m
a
r
1 i dag49 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
2018

Indian presenterar FTR 1200 Street Tracker
Men vad hände?

I november förra året visade Indian upp koncepthojen Scout FTR1200. Nu har den blivit verklighet i form av det vi ser här - FTR 1200 Street Tracker. Men vad hände? Från att ha varit en busig och cool båge som stack ut till en Ducati Diavel-kopia med avgaskanoner inte ens en mor kan älska. Synd, för konceptet var verkligen häftigt i mina ögon. Den nya hojen kommer som FTR 1200 och FTR 1200 S. Oavsett val får man en ny V-twin på 1.203 kubik som ger omkring 120 hästar. S-versionen bjuder på mer godis i form av körlägena Sport, Standard, Rain och fullt justerbara dämpare fram och bak. Båda får LED-strålkastare, USB-laddport, ABS-bromsar och farthållare. Priset för FTR 1200 börjar på 12.999 dollar och den går endast att få i färgen Thunder Black. FTR 1200 S kostar från 14.999 dollar och den erbjuds i färgerna Indian Motorcycle Red over Steel Gray och Titanium Metallic over Thunder Black Pearl. Hojen börjar säljas nästa vår. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Hård caféracer baserad på Ducati Monster 1200 S
Byggd av Rough Crafts

Custombyggarna Rough Crafts senaste skapelse grundar sig i en Ducati Monster 1200 S från 2016. Resultatet kallar man för Indigo Flyer och utseendet passar i alla fall mig väl i smaken. Inspirationen kommer från modellen SportClassic men i ett uppdaterat och modernare utförande. Kåpan där fram, tanken och avslutet på sadeln är handknackat i aluminium. Vindrutan är hämtad från BMW R nineT Racer. Ett härligt bygge du både kan se och läsa mer om på länken nedan. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0
2017

Ducati World kommer till nöjespark i Italien
Öppnar 2019 på Mirabilandia

Mirabilandia är en nöjespark i Italien som 2019 kommer att få ett tillskott som kanske kan intressera den som är motorintresserad. Då kommer nämligen Ducati att öppna en egen park inne parken med grejer relaterade till motorcykeltillverkaren. Man kommer att kalla stället för Ducati World och här kommer det att finnas berg-och-dalbanor, VR-simulatorer, showrooms, restauranger och butiker på temat Ducati. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Ducati presenterar sitt nya flaggskepp
Det här är Panigale V4

Ducati har nyligen presenterat en hel hög med hojar och flaggskeppet är den här - Panigale V4. Den kommer även i ett S-utförande och är den första serieproducerade modellen från tillverkaren som får V4-motor. Den nya 1 100 kubik stora maskinen som du kan spana in närmare i artikeln nedan baseras på den som sitter i MotoGP-hojarna och som väntat har den duktigt med effekt. Vid 13 000 varv ger den hela 214 hästar. Maxvarvet är 14 000 varv. Rätt bra med kusar i en hoj som bara väger 195 kilo. Ramen i sin tur väger endast fyra kilo och den är bultad i motorn. För att få stopp på grejerna sitter det dubbla 330 millimeter stora skivor fram som greppas av Brembo-ok. Bak sitter det en singelskiva på 245 millimeter. Det finns ABS och systemet kommer från Bosch. Vanliga Panigale V4 får dämpare från Showa fram och bakdämpare från Sachs. Väljer man Panigale V4 S får man istället alla dämpare från Öhlins. Allt om hojen finns att läsa på länkarna nedan. Tumnagel
175kg
+
Bobby Green
0

Modern Caféracer från Honda
Den här såg ju rätt så trevlig ut

Med sig till mässan i Tokyo har Honda inte bara bilar utan även motorcyklar. Det här konceptet som man kallar för Neo Sports Café Concept är en av dem. Precis som Ducati och BMW flörtar den med former från förr och Caféracer-kulturen som för tillfälligt är väldigt populär. Fula saker som stor stänkskärm baktill saknas här och moderna saker som LED-strålkastare har hittat dit. Motormässigt borde det här sitta samma maskin som i CB1100. Tumnagel
205kg
+
Bobby Green
0

