m
a
r
4 i dag3 i går71 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

En lampa inspirerad av Mini:s ikoniska design
Specialversion av Heart Lamp

På tisdag nästa vecka kommer biltillverkaren Mini att presentera en helt eldriven modell. För att hylla Minis: ikoniska design och det faktum att en elbil snart är här har man tillsammans med designstudion Färg&Blanche och Nordiska Galleriet tagit fram en unik version av deras lampa Heart Lamp. Varje exemplar tillverkas för hand och är inte det andra likt. Den går på batteri och den 21 augusti lanseras den på Nordiska Galleriet till ett pris av 9000 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0
2018

Ural visar eldriven sidovagnsmotorcykel
Ingen kommer undan elen

Nu visar även den anrika ryska motorcykeltillverkaren Ural upp en eldriven version av deras klassiska sidovagnsmotorcykel. Än så länge är bygget endast en prototyp och det är mycket möjligt att det här är den första i sitt slag. Bakom designen står det amerikanska företaget ICG och den elektriska drivlinan med batteripack har man hämtat från Zero Motorcycles. I slutet av veckan kommer hojen att ställas ut på mässan Progressive Motorcycle Show i Long Beach. Om den kommer att gå i produktion återstår att se. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Kymco överraskar med eldrivna SuperNEX
Har manuell låda och ljudförstärkare

När jag tänker på tillverkaren Kymco så är det genast billiga scootrar som dyker upp i tankarna. Men på årets EICMA visade de upp något helt annat - en eldriven sporthoj döpt till SuperNEX. Den gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,5 och toppfarten som ligger på 250 km/h ska ta 10,9 sekunder att nå. För att även den som är nybörjare ska kunna hantera kraften finns det något man kallar för Full Engagement Performance (FEP) ombord och så här beskriver man det: "With FEP, riders can always perform a perfect launch. During hard acceleration, FEP ensures there is no wheelie or wheel slippage. During hard braking, FEP prevents rear wheel lifting. When riding through uneven or wet surfaces, FEP provides maximum traction." Trots att hojen är eldriven har den en växellåda med sex stycken växlar. Man valde bland annat att ha detta för att bibehålla känslan av att man kör en sporthoj och för att just växlandet är en del av hela upplevelsen. Det finns dock inget kopplingshandtag utan du petar bara i växlarna med foten direkt. För att ytterligare krydda upplevelsen finns något man kallar för Active Acoustic Motor. Detta ser till att förstärka elmotorns vinande ytterligare så att du fortfarande kan torrgasa vid rödljusen. Tyvärr berättar man inte vad det sitter för elmotorn i ramen och inte heller vad hojen har för räckvidd. Bromsarna ska komma från Brembo och stötdämparna från Öhlins. När man kommer att kunna köpa SuperNEX och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

Eldrivna Arc Vector är presenterad
Komplett med smart klädsel och hjälm

Vi har tidigare skrivit om den nya motorcykeltillverkaren Arc och deras eldrivna projekt Vector. Nu är hojen uppvisad på EICMA-mässan och förutom denna finns det även ett tillhörande skinnställ med en inbyggd haptisk sensor och en hjälm med inbyggd Head Up Display. Den förstnämnda kallar man för Origin och den kan alltså "prata" med din kropp. Exempelvis vibrera till om en fara skulle dyka upp på vägen. Hjälmen kallar man för Zenith och den lilla displayen ska påminna om de som finns i stridsflygplan. Baktill sitter det en kamera som automatiskt hoppar igång om den upptäcker något i förarens döda vinkel och du ser då detta på skärmen. Hjälmen har har även wifi och röststyrning. Batteripacket ska räcka för 19,3 mil motorvägskörning och 27,4 mil om man bara susar omkring inne i stan. Motorn ska ge omkring 130 hästar och 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, toppfarten anges till 241 km/h. Precis som i moderna sportbilar bygger den här runt en kolfibermonocoque och det materialet har man även använt i svingen. Vector ska därför vara omkring 25 procent lättare än motsvarande vanlig sporthoj. Prislappen för ett exemplar ligger på styva 117.000 dollar. Endast 355 stycken exemplar kommer att tillverkas och det ska gå bra att beställa nu. När man får sin hoj levererad är dock oklart för tillfället. Det står även klart att Jaguar Land Rover investerat i företaget via sin investeringsfond InMotion Ventures. Arc är grundat av den förra Jaguar-chefen Mark Truman och de verkar alltså tro på hans produkt. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Eldriven retro-motorcykel från Sverige
Ska kosta under 10.000 dollar

