Quantcast
m
a
r
49 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Iso Grifo 90 pånyttfödd
Ambitiöst projekt

1991 presenterades Iso Grifo 90 som ett koncept. Bilen designades av Marcello Gandini och motor och chassi utvecklades av Dallara. Planen var att börja tillverka bilen 1994 men hela projektet lades ner innan det hann bli verklighet. Modellen glömdes bort i många år men sen råkade Federico Bonomelli hitta original-prototypen som togs fram i trä. Han bestämde sig då för att göra verklighet av bilen. Rivolta som äger rättigheterna gav tummen upp och Federico satte igång med sitt projekt. Han baserade bilen på en Corvette C5 Z06 med en V8:a på 490 hästar trimmad av Callaway. Det räckte för att kunna göra 0-100 km/h på bara 3,6 sekunder och toppa omkring 300 km/h. För att nå såna siffror måste man ha en lätt bil, och den här väger inte mer än 1 200 kilo. Prototypen stod klar 2010 men de 12 stycken exemplaren som var planerade blev tyvärr aldrig av på grund av finanskrisen. En bil blev dock till, och det är den vi får se här. Glöm inte att sätta på undertexterna om du inte kan italienska. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Mathieu och hans vita Corvette C2
Det blev jänkare istället för italienare

Mathieu Houtreille växte upp i ett hem med motorälskare. Hans pappa Jean-Luc såg till att sonen fick hänga med på bilträffar och sakta inse en sak som är kul här i världen - bilar. Där pappa dock drog sig åt de italienska märkena fastnade Mathieu för jänkare. I dag äger han en vit Chevrolet Corvette Stingray från 1965 och den har nu Petrolicious gjort en film om. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Vacker Porsche 964 bor på Island
Peter slog till direkt när chansen dök upp

När Petrolicious var på Island för att filma en gammal Corvette passade de även på att hänga lite med Peter Lentz. Han jobbar som pilot på Icelandair och på fritiden brummar han gärna omkring på ön i sin svarta Porsche 964 Carrera 4. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0
2016

Isvit Corvette på Island
Passar med landskapet

Petrolicious var för ett tag sedan på Island och filmade Torfis Porsche och Mercedes. När de var där mötte de även upp Sigfús B. Sverrisson för att titta närmare på hans Corvette C3 från 1982. Inte den vackraste av Corvetter i mina ögon, men den passar rätt så bra in i det isländska landskapet. Det gör väl i och för sig allt om man tänker efter. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
0

Vinterdrifting i Ryssland
Bland träden i Karelen

Driftaren Sergey Kabargin och hans kompis utnyttjade en skogsväg i Karelen för lite bus med en Chevrolet Corvette Z06 och en Toyota Supra som har ett utseende endast en mor kan älska. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Så här har du aldrig sett en Corvette förut
John Breslow äger en mycket speciell bil

Vad är det här för en smäcker och linjeskön italienare kanske man tror första gången man ser John Breslows bil. Men det som finns under skalet är allt annat än italienskt, för där hittar man nämligen en Chevrolet Corvette från 1961. Bilen är designad av Gordon Kelly som hade en önskan - att rita sin alldeles egna sportbil. I början på 60-talet reste han till Europa för att förverkliga sin dröm, och med hjälp av den italienska karosserifirman Vignale blev Kelly Corvette till. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Opel GT - en bil inte alla förstår sig på
Den europeiska muskelbilen

På den evigt långa listan över bilar jag vill ha finns en något udda fågel - Opel GT. Bilen ser ut som en förkrympt Corvette Stingray och det är också precis det som är meningen. Det här skulle vara sportbilen från Europa som även om den inte bjöd på en stor V8:a ändå skulle leverera körglädje och samtidigt kunna köpas för en vettig peng. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0
2015