Analog Motorcycles tog sig an den söta valpen
Ducati Cucciolo i ny tappning

Efter andra världskriget var Ducati mest kända för sin Cucciolo - en liten moped på 49 kubik med ett charmigt utseende. I princip en cykel men den gjorde sitt jobb och 1952 hade man tillverkat hela 200 000 stycken. I dag är den verkligen inte en vanlig syn, men en av Analog Motorcycles kunder fick tag i ett exemplar som de sedan kunde byggde om. En tank i rostfritt stål tillverkades och ramen lackerades i Kingfisher Blue - en Ducatifärg från 60-talet. I övrigt lekte man loss med läder och mässing och fick till en i mina ögon skön mix. Cucciolo är det italienska ordet för valp, så givetvis är en gullig sådan med på bild. Tumnagel
139kg
+
Bobby Green
0

Ducati visar ny Desmosedici Stradale V4-motor
Rapp snurra med trevligt ljud

Vid racerbanan Misano i Italien visade Ducati nyligen upp den här nya motorn - Desmosedici Stradale V4. Den är på 1 103 kubik och ska enligt uppgift trycka ur sig hela 210 hästar vid 13 000 varv. Vridet ska vara 122 newtonmeter mellan 8 750 och 12 250 varv. Maskinen vi ser här är gatversionen, en på under 1 000 kubik kommer att homologeras för att användas i World Superbike-serien från 2019 och framåt. På gatan kommer den att hamna i den nya modellen Panigale V4 som presenteras i november på EICMA. Vikten på motorn är 64,5 kilo. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Häng italienska sportbågar på väggen
Stiligt tecknade

Få saker är så vackra som italienska sportmotorcyklar. Speciellt från 70-talet. Nu kan du få dem i tecknad form på väggen. Välj mellan Laverdor, Moto Guzzis, Agustor, Ducatis eller alla på en. Postern kostar 65 dollar, inramning 55 dollar till. Tumnagel
91kg
+
Roger Åberg
0

Mercedes-AMG säljer sina aktier i MV Agusta
Samarbetet är nu över

Samarbetet mellan Mercedes-AMG och MV Agusta är nu över då biltillverkaren har valt att sälja sin del i motorcykeltillverkaren vilket var 25 procent av aktierna. 2014 inleddes samarbetet och planen var då att hålla ihop länge, men så blev det alltså inte. Mercedes aktier såldes nu istället till ComSar Invest som är en del av Black Ocean Group som ägs av den ryska oligarken Timur Sardarov. Giovanni Castiglioni som är vd för MV Agusta säger följande: "The transaction with ComSar Invest in our holding company through a capital increase and the acquisition of the shares previously held by Mercedes AMG in MV Agusta Motor S.p.A., represents an important milestone for our plan which has as a main objective the reinforcement of MV Agusta core business: the production of high-performance, high end motorcycles." På samma tema så ryktas det om att Audi är på gång att sälja sin del i Ducati och att de just nu tar emot bud. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Customiserad Ducati XDiavel
Byggd av Fred Krugger

Fred Krugger är ingen nybörjare när det kommer till att bygga om motorcyklar och nu är hans senaste skapelse klar. Han har utgått från en Ducati Diavel och spunnit vidare på idén om en riktigt rå och fet hoj. Hans version är döpt till Thiverval och det första man lägger märke till är den rakare profilen och den förlängda svingen. När man tittar närmare lägger man märke till singelsadeln, det specialbyggda avgassystemet som mynnar ut under sadeln och baklampan som snyggt monterats i den. Allting avslutas med en matt svart lack som blandas upp med gråa detaljer. Tumnagel
100kg
+
Bobby Green
0

Ducati och Diesel visar Mad Max-liknande hoj
En argare version av Diavel

Ducati och Diesel har återigen gjort ett samarbete och denna gång handlar det om en specialversion av motorcykeltillverkarens modell Diavel. Den kommer i 666 stycken exemplar och får ett tema som påminner om Mad Max. Hojen har bland annat försetts med plåt som har synliga popnitar och den lack som finns är matt. "The collaboration with Diesel enabled us to explore original stylistic and technical aspects whilst staying within the Ducati brand and fully respecting its values. In this case we worked with Diesel on an already uniquely original bike like the Diavel and the result was surprising to put it mildly. The details characterizing the Diavel Diesel cannot fail to captivate connoisseurs of special bikes but also people from different walks of life, such as fashion. It’s always stimulating for us to move outside the world of motorcycling and widen our brand’s areas of interest. It’s an important bike that reflects the rock side of Diesel’s DNA. The wording ‘Never look back’ engraved with the two logos captures the essence of this collaboration: a timeless bike that catches the eye with so many unmistakable details, such as the brushed stainless steel with visible welding and rivets. Ducati, Diavel and Diesel, three words, six letters each, forming 666, the limited number of examples of this new collaboration." Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0
2016