Innovationsstudion Annevo från Göteborg presenterar nu en motorcykel från det nystartade företaget Regent Motorcycles. Den heter Regent No.1, har ett klassiskt retro-utseende och går helt och hållet på el. Inspirationen kommer från 60- och 70-talet och detta blandas alltså upp med modern teknik. Räckvidden på en laddning ska ligga på mellan 15 till 20 mil och att ladda fullt ska ta tre timmar. Elmotorn sitter i navet bak och den är på 8.000 watt. Effekten anges till mellan 12 och 18 hästar och vridet till 210 newtonmeter. Batteripacket är på 30Ah och det är det som sitter under "tanken". Fjädringen kommer från Öhlins medan skivbromsarna är från ISR. Torrvikten ska ligga på 110 kilo. Framför sig kommer föraren att ha en liten "infotainment"-skärm som bland annat kommer kunna köra Apple CarPlay och Spotify. Premiär blir det på MC-mässan i januari nästa år. Några priset eller tänkt lansering vet vi tyvärr inte för tillfället. Målet är att prislappen ska hamna under 10.000 dollar. Tumnagel
215kg
+
Bobby Green
0

Tarform är ytterligare en eldriven Café racer
Har 3D-printade delar

Tarform är en nystartad motorcykeltillverkare som håller på med en eldriven café racer. Den är designad av entreprenören Taras Kravtchouk och den ska delvis vara byggd med 3D-printade delar. Man beskriver bygget med följande meningar: "A classic form for the future. We looked to revive the classic form, and unite it with modern day technology to create a new riding experience. An electric vehicle that embodies the spirit of craftsmanship, advanced manufacturing, and clean technology." Enligt uppgifter ska batteripacket ska vara tillräckligt för att ge hojen en räckvidd på 14,5 mil. Att ladda fullt ska ta omkring fyra timmar. Vad hojen har för prestanda i övrigt är oklart för tillfället. Företaget ska ta emot förhandsbeställningar nu och det snackas om en prislapp kring 18.000 dollar. Tillverkningen ska dra igång i slutet av 2019. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Arc har eldriven café racer på gång
Visas på EICMA

Arc Vehicle är ett litet brittiskt företag som startades för 1 1/2 år sedan. På årets EICMA-mässa i November kommer de att ställa ut sin motorcykel Vector. Det är en café racer som enbart går på el, och företaget beskriver den med följande meningar: "The Vector is more than just the worldx27s most premium electric motorcycle; it’s the world’s first motorcycle with integrated multi-sensory HMI (Human Machine Interface), it’s an innovative heads-up display helmet, and it’s a tactile riding suit – all making up the most involving motorcycle experience on the market today." Det här verkar alltså bli något som man bara sett i filmer tidigare, om Arc kan leverera återstår dock som vanligt att se. Tills dess har vi bara den här dunkla teaserbilden på vad som komma skall. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Ryobi släpper batteridriven geringsåg
Klipp sladden!

Ryobi släpper nu vad man säger ska vara den första batteridrivna geringsågen för konsumentmarknaden och man kallar denna för 18V KAP-/GERSÅG 18MS216-0. Sågen klarar av att såga prylar med maxmåtten 70x270 mm och det finns även inbyggd laser som ska säkerställa att man följer rätt linje när man sågar. Hastigheten ligger på 3200 rpm och sågen är kompatibel med Ryobis batteripaket på 18W som även används i andra av deras runt 70 stycken ONE+-produkter. Vad en Ryobi 18V KAP-/GERSÅG 18MS216-0 kommer att kosta finns det just nu inga uppgifter om. Tumnagel
114kg
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är världens lättaste ihopfällbara elcykel
Väger 10,3 kilo

Förra året presenterade den brittiska cykeltillverkaren Hummingbird världens lättaste ihopfällbara cykel. Den vägde bara 6,9 kilo. Nu visar man en eldriven version av samma koncept, och den här ska med sina 10,3 kilo vara den lättaste ihopfällbara elcykeln. Namnet är självklart Hummingbird Electric och den bjuder på en borstlös motor på 250 watt som matas av ett litiumbatteri på 160 Wh. Toppfarten ska ligga på 25 km/h och räckvidden anges till tre mil. En laddning ska ta två och en halv timme. Både motor och batteri sitter i det bakre hjulnavet. Priset för ett exemplar börjar på 4.495 pund. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Intressant drivlina till cykel
Saknar kedja

Ceramic Speed som jobbar med kullager har tillsammans med Mechanical Engineering Department från University of Colorado tagit fram vad de säger är världens mest effektiva drivlina till cyklar. Den saknar kedja och fungerar mer som en typ av kardanaxel för att driva bakhjulet. Man kallar systemet för Driven och det ska ha 49 procent mindre friktion än andra drivlinor. För tillfället är det här ett koncept och i framtiden ska man även kunna ha fler växlar än en som det är för tillfället. Hur det hela fungerar ser ni i klippet här nedan. Tumnagel
291kg
+
Bobby Green
0

Curtiss visar elhojen Zeus
Första bygget under nytt namn

Vi har tidigare skrivit om Confederate Motorcycles som bygger motorcyklar som inte liknar några andra. I samband med att de bytte namn till Curtiss meddelade de också att de enbart skulle bygga eldrivna motorcyklar i framtiden. Nu är den första här och den heter Zeus. Hojen är än så länge endast en prototyp. Batteripacket är på 14 kWh och i ramen finns två stycken elmotorer och den sammanlagda effekten ska vara 170 hästar och 393 newtonmeter. Fälgarna ska vara i kolfiber, bromsarna kommer från Beringer och både fram och bak ska det sitta dämpare från Race Tech. Planen är att börja sälja Zeus år 2020. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Lewis Hamilton släpper kollektion
Tillsammans med Tommy Hilfiger

Formel 1-världsmästaren Lewis Hamilton är bland annat ambassadör åt Tommy Hilfiger och nu presenterar de den gemensamma kollektionen TommyXLewis. Den 1 augusti lanseras grejerna och där ingår kläder, skor, accessoarer och underkläder. Hittills har man bara visat hur loggan ser ut. Tommy Hilfiger säger följande: "Lewis är modig och driven i allting han gör, från racing och extremsport till mode. Det här samarbetet är någonting helt nytt för oss, men samtidigt går det helt i linje med vad som är Tommy Hilfiger’s DNA. Det här resultatet kan man bara uppnå om man samarbetar med personer som delar ens värderingar och drivkraft. Jag känner mig oerhört stolt och jag ser fram emot att få presentera kollektionen med resten av världen." Tumnagel
16kg
+
Bobby Green
0

Eldriven klassisk Vespa om Giulio får bestämma
Rätt former

Den italienska designern Giulio Iacchetti har tagit fram de här renderingarna på hur en klassisk Vespa med elmotor skulle kunna se ut. Det är enkla och rena linjer som gäller och att inte gå för långt från originalet har varit målet. Han kallar sin skapelse för Vespampère och visst får man känslan av att det här skulle kunna vara något som lanserades på 40-talet precis som tillverkarens allra första modell. Om man bortser från skivbromsen och platsen där man har sin smarta telefon då. Tumnagel
222kg
+
Bobby Green
0

Makita visar ny kaffebryggare
Funkar med maskinernas batteri

Den japanska tillverkaren av eldrivna verktyg, Makita, presenterar nu CM501D - en portabel kaffebryggare som drivs av samma batterier som du använder i maskinerna. Använder du det största de erbjuder på 18V så ska det räcka för att brygga 640 milliliter kaffe, vilket är strax över fem koppar. Tillverkaren lanserade en liknande kaffebryggare för några år sedan men där monterade du batteriet i en liten hållare som sedan hade en sladd till själva bryggaren. Här matar du bara in batteriet i sidan och trycker på den magiska "skapa-kaffe-knappen". Maskinen har börjat säljas i Japan och där kostar den 112 dollar, exklusive batteri. Tumnagel
281kg
+
Bobby Green
0
2017

Transportcykel med bränslecell
Har en räckvidd på 30 mil

Svenska Velove tillverkar olika sorters transportcyklar och deras senaste projekt är den här versionen av modellen Armadillo som fått sig en vätgasdriven bränslecell. Det gör det möjligt att driva en elmotor på 250 watt som hjälper till när det blir tungt att trampa. Cykeln är framtagen tillsammans med RI.SE och ska ha en räckvidd på 30 mil. Tumnagel
144kg
+
Bobby Green
0

Retrodesign på Energicas senaste elhoj
Det måste inte se framtid ut

Den italienska tillverkaren Energica har nu presenterat sin senaste helt eldrivna motorcykel Eva EsseEsse9 och så här ser den ut. Den har lite retroinspiration och ser faktiskt ut som vilken hoj som helst, inte något framtidspåhitt som vissa verkar tro att det måste vara så fort något är eldrivet. Under kåporna finns en elmotor på 80 kW som ger 108 hästar. Den matas i sin tur av ett batteripack på 11,7 kWh som vid en full laddning som ska räcka för 15 mils körning. Hojens toppfart anges till 200 km/h. Vill man ska man även kunna få den med en starkare elmotor på 107 kW. För bromsandet står dubbla Bremboskivor på 330 millimeter fram. Vad hojen kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
124kg
+
Bobby Green
0

Kalashnikovs nyhet smattrar ingenting
En eldriven motorcykel för polis och militär

Ryska Kalashnikov som antagligen är mest kända för automatkarbinen AK-47 har nu presenterat en eldriven motorcykel som de tagit fram för militär och polis. Även om drivlinan kanske är modern är hojen i övrigt rätt så sparsmakad på prylar. Här finns inga digitala displayer eller smarta appar man kan koppla till telefonen, utan det är hederliga strömbrytare som gäller. Räckvidden för polishojen ska ligga på 15 mil medan den för militären bara klarar sig 10 mil innan det är dags för en laddning av batteriet. Tillverkningen står IZH för och 50 stycken av polisversionen kommer att användas vid nästa års upplaga av World Cup i Ryssland. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Honda visar ny version av Riding Assist
Nu eldriven

Till årets upplaga av CES-mässan hade Honda med sig en självbalancerande motorcykel som de kallade för Riding Assist. Snart är det dags för nästa stora mässa, Tokyo Motor Show, och dit kommer Honda att ta med sig en eldriven version av påhittet som de kort och gott kallar för Riding Assist-e. Vad det handlar om för drivlina får vi dock inte reda på för tillfället, mer information lär dyka upp när mässan väl öppnar vilket är i slutet på månaden. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
0

Shiny Hammer har byggt om en Vectrix
Eldriven scooter fick nytt utseende

Polska Vectrix bygger eldrivna scootrar och de har en modell som heter VX-1. En sådan har Shiny Hammer fått tag i och byggt om den till något helt eget med ett väldigt speciellt utseende. Under skalet sitter en elmotor som får ekipaget att toppa 120 km/h och batteriet är tillräckligt för en räckvidd på 28 mil. Designen är långt från originalet som är ganska tråkigt och det är Samuel Aguiar som har chefat över den i detta fall. Så här förklarar han hur han har tänkt: "I was looking for a design that you would want to hug, without any aggressive shapes. Like a blend between a pre-A Porsche 356, an iPhone and a Pokémon. The original scooter from Vectrix is not really my thing, but when you take off all the secondary elements on it, you find a very cool and well-built base. It is all made of aluminum and the frame itself is very strong and light." Bygget tog fyra år att få till och fler bilder på skapelsen hittas via länken nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green
0

Ny Winnebago-husbil för äventyr
Baseras på fyrhjulsdriven Mercedes Sprinter

Husbilstillverkaren Winnebago presenterar nu Winnebago Revel - en bil baserad på Mercedes Sprinter med fyrhjulsdrift. Med den ska man kunna ta sig till platser utanför de traditionella ställplatserna för husbilar. Bilen har hög och lågväxel, ett hill descent-läge och som vi kan se rätt okej markfrigång. Under huven sitter det en turbodiesel på 3,0 liter med ett vrid på 440 newtonmeter. Bilen har en stege upp till taket där man kan förvara grejer och där även solpaneler sitter monterade. Det finns en induktionshäll, kylskåp, en eldriven säng som man kan köra upp i taket och ett litet badrum som även kan användas för förvaring. Priset börjar på 135 000 dollar. Bonusklipp bland klippen nedan. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0

Elektrisk motorcykel framtagen av veterinär
Alan bygger saker på sin fritid

Alan Cross är veterinär i Atlanta och på sin fritid tar han fram skapelser som ExoDyne vi ser här. Alan har även utbildning inom ingenjörsskap och är som vi kan se inte helt ovan vid att jobba med metall. Bygget tog nio månader att färdigställa och han har gjort precis allting själv - förutom pulverlacken och sätesklädseln. I ramen som även är batteripacket sitter det 48 lithium polymer (LiPo)-celler som klarar av att skicka ut 600 ampere men som är begränsade till 200 ampere. Packet må se rätt biffigt ut men det väger inte mer än 21 kilo. Elmotorn sitter i bakhjulet och den är på 11 kW med en toppeffekt på 30 kW. Framgaffeln kommer från en Suzuki RMZ 250 och svingen är från en Suzuki RM 125. Även frambromsen är från Suzuki. Det på hojen som behöver mest stabilitet och styrka är tillverkat i titan men här finns även aluminium och kolfiber. Vikten på hela ekipaget landar på 112 kilo. Toppfarten anges till 96 km/h och räckvidden till 3,2 mil. Tumnagel
155kg
+
Bobby Green
0

Nästa år kan du köra Vätternrundan på elcykel
Nytt lopp på tio mil öppnas

Nästa år får Vätternrundan en nyhet och det är att ett nytt lopp på tio mil där det är tillåtet med elcykel. Loppet kommer att gå samma dag som Halvvättern, den 10 juni, och det är öppet för både män och kvinnor. Du väljer själv om du vill trampa fram på en konventionell stålhäst eller om du vill swisha förbi på en eldriven cykel. Vätternrundans vd Gunilla Brynell-Johansson säger följande: "Att cykla är kul och det är en stor vinst för både hälsan och miljön om fler cyklar. Vätternrundan vill minska tröskeln och få så många som möjligt att välja cykeln för både transporter och motion." Tumnagel
70kg
+
Bobby Green
0

På besök i Morgans fabrik
Långt och mycket intressant reportage

Morgon är en lite annorlunda biltillverkare. Här får vi följa med Driven när de besöker Morgans fabrik. Där leds de runt i de flesta avdelningarna i fabriken och får se på djupet hur en Morgan byggs. Se! Tumnagel
101kg
+
Roger Åberg
0

Sparkcykel med elhjälp
Nyhet från BMW Motorrad

X2City är namnet på BMW:s senaste sparkcykel. Den fungerar som alla andra sparkcyklar men tack vare en liten elmotor kan man få lite skjuts när man inte orkar sparka längre. Toppfarten anges till 25 km/h och när den är fulladdad ska man kunna ta sig 2,5 till 3,5 mil innan batteriet är slut. Att ladda upp det igen ska ta omkring 2,5 timmar via ett vanligt vägguttag. Vikten på ekipaget anges till 20 kilo och styret med tillhörande framhjul ska gå att fälla ned så att det hela tar mindre plats. Scootern väntas dyka upp i cykelbutiker i slutet av året och även om priset inte är satt än väntas det bli under 2 500 euro i alla fall. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0
Nästa sida