Drakan Spyder hälsar på hos Jay Leno
En Ariel Atom med Corvette-motor

Ariel Atom finns med V8:a men i den bilens fall har man monterat ihop två stycken motorcykelfyror till en motor. I Drakan Spyder, som påminner mycket om en Atom, sitter det istället en LS3-V8:a hämtad från Corvette. Den ger 430 hästar vilket borde vara alldeles tillräckligt för en bil som väger in på 907 kilo. Bilen kan väl enklast beskrivas som ett ilsket kärleksbarn mellan Ariel Atom och Bac Mono. Nyligen var den och hälsade på hos Jay och det såg ut så här. Skulle du vilja ha en själv får du betala 100 000 dollar. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Callaway presenterar monster-Corvette
C7 GT3-R är en orgie i kolfiber

Callaway Cars har tagit sig an en Corvette C7 och förvandlat den till ett kolfibermonster de valt att kalla Corvette C7 GT3-R. Företaget är kända för att bygga extrema Corvetter för banracing och den här är knappast sämre än deras tidigare alster, det är i alla fall den fetaste C7:an jag har sett hittills. Bilen är helt klar för att tävla i FIA GT3 och har utvecklats under två års tid. Designen står Paul Deutschman för. Under huven ruvar en V8:a på 6.2 liter som utvecklar 600 hästar som i sin tur kopplas till en sexpetad sekventiell växellåda med paddlar från X-Trac. Premiär på racerbanan blir det i början av nästa år. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0

Corvette med klassisk utsida och modern insida
Jay Leno kör Joe Rogans håriga Restomod

Vissa anser att klassiska bilar ska lämnas orörda, andra bygger om dem till oigenkännlighet. I mitten hittar vi de så kallade Restomod-bilarna - kärror som har kvar sina gamla skal men som uppdaterats med moderna prylar undertill. En Chevrolet Corvette från 1965 som genomgått en sådan förvandling äger komikern Joe Rogan, och här får vi se när han visar upp sin bil för Jay Leno. Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0

Så här renoveras en av slukhåls-Corvetterna
En del jobb på det miljonte exemplaret

Den 12 februari förra året kollapsade golvet på National Corvette Museum och åtta stycken Corvetter följde med ned i hålet. Efter det följde ett jobbigt arbete med att få upp alla bilar och bedöma skadorna. Den första bilen upp, en blå C6 ZR1 av årsmodell 2009, var också den första som renoverades och i november var den klar. Nu är det dags för nästa bil att genomgå en ordentlig översyn, renovering och restaurering och det är den här vita C4-cabrioleten som är den miljonte Corvetten byggd. I videon nedan får vi höra hur detta ska gå till och på länken finns fler bilder på den skadade bilen. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Buick Super-cab med hjärta från Corvette ZR1
Hyfsad sleeper

I ett gammalt garage i delstaten Pennsylvania stod den här Buick Super-cabben från 1948 i nästan 40 år, övergiven och lämnad åt sitt öde. Jonathan Ward tog sig an bilen och även om den kanske fortfarande ser ganska så skabbig ut så lurar ögat en - under huven sitter det nämligen en kompressor-V8:a hämtad från Corvette ZR1. Tillsammans med ett specialbyggt chassi, annan upphängning, dämpare och fjädrar kan den även ta hand om den nya effekten. Tumnagel
132kg
+
Bobby Green
0

Twisted livar upp Land Rover Defender
Bättre, snabbare och exklusivare

Den nuvarande Defendern är inne på sitt sista tillverkningsår men den brittiska tuningfirman Twisted vill att bilen ska få leva kvar i många år till. Därför kan man gå till dem och lämna in sin bil och få det här resultatet - en uppgraderad version som är både bättre, snabbare och mer exklusiv än det man fick från fabrik. Du kan till och med få den med en 520 hästar stark Corvette-snurra i om du vill. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green
0

Finbilar i Monaco
Av det lite äldre snittet...

Jag hänger i Monaco just nu och här är det som vanligt massor med flådiga bilar. Men ibland hittar man lite annorlunda, eller i alla fall ovanligare, bilar här. Utanför ett hotell stod ett gäng härliga gamlingar parkerade och jag försökte så gott jag kunde fånga dem på bild med mobilen. Något kvarter senare hittade jag också en perfekt "gammal" Mini. Tumnagel
120kg
+
Roger Åberg
0

En gammal Corvette med jetmotor
Får köras på gatan

Vince Granatelli fick en rolig och galen idé - varför inte stoppa ner samma typ av jetmotor som hans pappas racerbil hade i en vanlig bil som man kunde köra med på gatan? Sagt och gjort. Vince köpte sig en helt ny Chevrolet Corvette 1978 och rev ut allt som fanns i den - och stoppade ner en jetmotor med 880 hästar under huven. Bilen som idag visslar sig fram gör 0-100 km/h på 3.2 sekunder och är fullt laglig att framföra på gatan. Mer om bygget på länken nedan. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0

GMs första bil byggd för racing - Corvette SR-2
En av endast två byggda

SR-2 är förkortning för "Sebring Racer" namnet på GMs första bil framtagen för racing. Som vi kan se byggde den på Corvette men istället för vanlig vindruta hade man två små genomskinliga skärmar att kika ut genom. Bilen hade även extra luftintag på sidorna, en förlängd nos och stor fena bakom föraren. Här får vi historia kring en av de två som byggdes, och som tur är även lite åkbilder. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Jay Leno kör Corvette Z06
Och blir stannad av polisen...

Jay Leno tog en tur i senaste toppversionen av Corvette och bilen verkar gå riktigt, riktigt bra. Så bra att farbror polisen hade en del att säga om hans körning. Förvänta er inga roliga scener med poliserna dock, de klipper när Jay börjar prata med den så kolla bara på klippet om ni är intresserade av Corvetten! Tumnagel
90kg
+
Roger Åberg
0
2014

XCar kör en gammal Corvette C2

För en del finns bara den första Corvetten och allt som kom därefter är bara dåliga kopior. C3, C4 och C5 kan man i min bok hoppa över innan det började ordna upp sig igen någorlunda med C6 och den senaste C7. Men en version som jag fortfarande gillar skarpt är C2 och just en sån har XCar tagit sig en provtur med. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Jays fina Corvette från 1963

Jay Leno har återigen grävt långt inne i sitt flådiga garage och hittat en välbevarad klenod - en Chevrolet Corvette från 1963. Komplett med delad bakruta och ventilerad motorhuv. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0

Daytona 24 ur ett förarperspektiv

Racerföraren Tommy Milner monterade en GoPro-kamera på sin hjälm vilket gör att vi hemma i stugorna kan få se hur hans kontor ser ut. Materialet kommer från träningen på natten under Daytona 24. Tumnagel
118kg
+
Bobby Green
0
2013

Chevrolet SS - ett diskret muskelpaket i sedanform
Första sedan 1996

Chevrolet SS kommer inte till Sverige men det kan vara lite kul för er att veta att den precis har presenterats over there. Och det här är faktiskt Chevrolets första sedan med V8:a sedan 1996. Tittar man på utseendet så ser det här ju ut som vilken annan amerikansk bil som helst i princip. Men låt dig inte luras, under huven sitter samma LS3-motor på 6.2 liter som i Pontiac G8 och gamla Corvette. Den bjuder på 421 hästar och har ett vrid på 563 Nm. En ulv i fårakläder med andra ord. Till motorn kopplas en sexstegad automat. 0-100 km/h ska gå på omkring fem sekunder. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green

Helikopter störtar under Top Gear-inspelning
Som tur var skadades ingen allvarligt

Under inspelningen av Top Gear Korea störtade en helikopter rätt ner i backen. Inslaget handlade om att programledaren Kim Jin Pyo skulle tävla med en Corvette ZR1 mot en AH1 Cobra-helikopter men något gick snett. Som tur var skadades ingen allvarligt. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green