Ducati 1299 Superleggera är här
215 hästar stark kolfiberdröm

Nu är den här. Ducatis nya värstingbåge 1299 Superleggera. Endast 500 stycken exemplar kommer att byggas och de lyckliga ägarna kommer att få en supermaskin fylld med kolfiber och 215 hästar. Läskig siffra med tanke på att torrvikten är strax över 150 kilo. Effekten gör även hojen till den mest kraftfulla twinen i produktionskläder som Ducati någonsin släppt. Precis som i moderna sportbilar har hojen konstruerats kring en monocoque i kolfiber. Materialet återfinns även i svingen och i hjulen. Detta ger en torrvikt på 156 kilo och en tjänstevikt på 167 kilo. Ramen sparar 1,6 kilo medan svingen lättar bygget med 900 gram jämfört med om det skulle vara tillverkat i stål. Hjulen sparar 1,4 kilo medan den uppdaterade Öhlinsfjädringen har bantat med 1,8 kilo. Motorn är en tvåcylindrig Superquadro på 1 285 kubik och den lämnar alltså 215 hästar, vridet anges till 147 Newtonmeter vid 9 000 varv. Växellådan har sex lägen och precis som i en bil finns det olika körlägen att välja mellan. När du köper ett exemplar ingår även ett kit för bankörning vilket består av ett helsystem i titan från Akrapovic, raceruta, prylar för att ta bort regplåten och sidostödet, blindlock för backspeglarna, ett överdrag och ett centralstöd som du fäster i hjulbulten bak. Allt om den nya hojen, förutom pris och när den går att köpa, finns på länkarna nedan. Tumnagel
156kg
+
Bobby Green
0

Ducati väcker liv i SuperSport igen
Sporthojen för vardagsbruk

Ducati har tidigare sålt bågar under epitetet SuperSport och nu är det dags igen. Det här är hojen för dig som inte riktigt vill kuska omkring på en renodlad racinghoj men som samtidigt inte är så jättepepp på att gå all in på touringfronten. Nya SuperSport är precis som tidigare något däremellan. Mellan benen sitter en Testastretta-twin på 937 kubik och den ger 113 hästar och har ett vrid på 98 Newtonmeter. Samma snurra som sitter i modellen Hypermotard. Det finns tre olika körlägen att välja mellan och dessa är Sport, Touring och Urban. På säkerhetssidan finns både ABS och traction control. Väljer man S-versionen får man även ställbara Öhlins-dämpare och ett Quick Shift-system till växellådan som gör att du slipper koppla och släppa gasen och bara kan banka in nästa växel. Vikten på hojen anges till 210 kilo. Priserna börjar på 10 995 pund (S kostar från 12 295 pund) men när nyheten lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
118kg
+
Bobby Green
0

Knäskrap och armbågsskrap räckte inte
Hojförare är nära att vurpa

De klassiska slingriga vägarna vid Mulholland drive lockar många motorcykelförare. Tyvärr är det inte alla som klarar av sträckan och det finns mängder med videoklipp på när hojar dammar av vägen i en av de skarpaste kurvorna. Ofta handlar det om att föraren inte vågar lägga ner hojen tillräckligt mycket och därför kommer för långt ut och till slut hamnar utanför asfalten. Föraren av den här Ducatin kan nästan inte lägga ner sin hoj mer men trots detta hälsar han på i gruset, dock utan att klota. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0

Specialversion av Ducati Panigale S
Firar företagets 90-åriga historia

Ducati har på World Ducati Week i Misano presenterat en ny specialversion av modellen 1299 Panigale S. Den får tilläggsnamnet Anniversario och hyllar företagets 90-åriga historia av att bygga motorcyklar. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och modellen kläs bland annat i färger inspirerade av MotoGP-prototyper och Superleggera. Genom att använda sig av ett litiumbatteri och kolfiberdelar har vikten på hojen sänkts med 2,5 kilo. Den utrustas med tekniska nyheter som Ducati Traction Control (DTC) och Ducati Wheelie Control (DWC) och får Boschs kurv-ABS. Annat godis är Ducati Electronic Suspension, Engine Brake Control och Öhlins Smart EC - ett kontrollsystem som processar information från bågen och hela tiden justerar fjädringen för optimala köregenskaper. Det finns tre olika körlägen och dessa är Race, Sport och Wet. Fälgarna är smidda Marchesini och avgassystem från Akrapovic är specialtillverkat. Vad paketet kommer att kosta framgår inte, inte heller vilka länder som kommer att få ta del av den. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Jay Leno kör powerglidaren XDiavel S
Nytt och tjockt från Ducati

I november förra året visade Ducati upp powerglidaren XDiavel och ett exemplar av denna modell i S-utförande har Jay Leno nu fått provköra. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Ducati Monster 1200 S som byggsats
I Meccano

Det måste inte alltid handla om Lego när det kommer till byggsatser och här ser vi ett perfekt exempel på något annat - nämligen Meccano. Delarna blir när man monterat ihop dem till en väldigt vacker Ducati Monster 1200 S. Hojen består av 290 stycken olika delar och den har allt från sidostöd till riktig fjädring. Vad bygget kostar framgår tyvärr inte, men du borde hitta den i din hobby- och leksaksbutik. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Lazareths senaste hojbygge har Maseratimotor
Och är antagligen ingen kurvsmiskare

Lazareth är inte direkt kända för att snickra ihop diskreta hojar och nu är de tillbaka med ännu ett vansinnesbygge. Den här kallar man för LM 847 och mellan de fyra hjulen sitter en V8:a på 470 hästar och 620 Nm hämtad från Maserati. Åbäket som väger 400 kilo mäter in på 2,65 meter i längd, 90 centimeter i bredd, en meter i höjd och har en hjulbas på 1,85 meter. Till motorn kopplas en växellåda med en växel som man smackar i via en hydraulisk koppling och sedan är det bara att låta de dubbla kättingarna där bak vrida runt hjulen medan du håller i dig för glatta livet. Hela den bakre sektionen har man hämtat från Ducati 1299 Panigale och för att få stopp sitter det dubbla 420-millimeters skivor monterade i framhjulens fälgar, där bak har man dubbla vanliga skivor på 255 millimeter. Om man kommer att kunna köpa den och vad den då skulle kosta framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0

Ducati visar sportig tolkning av XDiavel
Det här är draXter

På Verona Motor Bike Expo har Ducati nyss visat upp koncepthojen draXter. Det är en sportigare och råare tolkning av modellen XDiavel som presenterades i november förra året. Motorcykeln är framtagen av tillverkarens Advanced Design-avdelning och det man har gjort är att montera samma fjädring och bromsar som man använder på Panigale-modellerna. Utöver det har hojen ett lågt styre, fotpinnarna placerade extremt långt bak och en vadderad tank - allt för att man som förare ska hamna i en väldigt liggande och strömlinjeformad position. Avgassystem har också bytts ut mot ett från Termignoni som pekar nedåt. För närvarande är cykeln endast ett koncept och det är oklart om Ducati kommer att sätta den i produktion. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0
2015

Bimota visar ny udda hoj
Som vanligt från tillverkaren

Motorcykeltillverkaren Bimota går sin egen väg och bygger hojar med lite speciellt utseende. Nyheten Tesi 3D RaceCafe är inget undantag och även här använder man sig av den något speciella framgaffellösningen. Hojen har alltså en sving både fram och bak, vilket gör att styrning, fjädring och bromsar separeras och inte påverkas av varandra. På denna hoj kan man höja och sänka bägge ändarna och gör man det samtidigt kan sitthöjden på hojen ändras med upp till 23 millimeter. I mitten sitter en snurra på 803 kubik - den senaste från Ducati. Pris och när hojen börjar säljas är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0

Ducati visar ny glidare - XDiavel
Deras första med remdrift

2011 presenterade Ducati modellen Diavel och nu kommer den i ytterligare ett utförande - XDiavel. Det handlar dock inte om någon offroadversion, utan faktiskt om en hoj med glidarstuk. Det här blir även Ducatis första modell som får rem istället för kedja eller kardan. I mitten på bygget sitter den nya tvåcylindriga Testastretta-motorn på 1 262 kubik. Den lämnar 156 hästar vid 9 500 varv och har ett vrid på 129 Nm vid 5 000 varv. På tekniksidan hittar vi ett nyckellöst system, traction control, olika körlägen och faktiskt även ett launch control-system. För att använda detta trycker du bara på en knapp, vrider fullt på rullen och släpper lätt på kopplingen så flyger du iväg utan massa jobbigt hjulspinn. Pris och när XDiavel släpps är inte offentliggjort än tyvärr. Tumnagel
139kg
+
Bobby Green
0

Chris Harris testar Ducati Scrambler
Byter till två hjul för en gångs skull

Vanligtvis när Chris Harris har laddat upp något nytt på hans YouTube-kanal Chris Harris on cars brukar det handla om bilar, det säger ju till och med namnet. Men i den senaste videon har han bytt fyra hjul mot två, och testar istället en Ducati Scrambler. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Icon 1000 är tillbaka med ett nytt hojbygge
Denna gång baserat på en BMW R90/6

BMW R90/6 är i dagsläget en kulthoj som är hett eftertraktad, speciellt för de som gillar att bygga om bågar. Icon 1000 har baserat sitt senaste bygge på just denna modell och de kallar resultatet för Slow Burn. Som vanligt har man specialtillverkat en del grejer men även hämtat lite från befintliga hojar - bland annat kommer framskärmen från en Ducati 860GT och svingen satt ursprungligen på en Ninja 300. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Ducati har något nytt och svart på gång
Nio nya modeller presenteras i november

Sommaren är strax över och det börjar bli dags för motorcykeltillverkarna att börja presentera vad man ska lägga sina slantar på inför nästa säsong. Ducati har därför börjat att reta oss med This is Black - en kort video som berättar att något nytt är på gång. Förmodligen är det även svart. Det vi vet är att Ducati lovat att presentera inte mindre än nio nya modeller på mc-mässan Eicma i mitten av november. Två av dessa ska enligt tidigare uttalanden ta märket in i helt nya segment. En sägs vara ersättaren till dagens 899 Panigale - 959 Panigale. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Det starkaste Monstret hittills
Ducati presenterar Monster 1200 R

Klart att även Monster ska få en R-version. Nu presenterar Ducati det värsta du kan äga i Monsterväg med Monster 1200 R - en naken hoj med 160 hästar och 131 Nm till förfogande. Förutom mer pulver i maskinen förses R:en med ett något högre chassi och en lättare bakram. Den får även en ny styrdämpare från Öhlins. Bromsarna är hämtade från värstingsyskonet 1299 Panigale vilket innebär dubbla Brembo-skivor i dimensionen 330 millimeter fram. Hejdaren där bak mäter in på 245 millimeter. Hojen börjar säljas tidigt nästa år, till ett ännu okänt pris. Tumnagel
134kg
+
Bobby Green
0

Byggd dig en egen Ducati Panigale 1299S
I skala 1:4

Pocher är en gammal anrik italiensk tillverkare av byggsatser. 1990 började det gå knackigt och företaget kursade. 2012 köpte dock det brittiska företaget Hornby upp Pocher och det senaste att presenteras är den här - en Ducati Panigale 1299S i skala 1:4. Byggsatsen är oerhört detaljerad och består av inte mindre än 600 stycken bitar i både metall och plast. När man är klar med bygget har man en 50 centimeter lång och fem kilo tung pjäs att ställa på hyllan i garaget eller ovanför sängen (kan vara samma plats). Försäljningen drar igång i oktober och på prislappen står det omkring 6 000 kronor. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green
0

Norton delar med sig av sin nya sporthoj
Får 200 hästar

Motorcykeltillverkaren Norton har en ny sporthoj på gång och nu får vi reda på lite mer kring den och de första skisserna på hur den kommer att se ut. Hojen får 200 hästar hämtade ur en 1200-kubiks V4:a-motor och tanken är att man med den här ska konkurrera mot exempelvis Ducati Panigale. På länken nedan finns en intervju med Nortons Head of Design, Simon Skinner, som berättar mer om framtidsplanerna. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Arete Americana klär in Ducati 1199 i kolfiber
Snyggt eller för mycket?

Nästan alla firmor som pysslar med bilar och motorcyklar labbar med kolfiber men inte alla gör det fullt ut. Det gör däremot Arete Americana som nu presenterar en Ducati 1199 Panigale S där man använt kolfiber på i princip alla ställen det går. Man har även monterat en tank i aluminium och nya fälgar från OZ Racing. Vad kalaset skulle kosta om man skulle vara intresserad framgår tyvärr inte, men räkna inte med att det blir billigt. Vad tycker ni om det nya utseendet? Tumnagel
158kg
+
Bobby Green
0

Holographic Hammers version av Ducati Scrambler
Populär hoj att bygga om

Ducatis modell Scrambler är en trevlig hoj som går att få i lite olika utföranden men eftersom detta inte alltid räcker till ändå är det många customfirmor som satt sina tänder i den. Holographic Hammer är en av dem och så här ser deras version döpt till Hero 01 ut. Tumnagel
161kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida