan hade Honda med sig en självbalancerande motorcykel som de kallade för Riding Assist. Snart är det dags för nästa stora mässa, Tokyo Motor Show, och dit kommer Honda att ta med sig en eldriven version av påhittet som de kort och gott kallar för Riding Assist-e. Vad det handlar om för drivlina får vi dock inte reda på för tillfället, mer information lär dyka upp när mässan väl öppnar vilket är i slutet på månaden. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Robotgräsklipparen för Type R-nörden
Firar 25-årsjubileet

För att fira att Type R-epitetet hunnit bli 25 år har Honda tagit fram en specialversion av deras robotgräsklippare Miimo. Den har fått ett utseende som ska föra tankarna till den senaste upplagan av modellen Civic Type R. Man har varit noga med detaljerna och förutom färgerna har klipparen rätt nos, vinge och tre stycken avgaspipor baktill. Som ni ser bland bilderna har man även tagit fram en version för den som gillar Hondas motorcykel Fireblade, som också den fyller 25 år. Ingen av klipparna går dock att köpa för tillfället, och det är oklart om och när de kommer att börja säljas. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Rätt snygg reklam från Honda
Hyllar filmskapare

Den här reklamfilmen från Honda heter Dream Makers och med den vill man hylla alla som jobbar med film. Man lyfter fram den kreativa processen, teknikerna som krävs och alla små påhitt som filmskapare använder sig av i dag. Självklart är Hondas produkter med och man har valt att visa upp modellerna Civic, Civic Type R, CR-V motorcykeln Africa Twin. Snyggt blev det i alla fall. Tumnagel
138kg
+
Bobby Green
0

Honda visar hojkoncept för Ghost in the Shell
Scarlett Johanssons nya åk

Den 31 mars har filmen Ghost in the Shell med Scarlett Johansson premiär här. Det är en fantasyfilm baserad på en japansk mangaserie och en av framtidssakerna man kommer att få se i den är den här koncepthojen från Honda som heter NM4. Om ni känner igen modellbeteckningen är det kanske för att Honda 2014 visade ett koncept med samma namn. Det här är alltså en vidareutveckling av den hojen, och som vi kan se är det lite sportigare former och framtoning som gäller nu. Det man också ser är att hela bygget är klätt med kolfiber och att det troligtvis är rätt så obekvämt att parkera ändan på sadeln. NM4 kommer att ställas ut på Osaka Motorcycle Show nu i helgen. Tumnagel
121kg
+
Bobby Green
0
2016

Ariel har vassare Ace på gång
Endast tio exemplar tillverkas

2014 presenterade biltillverkaren Ariel motorcykeln Ace. En trevlig maskin byggd tillsammans med Honda som fått motorn från en VFR. Nu meddelar bolaget att man har en vassare version på gång, och den heter Ace R. Endast tio exemplar kommer att tillverkas och även om Ariel inte har avslöjat några detaljer kring hojen än lär den få mer krut i maskin. Nuvarande Ace är inte direkt slö med sina 175 hästar så det här kan nog bli kul. Förutom detta kommer den att ha unika färgkombinationer och troligtvis även vassare bromsar och annat för att matcha effekten. Ace R kommer att presenteras i Birmingham den 18 november. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Från Sydkorea till Nürburgring på lättviktare
1 800 mil enkel väg

Lee från Sydkorea hade alltid drömt om att ta sig till Nürburgring i Tyskland och en dag gjorde han slag i saken. Men han tog inte flyget eller bilen som de flesta andra kanske hade gjort, utan sin lilla Honda SuperCub på 110 kubik och åtta hästar. Från Sydkorea till Ringen är det 1 800 mil enkel väg, men Lee såg det som ett äventyr och satte iväg. Han körde genom hela Asien och halva Europa och väl framme tog han ett varv med moppen (visste inte ens att man fick det?) och sedan ett varv i passagerarsätet på en Seat Leon Cupra. Resan tog tre månader men det ser ut som om Lee tyckte det hela var värt det. Lite bilder från hans episka äventyr finns här. Tumnagel
144kg
+
Bobby Green
0

Scott har en Acura NSX i sin samling
En härlig klassiker

Honda NSX, eller Acura NSX som den benämns i staterna, är en riktigt klassisk sportbil som i dag inte är en helt vanlig syn. Scott King äger ett exemplar och i det här klippet från Petrolicious visar han upp den och lite mer av sin samling av bilar. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green
0

Honda kontrar Chevrolets svintöntiga reklam
Ridgeline verkar vara pickisen man ska ha

Förra veckan rullade Chevrolet ut en kampanj där de ville visa upp hur himla bra och stryktåligt deras flak på pickup-modellen Silverado är. Därför gjorde de ett jämförelsetest mellan den och värsta konkurrenten Ford F-150. Allt på det mest amerikanska vis du kan tänka dig. Nu kontrar Honda och gör samma sak med sin modell Ridgeline, och frågan är om det inte är en sån pickis man ska köpa istället kanske? Chevrolets klipp kan ni se här nedan. Tumnagel
205kg
+
Bobby Green
0

Sarah kör en fantastisk Honda CB175
Habegärsmätaren slår i botten

Sarah Lahalihs första motorcykel var en Honda CBR600. Säkert en rolig hoj men kanske inte den bästa att börja sin tvåhjuliga resa på, så till slut bytte hon till vad hon kör i dag - en Honda CB175. Den är fruktansvärt obekväm, opraktisk och oförutsägbar, men hon älskar den. Varför får du reda på i Petrolicious senaste video. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Vacker Honda NSX i lika vackert landskap
Filmat i Wales

Den här videon är inte lång och tyvärr är det inte så mycket fokus på huvudpersonen - en gammal Honda NSX, men den är ändå snyggt filmad och den klassiska sportbilen kan man ju aldrig få för mycket, eller för lite av. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

Jay Leno kör en lutande Harley-trehjuling
Kul på tre hjul?

Om du har en Harley-Davidson eller en Honda Goldwing och vill ha något annorlunda kan du gå till Tilting Motor Works som då bygger om hojen till en trehjuling som kan luta i kurvorna. En sådan har nu hälsat på hos Jay Leno så att han fick sig en titt och en provtur, och hur det såg ut ser du här ovan. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
0

Honda Grom har fått en lillebror
Det här är Navi

Om Hondas lilla motorcykel Grom är grym får nog det nya småsyskonet Navi beskrivas som söt. Den har precis presenterats på Auto Expo Show i Dehli och den kommer i tre versioner - Street, Off-road och Adventure. Vid en första anblick kan det se ut som att minibiken saknar motor men denna plus växellåda sitter istället vid bakhjulet precis som på en konventionell scooter. Den tomma platsen framför är där du lägger ditt bagage helt enkelt. Motorn är en enstånka på 110 kubik men några specifikationer kring den får vi tyvärr inte för tillfället. För bromsandet står trumbromsar både fram och bak. Troligtvis kommer modellen endast att säljas i Indien. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Världens mest exklusiva Honda RC51
Med en inte så snygg svets

Den franska customfirman PRAËM presenterar nu deras första jobb - PRAËM SP3. Det är en Honda VTR 1000 RC51 SP2 som de har byggt om totalt. Man har bland annat använt sig av massa rostfritt stål och aluminium för att bygga nya kåpor och tank samtidigt som man uppgraderat bromsarna och smackat dit kolfiberfälgar från Rotobox. Man har även lyckats få in en hållare för klockan Tag Heuer Monaco Calibre 11 på tanken, dock får svetsen runt locket i mina ögon underkänt. Hojen kommer att auktioneras ut i Paris den 4 februari. Vad priset då kommer att börja på är oklart för tillfället. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0
2015

Nytt glänsande bygge från Bandit9
En hyllning till Jet Age-perioden

Customshoppen Bandit9 är återigen tillbaka med ett grymt hojkoncept och den vi ser här kallar man för AVA. Inspirationen har kommit från den så kallade Jet Age-perioden och bygget är en orgie i glansigt metallarbete. Snurran som sticker fram är en 125-kubikare från Honda. Skaparen Daryl Villanueva säger följande om bygget: "Automotive design isnx27t what it used to be. What I see on the streets today is lifeless. If you look back 60 years ago, during the Jet Age, it was a time when cars, trains and planes symbolized progress. We took risks. We went to the moon, we broke the sound barrier. We made history." Endast nio stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 9 960 euro. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0

Honda presenterar två coola koncepthojar
En Scrambler och en caféfighter

Till motorcykelmässan EICMA hade Honda bland annat med sig de här två hojarna - CBSix50 och CB4. Den förstnämnda är en Scrambler och den andra är en blandning mellan en Streetfighter och en Caféracer. Tyvärr är bägge än så länge bara koncept, men jag tycker att Honda borde bygga båda två omedelbums. Bägge hojarna började sina liv som CB650F men har byggts om på en del punkter. CBSix50 får ett mer ruffat utseende med grova däck, hasplåt under motorn, handtagsskydd och ett camo-tema. CB4 är mer en landsvägsbuse då den är försedd med typiska café-attribut som backspeglar monterade längst ut på handtagen och en liten rund baklykta instoppad under sätet. Vad tycker ni? Tumnagel
142kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida