m
a
r
4 i dag60 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nytt Bobber-koncept från Royal Enfield
Med inspiration från 1938

Den indiska motorcykeltillverkaren Royal Enfield hade bland annat med sig konceptet KX till EICMA-mässan och så här ser den ut. Hojen är en Bobber som blandar detaljer från 1938-års version av KX med modern teknik. För tillfället är det här endast ett koncept och inget som kommer att gå i produktion, i alla fall inte som det ser ut nu. Några specar får vi tyvärr inte men det sitter helt klart en V-twin i ramen och markeringen på sidan skvallrar om att den är på 838 kubik. Ryktena säger att maskinen är ett samarbete med Polaris. Tumnagel
179kg
+
Bobby Green
0

Harley-Davidson LiveWire i produktionskläder
Första Harleyn som låter som en symaskin

Harley-Davidson. Motorcykeltillverkaren som har patent på det smattrande ljudet deras motorer ger ifrån sig. Världen ser lite annorlunda ut idag, och det innebär att även såna här gamla anrika namn måste anpassa sig. Och det är det man har gjort med modellen LiveWire - Harleys första helt eldrivna hoj. Den visades för första gången upp som koncept sommaren 2014 och nu är den äntligen här i produktionsutförande. Vad mina ögon kan se har dock inget förändrats från den versionen man visade upp i början av september. Och vad vill man veta när en produkt är officiell? I detta fall givetvis saker som räckvidd, laddtid, kraft och vad priset är. Inget av detta får vi dock än, vilket är synd. En sak bjuder Harley på i alla fall, och det är en video där vi får höra hur hojen låter. Det är något märkligt med att se en Harley som låter som en symaskin. Produktionen ska dra igång nästa år. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Husqvarna Vitpilen 701 med kåpa
Det här är Aero Concept

Den senaste tiden har jag fått dille på kåphojar. Inte nya direkt utan gamla klassiska racers. Husqvarnas senast koncept har visserligen inte helkåpa men i alla fall något litet man kan smyga ner bakom när det ska köras fort. Det är modellen Vitpilen 701 som fått kåpan och man kallar den i detta fall för Vitpilen 701 Aero Concept. Det hela ger hojen en skön caféracer-känsla och personligen diggar jag den hårt. I kåpan sitter också en TFT-skärm där allt viktigt visas. I övrigt är konceptet väldigt mycket som en vanlig Vitpilen 701 men enligt Husqvarna ska den bjuda på en sportigare körställning. För två år sedan visades även Vitpilen 401 Aero Concept upp, men om någon av dessa Aero-hojar kommer att gå i produktion är oklart för tillfället. Inte mig emot. Förutom detta koncept visade man även upp produktionsversionen av Svartpilen 701. Tumnagel
128kg
+
Bobby Green
0

Kymco överraskar med eldrivna SuperNEX
Har manuell låda och ljudförstärkare

När jag tänker på tillverkaren Kymco så är det genast billiga scootrar som dyker upp i tankarna. Men på årets EICMA visade de upp något helt annat - en eldriven sporthoj döpt till SuperNEX. Den gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,5 och toppfarten som ligger på 250 km/h ska ta 10,9 sekunder att nå. För att även den som är nybörjare ska kunna hantera kraften finns det något man kallar för Full Engagement Performance (FEP) ombord och så här beskriver man det: "With FEP, riders can always perform a perfect launch. During hard acceleration, FEP ensures there is no wheelie or wheel slippage. During hard braking, FEP prevents rear wheel lifting. When riding through uneven or wet surfaces, FEP provides maximum traction." Trots att hojen är eldriven har den en växellåda med sex stycken växlar. Man valde bland annat att ha detta för att bibehålla känslan av att man kör en sporthoj och för att just växlandet är en del av hela upplevelsen. Det finns dock inget kopplingshandtag utan du petar bara i växlarna med foten direkt. För att ytterligare krydda upplevelsen finns något man kallar för Active Acoustic Motor. Detta ser till att förstärka elmotorns vinande ytterligare så att du fortfarande kan torrgasa vid rödljusen. Tyvärr berättar man inte vad det sitter för elmotorn i ramen och inte heller vad hojen har för räckvidd. Bromsarna ska komma från Brembo och stötdämparna från Öhlins. När man kommer att kunna köpa SuperNEX och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

BMW presenterar ny S 1000 RR
Går nu att få med M Performance-delar

En helt ny version av BMW:s värstinghoj S 1000 RR är här. Den har blivit lättare, snabbare och mer avancerad än någonsin tidigare. Det här blir den tredje generationen och maskinen bjuder nu på hela 207 hästar vid 13.500 varv. Vridet anges till 113 newtonmeter vid 11.000 varv. Nytt är också att man nu kan utrusta hojen med M Performance-delar. Motorcykeln väger in på 197 kilo men med M-grejer som kolfiberfälgar och lättare batteri sänks vikten till 193,5. Hjälpmedel som motverkar både hjulspinn och överstegring finns, precis som ABS-bromsar och hjälp när man ska starta i backe. På tillvalslistan finns prylar som de elektroniska stötdämparna Dynamic Damping Control DDC och justerbar DTC Wheelie-funktion som hjälper dig att slanga snyggt. Motorbroms som du kan justera och ABS Pro-bromsar är standard. Lansering blir nästa vår/sommar och prislappen börjar på 196.400 kronor. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
0

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Arc har eldriven café racer på gång
Visas på EICMA

Arc Vehicle är ett litet brittiskt företag som startades för 1 1/2 år sedan. På årets EICMA-mässa i November kommer de att ställa ut sin motorcykel Vector. Det är en café racer som enbart går på el, och företaget beskriver den med följande meningar: "The Vector is more than just the worldx27s most premium electric motorcycle; it’s the world’s first motorcycle with integrated multi-sensory HMI (Human Machine Interface), it’s an innovative heads-up display helmet, and it’s a tactile riding suit – all making up the most involving motorcycle experience on the market today." Det här verkar alltså bli något som man bara sett i filmer tidigare, om Arc kan leverera återstår dock som vanligt att se. Tills dess har vi bara den här dunkla teaserbilden på vad som komma skall. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0
2017

Fräck prototyp från Indian
Och matchande klocka

Till hojmässan EICMA hade Indian med sig prototypen Scout FTR1200 och det verkar vara en riktigt busig liten sak. Enkel, avskalad, rapp motor och fokus på körglädje. Indian har tagit fram bågen som en hyllning till flat-track-tävlingar och deras eget racing-team inom kategorin - Wrecking Crew. I ramen sitter det en V-twin på 1 133 kubik som ger omkring 100 hästar. I övrigt är alla paneler i kolfiber, strålkastaren av LED-typ och det finns fullt justerbara dämpare från Öhlins, bromsar från Brembo och race-hjul skodda med Dunlops dirt-däck. I mässans monter visade även klocktillverkaren Baume & Mercier upp en klocka som matchar hojen. Den i sin tur är en hyllning till Burt Munros historiska körning på Bonneville Salt Flats 1967. Namnet är Clifton Club Munro Limited Edition och endast 1 967 stycken exemplar kommer att tillverkas. Det går att förbeställa den nu och leverans ska då ske i april nästa år. Prislappen är 3 750 dollar. Mer om klockan hittar du här. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Husqvarna Vitpilen 701 i produktionsutförande
Och nya konceptet Svartpilen 701

2014 presenterade Husqvarna ett par nya fräcka koncepthojar som togs väl emot. Året efter dök ytterligare ett koncept upp, med lite kralligare motor. Förra året presenterades de två första i produktionsutförande och nu är det även dags för den större maskinen att visa upp sig så som den kommer att se ut på gatan. Vid sidan av hojen som heter Vitpilen 701 står även det nya konceptet Svartpilen 701 som har en stund kvar innan produktion. Som väntat får Vitpilen 701 ett snällare utseende än konceptet som visades upp, vilket är lite trist. Borta är den fräsiga strålkastaren, det synliga öppna luftfiltret och det rätt balla bakljuset. Den kantiga tanken med benämningen på sidan är dock kvar. Sen har det även tillkommit en oerhört ful skvättlapp bak där blinkers och regplåt ska sitta. Men vi vet ju alla var den kommer att hamna efter inköp. Motormässigt har hojen samma snurra som i KTM 690 Duke vilket innebär en cylinder och 693 kubik. Effekten anges till 74 hästar vid 8 500 varv och 72 newtonmeter vid 6 750 varv. Till motorn kopplas en sexväxlad låda med slirkoppling. Dämparen fram och bak kommer från WP Suspension, bromsarna är från Brembo och fram sitter en singelskiva på 320 millimeter som greppas av ett fyrkolvsok. ABS från Bosch är standard. Vikten på ekipaget utan soppa anges till 157 kilo. Hojen ska finnas hos handlare i slutet av året, men vad den kostar är oklart för tillfället. Konceptet Svartpilen 701 har i princip alla grejer som Vitpilen-konceptet hade 2015 men ett stuk som påminner om en Tracker. Här finns inget lull-lull utan bara det man absolut behöver för att busa runt lite. I slutet av den här månaden ska jag spana in nyheterna själv och hoppas då få lite mer information. Tumnagel
178kg
+
Bobby Green
0

Nytt och gammalt i Hondas CB4 Interceptor
Har pekskärm som drivs av fläkt

Honda har ett skönt retro-stuk på de senaste konceptbilarna som de skickat ut och detsamma verkar gälla hojarna. Här ser vi CB4 Interceptor som de visade upp på MC-mässan EICMA och det är också en härlig sak som blandar nytt med gammalt. Här hittar man influenser från 60-talets racerhojar samtidigt som framtiden finns där i form av den något speciella strålkastaren. Det är egentligen ett hål som leder in luft till en fläkt som genererar ström som i sin tur matar pekskärmen som finns på tanken. På den kan man få vägbeskrivningar, ringa nödsamtal eller kommunicera med andra motorcyklister. Om något av detta kommer att bli verklighet återstår som vanligt att se, men i mina ögon får den här hojen gärna släppas nu med detsamma. Tumnagel
132kg
+
Bobby Green
0

Ducati visar ny Desmosedici Stradale V4-motor
Rapp snurra med trevligt ljud

Vid racerbanan Misano i Italien visade Ducati nyligen upp den här nya motorn - Desmosedici Stradale V4. Den är på 1 103 kubik och ska enligt uppgift trycka ur sig hela 210 hästar vid 13 000 varv. Vridet ska vara 122 newtonmeter mellan 8 750 och 12 250 varv. Maskinen vi ser här är gatversionen, en på under 1 000 kubik kommer att homologeras för att användas i World Superbike-serien från 2019 och framåt. På gatan kommer den att hamna i den nya modellen Panigale V4 som presenteras i november på EICMA. Vikten på motorn är 64,5 kilo. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0
2016

Husqvarnas nya pilar i produktionskläder
Svartpilen 401 och Vitpilen 401 kommer nästa höst

2014 visade Husqvarna de urballa koncepthojarna Svartpilen 401 och Vitpilen 401. Då lovade man att hojarna skulle komma i produktion, och på årets EICMA-mässa har man precis visat upp modellerna i just detta utförande. Vid sidan fick även ytterligare ett koncept stå - Vitpilen 401 Aero. Det är som namnet låter en mer aerodynamisk version av Vitpilen 401 försedd med kåpa och ett klassiskt utseende. Hojarna får en encylindrig motor på 375 kubik som ger 44 hästar. Det som skiljer dem åt är att Vitpilen bjuder på lite mer streetkänsla med sina landsvägsdäck och mer framåtlutande körställning medan Svartpilen har grovmönstrade diton och hasplåt. Vitpilen och Svartpilen beräknas komma till återförsäljare sent nästa höst, så har man tur kanske man hinner köra lite innan säsongen är slut. Hur framtiden ser ut för Aero är oklart, men helt klart är att jag vill ha en. Tumnagel
208kg
+
Bobby Green
0

BMW visar kolfiberhoj på EICMA
HP4 Race Concept är svart som natten

BMW är en av alla tillverkare som just nu visar upp hojnyheter på EICMA-mässan i Milano. En av cyklarna de tagit med sig är HP4 Race Concept och det är en riktig orgie i kolfiber. Som sagt endast ett koncept än så länge, men ändå en förhandsvisning av hur framtiden ser ut, och hur lite den kommer att väga. Hela ramen och hjulen är i det ädla materialet och givetvis är hela bygget svart som natten. Tyvärr får vi inte reda på så mycket detaljer kring hojen, förutom att den har en rak fyra på 1 000 kubik och 200 hästar placerad i mitten. Andra halvan av nästa år är tanken att den ska börja produceras, men den kommer endast i en begränsad upplaga och lär säkert bli svindyr. Tumnagel
128kg
+
Bobby Green
0

Ducati 1299 Superleggera är här
215 hästar stark kolfiberdröm

Nu är den här. Ducatis nya värstingbåge 1299 Superleggera. Endast 500 stycken exemplar kommer att byggas och de lyckliga ägarna kommer att få en supermaskin fylld med kolfiber och 215 hästar. Läskig siffra med tanke på att torrvikten är strax över 150 kilo. Effekten gör även hojen till den mest kraftfulla twinen i produktionskläder som Ducati någonsin släppt. Precis som i moderna sportbilar har hojen konstruerats kring en monocoque i kolfiber. Materialet återfinns även i svingen och i hjulen. Detta ger en torrvikt på 156 kilo och en tjänstevikt på 167 kilo. Ramen sparar 1,6 kilo medan svingen lättar bygget med 900 gram jämfört med om det skulle vara tillverkat i stål. Hjulen sparar 1,4 kilo medan den uppdaterade Öhlinsfjädringen har bantat med 1,8 kilo. Motorn är en tvåcylindrig Superquadro på 1 285 kubik och den lämnar alltså 215 hästar, vridet anges till 147 Newtonmeter vid 9 000 varv. Växellådan har sex lägen och precis som i en bil finns det olika körlägen att välja mellan. När du köper ett exemplar ingår även ett kit för bankörning vilket består av ett helsystem i titan från Akrapovic, raceruta, prylar för att ta bort regplåten och sidostödet, blindlock för backspeglarna, ett överdrag och ett centralstöd som du fäster i hjulbulten bak. Allt om den nya hojen, förutom pris och när den går att köpa, finns på länkarna nedan. Tumnagel
156kg
+
Bobby Green
0
2015

Honda presenterar två coola koncepthojar
En Scrambler och en caféfighter

Till motorcykelmässan EICMA hade Honda bland annat med sig de här två hojarna - CBSix50 och CB4. Den förstnämnda är en Scrambler och den andra är en blandning mellan en Streetfighter och en Caféracer. Tyvärr är bägge än så länge bara koncept, men jag tycker att Honda borde bygga båda två omedelbums. Bägge hojarna började sina liv som CB650F men har byggts om på en del punkter. CBSix50 får ett mer ruffat utseende med grova däck, hasplåt under motorn, handtagsskydd och ett camo-tema. CB4 är mer en landsvägsbuse då den är försedd med typiska café-attribut som backspeglar monterade längst ut på handtagen och en liten rund baklykta instoppad under sätet. Vad tycker ni? Tumnagel
142kg
+
Bobby Green
0

En scooter att köra i skogen med
Honda visar nytt koncept

En sportig scooter brukar höra hemma på asfalten men Honda vill med sitt nya koncept City Adventure Concept att man ska ta sig ut i skogen och köra istället. Här brukar endurohojarna höra hemma, men den här ska alltså tack vare sina grovmönstrade däck och högre markfrigång kunna ta sig fram bland stockar och stenar. Tyvärr får vi inga tekniska uppgifter kring hojen (eller är det en moped?) för tillfället. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Husqvarna visar Vitpilen 701 Concept
Habegär!

Förra året fick vi se koncepten 401 Svartpilen och 401 Vitpilen från Husqvarna. Nu visas den sistnämnda upp i ytterligare en form - Vitpilen 701 Concept. Och jag vill ha den, helst nyss. Den nya hojen har samma 690-kubiks enstånka som sitter i 701 Supermoto och 701 Enduro. Resten andas caféracer så mycket det bara går och allt ser väldigt genomtänkt ut. Husqvarna har till och med fått till det som många andra misslyckas med - avgassystemet. Nu hoppas vi bara att detta kommer, precis som för 401 Svartpilen och 401 Vitpilen, att mynna ut i en produktionsversion i framtiden. Tumnagel
237kg
+
Bobby Green
0

Bimota visar ny udda hoj
Som vanligt från tillverkaren

Motorcykeltillverkaren Bimota går sin egen väg och bygger hojar med lite speciellt utseende. Nyheten Tesi 3D RaceCafe är inget undantag och även här använder man sig av den något speciella framgaffellösningen. Hojen har alltså en sving både fram och bak, vilket gör att styrning, fjädring och bromsar separeras och inte påverkas av varandra. På denna hoj kan man höja och sänka bägge ändarna och gör man det samtidigt kan sitthöjden på hojen ändras med upp till 23 millimeter. I mitten sitter en snurra på 803 kubik - den senaste från Ducati. Pris och när hojen börjar säljas är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Yamaha presenterar MT-10
Har motor från R1

Streetfighter-scenen blev precis lite hetare då Yamaha nu presenterat ytterligare en MT. Den här heter MT-10 och mellan hjulen har man placerat den varvvilliga spisen från racerhojen YZF-R1. Här ger den 165 hästar vilket borde vara alldeles fullt tillräckligt för lite bus på gatan. Även R1:ans elektronik får följa med så den här hojen får också ett traction control-system med tre olika lägen, tre olika körlägen och en slirkoppling. För längre körning finns det även bekvämligheter som farthållare, fungerar dock endast på fjärde, femte och sjätte växeln. Bromsar gör dubbla 320-millimetersskivor med fyrkolvsok på framhjulet, bak sitter det en skiva på 220 millimeter. Vad MT-10 kommer att kosta och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Läs allt om hojen på länken nedan. Tumnagel
118kg
+
Bobby Green
0

Ducati visar ny glidare - XDiavel
Deras första med remdrift

2011 presenterade Ducati modellen Diavel och nu kommer den i ytterligare ett utförande - XDiavel. Det handlar dock inte om någon offroadversion, utan faktiskt om en hoj med glidarstuk. Det här blir även Ducatis första modell som får rem istället för kedja eller kardan. I mitten på bygget sitter den nya tvåcylindriga Testastretta-motorn på 1 262 kubik. Den lämnar 156 hästar vid 9 500 varv och har ett vrid på 129 Nm vid 5 000 varv. På tekniksidan hittar vi ett nyckellöst system, traction control, olika körlägen och faktiskt även ett launch control-system. För att använda detta trycker du bara på en knapp, vrider fullt på rullen och släpper lätt på kopplingen så flyger du iväg utan massa jobbigt hjulspinn. Pris och när XDiavel släpps är inte offentliggjort än tyvärr. Tumnagel
139kg
+
Bobby Green
0

MV Agusta Dragster RR med Lewis Hamilton-touch
Ny specialversion

MV Agusta Dragster RR Lewis Hamilton Edition har nyligen visats upp i en kort video och precis som namnet avslöjar har F1-stjärnan haft ett finger med i spelet. Men exakt vad han har gjort för att krydda till denna framgår inte riktigt än, utan vi får bara se honom beundra hojen och sedan elda lite bakdäck. Det man ser är dock en hel del röda detaljer, dels på hjulen, kopplingshandtaget och på fotpinnarna. Hojen kommer att ställas ut på motorcykelmässan EICMA som drar igång i november. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Ducati har något nytt och svart på gång
Nio nya modeller presenteras i november

Sommaren är strax över och det börjar bli dags för motorcykeltillverkarna att börja presentera vad man ska lägga sina slantar på inför nästa säsong. Ducati har därför börjat att reta oss med This is Black - en kort video som berättar att något nytt är på gång. Förmodligen är det även svart. Det vi vet är att Ducati lovat att presentera inte mindre än nio nya modeller på mc-mässan Eicma i mitten av november. Två av dessa ska enligt tidigare uttalanden ta märket in i helt nya segment. En sägs vara ersättaren till dagens 899 Panigale - 959 Panigale. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0
2014

Husqvarna Svartpilen och Vitpilen
Nya coola konceptbågar

Det är inte bara produktionsklara hojar som visas upp på EICMA, ett och annat koncept ställs också ut såklart. Husqvarna tog med sig koncepten 401 Svartpilen och 401 Vitpilen och det är två retrostylade scramblerhojar som jag gärna hade sett i produktion. Designen är inspirerad av de hojar man körde med på 60- och 70-talet och stuket är avskalat, enkelt och självklart med en rund strålkastare. Vitpilen är en hyllning till klassikern Silverpilen från 1953 och här har man kört på ett mer caféracer-stuk. Svartpilen är istället en hyllning till offroadarvet och här är det grova däck, högt styre och ett högt draget avgassystem som gäller. Bägge hojarna har samma enstånka, ram, fjädring och bromsar. Hur framtiden ser ut för dessa är för närvarande tyvärr oklart. Tumnagel
215kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki Ninja H2 är här
Har 210 kompressormatade hästar

För ett tag sedan visade Kawasaki upp den nya superhojen H2R. Den var endast avsedd för banracing och en gatlegal version skulle presenteras senare. Nu är det senare, och idag får vi ta del av H2 - en riktig värsting med 210 kompressormatade hästar. Cykeln har en radfyra på 998 kubik som alltså försetts med en kompressorfläkt. Fläkten ska se till att det alltid finns vrid genom hela registret. Effekten anges till 210 hästar vid 11 000 varv med ram-air (trycksatt luftbox). Vridet ligger på 133 Nm vid 10 500 varv. H2 delar det mesta med H2R förutom effekten och all avancerad elektronik och teknik återfinns även på gathojen. Här finns traction control, launch control, engine brake control, ABS, quick shifter och elektronisk styrdämpare från Öhlins för att nämna några saker. Stoppar gör bromsar från Brembo som mäter 330 millimeter fram, 250 millimeter bak. Körklar vikt anges till 238 kilo. H2 kommer endast att säljas i en begränsad upplaga och prislappen ska ligga på 25 000 dollar. Tumnagel
108kg
+
Bobby Green
0

Yamaha presenterar nya R1
Värstingen i två nya tappningar

Äntligen presenterar Yamaha nu den mycket efterlängtade uppföljaren till superhojen R1. Cykeln kommer nu i två versioner, där den ena som är värre ska vara så nära hojen Valentino Rossi kör som det bara går - och ändå vara laglig för gatan. Chassiet är nytt och hjulbasen har kortats med 10 millimeter jämfört med föregångaren. Hojen får en ny crossplane-motor som levererar 200 hästar vid 13 500 varv. Vridet ligger på 122 Nm vid 11 500 varv. Till motorn kopplas en sexpetad låda med slirkoppling. Massvis med lättviksmaterial har använts för att hålla nere vikten och bland annat är svingen och tanken i aluminium och den bakre ramen och fälgarna är i magnesium. Avgassystemet är i titan. Torrvikten anges till 179 kilo medan den körklara vikten landar på 199 kilo. Hojen har bland annat teknik som ride-by-wire, traction control, slide control, ABS, quickshift, launch control och wheelie control som ser till att framhjulet inte sticker iväg upp i luften utan att du har koll på det. Vid sidan om vanliga R1 kommer även R1M som är ännu värre. Den har bland annat kåpor i kolfiber och elektronisk fjädring från Öhlins. Denna blir givetvis dyrare och för att få köpa något av de begränsade exemplaren måste du ansöka om det. Nya R1 börjar säljas i mars nästa år till ett ännu okänt pris. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Så här ser Matchless nya motorcykel ut
Model X

I september fick vi ta del av nyheten att Matchless skulle börja tillverka motorcyklar igen. Då fick vi endast ett par renderingar på hur den nya hojen Model X skulle se ut, men nu får vi äntligen se en bild på den färdiga produkten. Model X kommer att ställas ut på motorcykelmässan EICMA som drar igång denna veckan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

MV Agusta visar två värstingar
Dragster 800 RR och Brutale 800 RR

MV Agusta presenterar nu två vassa versioner av modellerna Dragster 800 och Brutale 800. Dessa får tilläggsnamnet RR och får förutom lite mer effekt även unika färgsättningar och trådekrade fälgar. Effekten ökar från 125 till 140 hästar tack vare ett nytt avgassystem och en ny luftbox. Vridet har även det ökat från 81 till 86 Nm. Slutligen har man även modifierat insprutningen en smula. Hojarna begår sin premiär på EICMA-mässan i Milano den 3 november. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0

Ural teasar ny specialversion
Har med rymden att göra

Den ryska motorcykeltillverkaren Ural har nu skickat ut en teaser inför en kommande specialversion. I videon här ovan är man ute i rymden och härjar vilket för tankarna till att nyheten kommer att ha något med det temat i sig. Hojen som sägs heta Mir kommer troligtvis att visas upp på EICMA i början på november. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0

Kawasaki presenterar superhojen H2R
Kompressor, vingar och 300 hästar

Kawasaki har nästintill teasat sönder den nya superhojen H2 men nu är den äntligen här - eller i alla fall banversionen H2R. Det här tekniska vidundret sparar inte på krutet någonstans och förutom att se ut som en stealthbombare har den en kompressormatad fyra på 998 kubik och omkring 300 hästar under skalet. Wheelie på sexan någon? Det mest uppseendeväckande är vingarna i kolfiber som sitter på kåpan framtill. Dessa ska hjälpa till att minska lyftkraften och försöka hålla bägge hjulen i backen så långt det går. Den här får alltså inte köras på någon annanstans än bana och endast utav erfarna förare säger Kawasaki. När den kommer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Gatversionen presenteras på EICMA om några veckor. Tumnagel
182kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida